Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 10:46

Zichtmelding Harskamp Gld, 6 wolven op wildcamera
Citaat:
Harskamp Gelderland
27-02-2025
04.45 uur

6 wolven op de wildcamera thv de blaakweg/ lage valkseweg.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpjes via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/18wBrV ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 27-02-25 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 10:48

Aanval Emst Gld, 7 schapen gedood
Citaat:
Emst Gelderland
27-02-2025

Aanval op schapen, 7 schapen gedood.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18kfgA ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 11:48

Sleutelrol voor Dion Graus in debat over wolven.

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 12:30

zichtmelding Elsloo Frl, 4 wolven op erf
Citaat:
Elsloo Friesland
26-02-2025
1.13 uur

Gewoonste zaak van de wereld.
4 wolven rond je huis.
Worden we al wakker?
Katten opsporingsbrigade!
Kijk ook even wat er vanaf 25 sec oversteekt vanaf de deur.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/16EeEr ... tid=wwXIfr

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:32

tienus63 schreef:
Aanval Emst Gld, 7 schapen gedood
Citaat:
Emst Gelderland
27-02-2025

Aanval op schapen, 7 schapen gedood.

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18kfgA ... tid=wwXIfr

;( Daar heb ik onlangs nog een poosje staan kijken naar spelende schapen, maffe bokkesprongen en zo -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:35

tienus63 schreef:
Citaat:
Elsloo Friesland
26-02-2025
1.13 uur

4 wolven rond je huis.
Worden we al wakker?

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

echt niet normaal..... :n

Maar denken ze nu dat er een kat oversteekt?
Vind het meer een eekhoorn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:40

tienus63 schreef:
Citaat:
Elsloo Friesland
26-02-2025
1.13 uur

4 wolven rond je huis.
Worden we al wakker?

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Misschien heel gek maar dit komt bij mij veel meer binnen dan 'de zoveelste aanval op schapen' zegmaar? Kan niet echt verwoorden waarom. }:0
Stukje realiteit? Dat ze ook zo in je achter tuin staan en makkelijk je lieve Luna of Fikkie pakken. Of je dochter die om 1u thuis komt van een avondje weg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 12:44

Lijkt wel een rat of marterachtige die oversteekt.
Maar de wolf pikt de geur van het beest wel op.

@nyaleti, voor veel inwoners rondom DFW en andere territoria is dit al realiteit.
Mensen die ‘s avonds thuis komen en priemende ogen ontdekken bij de oprit.
Visite die naar de auto begeleid wordt bij vertrek in het donker met een hooivork en zaklamp in de aanslag.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:55

Lijkt mij meer iets wat vliegt, een mot ofzo..
Wat een bizarre ontwikkeling zeg.. echt te gek voor woorden. :n

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:56

Ik dacht iets van een hermelijn of zo. Die zegt met spoed de huur op in ieder geval. Gekkenwerk met die wolven. Geen land is zo dom om ze toe te staan om de ervan over te nemen. Voor hetzelfde geld staan ze net om het hoekje en loop je wel met een paar honden naar buiten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:00

Captain schreef:
Lijkt mij meer iets wat vliegt, een mot ofzo..
:j

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:09

Ik merk aan mij zelf dat het heen en weer gaat. Mijn zoon woont in gld dus rij regelmatig heen en weer en zie veel vee langs de weg.
In t begin dacht ik maak een goede omheining en je bent klaar. Alles achter die 2 draadjes. Doe dat beter.

Nu denk ik weer na al die ervaringen dat het dus niet werkt. Doe maar die 2 draadjes dan kunnen ze ook nog vluchten en is het geen lopend buffet.

Ik hoop zo dat er een heel streng beleid gaat komen want zo kan het echt niet verder.
Vreselijk die wolven op je erf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:40

Ik lees al een tijdje mee, maar dacht ik laat ook eens mijn visie horen. Als iemand die niet zo hard in deze discussie staat.

