Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Benzz schreef:Even een stukje van iemand die dagelijks met deze mensen werkt:
De discussie over het pakket aan asielnoodwetten focust zich ineens op de vraag wat precies strafbaar wordt: het serveren van een kop soep? Het organiseren van een kerkdienst? Het bieden van een bed? Mogen kerken dat wel, en individuen niet?
De antwoorden van het demissionaire kabinet op de vragen van Diederik Boomsma van het Nieuw Sociaal Contract zijn onduidelijk en geven alle ruimte voor interpretatie. Het sluit niet uit dat iedereen die mensen zonder papieren helpt strafbaar wordt.
Maar de crux zit hem in deze:
MENSEN ZONDER PAPIEREN ZIJN GEEN MISDADIGERS!
Iedere dag kijk ik deze mensen in de ogen, en zoeken we samen naar een toekomstperspectief. Soms lukt het om een herhaalde asielaanvraag te doen, soms lukt het om met opgeheven hoofd terug te keren naar land van herkomst, en soms zitten ze vast. Muurvast. Door de papieren wereld van uitsluiting die we NU al in Nederland opgebouwd hebben.
DAAR KUNNEN ZIJ NIKS AAN DOEN.
Het is geen misdaad om geen geldige papieren te hebben.
Henri Bontenbal en het CDA zullen tegen de wetten stemmen, maar alleen omdat het hen te ver gaat om kerken en andere hulpverleners strafbaar te stellen. Maar de mensen zonder papieren, die mogen van het CDA wél de cel in.
En dit is waar deze discussie he-le-maal fout gaat.
Ik herhaal nog eens:
- Het gaat over gezinnen met kinderen, die al meer dan 10 jaar in Nederland wonen, werden uitgesloten van het Kinderpardon, en waarvan de oudste kinderen studeren en de jongste kinderen alleen Nederlands kennen.
- Over jongeren uit Afghanistan die als Christen het leven daar niet zeker is, maar van wie de bekering niet door de IND wordt geloofd.
- Over een oudere vrouw uit Guinee met diabetes en hoge bloeddruk, die geen asielvergunning kreeg maar ook niet door land van herkomst wordt geaccepteerd en dus nergens naartoe kan.
- Over een jongeman uit Somalië, die door Al Shabaab wordt gezocht en zoveel meegemaakt heeft dat hij suïcidale neigingen heeft. Hij belt mij bijna dagelijks op om zijn hoofd te kunnen legen.
- Over een Koerdisch gezin met 2 kinderen, waarvan 1 met ernstig autisme, waarvan vader als oppositielid gevaar loopt direct te worden opgepakt in Turkije.
- Over een man uit Sierra-Leone die niet op vrouwen valt, maar op mannen, en daarom in land van herkomst de doodstraf wacht.
Mensen.
Als deze mensen angstig zijn om hulp te zoeken omdat ze dan mogelijk worden opgepakt, dan verdwijnen ze in het zwarte, duistere circuit van de onderwereld. De kosten – menselijk en maatschappelijk – zijn voor ons allemaal.
Shadow0 schreef:Petpa schreef:Aan de mening van iemand die dagelijks met deze mensen werk hecht ik 0,0 waarde.
Er wordt goud geld verdiend aan deze mensen...
¿Qué? Dat is juist voor een groot deel vrijwilligerswerk.
Goud geld zit echt op hele andere plekken.
Petpa schreef:Benzz schreef:Even een stukje van iemand die dagelijks met deze mensen werkt:
De discussie over het pakket aan asielnoodwetten focust zich ineens op de vraag wat precies strafbaar wordt: het serveren van een kop soep? Het organiseren van een kerkdienst? Het bieden van een bed? Mogen kerken dat wel, en individuen niet?
De antwoorden van het demissionaire kabinet op de vragen van Diederik Boomsma van het Nieuw Sociaal Contract zijn onduidelijk en geven alle ruimte voor interpretatie. Het sluit niet uit dat iedereen die mensen zonder papieren helpt strafbaar wordt.
Maar de crux zit hem in deze:
MENSEN ZONDER PAPIEREN ZIJN GEEN MISDADIGERS!
Iedere dag kijk ik deze mensen in de ogen, en zoeken we samen naar een toekomstperspectief. Soms lukt het om een herhaalde asielaanvraag te doen, soms lukt het om met opgeheven hoofd terug te keren naar land van herkomst, en soms zitten ze vast. Muurvast. Door de papieren wereld van uitsluiting die we NU al in Nederland opgebouwd hebben.
DAAR KUNNEN ZIJ NIKS AAN DOEN.
