Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:20

Nee, het strafbaar stellen van illegaliteit an sich. Dat je mensen op mag pakken en gevangen mag zetten, puur omdat ze niet de juiste of geen papieren hebben en daar een gevangenisstraf voor kunnen krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:23

prompter schreef:
Nee, het strafbaar stellen van illegaliteit an sich. Dat je mensen op mag pakken en gevangen mag zetten, puur omdat ze niet de juiste of geen papieren hebben en daar een gevangenisstraf voor kunnen krijgen.

Ooh zo bedoel je, dank voor de toelichting

Gek dat “illegaal” eigenlijk meteen de associatie met iets strafbaars heeft. Dat is best vaak wel zo.
Want iemand kan door meerdere redenen geen papieren hebben (dat andere topic wat je benoemde ook)

Ik was in de veronderstelling dat het altijd al zo was dat je papieren moest hebben, maar dat is dus sinds kort pas echt strafbaar?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:25

Cer schreef:
prompter schreef:

Ooh zo bedoel je, dank voor de toelichting

Gek dat “illegaal” eigenlijk meteen de associatie met iets strafbaars heeft. Dat is best vaak wel zo.
Want iemand kan door meerdere redenen geen papieren hebben (dat andere topic wat je benoemde ook)

Ik was in de veronderstelling dat het altijd al zo was dat je papieren moest hebben, maar dat is dus sinds kort pas echt strafbaar?

Moet nog door de 1ste kamer.

En hulp aan illegalen willen ze ook strafbaar maken. Mijn collegaś grapten gisteren al dat ze de opdrachten incl een kop koffie wel naar de gevangenis dagelijks zouden brengen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:40

Ongedocumenteerden, zijn het eigenlijk. En ik geloof dat het merendeel geen afgewezen asielzoekers of gelukzoekers zijn maar vooral mensen die hier zwart werken en niet ingeschreven staan. 50.000/60.0000 las ik ergens.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:44

mysa schreef:
Ongedocumenteerden, zijn het eigenlijk. En ik geloof dat het merendeel geen afgewezen asielzoekers of gelukzoekers zijn maar vooral mensen die hier zwart werken en niet ingeschreven staan. 50.000/60.0000 las ik ergens.

Er wonen naar schatting tussen de 23.000 en 58.000 ongedocumenteerde mensen in Nederland. Dit zijn mensen zonder geldige verblijfspapieren. Het exacte aantal is moeilijk vast te stellen, omdat zij niet geregistreerd staan, maar het is een schatting op basis van onderzoeken en cijfers van onder andere het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC).
Deze groep omvat onder andere: Afgekeurde asielzoekers, Arbeidsmigranten zonder geldige papieren, Mensen die illegaal in Nederland zijn gekomen.
Het is belangrijk om te beseffen dat deze mensen vaak in een kwetsbare positie verkeren en extra ondersteuning nodig hebben, aldus het Rode Kruis Nederland.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:05

Zelfs Chinese koks in restaurants vallen daar soms onder. Die mensen werken hier gewoon (en hard), en zouden dan zomaar gevangen gezet kunnen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:27

prompter schreef:
Zelfs Chinese koks in restaurants vallen daar soms onder. Die mensen werken hier gewoon (en hard), en zouden dan zomaar gevangen gezet kunnen worden.

Die zouden dan in de maatschappij mee moeten kunnen draaien.. legaal. Zijn daar dan geen procedures voor?
lijkt mij qua uitbuiting ook niet best als ze illegaal zijn? Ze hebben nergens recht op verder ook toch?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:35

Cer schreef:
prompter schreef:

Die zouden dan in de maatschappij mee moeten kunnen draaien.. legaal. Zijn daar dan geen procedures voor?
lijkt mij qua uitbuiting ook niet best als ze illegaal zijn? Ze hebben nergens recht op verder ook toch?

