Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:08

Petpa schreef:
Niks medemenselijkheid vanuit zorgverleners.
Ook de zorg aan illegalen is betaalde zorg.

Je moet maar eens wat van Michelle van Tongerloo lezen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:10

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:
Niks medemenselijkheid vanuit zorgverleners.
Ook de zorg aan illegalen is betaalde zorg.

Je moet maar eens wat van Michelle van Tongerloo lezen.

Ik moet niks van Michelle lezen.
Spreek haar regelmatig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:20

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Bij die 75% zit zeker wel een groep ongedocumenteerde mensen.

Dat soort cijfers zijn geen grabbelton waar je zelf een verhaaltje bij kunt verzinnen. Je doet alsof die cijfers aantonen dat 3/4 van de ongedocumenteerde mensen goed geholpen wordt en wel een status krijgen als dat ook nodig is. Maar dat betekent dat cijfer totaal niet.

Citaat:
Het zou je misschien verbazen, maar ook dat is een onderdeel van de werkzaamheden bij verschillende Nederlandse instanties zoals de IND.

Dat verbaast me helemaal niet - maar je doet alsof dat allemaal prima loopt en heel erg makkelijk gaat. Dat is echt onjuist. Er gaat veel mis en er vallen veel mensen uit.

Citaat:
Verder herhaal ik nog maar eens, dat ik ook niet achter de plannen van het kabinet sta, maar dat de oplossing ook niet simpel is. :)

Dat is gewoon een spindoctor-trucje: door te doen alsof het onvermijdelijk is, creeer je toch de steun, maar dan op een manier waarbij je zelf buiten schot blijft. Want als je zegt 'ik vind het een prima plan om problemen te vergroten en wetten in te voeren die rechtstreeks uit Naziduitsland lijken te komen' dan valt dat wellicht niet goed.

Maar door te doen alsof je het ook niet wenselijk vindt, maar ja het kan nou eenmaal niet anders, steun je de uitkomst (dat die wet er is gekomen) alsnog. Je zegt het alleen niet zo openlijk zodat je ook de reactie daarop niet hoeft te incasseren.

Maar voor de duidelijkheid: er is helemaal geen onvermijdelijkheid. Er is geen enkele reden dat de strafbaarstelling nodig is om een doel te bereiken. In tegendeel: elk zinnig doel (menselijk blijven, overlast verminderen, rechtvaardiger en sneller procedures doorlopen, mensen op een zorgvuldige manier terug laten keren) wordt hierdoor moeilijker, niet makkelijker. De politie zegt dat, de gemeenten zeggen dat, alle overige met verstand van zaken weten dat. Deze wet is er niet om ons als maatschappij te helpen, hij is er om de maatschappij verder onder druk te zetten en verder richting extreemrechts te duwen.

Dikgedrukte ben ik het volledig mee eens, maar toch krijg jij voor elkaar om precies dat te doen. :)

75% procent verleende asielaanvragen in 2024 is gewoon een feit. Verder suggereer ik niets. Dat hieraan een hele procedure vooraf gaat klopt, maar het is voor echte vluchtelingen ook zeker geen verloren zaak, ook niet als mensen niet over geldige documenten beschikken. Dat zorgt er alleen wel voor dat een procedure langer duurt, omdat het tijd kost om iemand zijn indentiteit vast te stellen.

Ik suggereer nergens dat ik het op wat voor manier met plannen van het kabinet eens ben, dat zijn puur en alleen hersenspinsel van jouw kant. Het zou je sieren als je jezelf eens bij de feiten zou houden inplaats van allerlei ongefundeerde uitspraken te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:36

Petpa schreef:
Spreek haar regelmatig.

Dan moet je niet zoveel onzin verkopen en weet je ongetwijfeld dat heel veel mensen zonder papieren geweigerd worden bij zorg (ook al mag dat niet) en dat ze vaak geholpen worden door mensen die daar niet voor betaald worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:41

journee schreef:
Ik suggereer nergens dat ik het op wat voor manier met plannen van het kabinet eens ben, dat zijn puur en alleen hersenspinsel van jouw kant. Het zou je sieren als je jezelf eens bij de feiten zou houden inplaats van allerlei ongefundeerde uitspraken te doen.

Tsja, leer beter Nederlands in dat geval want je schreef het toch. Als je een zin begint met 'ik vind ... maar' dan volgt er na dat maar automatisch een reden waarom je het toch steunt. Dat kan niet anders. Zo werkt onze taal nou eenmaal.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:47

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:
Spreek haar regelmatig.

