Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:14

Cowboy55 schreef:
Echwel schreef:
Ben zelf vang dat Omzicht als lijsttrekker geen standvastig persoon is.
Hoe goed ik hem ook vind als politicus, als mens denk.ik dat hij in deze huidige politiek het niet volhoudt

Wat helaas heel veel zegt over sommige politieke kampen. Het hebben van een aantal zo-goed-als inhoudsloze provocerende schreeuwers op een plek als de 2e Kamer is al niet best, maar als ze nu ook nog mede (als in: via-via) de politici die wel inhoud hebben wegjagen dan wordt het wel heel triest.

Ik denk oprecht dat het daar op uitdraait, of al op uit is gedraaid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:43

Dat idee heb ik niet. Volgens mij is het onderling niet zo’n probleem. Hard op de inhoud maar niet op de mens.

Het is wel een baan die heel veel van jezelf en je gezin vraagt. Lange, drukke dagen. En tegenwoordig spelen de dreigingen ook wel een heel grote rol bij politici. Daar hebben ze allemaal wel in meer of mindere maten last van, begreep ik van oud politici. Alle drek die je ook over je heen krijgt laat echt wel sporen na, vooral op het gezin.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:45

Dat klopt wel, maar ik denk wel dat die dreigingen en dergelijke voor een groot deel voortkomen uit die inhoudsloze schreeuwers. Wilders, met z'n "heks", heeft z'n bijdrage wel geleverd aan de bedreigingen aan Kaag d'r adres bijvoorbeeld.

Niet door letterlijk te zeggen "Ga naar haar huis en intimideer haar", maar wel door een bepaalde toon/gedachtegoed rondom Kaag te creëeren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:53

VuurVleugels schreef:
Dat klopt wel, maar ik denk wel dat die dreigingen en dergelijke voor een groot deel voortkomen uit die inhoudsloze schreeuwers. Wilders, met z'n "heks", heeft z'n bijdrage wel geleverd aan de bedreigingen aan Kaag d'r adres bijvoorbeeld.

Niet door letterlijk te zeggen "Ga naar haar huis en intimideer haar", maar wel door een bepaalde toon/gedachtegoed rondom Kaag te creëeren.

Ben het zeker met je eens dat het gedrag tijdens debatten moet verbeteren. Ik zou niet zo door mijn collega's willen worden aangesproken. En het heeft ook totaal geen meerwaarde.

Maar ik bedoel ook wel echt het volk, op SM maar ook op straat. Geen enkel kind vind het tof dat er zo over zijn vader en moeder wordt gesproken. Echte dreiging komt ook bij elke politicus wel voor. Dat heeft een mega impact op je privé leven. Een Segers bijvoorbeeld is nou niet een man die iets heel geks heeft gedaan of gezegd, naar mijn weten. Toch is dit ook zijn ervaring. De stress die het je gezin oplevert en daarbij gewoon dat van de baan zelf, maakt dat je wel heel stevig in je schoenen moet staan.

En ik zeg niet dat Omzigt dat niet zo kunnen hoor. Die beslissing is aan hem. Maar met een burn out verleden is hij misschien wel meer kwetsbaar dan bijvoorbeeld telfon Mark. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:54

Precies Vuurvleugels. Ik schaam me kapot over wat die vrouw over zich heen heeft gehad. Zelfs de uiterst rechtse Jan Maat indertijd werd keurig bejegend. Zo afgezakt is het overal in Europa. In Frankrijk speelt hetzelfde probleem.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:03

pien_2010 schreef:
Precies Vuurvleugels. Ik schaam me kapot over wat die vrouw over zich heen heeft gehad. Zelfs de uiterst rechtse Jan Maat indertijd werd keurig bejegend. Zo afgezakt is het overal in Europa. In Frankrijk speelt hetzelfde probleem.

Wereldwijd, denk aan Trump.
En je moet het maar allemaal over je heen laten komen

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:07

Klopt Echwel. Wereldwijd is die tendens aanwezig. Zo onder en schaamtevol. De mens kan zo veel meer zijn en zo mooi.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:51

mce schreef:
heel onsympathiek intervieuw, angsthazengedrag!!!