Ik woon in Gelderland, in een dorp waar al zeer veel meldingen en gedode schapen zijn. Ik woon in het dorp zelf. Maar er zijn op minder dan 1,5 km van mijn huis, midden in het dorp, al wolven gezien. Ook is er hier een wolf geweest die achter een fietser aanliep. Ik fietste sowieso al bijna nooit. Maar als ik in de avond weg zou moeten naar iets op fietsafstand dan pak ik toch de auto. :P (Exacte woonlocatie mag je best vragen via PB)

Gelukkig heb ik zelf geen eigen dieren buiten. Wel heb ik 2 lieve verzorgponys die heel klein zijn. En 24/7 buiten staan. Ik heb zelf dus geen invloed op hoe deze gehouden worden. Die pony’s staan dus ook op een plek waar al wolven gezien zijn. In die omgeving staan ook heel veel schapen en ook nog meer paarden en pony’s.

Ik weet dat wolfwerende omheiningen niet altijd helpen en niet te betalen / te doen zijn voor iedereen. En op grote stukken lastig te realiseren zijn.

Als ik zelf dieren zou hebben zou ik in ieder geval mijn best doen om ze ‘s nachts veilig te houden. Zij het in een ruime loopstal of in een kleinere paddock of bak met enorme hoge omheining. Om het in ieder geval de wolf zo moeilijk mogelijk te maken. Binnen de mogelijkheden van de eigenaar natuurlijk.

Maar dat zie ik hier in de regio niet overal gebeuren. Schapen en kleine pony’s staan gewoon 24/7 buiten. Soms enkel achter een sloot of enkel draad. Ook langs drukke wegen waardoor ze ook makkelijk aangereden worden als ze ontsnappen. Tuurlijk, in een ideale wereld is de wolf hier niet en kan dat gewoon. Maar dat is niet de realiteit.

De realiteit is dat op korte termijn er geen zicht lijkt op het laten verdwijnen van de wolf in Nederland. Dus we zullen ook in andere oplossingen moeten denken zolang de wolf hier nog is. Als enige oplossing: “de wolf moet weg” aanvoeren is een mooi streven. Maar helaas nu niet haalbaar (op korte termijn).

Ook kan de wolf er als diersoort zelf niks aan doen. Die voert gewoon zijn instinct uit. Ik vind het daarom heel lastig hoe veel “haat” mensen hebben tegen een dier. Want dat dier doet ook maar waar hij voor geboren is. Die heeft niet de intentie om “lekker te gaan moorden”. Om zo mensen verdrietig en bang te maken. Die jaagt omdat zijn instinct dat zegt. Net zoals dat ik bijvoorbeeld tegen het loslopen van katten ben in de bebouwde kom. Die moorden ook enorm. Maar dat maakt niet dat ik een kat dood zou maken als ik de kans krijg. Ik “haat” de mensen die het toestaan om ze buiten te laten lopen. Niet het dier zelf. Ik vind dat als je iets of iemand moet “haten”, het niet de wolf zelf moet zijn maar de overheid. En dan bedoel ik niet specifiek het topic. Maar ook op sociale media en in mijn omgeving zie ik veel haat en nare wenen tegenover de wolf als diersoort. Je kan een diersoort niet in je land willen hebben, zonder hem de naarste dingen toe te wensen. Een wolf is ook gewoon een dier met leuke kanten, sociale interactie, een karakter en familiebanden.

Dat vind ik zelf erg lastig aan de anti-wolf beweging. Ik snap hun argumenten en hun punt maar al te goed. Maar wolven nare en pijnlijke dingen toewensen vind ik heel naar om te lezen (en netjes in 1x afschieten vind ik niet naar).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:45

Snap ik helemaal Marlinde!

Ik haat het dier ook niet, vind ze mooi en ze volgen inderdaad alleen hun natuur. En in jouw genuanceerde bericht kan ik me ook vinden. Gewoon helemaal niets doen en 24/7 buiten laten kan gewoon echt niet meer.

Als Dion Graus een sleutelrol gaat spelen in het wolvendebat dan vrees ik ervoor trouwens..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:47

Met dat verschil dat wij niet op het menu van meneer of mevrouw Kat staan, maar wij wel degelijk op het menu van familie Wolf kunnen komen....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:53

hoogendroog schreef:
Met dat verschil dat wij niet op het menu van meneer of mevrouw Kat staan, maar wij wel degelijk op het menu van familie Wolf kunnen komen....

