Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:In de begroting van de propaganda film Wolf van Cees van Kempen staan expliciete kosten voor Wit-Rusland en Litouwen, vliegtickets naar Minsk, autohuur en 30 dagen begeleiding van wolven in Wit-Rusland.
In interviews en publiekscommunicatie over de film worden deze landen niet genoemd. Alleen Duitsland en Nederland haha. Dat is moeilijk te rijmen.♀️Oa. de Provincie Gelderland heeft €75.000 subsidie verleend.
In deze documenten kunt u o.a. lezen dat Prinses Laurentien als privé-persoon namens Rewilding Europe kwam en dat de wolfwerende rasters gepromoot moesten worden tijdens de première. Voormalig Gedeputeerde Jan Markink die over de financiën van de Provincie Gelderland destijds ging, is nu de voorzitter van de Wolvencommissie Gelderland.
Wanneer gaat de heer Markink, waarvan wordt gezegd dat hij onafhankelijk is, de PRO-wolvenconsulenten en de secretaris eens confronteren met hun dubbele petten, want dat is natuurlijk ook gewoon een grote poppenkast en geldverspilling!
En leest u even mee? “Het is natuurlijk prachtig dat de wolf na 150 jaar weer terug is. Dit is de bekroning, op het natuurbeleid van de afgelopen decennia, waardoor het ecosysteem zich zo hersteld heeft dat de wolf zich weer in onze natuur thuis voelt.
Oh oh zo slecht gaat het met de natuur.
Ps. En waar was ook alweer de geboorte van een wolvenwelp opgenomen meneer van Kempen?

Citaat:De wolf, de beer, de bever: overal in Europa duiken dieren op die ooit bijna uitgestorven waren. Soms worden ze illegaal gedropt door een ondergronds netwerk van fanatieke rewilders, die een groot hart voor de natuur hebben, maar weinig geduld voor bureaucratie. Niet iedereen is enthousiast. ‘Dit is ecokolonialisme.’
https://decorrespondent.nl/15852/voor-i ... NgeU42ByHA