DEN HAAG - Beoogd VVD-leider Dilan Yeşilgöz laat van zich horen, nadat haar partijgenoot en oud-minister Henk Kamp stevig uithaalde naar Pieter Omtzigt. Op Radio 1 zei Kamp dinsdagochtend dat Omtzigt „een degelijk Kamerlid” is. „Maar hij heeft nooit verantwoordelijkheid genomen door bijvoorbeeld in het kabinet te gaan zitten. Hij raakte al in een burn-out door fractiewerk. Ik kan me niet voorstellen dat hij aan een eigen partij begint.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1800460 ... t-gehoeven

Wat Kamp daar doet is wel heel erg uit de (Rutte) VVD-school. Focus je op de partij die je als belangrijkste tegenstander ziet voor de VVD mbt het aantrekken van stemmen, en breng die negatief voor het voetlicht. Zodat er een zaadje van twijfel wordt gezaaid. Ik vind het heel laakbaar gedrag en voor mij o.a. een reden om geen VVD te stemmen. Jezelf omhoog werken door een ander naar beneden te trappen is niet mijn ding.

Ik vind het wel veelzeggend dat de pijlen nu al gericht worden op Omtzigt, terwijl er nog helemaal geen partij is.
En goeie woorden van Yesilgöz, maar wellicht is het hele verhaal al op voorhand georkestreerd.

Jessix schreef:
Ik vind hem voor al heel goed in wat hij nu doet, het zogenaamde luis in de pels zijn. Ik zou het eigenlijk jammer vinden als hij in het kabinet zou komen of MP zou worden. Dan moet je toch steeds compromissen sluiten en zul je ook niet meer zo tot op de bodem kunnen gaan met een paar dossier zoals hij nu doet.

Maar goed, ik ken hem ook niet in een andere rol, dus wie weet zit ik er wel helemaal naast. Ik hoop sowieso voor hem dat hij een verstandig besluit neemt, met oog op zijn gezondheid. Je moet toch wel stevig in je schoenen staan.

Ik denk trouwens zelf dat hij wel met een lijst komt. Gewoon op gevoel.

Maar net als de BBB aangeeft dat V.d. Plas (wellicht) geen MP wordt, hoeft Omtzigt dat (stel dat hij een partij begint én de grootste partij wordt) dat ook niet te worden hè. Hij kan dat uitbesteden.
En het zegt ook niet alles. Voor degenen die zich Balkenende herinneren, die man had absoluut geen MP uitstraling. Toch kreeg hij goeie kritieken van ook buitenlandse politici. En een goed en integer politicus (m/v/x) vind ik dan toch belangrijker dan het charisma.

Ik vind het trouwens wel een voorwaarde om voordat we allemaal naar het stemhokje gaan te weten wie een partij dan als beoogd MP heeft (BBB bijvoorbeeld). Zodat je daar met je afwegingen rekening mee kan houden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:11

Zou Omtzigt zich ook niet juist heel bewust zijn van het feit dat hij zo groot kan worden? En dat daarmee de lat voor zijn werk / de verwachtingen dus best wel hoog komt te liggen, wellicht zelfs ietwat onrealistisch hoog? En als je hoog vliegt kan je ver vallen… misschien speelt dat ook wel mee?

Opmerking van Kamp is niet zo netjes nee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:38

Roodvos goede post en mee eens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:40

Roodvos schreef:
Maar net als de BBB aangeeft dat V.d. Plas (wellicht) geen MP wordt, hoeft Omtzigt dat (stel dat hij een partij begint én de grootste partij wordt) dat ook niet te worden hè. Hij kan dat uitbesteden.
En het zegt ook niet alles. Voor degenen die zich Balkenende herinneren, die man had absoluut geen MP uitstraling. Toch kreeg hij goeie kritieken van ook buitenlandse politici. En een goed en integer politicus (m/v/x) vind ik dan toch belangrijker dan het charisma.

Ik vind het trouwens wel een voorwaarde om voordat we allemaal naar het stemhokje gaan te weten wie een partij dan als beoogd MP heeft (BBB bijvoorbeeld). Zodat je daar met je afwegingen rekening mee kan houden.

Hij hoeft inderdaad niet zelf MP te worden, we zullen zien waarmee hij komt. Ik heb trouwens nergens iets geschreven over het wel of niet hebben van uitstraling. Ik vind hem goed in zijn huidige rol en mijn enige vraagteken bij hem is of het een goede beslissing voor hem zou zijn qua gezondheid. Maar dat is uiteraard zijn eigen afweging. Als hij er voor wil gaan... +:)+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:28

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:29

Het zou best heel gek zijn als Omtzigt MP zou worden, hij heeft namelijk helemaal die capaciteiten niet. Hij zit al heel erg lang in de kamer en heeft het daar prima gedaan. Hij heeft ervoor gezorgd dat het toeslagenschandaal heel erg veel aandacht kreeg, maar meer ook eigenlijk niet. Het is een hele goede politicus en vult dat in zoals het hoort, maar daar is het ook mee gezegd. Wat niemand zich kennelijk realiseert is dat hij ook aanstichter is geweest van het groeiende wantrouwen in de politiek.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:34