Dat klopt, maar dat verandert nog niks aan het punt dat ik wilde maken. We moeten er mee leren omgaan. Want de wolf gaat op korte termijn niet weg uit Nederland.

Mijn voorbeeld van de kat was om het punt te maken dat je niet het diersoort moet haten, maar het beleid.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:04

tienus63 schreef:
Aanval Beilervaart Dr
Citaat:
27 februari 2025/Beilervaart/Drente
Kant Dwingeloo
Aanval op schapen
Eigenaar veel sterkte
Originele foto in de reactie

[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1DzBEX ... tid=wwXIfr

-O-

Voor ons zit hij nog precies aan de goede kant van de N-weg. Maarja, kwestie van tijd weer. Zou haast hopen dat ze worden aangereden, maar dat is ook niet zo goed voor de auto -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:06

Heel goed verwoord Marlinde en ik sta er ook precies hetzelfde in.
Het zijn prachtige dieren, maar hier in Nederland is het lastig.
Ze zullen hier voorlopig nog blijven, dus we zullen moeten leren om ermee om te gaan.
In onze omgeving (Noord-Brabant) zitten ze overigens (nog) niet, maar ik snap heel goed dat mensen in wolvengebieden zo enorm in de rats zitten.
Het is ook wel een kwestie van tijd voor ze hier in de natuurgebieden gaan huisvesten.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-02-25 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:07

Ik stel nogmaals de vraag “waarom moeten wij leren omgaan met de wolf?” Wie bepaalt dat. Wie heeft dat bedacht. Ik moet helemaal niks.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:11

rien10 schreef:
Ik stel nogmaals de vraag “waarom moeten wij leren omgaan met de wolf?” Wie bepaalt dat. Wie heeft dat bedacht. Ik moet helemaal niks.

Omgaan met 4 wolven op je erf. Wie lijkt dat een goed idee ?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:12

Ik wil helemaal niet omgaan -of leren omgaan- met wolven!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:14

rien10 schreef:

Dat moet niemand. Maar dan zijn er wel consequenties.

Maar de realiteit is nou eenmaal dat de wolf er is en er nog wel even blijft. Dus je kan je aanpassen zodat zoveel mogelijk weidedieren blijven leven. Of boos stampen en niks doen… maar dan zijn er wel consequenties.

Wat je wil is niet altijd de realiteit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:17

De realiteit is dat de wolf er is.
Dat hij blijft vermoed jij. Dat is een aanname.
Ja er zijn consequenties. Een er van kan zijn wolven in Nederland uitroeien.
Ik vind alle oplossingen de kant van “gedogen” opgaan. Echt iedere (schijn) oplossing gaat uit van het samenleven met wolven. Kansloze missie. In Nederland kan je niet normaal samen leven met wolven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:20

rien10 schreef:
De realiteit is dat de wolf er is.
Dat hij blijft vermoed jij. Dat is een aanname.
Ja er zijn consequenties. Een er van kan zijn wolven in Nederland uitroeien.
Ik vind alle oplossingen de kant van “gedogen” opgaan. Echt iedere (schijn) oplossing gaat uit van het samenleven met wolven. Kansloze missie. In Nederland kan je niet normaal samen leven met wolven.

Toch zullen we dat de komende tijd moeten doen. Want de realiteit is dat de wolf niet binnenkort weg gaat.

Afschieten en/of beheren mag niet en ik denk ook niet dat ze zelf weg wandelen. En de wetten die dit gaan verbieden veranderen? Reken er maar op dat dit nog wel jaren kan gaan duren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:23

MarlindeRooz schreef:
Maar de realiteit is nou eenmaal dat de wolf er is en er nog wel even blijft. Dus je kan je aanpassen zodat zoveel mogelijk weidedieren blijven leven. Of boos stampen en niks doen… maar dan zijn er wel consequenties.

Maar hoe moet dat dan? Wolfwerende hekken werken niet, niet alle dieren kunnen opgehokt worden. Gaan ze niet 's nachts aanvallen dan gaan ze overdag aanvallen.. Dan alles maar binnen in een stal houden?