Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:17

... ik heb efkes zitten zoeken, maar als het tegenzit is het ding 'uit de lucht'.

"De echte kieswijzer" is momenteel niet actief, maar stelt wel dat zij niet alleen kijkt 'naar woorden (verkiezingsprogramma) maar ook naar daden (stemgedrag in de Tweede Kamer)'.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:18

De PVV stemmers die ik ken, geven aan dat Geert hun gevoel zo fijn verwoordt. Ja, hij kan er alleen niets mee doen, maar dat lijkt ze niet te deren. Het zijn mensen die ontevreden zijn maar geen idee hebben hoe hun leven verbeterd kan worden, en die alle hoop op Geert hebben (al jarenlang, en intussen verandert er niets). En het zijn vaak hele lieve, maar eenvoudige mensen die denken dat complexe problemen simpel opgelost kunnen worden, en geen weet hebben van internationale verdragen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:33

Is dat dan niet aan de andere partijen om die mensen in duidelijke begrijpbare taal uit te leggen hoe zij iets voor die mensen kunnen betekenen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:39

Ja Cer, en daar schort het vaak aan. Er wordt taal gebruikt door praktisch alle politieke partijen die een heleboel mensen niet begrijpen, en ook hoe het politieke stelsel in elkaar zit weten veel mensen niet.

De contactmomenten tussen "de gewone mens" en de politieke partijen zijn ook vrij schaars, als mensen zelf niet op zoek gaan naar informatie krijgen ze ook niks mee. En als er al eens een politicus op TV is, dan is die meer bezig met zichzelf profileren dan met uitleg. Als het allemaal een "ver van je bedshow" is, politiek, dan word je er ook niet echt wijzer van als je zelf niet actief zoekt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:42

Dan vraag ik wel af of de partijen die voor de “eenvoudige mens” zijn, dat wel zijn? Want t klinkt mij een beetje als
“Ja ze moeten ons maar zelf zien te vinden hoor”

En Geert springt daar dan wel slim op in…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:43

Ja, die gaat gezellig op de Haagse markt lopen, daar zitten zijn stemmers :)

Een niveautje lager deed Richard de Mos dat ook, de enige gemeentelijke partij die ik hier meermaals in de wijk heb gezien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:49

Jup, en in het begin ontvangen ze je met open armen als je je zorgen uit. Na verloop van tijd hoor je niks meer van ze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:58

Ik denk niet dat de PVV alleen in Den Haag stemmers heeft?

Maar dan nog, waar zijn die andere partijen dan? Want ze kunnen wel afgeven op Geert maar verder doen ze qua kiezers misschien niet genoeg?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:34

prompter schreef:
Jessix schreef:
Ja dat zijn tegenwoordig spannende momenten. :')

Gezien ons verbruik maak ik me geen zorgen :)

Oh gelukkig. :) De energierekening is bij mij wel gigantisch geweest afgelopen winter. Nu gelukkig weer een vast contract voor een jaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:43

Cer schreef:

Maar dan nog, waar zijn die andere partijen dan? Want ze kunnen wel afgeven op Geert maar verder doen ze qua kiezers misschien niet genoeg?

Ik heb redelijk veel partijen aangeschreven als het gaat om de belachelijke korting op arbeidsvermogen op de wajong groep toen.
Ik heb de VVD toen aangeschreven. Ik ben uiteindelijk nog met 3 andere gewone mensen in de TK geweest om te praten en om mijn ongenoegen te uiten over de korting.
Ik heb zowat alle fractievoorzitters gemaild met mijn verhaal, 4 hebben er uiteindelijk teruggemaild met het antwoord: We zullen het doorsturen.
Ik ben naar aanleiding van een Twitter discussie bij de CU geweest. Hier werd ik wel gehoord naar mijn idee maar is er verder niks ondernomen.
Ik ben verder gegaan met de VVD om de korting van tafel te krijgen, dit is niet gelukt
Ik ben gaan proberen iets van de grond te krijgen met de PvdA, dit is uiteindelijk niet gelukt omdat mede door corona het er gewoon niet van is gekomen.
GL kon de wajong helemaal niet behandelen eveneens als de SP door hun drukke agenda.

Wel is mijn succesverhaal wat ik heb gekregen door de comissie behandeld en voorgelegd. Succesverhalen tellen dus wel mee en sjitverhalen niet...

