Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:25

Dan graag een maatregel die werk. Eentje maar.

Ik voorspel dat afschot op termijn toegestaan gaat worden. Tot die tijd graag een maatregel die werkt. Daar hebben veehouders meer aan dan aan de dooddoener “je moet er mee leren leven”.

tienus63Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 13:26

Anderzijds de realiteit is sinds jaar en dag dat er geen wolven in Nederland waren.
En dat ging prima.

Wat is dan de toevoeging om ze na 150-200 jaar weer in Nederland te willen hebben?
Niemand van ons kent iemand die het mee heeft gemaakt dat de wolf in Nederland leefde.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:27

tienus63 schreef:
Anderzijds de realiteit is sinds jaar en dag dat er geen wolven in Nederland waren.
En dat ging prima.

Wat is dan de toevoeging om ze na 150-200 jaar weer in Nederland te willen hebben?
Niemand van ons kent iemand die het mee heeft gemaakt dat de wolf in Nederland leefde.

Precies.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:32

Captain schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar de realiteit is nou eenmaal dat de wolf er is en er nog wel even blijft. Dus je kan je aanpassen zodat zoveel mogelijk weidedieren blijven leven. Of boos stampen en niks doen… maar dan zijn er wel consequenties.

Maar hoe moet dat dan? Wolfwerende hekken werken niet, niet alle dieren kunnen opgehokt worden. Gaan ze niet 's nachts aanvallen dan gaan ze overdag aanvallen.. Dan alles maar binnen in een stal houden?

Ik ben geen expert. En wat mogelijk dat verschilt ook weer per situatie. En het risico aanvaarden dat je dier gegrepen wordt zodat hij niet 24/7 opgelosten hoeft te worden is ook mogelijk. Vergelijkbaar met mensen die hun katten buiten los laten lopen. Wetende dat er auto’s rijden. Maar dat toch de beste optie vinden voor hun dier.

Ik zeg alleen dat er aanpassingen gedaan moeten worden. Om zo minder dode dieren te krijgen. Want de wolf gaat niet op korte termijn verdwijnen. Je kan wel blijven roepen: DE WOLF MOET DOOOOOD!!!! Dat is de ENIGE OPLOSSING!!!!

Maar dat is op korte termijn niet de oplossing voor het huidige probleem. De wolven lopen hier al sinds 2018. Dus als de oplossing “alles afschieten” zo makkelijk was, waarom duurt dat dan 6 jaar?

En zolang we niet alle wolven op het hele continent uitroeien, kan er ook altijd weer een wolf de grens over wandelen. Dus helemaal er vanaf zijn we nooit. Tenzij we natuurlijk overal hekken zetten langs de grenzen. :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:34

tienus63 schreef:
En dat ging prima.

Dat spreek ik toch ook niet tegen? Het is alleen niet de huidige realiteit. Idealiter verdwijnt de wolf uit Nederland en komt die nooit meer terug. Maar de kans dat dat op korte termijn gebeurt is klein.

Dingen veranderen. Dat is soms lastig. Maar je kan je maar beter aanpassen dan boos stampen. Met aanpassen bereik je meer.

Captain

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:37

Maar wat moet je aanpassen dan? Niet meer naar buiten kunnen? Bossen niet meer in? Want die kant gaat het langzamerhand wel op.

Ik denk dat accepteren/aanpassen juist helemaal geen goed idee is, maar juist wel opkomen voor onze rechten. Namelijk een veilige leefomgeving. En dat is het de laatste tijd al heel lang niet meer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:37

Ik zeg ook niet dat wolven doden (hoofdletters zijn niet nodig, dit lukt prima zonder leesbril) op korte termijn de oplossing is. Dat kan met wolfwerende maatregelen. Tot nu toe zijn die er niet, er zijn alleen wolf aanval vertragende maatregelen. Dus op korte termijn zijn veehouders gebaat bij één wolfwerende maatregel. Een maar. Dan kan de wetgeving veranderd worden en het beleid ten aanzien van de wolvenstand in Nederland.
Ik zeg nergens dat de oplossing Afschieten makkelijk is. Maar wel de enige die zorgt voor geen overlast door wolven. De opmerking dat wolven op het gehele continent afgeschoten dienen te worden weerleg ik. Wolven zijn vreselijk slim. Als zij merken (hoe zij dat merken, dat weten we niet. Wolven leren over voor hen onbekende hekken springen. Hoe? Dat weten we niet, maar de praktijk wijst uit dat ze het doen) dat nier in NL geen goed vestigingsklimaat voor hen is, zullen zij ons gebied mijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:40

Captain schreef:
Maar wat moet je aanpassen dan? Niet meer naar buiten kunnen? Bossen niet meer in? Want die kant gaat het langzamerhand wel op.

