Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:17

Rivendell schreef:
tienus63 schreef:
Aanval Thongervallei Frl pony gedood

En toch moet ik het zeggen, dat hekje is ook helemaal niets.
Ik weet echt wel dat niets 100% is, maar dit is zo wel heel makkelijk voor een wolf.

Wel eens hoor. Je mag t blijkbaar niet zeggen, maar helemaal niets doen snap ik echt niet. Al zou het een kleine % kans geven dat een wolf het land voorbij loopt ipv in gaat, en je houdt van je dier, dan pak je die kans toch? Er zijn zoveel dingen die leed kunnen verzachten maar nooit 100% voorkomen, rn die we toch blijven doen. Is het dan echt alleen de kosten?

Dieuwke_

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:33

Och jongens, kunnen we die opmerking alsjeblieft laten? Jullie weten toch niet waarom iemand wel of niet kiest voor een bepaalde omheining.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:34

Nee, niet alleen de kosten. Bij ons in de omgeving zijn al vaker wolven gesignaleerd en de laatste tijd zijn steeds meer zichtmeldingen. We hebben nu een omheining van 1.35m hoog met 3 draden. Voor paarden voldoende om ze binnen te houden. Zeker als je onze paarden hebt want die blijven zelfs braaf achter een enkele draad zonder stroom. Normaal gesproken. We zouden dat kunnen uitbreiden tot 5 draden zoals geadviseerd en de klok vervangen zodat het voltage hoog genoeg is.
Maar.... naast onze weide ligt de tuin van de buren en daarachter een bosje van de gemeente. Dat laatste wordt vrij slecht onderhouden waardoor we veel lekkage van stroom hebben. Daar lopen we dus tegen een flink probleem aan wat betreft een goedgekeurde wolfwerende omheining.
Verder lopen er katten van buren door de weide en ook diverse wilde dieren. Heb al eens een ree vanuit het bosje het akker over zien rennen. Die wordt ook gehinderd door de omheining.
Ook is gebleken dat wolven erg slim zijn en prima over 1,20m kunnen springen (recent filmpje is in dit topic gezet) en ik denk dat ze 1,35m ook redden. Anders graven ze er wel onderdoor.
Mijn paarden hebben nu geen reden om uit te breken maar zouden dat in een panieksituatie bij de huidige omheining wel kunnen. Bij een wolfwerend raster met meer draden en flink sterkere stroom vrees ik dat ze niet meer uit kunnen breken.

Dus gaan we voor veel kosten de omheining aanpassen waarbij onzeker is of het wolven werkelijk buitenhoudt en we vrij zeker zijn dat als een wolf er wel overheen of onderdoor komt de paarden flink gewond raken? Of laten we het zoals het nu is zodat er hoop is dat ze kunnen ontsnappen?

En wat ik mij ook afvraag is hoe het landschap eruit ziet als inderdaad iedereen met weidedieren een wolfwerend raster heeft? En werkt het dan nog steeds naar behoren?

Wij twijfelen dus flink wat we moeten doen. In ieder geval staan onze paarden 's nachts binnen. Stonden ze al, maar dat doen we nu nog bewuster. B.v. afgelopen weekend toen we om 16.00 uur weg moesten en wisten niet voor 21.00 uur thuis te zijn. Voorheen zouden we ze gewoon een paar uur in donker buiten laten, nu niet meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:44

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:27

BrankaZ schreef:
Dus gaan we voor veel kosten de omheining aanpassen waarbij onzeker is of het wolven werkelijk buitenhoudt en we vrij zeker zijn dat als een wolf er wel overheen of onderdoor komt de paarden flink gewond raken? Of laten we het zoals het nu is zodat er hoop is dat ze kunnen ontsnappen?

En dan?? Rennen ze dan net als hier een drukke weg op, met alle gevolgen voor de paarden én misschien mogelijke ongelukken voor toevallig passerend verkeer ??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:33

DubbelFun schreef:
BrankaZ schreef:

En dan?? Rennen ze dan net als hier een drukke weg op, met alle gevolgen voor de paarden én misschien mogelijke ongelukken voor toevallig passerend verkeer ??