Hoe bedoel je die laatste zin, Veronica? Als ik hem lees zoals ik denk dat je bedoelt, namelijk dat het toeslagenschandaal ervoor heeft gezorgd dat men meer wantrouwen jegens de politiek kreeg, vind ik dat geen slecht iets. Rotte appels in de mand laten liggen om de appel-eter niet ongerust te maken zorgt uiteindelijk voor een schaal schimmelige appels waar de eter alsnog ziek van wordt, dan onder het mom van 'ignorance is bliss'.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:15

Ja, dat kan ik goed volgen, maar ik vind hem daardoor echt iemand voor de oppositie en niet voor het kabinet. Daarbij denk ik niet dat hij de juiste persoon is om het vertrouwen in alle kabinetsleden in stand te houden bij het stemmende publiek. Dat is als MP natuurlijk wel een van je opgaven. Daarom denk ik dat hij binnen de kortste keren in zijn eigen zwaard zou vallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:24

De kandidaat voor premierschap van BBB neemt pas een beslissing wanneer hij/zij het verkiezingsprogramma heeft gelezen. Wat ik zeer ergerlijk vind is dat BBB hun programma niet door laat berekenen , die willen blijkbaar carte blanche van onze belastinggelden. Ik vind het schandelijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:37

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:50

Marije_jiplover schreef:
mce schreef:

Kun je een korte samenvatting geven van wat er in de link staat?

DEN HAAG (ANP) - D66-Kamerlid Jorien Wuite zal na de verkiezingen van november dit jaar niet terugkeren naar de Tweede Kamer, laat zij op LinkedIn weten. Ze schrijft dat de verkiezingen vroeg komen, en dat zij zich daarom niet opnieuw verkiesbaar zal stellen. Een verdere uitleg geeft ze niet.

Wuite hield zich als Kamerlid bezig met Cultuur en Koninkrijksrelaties en was daarnaast voorzitter van de commissie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. De D66'er is zelf afkomstig van het eiland Sint Maarten en heeft zich vaak uitgesproken over de leefbaarheid op de eilanden in Caribisch Nederland.

Wuite kwam in 2021 in de Tweede Kamer. Daarvoor was zij op Sint Maarten onder meer minister van Onderwijs en gevolmachtigde minister van dat land.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:59

BigOne schreef:
De kandidaat voor premierschap van BBB neemt pas een beslissing wanneer hij/zij het verkiezingsprogramma heeft gelezen. Wat ik zeer ergerlijk vind is dat BBB hun programma niet door laat berekenen , die willen blijkbaar carte blanche van onze belastinggelden. Ik vind het schandelijk.

Als je je programma niet door laat rekenen heeft dat imo maar een reden: je hebt geen fatsoenlijke, cijferlijke onderbouwing van je plannen. Schandalig.

En lekker makkelijk he, roepen er moet meer geld naar de Zorg, het onderwijs, defensie, subsidies boeren etc etc. Maar als je niet aangeeft hoe je vindt dat dat betaald moet gaan worden, dan is het een lachertje.

Jammer dat er toch weer mensen intrappen. Stemmen op een partij zonder dat die partij duidelijk maakt wat ze willen, hoe ze dat gaan financieren en wat daar dan de gevolgen van zijn (doorberekeningen).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:17

Is het niet laten doorrekenen ook een aspect van polariserende politieke partijen zoals FvD en PVV?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:32

Volgens mij wel, die laten hun plannen geloof ik ook nooit doorrekenen. Ik vind dat je dat wel aan je kiezers verplicht bent. En als partij wil je toch ook weten of je plannen haalbaar zijn, anders kan je niets van je verkiezingsbeloften waarmaken en val je later alsnog door de mand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:53

Ik vind dat zoiets eigenlijk verplicht moet zijn. Anders het gewoon een mooi verhaal.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:34

Heeft de BBB eigenlijk aangegeven waarom ze dat niet laten doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:04

IMANDRA schreef:
Heeft de BBB eigenlijk aangegeven waarom ze dat niet laten doen?

Ze vinden het niet nodig, tijd te kort, doorrekenen niet realistisch. Ze zijn niet de enigste SP doet het ook niet meer dit jaar. En mocht Omzigt meedoen dan hij ook niet want te laat met inleveren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:18

Zijn er hier bokkers die eens hebben geholpen op het stembureau?