Ik denk dat accepteren/aanpassen juist helemaal geen goed idee is, maar juist wel opkomen voor onze rechten. Namelijk een veilige leefomgeving. En dat is het de laatste tijd al heel lang niet meer.

Niet te voet, met de fiets, te paard of met een hond de bossen in.
Niet dieren buiten houden.
Alleen in stadsparken buiten recreëren. Of op de wadden eilanden. Miljoenen mensen in Nederland gijzelen voor een aantal wolven. Dat is wat er nu gaande is en dat is krom.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:40

MarlindeRooz schreef:
tienus63 schreef:
En dat ging prima.

Dat spreek ik toch ook niet tegen? Het is alleen niet de huidige realiteit. Idealiter verdwijnt de wolf uit Nederland en komt die nooit meer terug. Maar de kans dat dat op korte termijn gebeurt is klein.

Dingen veranderen. Dat is soms lastig. Maar je kan je maar beter aanpassen dan boos stampen. Met aanpassen bereik je meer.

Dus jij vind het ok dat je niet de bossen in kan. Dat dieren opgesloten worden. Want jij vind aanpassen OK.

tienus63Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 13:42

Waarom is er bedacht dat de wolf weer in Nederland moet zijn? Waarom moest die realiteit verander worden?

Mijn aanpassing was paarden niet meer 24/7 buiten in het goede seizoen.
Alleen bij daglicht buiten.

Nu geen paarden meer, maar toen merkte ik dat ik veel meer strooisel en hooi nodig had omdat de paarden meer binnen stonden.

Je omheining aanpassen is mooi, maar tenzij het een hekwerk gelijkwaardig of beter dan dat van een wolvenverblijf in een park of dierentuin, biedt dat geen garantie.

Dat is imo alleen een afgesloten ruimte.

Alle kosten worden door pensionhouders aan hun klanten doorberekend, iedereen krijgen te maken met extra kosten waardoor het houden van paarden niet meer grappig is.
De subsidie is leuk, maar die voorziet niet in de extra arbeid en eventuele extra uitgaven om de omheining zo goed en zo strak mogelijk te houden.
Dat de wolfwerende afrasteringen een gevaar zijn voor (klein) wild vergeet ik maar even.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:43

We moeten ook maar om leren gaan met ratten en muizen ....

Zeg dat eens tegen mensen waar er een paar in de tuin zitten. Of in de schuur dingen kapot knagen.

Kijk eens hoe snel er klemmen staan.
En geen van die mensen is zelf in gevaar of hun dieren.

We moeten helemaal niet om leren gaan met de wolf.
Dat is een bedacht regeltje door iemand.
Onze voorouders kregen een dikke premie als ze er 1 geschoten hadden. Die stonden vroeger heel wat dichter bij de natuur dan wij.
Met 5 miljoen mensen en nog veel meer natuur.

Dus nee we moeten er niet mee omgaan.
We moeten weer leren beheren. En ons leven niet op de kop laten zetten door een handjevol extremisten zoals faunabescherming en animal rights.
Waar vee en huisdieren no rights hebben.

tienus63Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 13:44

Zichtmelding Bussum Noord-Holland
Citaat:
Bussum/ Hilversum
27-02-2025
Rond 12.00 uur

Mogelijk een wolf gezien thv de hoge meentweg. Rende richting de bussemsegrindweg.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18aj5C ... tid=wwXIfr

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:46

Je hoeft je niet aan te passen natuurlijk. Dat mag je zelf weten. Maar de huisdier situatie rondom de wolf gaat niet deze maand nog veranderen gok ik zo. En áls ze morgen opeens besluiten dat alle wolven dood geschoten mogen worden (wat van de Europese wet niet mag), dan duurt het Nederland kennende nog maanden al niet jaren voordat dat op gang komt.