Hier zullen ze een flink eind moeten rennen voordat ze een drukke weg opkomen.
Dat is inderdaad ook een reden om te kijken wat je doet :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 16:40

Ik zou ook voor de optie van Brankaz gaan.
We wonen redelijk uit de buurt van doorgaande wegen.
Maar we hebben geen weidedieren meer. Geen zorgen meer daarom gelukkig.
Onze erfhond mag tegenwoordig niet meer altijd buiten liggen als ze dat wil, dat is vooral leuk in de zomer, not, binnen vindt ze het al snel te warm.

Toen we nog paarden hadden, ‘s morgens om 8-9 uur naar buiten en voor schemer weer binnen.
Maar niet meer 24/7 buiten bij goed weer en de schuifdeur van de stal/schuur dicht omdat we stallen met lage fronten hebben.
Alleen bij een hittegolf draaide ik het om, maar dan sliep ik niet prettig.

Het is kiezen uit twee kwaden en welke de minst kwade is, dat zul je pas weten als je duidelijk te maken hebt gehad met wolven bij je dieren.

Klapt er een automobilist op dan zeg je had ik maar…
Loopt paard zich vast en breekt been vanwege de stress en schrik dat er een wolf om weide of stal cirkelt, had ik maar….
Of wolf redt het om in de weide bij je paard te komen, en paard wordt gepakt, had ik maar…..

Op de boerderij is het jongvee vorig weide seizoen een paar keer uitgebroken. 1x vanwege luchtballon, andere 2x keren oorzaak onbekend.
Pinken waren nadien wel heel schrikkerig en onrustig, mijn broer heeft ze maar weer opgestald en toen keerde de rust terug.
Handig is het het niet, de mest kelder zat ook veel sneller vol, dus extra kosten om het uit te rijden of naar het meet bassin te vervoeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:54

Ja goed gezegd Tienus.

net zoals met onweer, ik zet ze binnen want bang dat het inslaat op de draad of de boom waar ze onder gaan staan.
Of ik zet ze op stal, want bovenstaande, slaat het daar in...

Hopelijk gebeurt het nooit, maar dat vind ik ook zo'n dilemma waar je vooraf nooit het juiste kunt doen.

Ik heb hier een gazenhekwerk. 150 hoog. Er zijn eens jonge hengsten in geklapt en hadden niks.
Maar geen garantie voor een volgende keer natuurlijk.

Ik zou buitenom stroomdraden kunnen maken, zoals de omheining die deze week is overwonnen.
De onderste draad blijft sowieso een moeilijke want het golft. En daar komen ook hazen en konijnen het land in. Beschermede diersoort in Limburg. Maar dat lijkt niemand mee te nemen.
En de volgende hogere draden kan ik alleen doen waar geen buren wonen.
Daarnaast als je ziet in dat filmpje dat hij vanuit een lager perceel is gesprongen, dus hoger dan het raster is.
Bij ons is dat net andersom de weg ligt hoger, dan hoeft hij veel minder hoog te springen dan wat onze omheining vanuit ons is...
Dus zie dat als weinig zinvol daar dan wat mee te gaan doen.
3 hectare aan isolatoren, draden en nieuwe klok....

WE hebben voordat de wolf er was gaas in de grond gehad, die is weggeroest. Dus willen we dat opnieuw moet je heel goed bedenken wat niet wegroest.

Wat Branka schrijft herken ik ook. Toen die wolf hier nog zat gingen ze naar binnen als we niet of niet op tijd thuis waren.

En net als Tienus is de hond voortaan binnen.

Er zijn vorig jaar al andere deuren op stal besteld, die moeten nog steeds komen....
Dan kan de deur open maar blijven er spijlen staan. Dat is een fijn gevoel in de zomer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 17:34

Citaat:
26 februari 2025
Freerk uit Sellingen stopt na 40 jaar als schapenhouder. ‘Ik heb 25 schapen verloren, de lol is er af’

Freerk van der Burg is bijna 40 jaar schapenhouder maar binnenkort niet meer. ,,Ik heb 25 dieren verloren, de lol is er af.'
Drie jaar geleden werd al een schaap van hem gedood. ,,Door een wolf, dat heeft onderzoek bewezen”, zo zegt hij. ,,In de afgelopen periode ben ik dus veel meer kwijtgeraakt.'’ Ook weer door de wolf, daar gaat hij vanuit. Uit Sellingen en omgeving komen geregeld meldingen van mensen die zeggen het dier te hebben gezien. Ook deskundigen gaan er vanuit dat de wolf zich daar ophoudt.