En ik heb mijzelf beloofd dat ik niet meer aan de wajong ga beginnen, helaas. Het gaat teveel tijd kosten en je komt in je eentje nergens. Je bent maar een heel klein pionnetje in een groot veld.
Maar wie weet als straks een nieuw kabinet zit, dat ik weer eens in de mail kruip.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:51

purny schreef:
Cer schreef:

Ik heb redelijk veel partijen aangeschreven als het gaat om de belachelijke korting op arbeidsvermogen op de wajong groep toen.
Ik heb de VVD toen aangeschreven. Ik ben uiteindelijk nog met 3 andere gewone mensen in de TK geweest om te praten en om mijn ongenoegen te uiten over de korting.
Ik heb zowat alle fractievoorzitters gemaild met mijn verhaal, 4 hebben er uiteindelijk teruggemaild met het antwoord: We zullen het doorsturen.
Ik ben naar aanleiding van een Twitter discussie bij de CU geweest. Hier werd ik wel gehoord naar mijn idee maar is er verder niks ondernomen.
Ik ben verder gegaan met de VVD om de korting van tafel te krijgen, dit is niet gelukt
Ik ben gaan proberen iets van de grond te krijgen met de PvdA, dit is uiteindelijk niet gelukt omdat mede door corona het er gewoon niet van is gekomen.
GL kon de wajong helemaal niet behandelen eveneens als de SP door hun drukke agenda.

Wel is mijn succesverhaal wat ik heb gekregen door de comissie behandeld en voorgelegd. Succesverhalen tellen dus wel mee en sjitverhalen niet...

En ik heb mijzelf beloofd dat ik niet meer aan de wajong ga beginnen, helaas. Het gaat teveel tijd kosten en je komt in je eentje nergens. Je bent maar een heel klein pionnetje in een groot veld.
Maar wie weet als straks een nieuw kabinet zit, dat ik weer eens in de mail kruip.

Wajong is ook weer zo'n vergeten groep.
Ik heb altijd gezegd dit ik het mooi vindt dat iedereen de boeren steunt.Maar hoeveel groepen worden er niet volledig vergeten. En die beschikken niet over stevig materieel om hun punt te maken. En zo zijn er veel meer groepen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:53

purny schreef:

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Wat GOED dat je dit gedaan hebt...!

In je eentje nog wel!!!!
"Eendracht maakt macht" - in je eentje is het ontzettend zwaar.
Chapeau dat je het toch gedaan hebt!

En soms is het inderdaad 'het goede moment afwachten'.
(Heel frusterend...!!)
Zoals dat belachelijke besluit over 'alle studiebeurzen worden leningen'. Het heeft vijf, zes jaar wat is het geduurd, maar de studiebeurzen bestaan weer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:57

Loretta schreef:
Wajong is ook weer zo'n vergeten groep.
Ik heb altijd gezegd dit ik het mooi vindt dat iedereen de boeren steunt.Maar hoeveel groepen worden er niet volledig vergeten. En die beschikken niet over stevig materieel om hun punt te maken. En zo zijn er veel meer groepen.

Waar kan dat dan aan liggen, dat dat zo loopt?

(overigens steunt zeker niet iedereen de boeren... :) En Extinct Rebellion staat hier vaker op straat dan de boeren, het is denk ook maar net hoe het overkomt?)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:05

misschien zijn we diep in ons hart wel rechtser als we doen voorkomen, als de kieswijzer dat aangeeft
zijn we toch nog meer nederlander dan de meeste denken :)F

het multiculturele is een beetje veel geworden, alles is/moet anders, dat trekt het wel uit balans

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:13

mce schreef:
misschien zijn we diep in ons hart wel rechtser als we doen voorkomen, als de kieswijzer dat aangeeft

het multiculturele is een beetje veel geworden, alles is/moet anders, dat trekt het wel uit balans

Oh ik doe me niet anders voor hoor. Ik ben duidelijk meer rechts van het midden. En dat wil helemaal niet zeggen dat klimaat me niets interesseert en dat ik vind dat er geen vangnet moet zijn voor de mensen die dat nodig hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:55

Janneke2 schreef:
purny schreef:

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Wat GOED dat je dit gedaan hebt...!

In je eentje nog wel!!!!
"Eendracht maakt macht" - in je eentje is het ontzettend zwaar.
Chapeau dat je het toch gedaan hebt!