Het is geen misdaad om geen geldige papieren te hebben.
Henri Bontenbal en het CDA zullen tegen de wetten stemmen, maar alleen omdat het hen te ver gaat om kerken en andere hulpverleners strafbaar te stellen. Maar de mensen zonder papieren, die mogen van het CDA wél de cel in.
En dit is waar deze discussie he-le-maal fout gaat.
Ik herhaal nog eens:
- Het gaat over gezinnen met kinderen, die al meer dan 10 jaar in Nederland wonen, werden uitgesloten van het Kinderpardon, en waarvan de oudste kinderen studeren en de jongste kinderen alleen Nederlands kennen.
- Over jongeren uit Afghanistan die als Christen het leven daar niet zeker is, maar van wie de bekering niet door de IND wordt geloofd.
- Over een oudere vrouw uit Guinee met diabetes en hoge bloeddruk, die geen asielvergunning kreeg maar ook niet door land van herkomst wordt geaccepteerd en dus nergens naartoe kan.
- Over een jongeman uit Somalië, die door Al Shabaab wordt gezocht en zoveel meegemaakt heeft dat hij suïcidale neigingen heeft. Hij belt mij bijna dagelijks op om zijn hoofd te kunnen legen.
- Over een Koerdisch gezin met 2 kinderen, waarvan 1 met ernstig autisme, waarvan vader als oppositielid gevaar loopt direct te worden opgepakt in Turkije.
- Over een man uit Sierra-Leone die niet op vrouwen valt, maar op mannen, en daarom in land van herkomst de doodstraf wacht.
Mensen.
Als deze mensen angstig zijn om hulp te zoeken omdat ze dan mogelijk worden opgepakt, dan verdwijnen ze in het zwarte, duistere circuit van de onderwereld. De kosten – menselijk en maatschappelijk – zijn voor ons allemaal.
Aan de mening van iemand die dagelijks met deze mensen werkt hecht ik 0,0 waarde.
Shadow0 schreef:Petpa schreef:Enig idee wie bijvoorbeeld de juridische procedures voeren?
En wat advocaten daarmee verdienen?
Je hebt het dan over de Landsadvocaat, het kantoor Pels-Rijcken?
journee schreef:Ik denk dat het, zoals gewoonlijk, wel iets genuanceerder ligt. Als mensen daadwerkelijk gevaar lopen, zoals de meesten die hier worden opgenoemd, zullen ze normaliter uiteindelijk de asielprocedure positief afronden.
Citaat:Iemand die naar land van herkomst zou terugkeren, maar waar het land van herkomst dit tegen houdt, kan hierbij hulp krijgen en een buitenschuldvergunning aanvragen, waardoor iemand nog legaal in Nederland mag verblijven.
Citaat:De 'gelukzoeker' of 'illegaal' is degene die niet als vluchteling is aangemerkt, maar zelf niet wil meewerken aan terugkeer naar land van herkomst en er zelf bewust voor kiest om de illegaliteit in Nederland in te gaan. En dat is wel een verschil. Wat niet weg neemt dat mensen in nood geholpen moeten kunnen worden, maar de vraag is vooral hoe.
Petpa schreef:Aan de mening van iemand die dagelijks met deze mensen werk hecht ik 0,0 waarde.
Goud geld zit echt op hele andere plekken.
Shadow0 schreef:journee schreef:Ik denk dat het, zoals gewoonlijk, wel iets genuanceerder ligt. Als mensen daadwerkelijk gevaar lopen, zoals de meesten die hier worden opgenoemd, zullen ze normaliter uiteindelijk de asielprocedure positief afronden.
Onjuist. Dat is zeker niet 'normaliter', dat is ontzettend moeilijk.Citaat:Iemand die naar land van herkomst zou terugkeren, maar waar het land van herkomst dit tegen houdt, kan hierbij hulp krijgen en een buitenschuldvergunning aanvragen, waardoor iemand nog legaal in Nederland mag verblijven.
Maar dat kan ze dus niet meer verteld worden.Citaat:De 'gelukzoeker' of 'illegaal' is degene die niet als vluchteling is aangemerkt, maar zelf niet wil meewerken aan terugkeer naar land van herkomst en er zelf bewust voor kiest om de illegaliteit in Nederland in te gaan. En dat is wel een verschil. Wat niet weg neemt dat mensen in nood geholpen moeten kunnen worden, maar de vraag is vooral hoe.
