Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Captain schreef:MarlindeRooz schreef:Maar de realiteit is nou eenmaal dat de wolf er is en er nog wel even blijft. Dus je kan je aanpassen zodat zoveel mogelijk weidedieren blijven leven. Of boos stampen en niks doen… maar dan zijn er wel consequenties.
Maar hoe moet dat dan? Wolfwerende hekken werken niet, niet alle dieren kunnen opgehokt worden. Gaan ze niet 's nachts aanvallen dan gaan ze overdag aanvallen.. Dan alles maar binnen in een stal houden?
tienus63 schreef:Anderzijds de realiteit is sinds jaar en dag dat er geen wolven in Nederland waren.
En dat ging prima.
Wat is dan de toevoeging om ze na 150-200 jaar weer in Nederland te willen hebben?
Niemand van ons kent iemand die het mee heeft gemaakt dat de wolf in Nederland leefde.
Captain schreef:Maar wat moet je aanpassen dan? Niet meer naar buiten kunnen? Bossen niet meer in? Want die kant gaat het langzamerhand wel op.
Ik denk dat accepteren/aanpassen juist helemaal geen goed idee is, maar juist wel opkomen voor onze rechten. Namelijk een veilige leefomgeving. En dat is het de laatste tijd al heel lang niet meer.
MarlindeRooz schreef:tienus63 schreef:Anderzijds de realiteit is sinds jaar en dag dat er geen wolven in Nederland waren.
En dat ging prima.
Wat is dan de toevoeging om ze na 150-200 jaar weer in Nederland te willen hebben?
Niemand van ons kent iemand die het mee heeft gemaakt dat de wolf in Nederland leefde.
Dat spreek ik toch ook niet tegen? Het is alleen niet de huidige realiteit. Idealiter verdwijnt de wolf uit Nederland en komt die nooit meer terug. Maar de kans dat dat op korte termijn gebeurt is klein.
Dingen veranderen. Dat is soms lastig. Maar je kan je maar beter aanpassen dan boos stampen. Met aanpassen bereik je meer.
Citaat:Bussum/ Hilversum
27-02-2025
Rond 12.00 uur
Mogelijk een wolf gezien thv de hoge meentweg. Rende richting de bussemsegrindweg.
Betrouwbaarheid hoog
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf

DuoPenotti schreef:We moeten ook maar om leren gaan met ratten en muizen ....
Zeg dat eens tegen mensen waar er een paar in de tuin zitten. Of in de schuur dingen kapot knagen.
Kijk eens hoe snel er klemmen staan.
En geen van die mensen is zelf in gevaar of hun dieren.
We moeten helemaal niet om leren gaan met de wolf.
Dat is een bedacht regeltje door iemand.
Onze voorouders kregen een dikke premie als ze er 1 geschoten hadden. Die stonden vroeger heel wat dichter bij de natuur dan wij.
Met 5 miljoen mensen en nog veel meer natuur.
Dus nee we moeten er niet mee omgaan.
We moeten weer leren beheren. En ons leven niet op de kop laten zetten door een handjevol extremisten zoals faunabescherming en animal rights.
Waar vee en huisdieren no rights hebben.
MarlindeRooz schreef:Je hoeft je niet aan te passen natuurlijk. Dat mag je zelf weten. Maar de huisdier situatie rondom de wolf gaat niet deze maand nog veranderen gok ik zo. En áls ze morgen opeens besluiten dat alle wolven dood geschoten mogen worden (wat van de Europese wet niet mag), dan duurt het Nederland kennende nog maanden al niet jaren voordat dat op gang komt.
Dus nee, zo snel zijn we er niet vanaf.
Ik vind het ook allemaal niet oké, dat zeg ik toch ook niet. Ik zie de wolf ook nog liever gisteren dan vandaag verdwijnen of in ieder geval verminderen.
De realiteit is alleen dat de wolf geen prioriteit heeft in de politiek. Dus er gaat niet snel een oplossing komen. Dan kan je maar beter je aanpassen en je dieren beter beschermen.
Wat je natuurlijk wel kan doen is demonstreren, de media opzoeken, kamerleden aanschrijven etc.
MarlindeRooz schreef:DuoPenotti schreef:We moeten ook maar om leren gaan met ratten en muizen ....
Zeg dat eens tegen mensen waar er een paar in de tuin zitten. Of in de schuur dingen kapot knagen.
Kijk eens hoe snel er klemmen staan.
En geen van die mensen is zelf in gevaar of hun dieren.
We moeten helemaal niet om leren gaan met de wolf.
Dat is een bedacht regeltje door iemand.
Onze voorouders kregen een dikke premie als ze er 1 geschoten hadden. Die stonden vroeger heel wat dichter bij de natuur dan wij.
Met 5 miljoen mensen en nog veel meer natuur.
Dus nee we moeten er niet mee omgaan.
We moeten weer leren beheren. En ons leven niet op de kop laten zetten door een handjevol extremisten zoals faunabescherming en animal rights.
Waar vee en huisdieren no rights hebben.
Het verschil is:
Wettelijk mogen we ratten en muizen bejagen. Er zijn zelfs bedrijven die dit doen. Dus ratten en muizen wegjagen is relatief simpel om te doen. Daarom hoeven we er niet mee te leven.
Wolven mag je momenteel niet bejagen. Er zijn geen bedrijven die dit al doen. Dus het is verboden en lastig om wolven te verjagen. Daarom moeten we op korte termijn hier mee leren leven.
Had ik dat liever anders gezien? Ja!
Denk ik dat we op korte termijn de wolven gaan uitroeien? Nee!
Denk ik dat voor de weidedieren aanpassingen maken momenteel de beste oplossing is? Ja!

MarlindeRooz schreef:Ja het is ook idioot dat er niks gebeurt in de politiek. Echt heel jammer. Alleen de wolf is Nederland breed gewoon niet het grootste probleem.
Ik denk zelf ook dat er eens een kind gepakt moet worden voordat er wat gebeurt. Heel jammer is dat. Maar dat kan ook nog wel jaren duren.
En tussen niks doen om je dieren te beschermen en ze opsluiten in een bunker zit nog een groot grijs gebied. Je kan wel de kansen verkleinen om slachtoffer te worden van de wolf. Bijvoorbeeld hoge hekken en/of ‘s nachts veiliger zetten. Daar ben ik een groot voorstander van.