Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:18

Ik moet zeggen dat ik het daar mee eens ben.
Daar is nog geen roedel gezien, de enige roedel dichtbij de grens van Nederland is inderdaad hier bij Weert net over de grens, niet bij Breda/Roosendaal. Daar zit vooralsnog 1 gevestigde wolf en wat doortrekkers.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:26

De foto's zijn verwijderd en ik kan het bericht ook niet meer vinden?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:32

anjali schreef:
Dit is wel victimblaming. Ineens stikt het van de r*twolven en als je als diereneigenaar niet snel genoeg of adequaat genoeg maatregelen hebt genomen of kunt nemen dan is het jouw schuld als je dieren die vaak op je eigen grond staan waar ze al heel lang probleemloos stonden nu vermoord zijn dan is het je eigen schuld! -:(-

Dat heeft helemaal niets met victimblaming te maken Anjali, de wolf is er namelijk niet ineens. Wat een onzin zeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:38

Wat Femke_Tweety zegt idd, dat bedoel ik ook. Is zeer ongeloofwaardig dat op die plek 8 wolven zijn gekomen, zonder dat deze door anderen ook gezien zijn. Is behoorlijk open daar. Zelfs op plekken waar zulke aantallen voorkomen worden ze alleen in zulke aantallen gezien op wildcamera's.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 14:15

Cayenne schreef:
De foto's zijn verwijderd en ik kan het bericht ook niet meer vinden?

Ik heb een hekel aan stomme grappen, maar in dit geval ben ik blij dat het erop lijkt dat iemand een zeer stomme grap uit wilde halen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:17

Kaja schreef:
anjali schreef:
Dit is wel victimblaming. Ineens stikt het van de r*twolven en als je als diereneigenaar niet snel genoeg of adequaat genoeg maatregelen hebt genomen of kunt nemen dan is het jouw schuld als je dieren die vaak op je eigen grond staan waar ze al heel lang probleemloos stonden nu vermoord zijn dan is het je eigen schuld! -:(-

Dat heeft helemaal niets met victimblaming te maken Anjali, de wolf is er namelijk niet ineens. Wat een onzin zeg.

Ze hebben toch de voorzorgsmaatregelen genomen waarvan men als deskundigen nog steeds beweert dat dit afdoende werkt? Dat het niet zo is dat weet iedereen wel maar dan nog vind ik verplicht binnen moeten zetten ook gewoon niet kunnen. Makkelijk bepalen voor een ander die wel degelijk voorzorgsmaatregelen genomen heeft!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 14:18

Opnieuw de zender wolf in Duitsland.
Citaat:
31 december 2025/Saksen/Duitsland
En weer dezelfde wolf, gered door pro wolf mensen.

Gezenderd, de zender schijnt stuk te zijn
Er zijn grenzen aan wensnatuur, hier is duidelijk een grens overschreden.
DIt is ook zeker niet in het belang van de wolf
Er zijn talloze video's gemaakt met mobiele telefoons van mensen die hun bezigheden onderbreken om een ​​naderende wolf te filmen – soms vol ontzag, soms enthousiast, soms bezorgd of zelfs angstig.
Onbewust dragen ze er allemaal aan bij dat de wolf leert dat mensen zich onschadelijk gedragen wanneer ze worden benaderd. Dan zijn er de wolvenfanaten die, op eigen initiatief, door wolvengebieden trekken en illegaal camera's plaatsen, soms zelfs in de buurt van holen of paringsplaatsen, helaas vaak vergezeld van het voeren van de wolf. Ook zij dragen bij aan de gewenning. En nu hebben we dit: een jonge wolf die, ondanks dat hij onlangs is verdoofd en een zender heeft gekregen, nog steeds niet tot de conclusie is gekomen dat het een slecht idee is om in de buurt van mensen te komen! En er wordt nu al geroepen om "hem te vangen en in een wildpark te plaatsen"