Dus nee, zo snel zijn we er niet vanaf.

Ik vind het ook allemaal niet oké, dat zeg ik toch ook niet. Ik zie de wolf ook nog liever gisteren dan vandaag verdwijnen of in ieder geval verminderen.

De realiteit is alleen dat de wolf geen prioriteit heeft in de politiek. Dus er gaat niet snel een oplossing komen. Dan kan je maar beter je aanpassen en je dieren beter beschermen.

Wat je natuurlijk wel kan doen is demonstreren, de media opzoeken, kamerleden aanschrijven etc.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:47

Ik denk overigens dat er prima wat roedels in NL kunnen leven, maar dan ergens midden op de Veluwe waar ze schuw blijven, en waar ze, zodra ze mensen benaderen of vee aanvallen geschoten worden.
Dat leren ze donderssnel. Dan kun je nog steeds een roedel hier of daar hebben wat zich voed met wild, en welke beheerd wordt door bijvoorbeeld een x aantal welpen per jaar af te schieten.

Het is best mogelijk, maar niet op de manier zoals het nu gaat dat alles en iedereen zich moet aanpassen aan een roofdier wat inderdaad doet wat hij doet, maar daardoor wel heel erg veel leed veroorzaakt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:50

DuoPenotti schreef:

Zeg dat eens tegen mensen waar er een paar in de tuin zitten. Of in de schuur dingen kapot knagen.

Onze voorouders kregen een dikke premie als ze er 1 geschoten hadden. Die stonden vroeger heel wat dichter bij de natuur dan wij.

We moeten weer leren beheren. En ons leven niet op de kop laten zetten door een handjevol extremisten zoals faunabescherming en animal rights.

Het verschil is:

Wettelijk mogen we ratten en muizen bejagen. Er zijn zelfs bedrijven die dit doen. Dus ratten en muizen wegjagen is relatief simpel om te doen. Daarom hoeven we er niet mee te leven.

Wolven mag je momenteel niet bejagen. Er zijn geen bedrijven die dit al doen. Dus het is verboden en lastig om wolven te verjagen. Daarom moeten we op korte termijn hier mee leren leven.

Had ik dat liever anders gezien? Ja!
Denk ik dat we op korte termijn de wolven gaan uitroeien? Nee!
Denk ik dat voor de weidedieren aanpassingen maken momenteel de beste oplossing is? Ja!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:51

MarlindeRooz schreef:
Je hoeft je niet aan te passen natuurlijk. Dat mag je zelf weten. Maar de huisdier situatie rondom de wolf gaat niet deze maand nog veranderen gok ik zo. En áls ze morgen opeens besluiten dat alle wolven dood geschoten mogen worden (wat van de Europese wet niet mag), dan duurt het Nederland kennende nog maanden al niet jaren voordat dat op gang komt.

Dus nee, zo snel zijn we er niet vanaf.

Ik vind het ook allemaal niet oké, dat zeg ik toch ook niet. Ik zie de wolf ook nog liever gisteren dan vandaag verdwijnen of in ieder geval verminderen.

De realiteit is alleen dat de wolf geen prioriteit heeft in de politiek. Dus er gaat niet snel een oplossing komen. Dan kan je maar beter je aanpassen en je dieren beter beschermen.

Wat je natuurlijk wel kan doen is demonstreren, de media opzoeken, kamerleden aanschrijven etc.

Over dat "beter beschermen" zouden heel veel mensen graag in de praktijk tips hebben. Ik ken er maar één die afdoende is. In een hermetisch afgesloten stal. De ventilatie bestaat uit dakluiken met RVS tralies om de 10 cm. De rest werkt niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:53

Nee het gaat niet veranderen nee.
En dat is ook te zot voor woorden. Welke peiling je ook ziet. Het merendeel is voor beheer. En beheer kan ook.
Maar niemand durft te stap te wagen.

Ik wacht op een zwaar gewond kind.
Ja op 1 waarvan ouders zeggen mooi natuur!
Want ja dat is natuur...