Dan moet je niet zoveel onzin verkopen en weet je ongetwijfeld dat heel veel mensen zonder papieren geweigerd worden bij zorg (ook al mag dat niet) en dat ze vaak geholpen worden door mensen die daar niet voor betaald worden.

Indien je wat roept graag een bron erbij.

De verhalen inz zorgweigering + zorgverleners die gratis werken zijn stemmingmakerij.
Nogmaals; de zorg wordt gewoon betaald.

"Heeft u als zorgverlener medische zorg verleend aan een vreemdeling zonder verblijfsvergunning? Dan kunt u een beroep doen op de regeling onverzekerbare vreemdelingen."
Bron: https://www.hetcak.nl/zakelijk/onverzek ... mdelingen/

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:49

Electra63 schreef:
Electra63 schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/04/de ... dtB8ZEpPpg

De invloed van Israël op onze politiek.

Wat vinden we er van, dat een ander land zoveel invloed heeft op onze politici?

Israel is natuurlijk niet de enige.

Beangstigend, ander woord heb ik er niet voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:03

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:05

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:13

Benzz schreef:
Beangstigend, ander woord heb ik er niet voor.

Ik las het vanochtend in de papieren krant en schrok er eerlijk gezegd niet van.
Volgens mij is het schering en inslag met buitenlandse inmenging, zoals Electra63 ook zegt: Israël is bepaald de enige niet.

Ook vond ik het hier en daar wat tendentieus, qua woordgebruik. Maar zal het nog eens nalezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:15

Ja, heb jij de stukken die ik aangehaald heb al gelezen?

En ik vind jouw stellige toon dat er geen medemenselijkheid speelt of nodig is ongepast. Dat iets op papier is afgedekt betekent niet dat het in de praktijk ook automatisch goed gaat. Er worden dus met regelmaat patienten geweigerd, ook al hebben ze recht op zorg en zou die zorg ook betaald worden. En er zijn dus met regelmaat mensen die zorg en ondersteuning vrijwillig bieden, omdat de route via de bureaucratie te lang is of helemaal niet functioneert.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:22

Petpa schreef:
Advocaten zijn net mensen...
Ik ken er eentje die 100% een Wildersaanhanger is maar asielzoekers bijstaat.
Zijn werkgever wil dat en hij doet dat voor het geld.

Daarom zitten ze meestal op de Zuidas? ;)

Asieladvocaten verdienen echt minder dan in de advocatuur in het algemeen verdiend wordt.
Zijn allemaal toevoegingen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:24

Shadow0 schreef:
En ik vind jouw stellige toon dat er geen medemenselijkheid speelt of nodig is ongepast.

Alles wat ik zeg is dat de zorg gewoon betaald wordt.
Zie hiervoor mijn eerdere bronvermeldingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:25

mysa schreef:
Asieladvocaten verdienen echt minder dan in de advocatuur in het algemeen verdiend wordt.
Zijn allemaal toevoegingen.

Iemand aan de rechterkant van de linie heeft dit ooit de wereld ingeholpen en daarna ging het snel en mensen gingen het geloven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:25

BigOne schreef:
Hou op over de SGP, dat is de nieuwe NSB. En lang niet alle hulpgevende instanties zijn gebaseerd op christelijke gronden maar op het zien van mens achter de vluchteling .
Kerken waar mensen onderdak vinden mogen niet opgepakt worden tijdens een kerkdienst vandaar dat ze in Kampen al maanden een doorlopende dienst hebben omdat anders het gezin met drie totaal gewortelde kids uitgezet wordt.

Precies ja, vanwege "kerkasiel" kunnen vluchtelingen in een kerk niet worden opgepakt.En ook tijdens WO II zijn door gelovige Christenen met gevaar voor eigen leven heel veel Joden ergens verstopt. Daarom wil ik nu ,voor de allereerste keer in al de jaren dat ik op Bokt zit, voor jou een TEM aanvragen wegens je opmerking dat de SGP (de alleroudste nog bestaande politieke partij in Nederland!) de nieuwe NSB zou zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:32

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Tsja, leer beter Nederlands in dat geval want je schreef het toch. Als je een zin begint met 'ik vind ... maar' dan volgt er na dat maar automatisch een reden waarom je het toch steunt. Dat kan niet anders. Zo werkt onze taal nou eenmaal.

Dat is gek. Als ik opschrijf dat ik het ergens niet mee eens bent, maar dat de oplossing niet simpel is betekent dat opeens dat ik het wel met voorgaande eens ben? Echt?