Weer van die denkbeeldige, onbeperkte omheiningen en wildparken! Werd er dit jaar niet een gered wolvenwelpje naar het buitenland gebracht vanwege een gebrek aan geschikte opvang in Duitsland? Hoeveel wildparken en omheiningen moeten we in de toekomst nog hebben? Wie zou die onderhouden? Wolven kunnen niet zomaar in willekeurige groepen in wildparken worden gehouden; ze moeten worden gehouden volgens hun natuurlijke roedelstructuur. Moeten we voor elke wolf die aan een roedel is gewend een verblijf bouwen en op zoek gaan naar een partner van het andere geslacht? En wat gebeurt er met de onvermijdelijke nakomelingen? Het overschot aan prooidieren dat in dierentuinen ontstaat door soortspecifieke verzorging, wordt vaak aan de roofdieren gevoerd (na humane euthanasie), maar wat gebeurt er met het overschot aan wolven? Wanneer zal gezond verstand en vooruitziendheid eindelijk de overhand krijgen in het wolvenbeleid? Helaas ontbrak het aan vooruitziendheid vanaf het begin, anders zou niemand op het idee zijn gekomen om simpelweg de verspreiding van een vruchtbaar groot roofdier zonder natuurlijke vijanden en zonder populatiebeheer in ons dichtbevolkte cultuurlandschap met veeteelt te observeren.

Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/r/1E2YqS ... tid=wwXIfr

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:22

Nou ja ... het idee vind ik niet zo slecht... stel er zou een park gemaakt worden waar een aantal probleem wolven opgesloten worden zoals in een dierentuin en ze krijgen aangereden wild te eten dan zijn zij tevreden en het gevaar neemt een stuk af.. samen met dat de rest van de dieren worden gevangen en gecastreerd en opnieuw worden uitgezet zou dat toch een heel eind het probleem wegnemen.. Moet natuurlijk wel het hekwerk hoog en met flink stroom erop enzo , maar ik las toevallig gisteren een verhaal over Brigitte Bardot die mongoolse Wolven had gered en zoveel hectare grond heeft omheind en dat zag er eigenlijk best veilig en goed uit op de fotos.. voor mij hoeven ze niet afgeschoten worden; ik heb liever dat ze kunnen leven op een mooi terrein waar ze niemand tot last zijn

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:34

Kaja schreef:
Wat een flutreden! Extra kosten, extra werk, extra tijd. Wintu heeft gewoon gelijk en zij is nog schappelijk. Als je de mogelijkheid niet hebt…. Ik ben daarin meer resoluut, dan creëer je een mogelijkheid. Maar dat mag niet hardop gezegd worden, want het is al zo vaak bewezen dat dat niet altijd werkt. Dus laten we de dieren maar buiten staan en met een beetje geluk loopt de wolf door. Wat een onzin!

Ik wacht nog steeds op die 100.000 euro die ik in dit topic heb gevraagd. Gek genoeg heeft niemand het aangeboden aan me

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:53

dierenfan schreef:
Ze hebben toch de voorzorgsmaatregelen genomen waarvan men als deskundigen nog steeds beweert dat dit afdoende werkt? Dat het niet zo is dat weet iedereen wel maar dan nog vind ik verplicht binnen moeten zetten ook gewoon niet kunnen. Makkelijk bepalen voor een ander die wel degelijk voorzorgsmaatregelen genomen heeft!

Makkelijk om je achter het deskundig advies te verschuilen als het uit komt.
Je kunt je nog zo boos maken en het ‘verplicht binnen zetten ook gewoon niet kunnen’, maar dat is inmiddels net zo achterhaalt als het wolfwerende hekwerk.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:59

Kaja schreef:
dierenfan schreef:

Makkelijk om je achter het deskundig advies te verschuilen als het uit komt.
Je kunt je nog zo boos maken en het ‘verplicht binnen zetten ook gewoon niet kunnen’, maar dat is inmiddels net zo achterhaalt als het wolfwerende hekwerk.
hoe is ' paarden binnen zetten " achterhaald ? niet dat ik vind dat dit voor iedereen een oplossing is want op veel plekken mag je geen tijdelijke stal neerzetten ook niet om ze veilig te houden tegen de wolf

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:33

Daarnaast zij er paarden die doodsbang zijn om opgesloten te worden. Daar heb ik er twee van gehad. Genoeg geoefend. Uiteindelijk lukte het om er te eten met de deur open.

Maar dat helpt natuurlijk niet tegen wolven.