Gaan ze daar wel van uit dan?? de chinezen regelen dat heel goed zelf, is mijn indruk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:39

die chinese kok zal hier waarschijnlijk geen gebruik kunnen (willen) maken van sociale voorzieningen als uitkeringen, woonruimte, toeslagen etc. Het is alleen te hopen dat ie niet ziek wordt, want dan is er een probleem.
Het lijkt mij dat werkgevers best aangepakt mogen worden als ze 'illegalen' in dienst hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:43

Nee, die Chinese kok maakt nu geen gebruik van voorzieningen, maar hij mag nu wel gewoon gevangen gezet worden. Ik vind het echt niet OK.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:48

Cer schreef:
prompter schreef:

Bovenstaande klopt inderdaad, dit heb ik ook mee gemaakt. Een Chinees die personeel uit China in de keuken had, maar dit niet via de officiële weg geregeld had en dat mag dus niet, dan krijg je een flinke boete.

Een buitenlander mag wel in Nederland komen werken op uitnodiging van een werkgever, maar die moet dit vooraf wel goed regelen. Er moet ook aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Zo moet de vacature eerst, zonder resultaat, op de Nederlandse arbeidsmarkt hebben uitgestaan. En de werkgever moet bijvoorbeeld aantonen dat hij voor huisvesting van de werknemer kan zorgen.

Als dat niet gebeurt, zal er ook geen werkvergunning worden afgegeven. En zonder visum en werkvergunning mag iemand dus niet in Nederland komen werken. En dat is ook om de Nederlandse arbeidsmarkt te beschermen tegen goedkope krachten uit het buitenland en de buitenlandse werknemers te beschermen tegen uitbuiting.

Dus hoewel het soms lastig is dat iemand aan allerlei regels moet voldoen, zijn deze er niet voor niets.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:58

Ik werk op het moment met veel hoogopgeleide kennismigranten, maar daarvoor is een visa en een werkvergunning heel makkelijk aan te vragen. Zijn ook geen goedkope jongens en meisjes. Wij plaatsen ze vrij veel door in het verzekeringswezen en bij bancaire instellingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:05

Petpa schreef:
De Margriet kwalificeer ik niet als een betrouwbare bron.

Het CAK is ook geen betrouwbare bron over de uitvoering. Dat meten ze namelijk niet en rapporteren ze ook niet. Dat er een regel is zegt niets over of die functioneert.

Maar... Je denkt dat als Michelle van Otterloo haar ervaringen in de Margriet deelt die minder waar zijn dan als ze ze op Linked-in zet?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:46

anjali schreef:
Degenen die deze hulp nu wel geven dat zijn het Leger des Heils en verschillende Kerkelijke instanties, zelfs kloosters die mensen die met uitzetting bedreigd worden opnemen! En dat zijn nu net de Christenen, die hier op Bokt nogal vaak verketterd worden: iemand schreef meermalen dat zij nooit zou stemmen op een partij met een C erin. Ook de SGP wordt hier altijd beklad. Maar nu zijn het dus wel deze Christenen die opkomen voor onderdrukten. En Kerkelijke organisaties leven geheel van giften van hun gelovigen. Wel hebben ze nog ANBI-status waardoor ze daar geen belasting over hoeven te betalen, maar dat staat ook op losse schroeven (de belastingaftrek die de donateur krijgt voor de giften aan goede doelen). Maar in Nederland krijgt de Kerk geen geld van de overheid.

Eh.. hulp door christenlijke instanties is ook niet het je van het en zeker niet altijd iets wat om het helpen van slachtoffers draait ongeacht hun geloof. Want gelovig staat lang niet altijd gelijk aan barmhartigheid.

Vind Genetically Modified Skeptic altijd wel fijn om naar te luisteren. Hij was ooit (streng) christen, maar nu atheïst en vertelt heel fijn over de verschillen etc.

https://youtu.be/ePDD45dWOHk?si=Z-JLHk15fjO-kYBk

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:57

Dit loopt weer

Douwe Bob is zaterdagavond met luid applaus ontvangen toen hij opkwam voor zijn optreden op muziekfestival Gelderpop in het Gelderse Voorthuizen. Bij opkomst maakte de zanger 'peacetekens' met zijn handen.

https://www.nu.nl/muziek/6361504/applau ... ebben.html

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:06

Petpa schreef:
mysa schreef:

Naja, als ik ergens iets meer over wil weten, denk ik inderdaad niet meteen: "Even kijken wat de Margriet erover zegt". Maar het gaat dus gewoon om een interview waar die mevrouw zelf aan het woord komt.

En dus haar mening...

