Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:54

Sauer heeft meer dan 20 jaar in Moskou gewoond, nu in Nederland want zijn krant, de Moskou independent mocht niet meer publiceren wat hij wou. Daarom houd hij de Engelse versie vanuit Nederland online.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:59

soesita schreef:
Ik weet het wel. :o En zo naief ben ik ook niet echt, dat ik zou geloven dat er op dit soort situaties een pasklaar antwoord bestaat.
Maar ik kan me ook niet aan het gevoel onttrekken, dat de internationale politiek zich opnieuw laat overrompelen en er niet een soort basis-procedure bestaat als grove richtlijn.

Volgens mij was niemand overrompeld, de Amerikaanse inlichtingen diensten waarschuwde allang voor deze invasie. De politiek mag je wel naief noemen door cruciale infrastructuren in de uitverkoop te hebben gegooid. Maar overrompeld waren ze wat mij betreft niet.

Dan nog wat voor basis structuur? Volgens mij liggen die keurig netjes klaar bij de Nato. Hebben ze ook volgens de protocollen gehandeld en doen dat nog steeds.

Het overgrote deel van de bevolkingen waren en zijn wel overrompeld. Dachten dat oorlog ver van hun bed is en was. Dat winkels altijd vol liggen, water licht en verwarming altijd aanwezig zijn. En dat het ze altijd vergaat zoals ze willen dat het gaat. Omdat ze er “ recht “ op hebben. De westerse wereld is weer wakker geschuld, althans sommige. Ik zie vele nog altijd hun kop in het zand steken.

Wat mij betreft is het hoofdzakelijk de bevolking die zich heeft laten overrompelen en al jaren geen noodplan klaar heeft liggen. Vrede en veiligheid voor lief hebben genomen, het zal allemaal niet zo’n vaart lopen....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:20

Met jou eens Pareltjes. Al is het natuurlijk best lastig om je als individu in te dekken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:58

mysa schreef:
Die laatste zin slaat wat mij betreft een beetje door. De Russen hebben voor zover ik weet nog geen industriële vernietigingscomplexen opgezet waar een paar duizend man per dag door de schoorsteen gaan.

En verder: afschuwelijk natuurlijk, de moord op die twee mensen. Maar die moord is begaan door individuen. En oorlog haalt nu eenmaal het slechtste in de mens naar boven.
Zeker hebben de Russen een reputatie op het gebied van wreedheid maar zij zijn de enigen niet. In principe denk ik dat alle nationaliteiten wreedheden kunnen en zullen begaan als ze in bepaalde omstandigheden terecht komen. Daarover maak ik me geen illusies.

Het enige probleem is dat dit niet de wreedheid, hoe erg ook, van een paar individuen is en dat dit verder niks met Russisch beleid te maken heeft. Georgië en Tsjetsjenië laten zien dat dit bewust beleid is om gebieden te russificeren. Terreur, standrechtelijke executies van burgers en bijvoorbeeld deportaties zijn daar de standaard en niet de uitzondering. Daarom kan je dit ook niet wegzetten als een incident.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:51

mysa schreef:
Met jou eens Pareltjes. Al is het natuurlijk best lastig om je als individu in te dekken.

Ja idd helemaal in de grote steden. Voor mij is het relatief makkelijk. Woon in het buitengebied, heb eigen waterput, off-grid solar systeem indien nodig en goede waterfilter. Veel kippen lopen en een moestuin. Zolang de bommen niet op mn dak vallen zal ik het redelijk kunnen redden.

De kinderen van mijn man hebben zich tegoed gedaan aan het stedelijke leven. Weten niet meer hoe een ongesneden kool er uit ziet, of dat eieren van kippen af komen, laat staan dat je yoghurt ook zelf kunt maken. Zijn van alles afhankelijk, weten niet hoe je een kaars als licht kunt gebruiken etc.etc.