Van der Burg (67) woont bij Sellingen, verdiende zijn brood als ambtenaar en kreeg aan het eind van de jaren 80 van de vorige eeuw zijn eerste schapen. Hij vindt dat mooie dieren, het leek hem mooi ze te houden.
Kudde telde uiteindelijk 100 dieren

Zijn ‘kleine hobby’ werd groter en groter. Zijn kudde groeide en telde uiteindelijk 100 dieren. ,,Bij mijn huis had ik onvoldoende ruimte voor al die schapen. Ze zijn toen het heideveld in Ter Borg gaan begrazen. Ik had daar afspraken over met Staatsbosbeheer, eigenaar van dat veld.’’

Meer dan dertig jaar bepaalden zijn schapen mede de sfeer in Ter Borg. Het hele jaar door liepen ze er rond, Van der Burg bezocht ze heel geregeld, schoor ze ook als het seizoen daarvoor rijp was. In het gebied Breedwisch bij Jipsinghuizen liepen ook dieren van hem rond.
Achter een dubbele omheining

Die eerste aanval op een schaap, drie jaar geleden, voelde al als een mokerslag. ,,Daarna bleef het heel lang rustig. Maar in de afgelopen periode ging het heel hard. Mijn kudde in Ter Borg verkocht ik voor de jaarwisseling aan Edwin Sauer, die ook te maken kreeg met de wolf. In Breedwisch had ik nog wel dieren, maar daar zijn velen doodgebeten. Ik heb nu nog een paar bij mijn huis rondlopen, achter een dubbele omheining.'’

Maar die 25 dieren gaat hij verkopen. ,,Als je zoveel dieren verliest, raak je je plezier kwijt. Het is niet prettig om dat te zien. Ik heb altijd heel veel lol aan het schapenhouden beleefd, maar dat is weg. Het doet pijn om te stoppen, maar het is beter zo.'’
Nog geregeld meldingen

Jelka Vale, boswachter van Staatsbosbeheer in Westerwolde, zegt dat er nog geregeld meldingen binnenkomen van mensen die zeggen een wolf gezien te hebben. ,,In de afgelopen dagen zijn, voor zover ik weet, geen dieren meer gedood. We praten met de provincie Groningen over hoe hiermee om te gaan.’’ De provincie gaat over het ‘wolvenbeleid’.
https://dvhn.nl/groningen/westerwolde/% ... 1740580386

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AEHSH ... tid=wwXIfr

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:18

BrankaZ schreef:
Nee, niet alleen de kosten. Bij ons in de omgeving zijn al vaker wolven gesignaleerd en de laatste tijd zijn steeds meer zichtmeldingen. We hebben nu een omheining van 1.35m hoog met 3 draden. Voor paarden voldoende om ze binnen te houden. Zeker als je onze paarden hebt want die blijven zelfs braaf achter een enkele draad zonder stroom. Normaal gesproken. We zouden dat kunnen uitbreiden tot 5 draden zoals geadviseerd en de klok vervangen zodat het voltage hoog genoeg is.
Maar.... naast onze weide ligt de tuin van de buren en daarachter een bosje van de gemeente. Dat laatste wordt vrij slecht onderhouden waardoor we veel lekkage van stroom hebben. Daar lopen we dus tegen een flink probleem aan wat betreft een goedgekeurde wolfwerende omheining.
Verder lopen er katten van buren door de weide en ook diverse wilde dieren. Heb al eens een ree vanuit het bosje het akker over zien rennen. Die wordt ook gehinderd door de omheining.
Ook is gebleken dat wolven erg slim zijn en prima over 1,20m kunnen springen (recent filmpje is in dit topic gezet) en ik denk dat ze 1,35m ook redden. Anders graven ze er wel onderdoor.
Mijn paarden hebben nu geen reden om uit te breken maar zouden dat in een panieksituatie bij de huidige omheining wel kunnen. Bij een wolfwerend raster met meer draden en flink sterkere stroom vrees ik dat ze niet meer uit kunnen breken.