Het gaat niet over bewijzen, maar het is iemand die verteld over de mensen die ze helpt, onder andere gedocumenteerden. En onverzekerden. Een mooi interview met een barmhartig mens die de meest kwetsbare mensen medisch helpt. Je zou het eens moeten lezen.

Het fantastische werk wat deze dame doet zou dan dus strafbaar worden. Je moet de mensen dan maar laten creperen ofzo.
Laatst bijgewerkt door nps op 05-07-25 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:08

Cer schreef:
prompter schreef:

In sommige gevallen worden ze klein gehouden door de werkgevers - die vinden zo’n goedkope, makkelijk af te persen kracht best fijn. En ook al zijn er procedures, de weg daarnaartoe is nitr makkelijk als je de taal niet spreekt en niet weet wat kan en mag. Of als de informatie bewusr wordt achtergehouden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:47

Ook in de prostitutie werken veel "ongedocumenteerde" buitenlandse vrouwen die op die manier flink uitgebuit kunnen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:52

Er zijn denk maar weinig landen waar je gewoon zonder geld en zonder back up naartoe kan gaan en kan gaan wonen/werken denk ik? Je hebt toch bij meer landen gewoon een procedure te volgen?
Als daar verder geen consequenties aan hangen kan je die regels net zo goed afschaffen toch?

Ik was even aan het googlen waar je wel illegaal mag verblijven zonder gevangenisstraf, maar dat kon ik zo snel niet vinden. In Frankrijk, Zwitserland en Denemarken staat ook gevangenisstraf op illegaliteit.. verder was ik nog niet gekomen

Als de Chinese kok kan aantonen dat een Nederlander zijn werk niet kan/wil doen, en hij heeft werk (kok) dan kan er toch een vergunning aangevraagd worden?
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-07-25 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:57

Die regels zijn er toch al? Er komt nu alleen strafbaarheid bij in plaats van boetes etc. Van overtreding gaat het nu naar misdaad. Daar zit een wezenlijk verschil tussen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:59

Ik ben in mijn leven ook een tijdje „illegaal“ geweest. Dat was bewust om mijn kans op een baan in het land naar keuze te verhogen, waar ik inmiddels al meer dan 15 jaar ben en belasting betaal.
Dat maakt mij een gelukszoeker en mijn vriend iemand die een illegaal stiekum hielp.
Moeten we nu een strafblad en in de gevangenis?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:01

Als het aan sommigen hier in Nederland ligt wel Mungbean }>

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:02

Als dat de regels zijn in het land waar je naartoe gegaan bent, wellicht wel. Want waarom zou er voor jou dan een uitzondering zijn? Waarom kon je het niet via de legale weg doen?

Prompter, dat is dus niet voorbehouden aan ‘Nederland’ voor zover ik kan vinden …

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:05

Ik hoef geen uitzondering. Ik vind een strafblad en gevangenis gewoon een beetje overdreven voor iets waar niemand bewust schade aan lijdt.
Persoonlijk zou ik het weer opnieuw zo doen, want soms moet je de regels een beetje flexibel interpreteren als je niet slachtoffer wil zijn van een systeem }:)

Cer, omdat het soms heel lastig is om een baan te vinden als je niet „spontaan“ beschikbaar bent om langs te komen.

Inmiddels zijn de verdragen veranderd trouwens. Nu is dat niet meer perse illegaal, destijds nog wel.
Ik was gewoon mijn tijd vooruit :P

Uiteraard is er een verschil tussen jezelf op een licht creatieve manier onderhouden en daarmee de maatschappij niet te belasten en mensen die diep in de penarie zitten en op straat leven.
Maar juist die 2e groep heeft vaak weinig uitzicht in hun legale omgeving. Niemand gaat voor de lol in een tochtig hoekje achter het station bivakkeren.
Ze uitzetten is 1 ding, ze strafbaar maken omdat hun leven ruk is vind ik treurig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-07-25 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:09

Ik lees dat meer Europese landen een gevangenisstraf hebben voor illegaal verblijf en dat Nederland er nu pas misschien (?) mee komt en dan max 4 maanden. Zie ik dan iets over het hoofd?

Ik weet niet in welk land jij woont nu maar grote kans dat daar illegaal verblijven al strafbaar was… dus waarom Nederland nu de boeman wordt is mij niet helemaal duidelijk