Geen idee hoe zij zich gaan redden. Maar op mijn vraag om eens om tafel te gaan zitten en een noodplan uit te werken werd ik uitgelachen. Nee joh, onzin. En dat met een baby van 6 maanden......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:17

Pareltjes, dat is al decennia zo. Ik ben een plattelandskind. Toen ik naar de middelbare in een grote stad ging( 40 jaar geleden) heb ik met stomme verbazing geluisterd naar sommige klasgenoten die nog nooit een sprinkhaan , melkkoe of zoiets hadden gezien. Wisten niet dat hooi gedroogd gras was om over stro maar niet te spreken.
En serieus noodplan uitdenken doen wij ook niet, ik heb geen Illusie dat we een oorlog ongeschonden doorstaan.
Wel is er hout voor de kachel, zonnepanelen , solar lampen, kaarsen enz. En een volle kelder en diepvries. Altijd en niet specifiek op oorlog gericht.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:37

Maar dat bedoel ik ook, dat is al een noodplan. Maar als je in de stad woont, en de ellende breekt uit ( om het eender wat ) heb je wel een plan nodig, waar ga je naar toe, wat neem je mee etcetc..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:39

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:56

Patrick Lancaster , zogenaamde journalist net als die Nederlandse dame, op de pay list van Poetin.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:02

bigone schreef:
Patrick Lancaster , zogenaamde journalist net als die Nederlandse dame, op de pay list van Poetin.

Had je anders verwacht dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:04

oomens schreef:
bigone schreef:

Had je anders verwacht dan?

Nee , duidelijk nog niet wakker.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:25

Dinopino schreef:
Het filmpje van die Belgische journalist heeft in ieder geval die soldaat met zijn groot wapen een doodskop op zijn uniform. 1 minuut 45 seconde.

Hier ook een journalist in hetzelfde gebied.
https://www.youtube.com/watch?v=C3h9Pao ... bQx9BGRTEs

Ik kan hem niet super duidelijk zien, maar dat is niet het logo/wapen van de ss-totenkopf. Ik meen dat het een Punisher skull is, die heeft een heel andere achtergrond en betekenis, en dan in de kleuren van de vlag van oekraine.
https://1000logos.net/punisher-logo/
In het kort, the Punisher is een fictief personage van Marvel/Avengers, te zien in stripboeken, films en dergelijke. Je kan hem zien als een alternatief voor de S van het superman logo, of het vleermuisje van batman.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:36

Jongens is het echt heel belangrijk dat er ergens een kraken, doodskop of totenkopf op staat?
Afbeelding
Een Nazi wordt niet bepaald door een doodskop op zijn jas, vlag of rug maar door zijn gedachtengoed en tegenwoordig helaas ook door zijn acties als gevolg van dat gedachtengoed.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:40

Ja dat is erg belangrijk!! Voor DP dan.... dat is namelijk haar enige argument steeds. Niet wat wij aandragen, niet wat anderen aandragen, niet wat de wereld aandraagt. Het draait allemaal om één logo. Als ze hier haar gelijk niet mee kan halen gaat haar gehele beargumentatie onderuit. En zou het zo maar eens kunnen dat ze ongelijk heeft. Dat doet zeer....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:50

Pareltjes schreef:
Ja dat is erg belangrijk!! Voor DP dan.... dat is namelijk haar enige argument steeds. Niet wat wij aandragen, niet wat anderen aandragen, niet wat de wereld aandraagt. Het draait allemaal om één logo. Als ze hier haar gelijk niet mee kan halen gaat haar gehele beargumentatie onderuit. En zou het zo maar eens kunnen dat ze ongelijk heeft. Dat doet zeer....

Nee hoor, dan reageert hij/zij er niet meer op en wordt even later de volgende onwaarheid neergediarreed.
Als die dan ook door veel teveel moeite van anderen weer ontkracht is, dan herhaalt het hele patroon zich.

Het gaat de trol er namelijk niet om dat iets onwaar is. Een leugen of verzinsel ergens roepen is vooral een manier om de ander tijd en moeite te laten steken in het ontkrachten ervan. Op die manier kun je alsnog een discussie of proces frustreren, ook als je geen argumenten hebt waarmee je de discussie kunt winnen. Daar draait het namelijk helemaal niet om.