En wat ik mij ook afvraag is hoe het landschap eruit ziet als inderdaad iedereen met weidedieren een wolfwerend raster heeft? En werkt het dan nog steeds naar behoren?

Wij twijfelen dus flink wat we moeten doen. In ieder geval staan onze paarden 's nachts binnen. Stonden ze al, maar dat doen we nu nog bewuster. B.v. afgelopen weekend toen we om 16.00 uur weg moesten en wisten niet voor 21.00 uur thuis te zijn. Voorheen zouden we ze gewoon een paar uur in donker buiten laten, nu niet meer.

_/-\o_

Hier een vergelijkbare situatie en overwegingen. Het is niet okee om het op de omheining te schuiven als je dondersgoed weet (en steeds de bewijzen van kunt zien) dat die wolven er complete maling aan hebben.

Hoe lang denk je dat het duurt voor een wolf zich onder het draad doorgegraven heeft? Zelf weleens een grote hond fanatiek zien graven? Binnen luttele minuten is die wolf er onderdoor. Als ie er al niet al lang overheen gesprongen is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 18:28

Aanval Haulerwijk Frl, schaap gedood
Citaat:
26 februari 2026/Haulerwijk/Blauwe bos/Friesland
Loop net in het bos heeft de wolf weer toegeslagen.
Dus die loopt nog steeds in het bos rond.

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/18AM6r ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:42

tienus63 schreef:
Popstra schreef:
Zag gister op rtl4 nicolette kluivert. Zij had ook wel even DE oplossing. Ze moeten het gewoon net zoals in timboektoe doen. Daar leeft men nu ook in harmonie samen met de wilde dieren. En dan hoeven de boeren hier niet meer te mekkeren..
Zij ze echt letterlijk.
Wat een k*tw@%f is dat zeg!!

https://www.mediacourant.nl/2025/02/nic ... -uitgezet/

:')
Blij ik niet de enige was

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 20:12

Ook al spreek of kun je geen Fries lezen, de regels in het Fries geschreven drukken heel goed de frustratie en moedeloosheid van schapenhouder en veearts uit.

Conclusie van de veearts, wil men verzekerd zijn dat het een laatste aanval is geweest dan moet men stoppen met de schapenhouderij.

M.i. kun je dat lezen als iedere vorm van dierhouderij, ook je hond en kat.
Aangrijpend verhaal.

Citaat:
25 februari 2025/Leeuwarder Courant
En weer is het raak in Haule: ‘Kom hjir mar hinne, do hast de wolf hân’
41 schapen vielen afgelopen weekend waarschijnlijk ten prooi aan de wolf in de Weperpolder en maandagnacht lijkt hij weer te hebben toegeslagen in Haule: elf dode rammen. Mee met de dierenarts die het slachtwerk tegen heug en meug moet afmaken.
Het is dinsdagochtend even na negenen als de telefoon van Folkert Mulder overgaat. De veearts uit Makkinga is net bezig met een controle van drachtige koeien bij een melkveehouder als collega’s van het Dierenartsencentrum in Oosterwolde hem bellen. Er is een spoedklus. Of hij zo gauw mogelijk naar Haule kan rijden. Daar aan de Dorpsstraat heeft de wolf ‘s nachts een slachting aangericht. Opnieuw. Zeker tien schapen zijn aangevallen en dusdanig gewond dat ze uit hun lijden moeten worden verlost.
Bloed rond de nek, hinkend op de poten