Het is helemaal niet 'de vraag' hoe je mensen helpt, want dat is meestal behoorlijk duidelijk: degenen die geen slaapplek hebben geef je een slaapplek, degenen die geen eten hebben geef je eten, en degenen die medische zorg nodig hebben geef je medische zorg. Heel veel ingewikkelder is het niet. Dit gaat dan ook niet om hoe we mensen helpen maar om hoe men dat soort hulp wil verbieden. Hoe menselijkheid onwenselijk gemaakt kan worden. Niet om iets op te lossen, maar juist om problemen te veroorzaken.
mysa schreef:senna21 schreef:Advocaten die echt geld willen verdienen,gaan geen vluchtelingen bijstaan. Groot geld verdien je met hele andere zaken.
Mensen die dit werk doen, zijn ook persoonlijk gemotiveerd om zich voor hen in te zetten.
Klopt, ik ken er eentje van nabij.
BigOne schreef:Hou op over de SGP, dat is de nieuwe NSB. En lang niet alle hulpgevende instanties zijn gebaseerd op christelijke gronden maar op het zien van mens achter de vluchteling .
Kerken waar mensen onderdak vinden mogen niet opgepakt worden tijdens een kerkdienst vandaar dat ze in Kampen al maanden een doorlopende dienst hebben omdat anders het gezin met drie totaal gewortelde kids uitgezet wordt.
Shadow0 schreef:Je schuift met de doelpaaltjes Journee. Die 75% gaat niet om ongedocumenteerden.
De strafbaarstelling van illegaliteit en hulp daarbij gaat niet alleen om asielzoekers. Bovendien is een slaapplek, eten en medische zorg wel gewoon de basis wat je als mens nodig hebt. Niet om 'structureel' te worden opgelost, maar om morgen en volgende week te kunnen halen. Mensen sterven nu al op straat omdat ze geen medische zorg krijgen. Maar sommigen krijgen die zorg wel en blijven nog even leven. Als je 'structurele' oplossing inhoudt dat je het prima vindt dat die mensen zo snel mogelijk dood gaan, dan hoeven we denk ik niet meer met elkaar te praten. Maar als je dat niet prima zijn, zijn slaapplekken, voedsel en medische zorg wel de basis. Het strafbaar stellen daarvan is wreed en bedoeld om problemen te veroorzaken, niet om ze op te lossen.
anjali schreef:Degenen die deze hulp nu wel geven dat zijn het Leger des Heils en verschillende Kerkelijke instanties, zelfs kloosters die mensen die met uitzetting bedreigd worden opnemen! En dat zijn nu net de Christenen, die hier op Bokt nogal vaak verketterd worden: iemand schreef meermalen dat zij nooit zou stemmen op een partij met een C erin. Ook de SGP wordt hier altijd beklad. Maar nu zijn het dus wel deze Christenen die opkomen voor onderdrukten. En Kerkelijke organisaties leven geheel van giften van hun gelovigen. Wel hebben ze nog ANBI-status waardoor ze daar geen belasting over hoeven te betalen, maar dat staat ook op losse schroeven (de belastingaftrek die de donateur krijgt voor de giften aan goede doelen). Maar in Nederland krijgt de Kerk geen geld van de overheid.
Electra63 schreef:anjali schreef:Degenen die deze hulp nu wel geven dat zijn het Leger des Heils en verschillende Kerkelijke instanties, zelfs kloosters die mensen die met uitzetting bedreigd worden opnemen! En dat zijn nu net de Christenen, die hier op Bokt nogal vaak verketterd worden: iemand schreef meermalen dat zij nooit zou stemmen op een partij met een C erin. Ook de SGP wordt hier altijd beklad. Maar nu zijn het dus wel deze Christenen die opkomen voor onderdrukten. En Kerkelijke organisaties leven geheel van giften van hun gelovigen. Wel hebben ze nog ANBI-status waardoor ze daar geen belasting over hoeven te betalen, maar dat staat ook op losse schroeven (de belastingaftrek die de donateur krijgt voor de giften aan goede doelen). Maar in Nederland krijgt de Kerk geen geld van de overheid.
De echt gelovigen, die ik ken, zijn ook barmhartig en hebben naastenliefde voor anderen en dat zie ik hier en zeker bij de SGP niet terug.
Maar niet alleen kerkelijke instanties bieden hulp, ook tandartsen en artsen en psychologen, onbetaald en vanuit medemenselijkheid.
journee schreef:Bij die 75% zit zeker wel een groep ongedocumenteerde mensen.
Citaat:Het zou je misschien verbazen, maar ook dat is een onderdeel van de werkzaamheden bij verschillende Nederlandse instanties zoals de IND.
Citaat:Verder herhaal ik nog maar eens, dat ik ook niet achter de plannen van het kabinet sta, maar dat de oplossing ook niet simpel is.