En ja ze mogen wel bejaagd worden. Het zijn probleem wolven.
Alleen de rechters durven niet..
Snap ik... Kijk wat Folkert heeft gedaan... Ik zou ook oppassen met bepaalde uitspraken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:56

Ja het is ook idioot dat er niks gebeurt in de politiek. Echt heel jammer. Alleen de wolf is Nederland breed gewoon niet het grootste probleem.

Ik denk zelf ook dat er eens een kind gepakt moet worden voordat er wat gebeurt. Heel jammer is dat. Maar dat kan ook nog wel jaren duren.

En tussen niks doen om je dieren te beschermen en ze opsluiten in een bunker zit nog een groot grijs gebied. Je kan wel de kansen verkleinen om slachtoffer te worden van de wolf. Bijvoorbeeld hoge hekken en/of ‘s nachts veiliger zetten. Daar ben ik een groot voorstander van.

tienus63Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 13:59

Het is gewoon frustrerend hoe het weggehoond wordt door de politiek en de media.
En als er wel wat ondernomen zijn er weer partijen die er voor gaan liggen bij de rechter.

Sprak gisteren met de maker van de podcast.
Toen werd nog weer benadrukt hoe de opmerking van de dierenactivist in de podcast hun zo geraakt had, een blinde mag geen hond hebben want een hond hoort geen baas te hebben.

Noem me ouderwets, maar een dier is een dier. Daar hoor je goed voor te zorgen. Maar ik vind een dier ondergeschikt aan een mens.
En ik geloof echt dat ieder dier of wezen gevoel heeft, pijn en leed kan ervaren.
Maar soms is het tot in den treuren willen om een dier op te lappen imo de reinste dierenkwelling.
En dan maak je op zo’n moment een andere keuze voor een dier dan voor een mens in een situatie waar ze gelijkwaardige verwondingen oplopen.

De meeste dierhouders nemen links -of rechtsom maatregelen om hun dieren zo lang mogelijk veilig te houden.

En wie weet is het filmpje van de vier wolven op een erf wel het voorbeeld van wolven die op zoek gaan naar een opening in een stal om zo bij de dieren te komen.

Begin 2019 liep er een zwervende wolf een paar dagen bij mij in de buurt.
Bij de buren stond ie onder het keuken raam te snuffelen of hij de schuur in kon komen, hij rook de alpaca’s.

Beest heeft een drol bij onder het raam gelegd, bij andere buren midden op de straat gescheten.
In de tuin gelopen bij andere buurtgenoten.
Dus toen was ie al niet schuw.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:00

Ik vind je oplossing van een hoog hek leuk bedacht. In de praktijk zie je dat er gemeentes zijn die de plaatsing van hoge hekken verbieden. Landschapsvervuiling.
Het is echt niet MR dat ik wil narren. Maar alle oplossingen zijn al eens aangedragen en blijven keer op keer niet afdoende te werken. Anders waren er wel veel minder succesvolle wolven aanvallen.
Snachts "veiliger" is ook zo'n dood doener. Veiliger dan wat? Wel aangevallen worden maar niet gedood? Wel bedreigd worden (en dikke paniek, verwerpen etc) maar niet aangevallen? Het werkt gewoon niet. Niet.
En nergens beweren de mensen die een andere oplossing willen, dat die oplossing heel snel gaat komen. In de tussen tijd is een bunker, zoals jij het benoemt, het enige wat wel werkt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:01

En wat nou als er niet mee te leren leven valt? Dat mensen geen dieren meer kunnen houden, zelfs geen huisdieren? En wanneer je niet in de randstad woont je niet meer veilig de deur uit kan omdat er blijkbaar gewoon roedels wolven door je tuin lopen.

Je dieren nu zoveel mogelijk willen beschermen is logisch, maar de manieren die echt veilig zijn, zijn niet haalbaar of niet diervriendelijk (24/7 ophokken of dierentuin hekken er omheen). Lagere hekjes werken duidelijk niet afdoende en verminderen ook weer de kans op ontkomen aan een aanval. Plus het kost klauwen met geld en veel tijd aan onderhoud. Dat kan niet iedereen zomaar even doen. Laat staan qua gemeentelijke beperkingen. Zuid Holland had hier aangegeven geen subsidies te gaan verstrekken mocht de wolf komen? En ze zijn hier nou ook niet echt happig op hekken en stalgebouwen plaatsen. Dan hang je toch met je open erf en weiland.