Even na half tien stapt Mulder zijn dienstwagen uit en werpt een blik over een stuk grasland tegen een bosrand. Een kudde van 85 jonge rammen is bijeen gedreven en staat gestrest tussen hekken. In een afgeschermd stuk staan zeven aangevallen schapen met schrikogen. Bloed rond de nek, wonden in de flanken, hinkend op de poten.
De veearts trekt blauwe latex handschoenen aan en onderzoekt de dieren. Een blik rond de nek, tussen de poten, de bilpartij. Hij loopt even later naar zijn auto en komt terug met een blauwe gereedschapskist met spuiten en flesjes met euthanasiemiddelen. Het is duidelijk. Het kan niet anders. Hij pakt een gewonde ram beet en injecteert hem achter zijn voorpoot. Het dier zakt weg en is even later dood. Alle zes anderen krijgen één voor één een fatale spuit.
Verderop in het land ligt een wit hoopje en tegen de bosrand aan steekt nog een wollige bult uit het gras. „Dy binne hielendal oanbiten en beide dea”, zegt schapenboerin Sjoukje Couperus die met haar tweejarige zoontje op de arm toekijkt hoe de dierenarts en haar schoonvader Sjoerd Meinsma zich over de slachtoffers buigen. „En hjir achter de beammen leit ek noch ien dea. Dy is yn bline panyk toch de boskrâne flein.”
Tegen de bosrand ligt nog een slachtoffer

Als Mulder alle zeven jonge rammen uit hun lijden heeft verlost, stapt hij achter op de quad bij Meinsma. Die geeft een dot gas en stuurt even verderop een toegangsreed naar een boerderijtje op. Daar achter tegen het bos aan ligt nog een slachtoffer. De mannen lopen in grote passen door het drassige land naar een wit wollig hoopje, dat stresserig om zich heen kijkt. De jonge ram heeft wonden aan zijn keel en kan niet meer lopen. Mulder tilt zijn achterpoot die er slapjes bijhangt op. „Dy is brutsen”, constateert hij. De veearts doet een greep in de blauwe bak, trekt een injectiespuit vol en even later sluit de gewonde ram zijn ogen.

De mannen rijden zwijgend terug naar voren over de modderige reed. Mulders taak zit erop. Hij trekt zijn handschoenen uit, pakt zijn boeltje bij elkaar, schudt handen. „In sike ko”, is zijn volgende klus. „It giet allegear troch”. En hop, daar gaat de veearts. Een hekel hebben hij en zijn collega’s aan de klus die hen wacht na een wolvenaanval. „As sa’n tillefoantsje komt giet dejinge dy’t tiid hat en nocht hat. Mar hjir hat net ien nocht oan. It is elke kear wer in freeslik drama.”
Couperus staat nog steeds met haar zoon op de arm en wacht met haar schoonvader en wat buren die poolshoogte nemen op BIJ12. De instantie coördineert namens de gezamenlijke provincies de monitoring van de Nederlandse wolvenpopulatie en voert de afhandeling van wolvenschade op vee uit. „Se komme daliks om dna-monsters te nimmen”, weet Couperus. De uitslagen zullen binnenkort uitwijzen of de wolf daadwerkelijk op bezoek was.
Couperus bracht ‘s ochtends haar dochter naar school en reed vanuit de Weperpolder naar het dorp. Bij het stuk land waar 85 rammen van hen lopen viel het haar op dat de dieren op een kluitje stonden. „Wylst se normaal ferspraad troch it lân rinne.” Toen Couperus een schaap gewond zag liggen wist ze genoeg. „Ik ha myn man belle: kom hjir mar hinne, do hast de wolf hân.”
‘Dy hekken springen se sa oerhinne’

Een paar dagen eerder was het ook al raak. Toen zijn na een aanval van wolven 41 van hun schapen geëuthanaseerd. Het gebeurde op een stuk land vlakbij hun huis. De enorme aanval gaf een stroom aan reacties. Van medeleven. ‘Guon leinen blommen ûnder de hage’. Maar ook van critici die vinden dat schapenhouders hun vee beter moeten beschermen tegen wolven. Couperus wordt er naar van, hoe sommige mensen naar hen uitvallen. Maar tegen de wolf kun je je niet weren, zegt ze. „Dy hekken en rasters jouwe neat. Se grave der ûndertroch of springe der gewoan oerhinne.”
‘Myn soan lit ik net mear yn’e sânbak boartsje’

De roofdieren slaan zo vaak en heftig toe dat mensen in de streek bang zijn, zegt de schapenboerin. En ook zij wordt voorzichtig. Met waar ze haar kinderen laat spelen bijvoorbeeld. „Dizze jonge boartet graach yn it sân op it hiem”, knikt ze naar haar tweejarige zoon. „Mar fyftich meter fierder hat de wolf skiep deabiten. Ik lit him net mear allinne yn ’e sânbak boartsje.”