@Kinke: hoe rot ook, 't is toch ook wel een bedrijfsrisico, je kunt wel volledig gecompenseerd willen worden maar dat gaat zelfs de overheid niet lukken om dat voor alle boeren te doen. Is veel te veel land ook, niet te betalen. Misschien zou er iets met nachtkralen kunnen maar dat kost weer erg veel tijd, twee keer per dag. Plus je zou dan willen weten dat het werkt.

Gelukkig had ik alleen onze tuin om te doen, niet volledig gelukt ivm lokale omstandigheden maar heeft me alsnog relatief veel geld en moeite gekost voor twee paarden. Werd destijds nog niets gecompenseerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:44

Sorry dat is geen bedrijfsrisico.
Dat is domweg niet willen beheren. Terwijl de meerderheid de wolf spuugzat is. En zeker de wolven die buiten het bos komen

Het probleem word telkens op andere geschoven.

Je zou de voorstanders van groep wolf eens verplicht geld moeten laten doneren voor alle gemaakte kosten.
Kijken hoeveel leden er over blijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:53

we zijn geen melkveehouders, we hebben gewoon allebei een baan buiten de deur. En maar 10 hectare. Dus bedrijfsrisico is leuk, maar niet te betalen voor veredelde hobbyisten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 16:24

Zichtmelding Eeserveen/Bareld Dr
Citaat:
31 december 2025/Bareld/Drenthe
Zojuist rond 16 uur bij Bareld Wolf rent van Brammershoopstraat richting bos.
Ging bij asfaltwegje het bos in

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/r/17eXLB ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 16:27

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 16:32

Zichtmelding Putten Gld, kreupele wolf
Citaat:
Zichtmelding Gelderland Wolf loopt in hier net door het weiland.

Putten

31-12-2025

13.30 uur

Wolf gezien deze loopt mank.
Kwam vanaf de Knapzaksteeg richting de Goorsteeg.
Liep langs het keukenraam en werd door ouder iemand daar gezien.

Deze persoon had ook nog nooit een wolf gezien, schrok dat het zo groot beest is.

Afbeelding
Afbeelding
Bron wolf gezien op de Veluwe
https://www.facebook.com/share/g/1DVuWs ... tid=wwXIfr

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 17:44

Sassy4barrel schreef:
hoe is ' paarden binnen zetten " achterhaald ? niet dat ik vind dat dit voor iedereen een oplossing is want op veel plekken mag je geen tijdelijke stal neerzetten ook niet om ze veilig te houden tegen de wolf

Dierenfan zegt dat zij het verplicht binnen moeten zetten ook gewoon niet kunnen. Ik ben het daarmee eens, er is járenlang gestreden om meer dieren in de wei te krijgen en minder op stal te laten staan. Hoe bizar is het dat nu het advies luid ‘zet je dieren maar op stal’? Maar dat is nu eenmaal de keiharde realiteit.

Daarnaast wordt er volop aan gewerkt om tijdelijke/permanente stalling te kunnen realiseren, om zo je dier veilig te houden. Wordt jou een vergunning geweigerd, breng dit dan naar buiten. Zorg dat dit aandacht krijgt.

Dus als je de mogelijkheid hebt om je dieren op stal te zetten, doe dat dan ook. Het is niet meer van deze tijd om je te verzetten tegen de komst van de wolf. Deze zijn er en zullen blijven. Of je het nu leuk vind of niet. En hopen of ervan uitgaan dat ie jouw dier voorbij loopt is net als Russische roulette.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 18:10

Ja, en als wolven hier blijven, betekent dat toch wel erg veel verlies voor de weidedieren. Niet meer hun eigen ritme aan kunnen houden want: ze moeten 's avonds/'s nachts op stal dus.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:28

Hier in de regio zijn om 12.30 5 wolven gezien. Op welk moment kunnen mijn dieren nog wel veilig buiten zijn dan? Want het is een illusie om te denken dat als ze dan met daglicht buiten staan dat ze dan veilig zijn… toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:59

Het is ook een illusie, maar wat is het alternatief... ;(

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 20:21

Kaja schreef:
Sassy4barrel schreef:

Dierenfan zegt dat zij het verplicht binnen moeten zetten ook gewoon niet kunnen. Ik ben het daarmee eens, er is járenlang gestreden om meer dieren in de wei te krijgen en minder op stal te laten staan. Hoe bizar is het dat nu het advies luid ‘zet je dieren maar op stal’? Maar dat is nu eenmaal de keiharde realiteit.