Vergelijk het met het neerhalen van MH17. Rusland heeft direct in hoog tempo een aantal wisselende en zelfs tegenstrijdige verklaringen gedaan, maar elke daarvan moest onderzocht worden, en kostte zo tijd, moeite en (beperkte) onderzoekscapaciteit.
Door bijvoorbeeld te beweren dat het toestel door een straaljager was neergehaald, moest de rest van de wereld eerst aantonen dat er überhaupt geen straaljager was geweest.

Eindeloos frustreren is gewoon ook een tactiek. Eentje die bovendien bijzonder goed werkt zolang er niet op gemodereerd wordt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:59

oomens schreef:
Pareltjes schreef:

Nee hoor, dan reageert hij/zij er niet meer op en wordt even later de volgende onwaarheid neergediarreed.
Als die dan ook door veel teveel moeite van anderen weer ontkracht is, dan herhaalt het hele patroon zich.

Het gaat de trol er namelijk niet om dat iets onwaar is. Een leugen of verzinsel ergens roepen is vooral een manier om de ander tijd en moeite te laten steken in het ontkrachten ervan. Op die manier kun je alsnog een discussie of proces frustreren, ook als je geen argumenten hebt waarmee je de discussie kunt winnen. Daar draait het namelijk helemaal niet om.

Vergelijk het met het neerhalen van MH17. Rusland heeft direct in hoog tempo een aantal wisselende en zelfs tegenstrijdige verklaringen gedaan, maar elke daarvan moest onderzocht worden, en kostte zo tijd, moeite en (beperkte) onderzoekscapaciteit.
Door bijvoorbeeld te beweren dat het toestel door een straaljager was neergehaald, moest de rest van de wereld eerst aantonen dat er überhaupt geen straaljager was geweest.

Eindeloos frustreren is gewoon ook een tactiek. Eentje die bovendien bijzonder goed werkt zolang er niet op gemodereerd wordt.

En wat wordt hier gefrustreerd dan? De discussie toch zeker niet, die gaat gewoon door. En discussies zijn volgens mij niet bedoeld om te winnen. Maar om argumenten uit te wisselen waardoor men iets van meerdere kanten kan belichten. Ik acht haar niet zo hoog dat ze een trol is bewust “ ingezet “ om een topic op Bokt te frustreren. En als dat wel zo is, is dat een dikke opsteker en blijven we nog ff hangen en gewoon doorgaan.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 13-05-22 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:59

Aan de andere kant werkt het voor geen meter op een gewoon forum. Je wordt vooral door veel mensen genegeerd. En wie wel moeite in je steekt ontkracht alles, waardoor het topic in mijn ogen alleen maar sterker wordt. Iemand met twijfel zal er daardoor juist niet intuimelen. Dus zieltjes win je er niet mee.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:01

Dat zeg ik....pizza....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:29

Zieltjes wint ze er niet mee nee, maar iedere post die zonder weerwoord blijft staan, is voor iedere meelezer zichtbaar, waarbij Bokt dus toch weer een podium eraan biedt.
Obscure propagandakanalen van door Rusland betaalde 'journalisten' die in Nederland nauwelijks bereik hebben, worden via dit soort platforms toch aan het gewone publiek bekend(er) gemaakt.

Je kunt zo iemand voor jezelf op de foeilijst zetten, maar daarmee blijven de posts wel openbaar zichtbaar en onbeantwoord.
Zonder de moeite die enkelen van ons er steeds weer in steken om alles te ontkrachten, blijft het allemaal zonder weerwoord staan.

Ik vind het jammer dat Bokt er actief voor kiest om een spreekbuis van het Kremlin te zijn door steeds maar weer vanuit het beheer te benadrukken dat er niet op de inhoud gemodereerd gaat worden. Dat betekent dat je je platform hiervoor openstelt, en dat je op je gebruikers vertrouwt om alle propaganda maar van een weerwoord te voorzien. M.i. een makkelijk zwaktebod vanuit het beheer.