Afgelopen weekend 41 dode schapen, nu weer zeker tien rammen die slachtoffer zijn geworden. Hoop dat dit de laatste aanval is heeft Couperus niet. „Dan moatte we ophâlde mei de skiep. Dan binne we der wis fan dat dit de lêste kear wie.”
https://lc.nl/friesland/ooststellingwer ... 5FXKS2ojRw

https://www.facebook.com/share/p/1A2NTx ... tid=wwXIfr

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:41

Het is kiezen tussen 2 kwaden, of meer kwaden als ik Brankaz d'r post zo lees. Het is een duivels dilemma die zo in gaat tegen je gevoel, want je wilt je paarden veilig en blij buiten hebben en niet opsluiten achter te heftig hekwerk of uren lang in stallen. Dat maakt het ook zo lastig en verschrikkelijk moeilijk in wolven gebieden (heel NL dus zo'n beetje). Maar niets doen zou ik al helemaal van wakker liggen... het is zo niet houdbaar en wat je ook zegt, het effect van al die omheiningen voor ander wild. Hekwerken om het spoor volledig af te sluiten moeten al worden gemaakt dat wild het nog wel kan passeren en geen versnippering plaatsvind. Hoe zit het dan met zulke wolven omheiningen? Ik geloof niet dat ze echt zo 'wild vriendelijk zijn' als laatst ergens langs kwam, want je ziet idd ook genoeg beelden dat er iets in verstrikt is geraakt. Maar als het de kans iets kan verkleinen dat mijn dieren worden opgevreten, dan moet dan maar zo, heel egoïstisch gedacht... en dan de ijdele hoop dat er iets van beheer gaat komen. Ipv escalatieladders opstellen die niet worden nageleefd.

Anywayz. Ik snap het dilemma, maar zou zelf niet niets kunnen doen. En zo te lezen de meeste in het topic ook niet, brankaz heeft bv wel degelijk maatregelen getroffen. Die wellicht een kleine extra kans geven dat de wolf dat land overslaat, ondanks dat het niet volledig woldwerend is, want dat bestaat bijna niet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:45

Ik weet wel dat met 5 draden ze er onderdoor graven zelf gezien. Inclusief de dode schapen.

Erover springen was al op filmpje tr zien in dit topic.

Je moet ook iets tegen het graven doen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:36

Voor mij was niets doen gewoon geen optie meer. Dat begon al een paar jaar terug toen er nog geen eens wolven gevestigd waren maar wel al eens waren gesignaleerd. Alle paarden weer 's nachts op stal. En sinds deze winter dus bestaande omheining wolfwerend laten maken. En dan niet enkel zoals aangeraden, maar nog een beetje meer. Ik ben er heel blij mee. Ik slaap lekker in de wetenschap dat al mijn dieren 's nachts veilig binnen staan en op de dag is het nu een stuk lastiger voor wolven om binnen de omheiningen te komen dan eerst. Het geeft mij echt wel meer rust. Zeker omdat het ook een combinatie is van factoren om het zo veilig mogelijk te houden.

Wat betreft mijn dieren de mogelijkheid geven tot uitbreken. Ze stonden al achter een 130cm houten omheining met 3 latten. Als ze daar doorheen gaan maken die dunne stroomkoorden ook geen verschil. De mini pony's staan achter zwaar gaas dus daar konden ze ook al niet doorheen, voordat het wolfwerend was gemaakt. Daarbij zijn de gevolgen bij uitbreken ook niet te overzien hier. Ze zouden dan heel snel op de drukke provinciale weg zitten waarbij een aanrijding heel waarschijnlijk is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:03