Daarnaast wordt er volop aan gewerkt om tijdelijke/permanente stalling te kunnen realiseren, om zo je dier veilig te houden. Wordt jou een vergunning geweigerd, breng dit dan naar buiten. Zorg dat dit aandacht krijgt.

Dus als je de mogelijkheid hebt om je dieren op stal te zetten, doe dat dan ook. Het is niet meer van deze tijd om je te verzetten tegen de komst van de wolf. Deze zijn er en zullen blijven. Of je het nu leuk vind of niet. En hopen of ervan uitgaan dat ie jouw dier voorbij loopt is net als Russische roulette.

Er was laatst een topic van iemand ( ik dacht in Soest ) die geen vergunning kon krijgen en toen toch “ een verdekte “ loopstal had geplaatst die ze nog dicht ging maken om toch haar pony’s veilig te stellen nachts .. ze had dit anoniem geschreven / interview omdat ze wou laten weten hoe krom het in elkaar zit ; je dieren willen beschermen tegen de wolf en geen vergunning krijgen …
Nou je had de commentaren moeten lezen op Social media ( niet anders verwacht van de toetsenbord ridders die nog nooit een wolf of paard van dichtbij hebben gezien ) maar ook op bokt kreeg ze negativiteit .. terwijl ze juist bewustwording wou krijgen voor dit topic

Ik zelf zit nog goed omdat hier nog geen wolf in de buurt is gespot en heb wel wolfwerend hekwerk maar heb niet de illusie dat dit echt helpt maar voor overdag hoop ik het genoeg werkt..
Ik heb de oude paarden nu nachts op stal maar kan de pony’s die nu nachts nog buiten lopen met schuilstal gelukkig wel verdelen ( 2 in de hooischuur en 1 in de grote stal bij een van de oude paarden ) mocht de wolf hier komen of evt een container stal erbij plaatsen
Maar ik weet ook dat hier mensen in de buurt zitten die dit niet hebben en niet 123 een stal kunnen plaatsen bijv omdat de verhuurder dit niet toestaat. Dan kunnen ze natuurlijk nog wel naar de pensionstal gaan waar je een vermogen betaald en je paarden 24/7 op stal staan “ veilig “ maar hooguit 1 uurtje weide per dag als ze geluk hebben ..
is dat dan het alternatief wat we de paarden moeten aandoen ?

Ik werk als vrijwilliger voor een Bulgaarse stichting voor honden in nood waar ik van plan ben om 2 Bulgaarse herders in opvang te nemen mocht de wolf hier komen ( nou ja niet mocht ; de vraag is eerder wanneer )
Voor overdag beveiliging maar of de buren daar blij mee zijn …

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 20:33

Die rammen buiten en de ooien in de stal is heel logisch. Rammen zet je bij elkaar op vreemd terrein met allemaal vreemden. Niet alvast koppeltjes maken.

Dat wil niet samen. Dat is als dekhengsten naast een hengstig merrie zetten. Of een paar katers naast een krolse kat. Enfin, vul zelf maar in wat er gebeurd als die testosteronbommen gaan knokken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 20:41

Anne_GTI schreef:
Die rammen buiten en de ooien in de stal is heel logisch. Rammen zet je bij elkaar op vreemd terrein met allemaal vreemden. Niet alvast koppeltjes maken.

Dat wil niet samen. Dat is als dekhengsten naast een hengstig merrie zetten. Of een paar katers naast een krolse kat. Enfin, vul zelf maar in wat er gebeurd als die testosteronbommen gaan knokken.

Ook in hetzelfde weiland terugzetten, waar net een aanval in is geweest ?

Het lijkt mij dat daar wel iets anders op kan worden gevonden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 20:51

Maakt de wolf geen moer uit. Dat heb ik hier vlakbij wel gezien. Eerst een aanval in het wolfwerende raster. Alle schapen diezelfde dag verhuist paar kilometer verderop. Die nacht weer een aanval op dezelfde koppel en alle schapen overal en nergens want wolfwerende afrastering stond er nog niet. Uren daglicht tekort om dat te realiseren. Bij de eerste aanval 14 dooien en de 2e maar drie...

En een heel onaardige brief van Animal Rights...