Ermee moeten leren leven kan niet zomaar denk ik. Ik hoop echt dat de politiek hier eindelijk stappen in gaat zetten nu.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:07

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:

Het verschil is:

Wettelijk mogen we ratten en muizen bejagen. Er zijn zelfs bedrijven die dit doen. Dus ratten en muizen wegjagen is relatief simpel om te doen. Daarom hoeven we er niet mee te leven.

Wolven mag je momenteel niet bejagen. Er zijn geen bedrijven die dit al doen. Dus het is verboden en lastig om wolven te verjagen. Daarom moeten we op korte termijn hier mee leren leven.

Had ik dat liever anders gezien? Ja!
Denk ik dat we op korte termijn de wolven gaan uitroeien? Nee!
Denk ik dat voor de weidedieren aanpassingen maken momenteel de beste oplossing is? Ja!

De grote vraag is echter voor iedereen met weidedieren, welke aanpassing moet je dan doen, want behalve hermetisch opsluiten, helpt er geen een aanpassing afdoende. Iedereen roept wel zo makkelijk dat je dat even moet doen, maar een goede oplossing is er helemaal niet. Dat is het juist.

Maar dan hebben we het enkel nog over weidedieren, welke aanpassingen gaan we dan doen, als de wolven in je tuin lopen. Dit gaat steeds verder escaleren.

En nee, ik haat de wolf niet, dier doet ook enkel maar wat ie denkt te moeten doen, en voor mij hoeven ook niet alle wolven weg, maar de aantallen lopen nu uit de hand. En daar moet wat aan gedaan worden, zodat het leefbaar wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:08

@marlinde ik ben daar ook voorstander van.
Maar ik vertik het als oplossing te zien of een ander er op aan te kijken als die dat niet heeft.
Het zijn niet werkende lapmiddelelen.
Geen oplossing.

En zo mag het mijn inziens ook niet gebracht worden als oplossing.
Zet maar een hoge omheining, zet maar op stal en dieren zijn veilig. Nee gewoon een leugen.
Dat het vertragend kan werken wellicht wel.
Maar ontsnappen voor dieren is er ook niet meer bij.

Maar moet dan elke tuin ook zo? Zie filmpje van de tuin hierboven.

En willen we dat in een concentratiekamp uitziend buitengebied wonen en recreëren?
Nee.
En als ze nog meer naar kernen trekken daar ook?
Gezellig :j

Als je al vergunningen krijgt.
Zie bericht van 2 weken terug dat de gemeente vergunning niet verleend.

Nee onze overheid moet inzien dat het de spuigaten uitloopt.
Eens uit hun bubble komen. En naar het merendeel van de mensen luisteren. En dat is geen animal rights

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:09

MarlindeRooz schreef:
Ja het is ook idioot dat er niks gebeurt in de politiek. Echt heel jammer. Alleen de wolf is Nederland breed gewoon niet het grootste probleem.

Ik denk zelf ook dat er eens een kind gepakt moet worden voordat er wat gebeurt. Heel jammer is dat. Maar dat kan ook nog wel jaren duren.

En tussen niks doen om je dieren te beschermen en ze opsluiten in een bunker zit nog een groot grijs gebied. Je kan wel de kansen verkleinen om slachtoffer te worden van de wolf. Bijvoorbeeld hoge hekken en/of ‘s nachts veiliger zetten. Daar ben ik een groot voorstander van.

Voor veel mensen is het wel een groot probleem, die door een ander groter deel van de Nederlandse mens en door een groot aantal politieke partijen wordt weg gewuifd. De frustratie en woede groeit aanzienlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:09

Ja maar ik heb zelf geen enkele aanleiding om te denken dat er vanuit de politiek op korte termijn wat aan gedaan gaat worden. Jullie wel dan? En waarom denken jullie dat?

Dus dan moet er voor nu een andere oplossing bedacht worden. Weet ik die? Nee! Ik ben geen expert op het gebied van wolvengedrag, omheiningen etc.

Maar we hebben ooit van de zee land gemaakt. Dus ik denk dat we als natie slim genoeg zijn om hier ook wat mee te kunnen doen.