Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:33

Karl66 schreef:
Als je iets verder leest dan de "sensatiekop", dan lees je dat hij geen ruimte in zijn agenda kon maken en dat ze dus doorgeschoven werd naar zijn hoogste ambtenaar. Dat is dus gewoon een politieke manier van zeggen dat ze totaal irrelevant is en dat ze lekker achter in de rij aan mag sluiten. En dat is op zich niet zo gek voor een parlementslid, maar het idee dat zij dat varkentje wel even gaat wassen, blijft gewoon lachwekkend.

Ik ken het. Toen ik met het Wajong verhaal om van 70% WML naar 75% WML of zelfs 100% WML te krijgen vrijwel alle partijen had aangeschreven zei GL dat ze geen ruimte in de agenda hadden. Zelfs de SP niet.
Ander bekend zinnetje is: Ik kom er op terug

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:45

Electra63 schreef:
Karl66 schreef:
Als je iets verder leest dan de "sensatiekop", dan lees je dat hij geen ruimte in zijn agenda kon maken en dat ze dus doorgeschoven werd naar zijn hoogste ambtenaar. Dat is dus gewoon een politieke manier van zeggen dat ze totaal irrelevant is en dat ze lekker achter in de rij aan mag sluiten. En dat is op zich niet zo gek voor een parlementslid, maar het idee dat zij dat varkentje wel even gaat wassen, blijft gewoon lachwekkend.

Op zich is dat niet raar.
Je kunt geen tijd vrij maken voor ieder Kamerlid van welke lidstaat dan ook, die iets te vragen of te eisen heeft.

(Internationale) politiek heeft toch vooral te maken met connecties. En Van der Plas is niet zo bekend en heeft niet de (internationale) statuur als een Timmermans, Kaag of Rutte.

Raar: geen tijd maken om een parlementslid te spreken.
Dat is een wezenlijk onderdeel van hun werk!

... niet raar: de tijd nemen om te informeren waar dit parlementslid het over wil hebben.
... niet raar: het is tamelijk belachelijk (sorry) wat CvdP beweert (nooit een echte vuist, ik doe het zelf wel even) dus heeft de eurocommissaris geen tijd. Terecht.

Raar: de suggestie dat spreken met een hoge ambtenaar 'helemaal niets' zou zijn.

Ook raar: de suggestie op een serieus forum dat het in de politiek gaat om een soort van vriendjespolitiek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:20

purny schreef:
Karl66 schreef:

Ik ken het. Toen ik met het Wajong verhaal om van 70% WML naar 75% WML of zelfs 100% WML te krijgen vrijwel alle partijen had aangeschreven zei GL dat ze geen ruimte in de agenda hadden. Zelfs de SP niet.

Dat zijn dus de groepen die het hardst geraakt worden. De onderkant van de samenleving beschikken niet over grote trekkers om hun punt te halen. Daarbij zijn hebben meesten in tegenstelling tot XR nog niet eens het geld voor een treinkaartje om naar het Malieveld te reizen.

De mensen die het hardst geraakt worden hebben geen stem die luid genoeg is om gehoord te worden. Van de SP valt het me wel enorm tegen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:33

purny schreef:
Karl66 schreef:

Jeetje. Hoop dat jij en anderen echt wat meer geholpen zullen worden met dit kabinet. Ook echt balen dat je niet eens even een nette reactie krijgt. Ze zullen vast enorm veel van dit soort verzoeken/reacties krijgen maar je kunt ook een redelijke reactie voorbereiden neem ik aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:38

Raineri schreef:
purny schreef:

Jeetje. Hoop dat jij en anderen echt wat meer geholpen zullen worden met dit kabinet. Ook echt balen dat je niet eens even een nette reactie krijgt. Ze zullen vast enorm veel van dit soort verzoeken/reacties krijgen maar je kunt ook een redelijke reactie voorbereiden neem ik aan.

Deze groepen worden totaal niet geholpen door het nieuwe kabinet. Wanneer je de baas van Schiphol, unilever of ASML bent dan gaat de rode loper uit. De rest moet flink demonstreren en doordrammen willen ze iets gedaan hebben. Voor de groepen die dat niet kunnen hebben ze geen tijd.

Het hoofdlijnenakkoord is op haalbare punten behoorlijk neo liberaal. De VVD kan heel tevreden zijn. De rest van de punten zijn zoethoudertjes en pure flauwekul.