Citaat:1 januari 2026/Belang van Limburg
Deelde overleden paard van Ronny fatale trap uit aan wolf Maurice? “Volgens sommigen verdient hij een standbeeld”
OudsbergenHeeft renpaard Job Des Vaux afgelopen zomer een fatale trap uitgedeeld aan wolf Maurice? Voor eigenaar Ronny Camps is het een uitgemaakte zaak. “Job heeft gevochten voor zijn leven en heeft het niet gehaald. Maar na de aanval zijn de wolven hier wel niet meer in de buurt geweest.”
De laatste vrijdag van augustus 2025 staat voor altijd in het geheugen van Ronny Camps gegrift. Die middag ging hij, zoals hij elke dag na het werk deed, naar zijn weide in Meeuwen om zijn twee paarden te verzorgen. “Mijn renpaard Job stond zoals altijd recht en keek me aan”, vertelt Ronny. “Het was wel raar dat hij zijn oren in zijn nek legde toen mijn hond de weide binnenkwam. Toen ik dichterbij kwam, merkte ik dat Job niet kon draaien en zag ik dat hij een gapende wonde had.”
Ronny wist dat de wolven in de buurt al wat pony’s en ander kleinvee hadden gepakt. “Daarom had ik mijn geitenweide al wolfproof gemaakt”, vertelt hij. “Maar dat de wolven ook een paard zouden pakken, daar had ik geen rekening mee gehouden. Er waren al plannen om ook de paardenweide wolfproof te maken, alleen had ik niet in de gaten dat het zo dringend was. De geiten lieten ze die bewuste dag gerust, maar mijn paard dus niet.“
Sporenonderzoek
Ronny haalde de dierenarts erbij en het verdict was zwaar. “Job werd eerst verdoofd om te kijken hoe ernstig het was”, vertelt Ronny. “Maar het gat was te diep. De kans op ontstekingen was heel groot, de kans op herstel veel kleiner. In overleg werd dan beslist om hem te laten inslapen. Het is vreselijk om een paard, dat je 19 jaar lang hebt verzorgd, op die manier te moeten afgeven.”
Diezelfde dag kwamen ook nog mensen van het Agentschap Natuur en Bos (ANB) en het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) ter plaatse om de sporen te onderzoeken. “Dat hier een wolf aan het werk was, werd door niemand in twijfel getrokken”, zegt Ronny. “Diezelfde dag zelfs al niet meer. Alleen verbaasde het iedereen dat de wolf het had gedurfd. ‘Hopelijk hebben ze ferm wat trappen gekregen en doen ze dat nooit meer. Anders zijn de poppen aan het dansen’, werd er gefluisterd.”
Verschrikkelijk jaar
Dat wolf Maurice effectief een laatste fatale trap heeft gekregen renpaard Job, zou ook wel eens kunnen. De laatste beelden van de wolf dateren immers van de avond voor de aanval, daarna werd hij nergens meer gezien. “Uit DNA-onderzoek is ook gebleken dat het Maurice was die Job gebeten heeft”, zegt Ronny. “Hij heeft dus trappen gekregen en heeft zich ergens naartoe gesleept om te sterven, daar ben ik van overtuigd. Dat Job een oud paard was en op de grond lag toen hij werd aangevallen, klopt niet. De laatste zes tot zeven jaar ging Job moeilijker liggen. Hij had pijn als hij weer moest rechtstaan, daarom sliep hij rechtstaand. Volgens mij kwam de wolf uit het bos gesprongen en heeft hij Job zo verrast. Nergens waren er sporen van een gevecht, die wolf heeft gewoon toegeslagen in de achterdij.”
Vier maanden na de feiten treurt Ronny nog steeds over het verlies. “2025 is een annus horribilis, een verschrikkelijk jaar. In augustus verloor ik mijn paard waarvoor ik 19 jaar gezorgd heb, een paar weken geleden werd mijn trouwe Duitse Staande hond doodgereden voor mijn ogen. Hij was 11 jaar oud. Dat heeft mij enorm veel verdriet gedaan. Je dieren zo zien sterven, is verschrikkelijk.”
Geruchtenmolen
Intussen zijn alle weides van Ronny wolfproof gemaakt en zitten zijn dieren veilig. “Tenminste, daar ga ik van uit”, zegt Ronny. “Je hoort ook niks meer van aanvallen in de buurt. En dat voedt de geruchtenmolen. Hoe kan het dat die wolven niet aanvallen? Want het was zeker niet zo dat alleen Maurice achter al die aanvallen op pony’s zat, Noëlla’s DNA werd ook gevonden na aanvallen. Een gerucht dat hier de ronde doet, is dat ze worden bijgevoerd.”
“Soit, we zitten hier bij de geboorteplek van de welpen”, gaat Ronny verder. “Dat die hier rondlopen, staat als een paal boven water. En daar hebben de buren en ikzelf ons tegen gewapend. Bijna iedereen hier in de buurt gaat voor wolfproof omheining. Maar het leed blijft. Mijn ander paard Jabori mist Job heel erg. Ik ga hem ooit bij het paard bij mijn vader zetten zodat hij gezelschap heeft. Hij was getuige van de aanval en is sindsdien schichtig. Sinds de aanval is hij eigenlijk nooit meer rustig.”
Schadevergoeding
Intussen is de administratieve rompslomp met de overheid afgehandeld en heeft Ronny een schadevergoeding voor Job gekregen. “Ik was en ben nog steeds een natuurliefhebber”, zegt Ronny. “Reeën, everzwijnen, wolven ... Ik zie het allemaal graag. Maar alleen op plaatsen waar er ruimte is. En dat is hier niet het geval, zo vlakbij de bewoonde wereld. Daar is iedereen het hier in de buurt het over eens. Weet je wat deugd deed? Toen bekend raakte dat Maurice waarschijnlijk aan zijn einde kwam door een trap van Job, kreeg ik een bericht: ‘Job verdient een standbeeld.’ Het klinkt misschien hard naar de wolf toe, maar in mijn ogen is dat ook echt.
Dankzij hem zijn de aanvallen hier gestopt.”
https://www.hbvl.be/regio/limburg/oudsb ... 91261.html
dierenfan schreef:Vergeet ook niet het binnen zetten s nachts betekent gewoon dat er s nachts geen schaap te eten is maar wel overdag. Dat zien we per jaar al toenemen. S nachts binnen zetten is dezelfde oplossing als achter wolf werend hekwerk zetten. Tijdelijk werkt dat, blijvend niet. Wolven hebben honger, zijn brutaal en moeten eten
Citaat:1 januari 2026/Saasveld/Overijssel
Zichtmeldig wolf

Citaat:Saasveld Overijssel Aanval op schapen 01-01-2026 Afgelopen nacht
1 schaap gedood.

Citaat:Wedde Groningen
01-01-2026
19.35 uur
Zichtmelding
Wolf gezien aan Borgesius weg, liep richting Pekela.
meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:2 januari 2026/Weperpolder/Friesland
Ingezonden
Wolven aanval Weperpolder
2 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte
Originele foto's in de reacties

Citaat:Document van 2020. Was getekend Zoogdiervereniging, Stichting ARK, Radbout Universiteit, Studio Wolverine, Natuurmonumenten. #wolf

tienus63 schreef:Aanval Weperpolder FrlCitaat:2 januari 2026/Weperpolder/Friesland
Ingezonden
2 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte
[ Afbeelding ]Spoiler:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17xanE ... tid=wwXIfr
Citaat:2-1-2026 Sonnis Helchteren, België
Wolf gezien.

Citaat:2-1-2026 11:35 uur wolf in bos bij Loenen gezien door wandelaar met hond.
Wolf passeerde op 50 mtr.

Christiene schreef:2 januari 2026/Weperpolder/Friesland
Ingezonden
2 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte
Vorig jaar was het daar ook al heel vaak en veel aan die straat.
Waardeloos die wolven die maar door gaan met moorden