Dus als ik schrijf dat ik vind dat de buurman een slechte bestuurder is omdat hij bijna mijn kat aanreed, maar dat mijn kat het gelukkig heeft overleefd, zeg jij dat ik eigenlijk helemaal niet vind dat mijn buurman een slechte bestuurder is omdat ik het woord:maar in de zin heb gebruikt?
Bij de meeste mensen werkt de Nederlandse taal dus echt niet zo. Hoewel 'maar' vaak in een tegenstelling wordt gebruikt, hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn. Soms is het gewoon een voegwoord tussen twee zinnen die geen tegenstelling zijn. Dat ligt puur aan de context waarin het gebruikt wordt.

Misschien moet je toch proberen te stoppen met 'tussen de regels door te lezen'. Sommige mensen schrijven namelijk precies wat ze bedoelen en bedoelen ook precies wat ze schrijven. Niets meer en niet minder, maar misschien is dat voor jou moeilijk te begrijpen als jij zelf de context waarin iets gezegd wordt niet begrijpt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:50

anjali schreef:
BigOne schreef:
Hou op over de SGP, dat is de nieuwe NSB. En lang niet alle hulpgevende instanties zijn gebaseerd op christelijke gronden maar op het zien van mens achter de vluchteling .
Kerken waar mensen onderdak vinden mogen niet opgepakt worden tijdens een kerkdienst vandaar dat ze in Kampen al maanden een doorlopende dienst hebben omdat anders het gezin met drie totaal gewortelde kids uitgezet wordt.

Precies ja, vanwege "kerkasiel" kunnen vluchtelingen in een kerk niet worden opgepakt.En ook tijdens WO II zijn door gelovige Christenen met gevaar voor eigen leven heel veel Joden ergens verstopt. Daarom wil ik nu ,voor de allereerste keer in al de jaren dat ik op Bokt zit, voor jou een TEM aanvragen wegens je opmerking dat de SGP (de alleroudste nog bestaande politieke partij in Nederland!) de nieuwe NSB zou zijn.

Maar, Anjali, terwijl CU en CDA als christelijke partijen tegen de wet gestemd hebben, heeft SGP vóór de wet gestemd. Ze stemden dus voor het strafbaar maken van mensen, die niets crimineels hebben gedaan, en van de kerkelijke hulp aan deze mensen die volgens de definitie in de wet ‘illegaal’ in Nederland zijn. Zij keren zich hierbij (nog verder) af van barmhartigheid en medemenselijkheid. Heb je dit gemist?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:10

Petpa schreef:

En alles wat ik zeg is dat er desondanks met regelmaat patienten geweigerd worden, en ook dat er zorgverleners zijn die er dan voor kiezen om de zorg te bieden, zonder daarvoor betaald te worden. Zie hiervoor mijn eerdere bronvermeldingen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:18

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:

En alles wat ik zeg is dat er desondanks met regelmaat patienten geweigerd worden, en ook dat er zorgverleners zijn die er dan voor kiezen om de zorg te bieden, zonder daarvoor betaald te worden. Zie hiervoor mijn eerdere bronvermeldingen.

De Margriet kwalificeer ik niet als een betrouwbare bron.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:21

anjali schreef:
BigOne schreef:

TEM lijkt mij echt overbodig en ik moet toegeven dat ik stom verbaasd en teleurgesteld was toen ik hoorde dat de SGP hun steun gaf aan dit wetsvoorstel.
En ja, in WO 2 hielpen christenen onderduikers, maar zeker niet alleen. De hulp kwam van vele kanten!
Begrijp niet waarom je dit er bij haalt, en dat de SGP de oudste partij is vind ik totaal niet relevant.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:23

Ik begrijp ook niet dat een christelijke partij vóór het strafbaar stellen van illegalen kan stemmen. Tot zover de naastenliefde en de barmhartigheid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:29

Petpa schreef:

Naja, als ik ergens iets meer over wil weten, denk ik inderdaad niet meteen: "Even kijken wat de Margriet erover zegt". Maar het gaat dus gewoon om een interview waar die mevrouw zelf aan het woord komt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:32

mysa schreef:
Petpa schreef:

Naja, als ik ergens iets meer over wil weten, denk ik inderdaad niet meteen: "Even kijken wat de Margriet erover zegt". Maar het gaat dus gewoon om een interview waar die mevrouw zelf aan het woord komt.

En dus haar mening...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:32

Maar wel iemand uit de dagelijkse praktijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:14

Prompter, bedoel je het “strafbaar stellen van hulp aan illegalen”? Want ik denk dat een illegaal per definitie strafbaar is?

Toevallig (of nou ja, geen idee of het toevallig is) las ik net dit bericht over fraude met zorgverzekeraars en het CAK en illegalen.. er gaat blijkbaar een hoop geld in om?

https://nos.nl/artikel/2573599-miljoen- ... zorgfraude