Ik verwacht dat de boeren nog heel vaak naar Brussel zullen gaan. FDF roepthaar achterban al op om op 4 Juni massaal naar Brussel te gaan. Is vast niet de laatste keer.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:10

Loretta schreef:
Deze groepen worden totaal niet geholpen door het nieuwe kabinet. Wanneer je de baas van Schiphol, unilever of ASML bent dan gaat de rode loper uit. De rest moet flink demonstreren en doordrammen willen ze iets gedaan hebben. Voor de groepen die dat niet kunnen hebben ze geen tijd.

Het hoofdlijnenakkoord is op haalbare punten behoorlijk neo liberaal. De VVD kan heel tevreden zijn. De rest van de punten zijn zoethoudertjes en pure flauwekul.

Ik verwacht dat de boeren nog heel vaak naar Brussel zullen gaan. FDF roepthaar achterban al op om op 4 Juni massaal naar Brussel te gaan. Is vast niet de laatste keer.

Als het vanaf morgen droog wordt dan weet je zeker dat wat er op 4 juni in Brussel staat geen boeren zijn, die zijn dan druk zat met maaien en zaaien :j

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:14

Daar heb je zeker gelijk in. Als het droog wordt dan blijft het rustig in Brussel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:35

@Raineri: ik heb zelf niks te klagen. Ik heb een kneitergoed salaris boven het minimumloon omdat mijn werk niet aan loondispensatie doet.
Het gaat me meer om het hart om mijn mede Wajongers. Deze durven niets te zeggen.
En ik ben bijdehand genoeg om dit aan te kaarten.

Als het nieuwe kabinet geïnstalleerd is zal ik nog eens een poging wagen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:49

Citaat:
Dat zijn dus de groepen die het hardst geraakt worden. De onderkant van de samenleving beschikken niet over grote trekkers om hun punt te halen. Daarbij zijn hebben meesten in tegenstelling tot XR nog niet eens het geld voor een treinkaartje om naar het Malieveld te reizen.

De mensen die het hardst geraakt worden hebben geen stem die luid genoeg is om gehoord te worden. Van de SP valt het me wel enorm tegen.

Ik ben de Mies Minima express nog niet vergeten.
Een grote groep vrouwen die "proletarisch" per trein naar Den Haag ging.
(En op de terugweg collectief werd gearresteerd.)

But please, ga nou niet suggereren dat iedereen bij Extinction Rebellions maar rijk zou zijn, hè.
(Ik ben tot rijkdom vervallen, maar ik kan je vertellen dat het een brave doorsnee van de bevolking is.)

Ik heb gisteren 1 kort kommentaar van de SP gehoord - maar we gaan ook de SP hard nodig hebben de komende tijd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:55

irmaz schreef:
Loretta schreef:

Als het vanaf morgen droog wordt dan weet je zeker dat wat er op 4 juni in Brussel staat geen boeren zijn, die zijn dan druk zat met maaien en zaaien :j

Dat snapte ik vaak ook niet, als ik die massale boerenprotesten zag: Hoe kun je daar tijd voor hebben als je een boerenbedrijf hebt? Waar je in feite 24\7 mee bezig moet zijn en in feite niet eens ooit op vakantie kunt? Ik sta achter de boeren, maar hoop wel dat ze geen gewelddadige of voor onschuldige personen overlastgevende protestacties gaan houden. Dat levert alleen maar verlies aan medestanders en sympathie op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:57

Janneke2 schreef:
Ik heb gisteren 1 kort kommentaar van de SP gehoord - maar we gaan ook de SP hard nodig hebben de komende tijd.

Je vind het toch niet erg dat ik niet zoveel vertrouwen meer heb in de sp he... Zelfs de SP had hier geen ruimte voor in de agenda. En dat vind ik toch wel heel triest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:58

Ik vind dat ook heel triest.
Daar ben je geen volksvertegenwoordiger voor.
(Al weet ik dat ze druk bezet zijn. Vind dat gaatje.)

Enne, je bent mij geen verantwoording schuldig, hè? ;) :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:04

Janneke2 schreef:
But please, ga nou niet suggereren dat iedereen bij Extinction Rebellions maar rijk zou zijn, hè.
(Ik ben tot rijkdom vervallen, maar ik kan je vertellen dat het een brave doorsnee van de bevolking is.)

Dat suggereer ik zeker niet. Maar er zit wel een verschil in tussen wel of geen geld hebben voor de trein om naar een demonstratie te reizen. Gemiddeld zal men bij XR meer te besteden hebben dan de mensen in de Wajong.