Overigens hulde voor diegenen die de moeite wel steeds nemen. Chapeau dat jullie de tijd nemen om steeds maar weer uit te leggen dat "de Oekraïners zijn allemaal nazi's want ik zag ergens een tatoeage" niet klopt. Ik heb het allang opgegeven, maar ik waardeer het echt dat anderen het wel doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:38

Sluit ik me bij aan. Ik dacht eerst negeren, dan houdt het vanzelf op. Maar bij echte trollen werkt dat inderdaad niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:49

Is er ook nog nieuws uit Oekraïne? O:)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:49

mysa schreef:
Sluit ik me bij aan. Ik dacht eerst negeren, dan houdt het vanzelf op. Maar bij echte trollen werkt dat inderdaad niet.

+1

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:50

Pareltjes schreef:
Dat zeg ik....pizza....
Droge opmerking :')

Fijn dat de sfeer de laatste tijd goed is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:07

Marigold schreef:
Is er ook nog nieuws uit Oekraïne? O:)

Even uit mijn hoofd:
Bij Kharkiv zijn de Russen nu helemaal teruggedrongen tot over de grens tussen Rusland en Ukraïne. Hierdoor lijkt het erop dat de aanvoerweg van de Russen om hun troepen rond en in Izium te bevoorraden gevaar loopt.
In het oosten van Ukraïne boeken de Russen minimale terreinwinsten, daar wordt het krijgstoneel door de kenners vergeleken met WOI, dus een soort loopgraven-oorlog zonder veel vooruitgang.
In Mariupol dreigt een hongersnood, er zitten daar nog zo'n ruim 150.000 mensen opgesloten in de stad terwijl de Russen heel trots vertellen dat ze voor zo'n 7000 mensen voedselpakketten hebben geregeld.

Er lopen gesprekken tussen het rode kruis en Rusland om te proberen om in ieder geval de gewonde militairen en eventuele burgers die nog onder de staalfabriek zitten op te halen. Ook proberen Zwitseland, Turkije en Israel toestemming te krijgen de overige militairen uit Azovstal staalfabriek op te kunnen halen. Daar wordt de toestand steeds zorgelijker. De Russen blijven de fabriek bestoken met zware bommen en regelmatig wordt er een militaire actie uitgevoerd.

In het zuid-westen wordt er door de Ukraïners weer wat winsten richting Kherson geboekt.
Het gerucht gaat dat Rusland in de regio Kherson een "referendum" gaat houden om Kherson "officieel" te annexeren.

In Kyiv is vandaag de eerste Russische oorlogsmisdadiger voor de rechter gebracht.

Een ander vreemd bericht is dat er in een door Rusland bezette stad een ziekenhuis is leeggeruimd zodat er plaats is om daar mensen met bacteriele infecties te gaan verplegen.
In mijn hoofd is dit gekoppeld aan een bericht van gisteren dat Rusland de VN bijeen heeft geroepen omdat ze beweren nieuwe bewijzen te hebben dat er in Ukraïne door de VS georganiseerde experimenten zijn gedaan bij mannen tussen de 40 en 60 jaar oud. Wat het samen nog al zorgelijk maakt.

Berichten uit Rusland van vandaag: Er zijn weer wat gebouwen in vlammen opgegaan, deze keer in Irkutsk centrum een groot gebouw en in Kamensk-Uralsky een pijpen fabriek. Verder is in Omsk een bureau waar soldaten worden geronseld, bestookt met molotov cocktails.
Het gerucht gaat dat vooral in Siberië de tegenstand tegen Putin snel groter wordt.

En dan nog een werkelijk een "te zot voor woorden" evenement: De Russisch Orthodoxe kerk zegent een kruisraket genaamd "Satan". Ik kan helaas het bericht niet terugvinden maar ook de foto erbij was hilarisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:20