En soms is het inderdaad 'het goede moment afwachten'.
(Heel frusterend...!!)
Zoals dat belachelijke besluit over 'alle studiebeurzen worden leningen'. Het heeft vijf, zes jaar wat is het geduurd, maar de studiebeurzen bestaan weer.

Dank je wel!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:59

juval schreef:
ik denk dat in de toekomst veel meer mantelzorg nodig zal zijn.. terug naar het verleden dus eigenlijk, waar ouders door kinderen in huis genomen (moeten) worden.

Vaak is het andersom. De ouders hebben een huis en nemen de kinderen die niet aan een woning kunnen komen in huis.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:35

Jessix schreef:
mce schreef:

Oh ik doe me niet anders voor hoor. Ik ben duidelijk meer rechts van het midden. En dat wil helemaal niet zeggen dat klimaat me niets interesseert en dat ik vind dat er geen vangnet moet zijn voor de mensen die dat nodig hebben.

hoe u het leest, het was een algemene opmerking, inderdaad had ik er even bij moeten zetten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:49

mce schreef:
hoe u het leest, het was een algemene opmerking, inderdaad had ik er even bij moeten zetten

Dat had ik wel zo begrepen hoor. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:03

https://www.ad.nl/politiek/pvdaer-nijbo ... adb4d66ee/

Weer een die niet verkiesbaar meer is dadelijk. Een pvda er die zich niet vol kan zien achter de samenwerking omdat hij het idee heeft dat het te snel teveel is wat ze willen.

Hoeveel politici hebben nu al aangegeven dat ze ermee stoppen? Iemand van de pvv gister al en de lijst wordt langer en langer :oo

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:33

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:56

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:03

purny schreef:
mce schreef:

Ik snap werkelijk niet waarom hij zich op de lijst van van Haga laat plaatsen. Die man lijkt me nou niet bepaald tolerant met de geaardheid van Krol...

gaat er toch om of je een goede politicus kunt zijn? voor Haga misschien wel eigenbelang, kennis/ervaring binnen halen

Dit gaat veel leuker worden om te volgen:

https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1051 ... p-een-kier
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d6ec&ei=10

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:18

Kan je een klein beetje aangeven waar de linkjes over gaan? :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:40

Cer schreef:
Kan je een klein beetje aangeven waar de linkjes over gaan? :)

VVD'er Brekelmans zet deur voor samenwerking PVV op een kier
Auteur: ANP
VVD-Kamerlid Ruben Brekelmans zet de deur voor samenwerking met de PVV op een kier. Na de mislukte gedoogconstructie van het kabinet Rutte I met de partij van Geert Wilders, werd de deur voor samenwerking door de liberalen dichtgeslagen.

De VVD heeft fundamentele bezwaren tegen Wilders, maar om bijvoorbeeld de asielinstroom terug te dringen, kan de PVV nodig zijn om tot oplossingen te komen, vindt Brekelmans. 'Hierover moet de partij discussiëren', zegt hij in EW. Het Kamerlid, die voor zijn partij onder meer het woord voert over asielbeleid, bevestigt zijn uitspraken tegenover het ANP, maar wil geen nadere vragen beantwoorden. 'Ik heb daar momenteel niks aan toe te voegen.'

DEN HAAG (ANP) - De VVD moet na de verkiezingen niet gaan samenwerken met de PVV, vindt de JOVD. Dat zegt Michiel Suijker, voorzitter van de liberale jongeren, in het programma WNL Haagse Lobby.

Eerder deze maand sloot VVD-Kamerlid Ruben Brekelmans samenwerking met de PVV nog niet helemaal uit, toen hij zei dat omwille van strenger asielbeleid daarover discussie nodig is in de partij. Volgens hem kun je "niet blijven steken in compromissen met links" als je als partij streng asielbeleid wil voeren.

Suijker vindt echter dat de basisbeginselen van beide partijen te ver van elkaar af staan. Zo noemt hij het "niet oké" dat PVV-leider Geert Wilders zijn eerdere uitspraken over onder meer minder Marokkanen niet heeft teruggenomen. Volgens hem moet de VVD dan ook "op geen manier" gaan samenwerken met de partij van Wilders. Wel vindt Suijker het goed dat Brekelmans "kleur bekent".