En ook meer kennis van democratische rechten, dat moet je zeker ook niet onderschatten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:09

https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel ... MqdutPesZD

Interview met Samsom.
Hij denkt dat Nederland geen enkele kans maakt om wetten/regels te veranderen de komende jaren.

Quote:
De kans dat Nederland een opt-out krijgt en strenger migratiebeleid kan gaan voeren dan is afgesproken in Europa, acht hij erg klein. Dan moet er namelijk een verdrag worden gewijzigd en dat gebeurt zelden.

"Het is net als de grondwet, die wijzig je ook niet elke dag." De komende vier jaar gaat het sowieso niet lukken, zegt Samsom stellig. “Die kans lijkt me nul."

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:13

En Samsom heeft genoeg ervaring in Europa om te weten hoe het zit, ik vond het altijd een kundige man.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:26

De komende jaren wordt er niets opgelost en blijven alle problemen door etteren.

De enige partij die met dit akkoord goede zaken heeft gedaan is de VVD. Veel cadeautjes voor de allerrijksten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:00

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:07

Ik zie bij de NOS dat het derogatie gesprek in Brussel nog niet tot iets concreets geleid heeft. Het was "informatief" en er moet nu geïnvesteerd gaan worden in "goede relaties".

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:15

prompter schreef:
Ik zie bij de NOS dat het derogatie gesprek in Brussel nog niet tot iets concreets geleid heeft. Het was "informatief" en er moet nu geïnvesteerd gaan worden in "goede relaties".

Van der Plas zou toch flink met haar vuist op tafel slaan ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:15

Gewoon een verkiezingsstunt van BBB voor het EP. Even laten zien dat ze wat probeert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:15

Electra63 schreef:
prompter schreef:

Van der Plas zou toch flink met haar vuist op tafel slaan ?

Ja, hè...?
Of zou ze denken dat we dat al weer vergeten waren?

...zou "informatief" betekenen dat ze doorheeft dat het zo simpel dus niet is?
En dat ze nu denkt dat 'het met goede relaties' misschien wel kan...?
(Goede relaties met wie...?
Met de eurocommissaris?)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 02:09

Politiek gebabbel, meer is het niet.

Er veranderd niks in Brussel, maar dat wisten we al van te voren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 07:02

prompter schreef:
En Samsom heeft genoeg ervaring in Europa om te weten hoe het zit, ik vond het altijd een kundige man.

Die zelf aan de wieg stond van de PAS en adviezen geeft die hij niet hoort te geven. Precies Samsom en de manier waarop dat gaat in Brussel geeft mij een zeer onprettig gevoel over hoe er in Brussel politiek bedreven word:

https://www.ad.nl/binnenland/bbb-en-vvd ... ~a56bc5f0/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:11

Uit jouw artikel Ruitje citeer ik

Citaat:
Ambtenaren van LNV hebben de kabinetschef van de Nederlandse Eurocommissaris om een gesprek gevraagd terwijl ze bezig waren met het vormgeven van de regeling. Natuurlijk ga je daar geen nee tegen zeggen, zegt een Europese ambtenaar. Het niet ongewoon dat Nederlanders juist bij hun landgenoten in Brussel advies vragen, dan doen andere landen ook zo. ,,Dat is waarom het nuttig is om Nederlanders bij de instellingen in Brussel te hebben. Die kunnen helpen uitleggen hoe er hier wordt gedacht en waarom dat zo is. En desgevraagd informatie geven over verschillende opties. Besluiten zijn altijd aan de ministeries en de Tweede Kamer.” Het advies van Samsom is overigens niet opgevolgd.

Dus je kunt het oneens zijn met het advies van Samson, maar de besluiten liggen op een ander niveau. Dus de VVD die in het kabinet zat en de Tweede kamer heeft dit besloten en niet Samsom want zijn advies is niet opgevolgd.
Dus het is niet Samsom die dit besloten heeft dus een Nexit is niet nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:21

Electra63 schreef:
https://www.linkedin.com/posts/leiden-u ... er_android

Een interessant onderzoek van de Universiteit Leiden over de kosten van arbeidsmigranten.

Leuk onderzoek, maar er speelt natuurlijk nog wat meer mee ogv arbeidsmigratie dan alleen de kosten en opbrengsten in de belastingensfeer.
Het gaat ook over de maatschappelijke impact, i.c. het tekort aan huisvesting.