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 00:02

Zichtmelding Sellingen Gr
Citaat:
Sellingen Groningen
26-02-2025
19.20 uur

omgeving voormalig kamp "de Beetse"
Zichtmelding Wolf door 16 jarige jongen bij het uitlaten van de honden.
Afstand ±30 meter
Wolf is vertrokken richting Bosweg.
Bij dergelijke confrontaties raden we aan ook contact op te nemen met de politie.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1E7NqG ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 00:24

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 09:51

De Nederwolf wordt steeds dodelijker, maar ook steeds vaker een lucratief verdienmodel.
Citaat:
Bij een boerenbedrijf in het Friese dorp Oosterwolde was het afgelopen week weer eens raak: 41 dode schapen, naar alle waarschijnlijkheid als gevolg van een wolvenaanval. Het incident past in een patroon: meer aanvallen, maar een afvlakking van het aantal roedels.

De voortgangsrapportages van BIJ12 over de ontwikkelingen van de wolf stapelen zich inmiddels op. In 2019 begon de uitvoeringsorganisatie van de gezamenlijke provincies met het publiceren van alle data rond wolven in Nederland. Het laatste rapport verscheen recent en stemt niet vrolijk. Er lijkt sprake van een afvlakking van het aantal wolvenroedels, maar dat is allerminst goed nieuws voor de veiligheid van mens en dier.

Er zijn nu elf roedels bekend, onder meer op en rond de Veluwe, op de Utrechtse Heuvelrug, in Drenthe en in Friesland. Tussen 2019 en 2021 was er één wolvenroedel in Nederland, in 2022 waren dat er vier en in 2023 nam het aantal roedels toe tot negen. BIJ12 noemt het opvallend dat de groei vorig jaar niet heeft doorgezet.

‘Topgebieden zitten vol’

Op de site van het radioprogramma Vroege Vogels waagde wolvenexpert Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging zich alvast aan een interpretatie van deze data. Volgens La Haye heeft Nederland naast de Veluwe weinig grote, aaneengesloten natuurgebieden waar de wolf zich senang voelt en voldoende prooidieren heeft. ‘De echte topgebieden zitten vol. Dat is waarom die groei eruit is.’ De wolf komt volgens La Haye nu in gebieden terecht die minder ideaal voor hem zijn. ‘Kijk bijvoorbeeld naar Drenthe en Friesland, waar je bij die natuurgebieden meer zaken als landbouw en wegen hebt.’

Op basis van studies naar de wolf zou er volgens La Haye genoeg ruimte in Nederland over moeten zijn voor nieuwe wolvenroedels, maar we zouden moeten afwachten of dat ook echt zo is. Het lijkt een contradictio in terminis. Bovendien: als de leefgebieden voor wolven nu al vol zitten, kun je logischerwijs verwachten dat we in de nabije toekomst met veel meer zwervende exemplaren te maken krijgen. En dus meer overlast, veiligheidsissues en dode schapen.

Bron Oswin Schneeweisz- Wynia’s week

https://www.wyniasweek.nl/de-nederwolf- ... dienmodel/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:12

Wat betreft omheining maakt iedereen eigen afwegingen denk ik, en gezien het aantal succesvolle aanvallen op schapen achter wolfwerende heiningen in deze regio begrijp ik waarom mensen daar dan niet voor kiezen.

In plaats van kijken naar de omheining is het misschien zinvoller om te kijken naar wat iemand doet om de dieren wel veilig te houden. Bijvoorbeeld s"nachts naar binnen, KHB er bij.
Er zullen weinig mensen zijn die echt helemaal niks doen en die het allemaal niets kan schelen denk ik..alleen iedereen heeft een andere manier en soms is het roeien met de riemen die je hebt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 10:13

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 10:15

Citaat:
Nav de aanval op schapen door een wolf 26 februari 2025, ook gisteren schapen op de vlucht in Emst

Afbeelding
Als er een herder bij zou lopen zou je denken dat ze op weg zijn naar een nieuwe weide of de schaapskooi.

https://www.facebook.com/share/p/162JUZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 10:30

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 10:34

Aanval Oosterwolde Frl, gisteren. Totaal 3 schapen dood
Citaat:
Oosterwolde Friesland
26-02-2025

Aanval op schapen, 2 gedood, 1 schaap met gebroken poot.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15PSCa ... tid=wwXIfr