Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:36

Ik heb me eens ingelezen op de website van Chris Klomp. Ik heb als zoekterm "Kaag" ingediend. Twee bladzijden met opiniestukken, waarin er slechts eentje echt over Sigrid Kaag en haar taalgebruik gaat, de overige stukken gaan allemaal over aanvallen op Kaag door anderen.

Dan zoek ik op "Wilders". Negen bladzijden vol met opiniestukken tegen Geert Wilders! En die zijn echt niet allemaal als "satire" of "humor" bedoeld. Satire, dat waren Koot en Bie in de vorige eeuw. Dit is geen satire, dit zijn meningen van een (ik haat het om de term te moeten gebruiken) linkse journalist.

Ik zie in dit topic ook weer dat vlammetje van de linkse arrogantie: Chris Klomp valt niet aan, welnee, dit is humor. Wel heel erg eenzijdige humor dan.

En voor de goede orde: ik ben het ééns met zijn inhoud! Maar van de vorm gruw ik.

Oh ja en zoek op "Klaver" op zijn site; geen enkel stuk gaat over Jesse Klaver. Wel veel over Baudet. Het is dus "humor" die maar 1 kant op gaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:44

Het is opinie hè? Geen verslaglegging. In columns mag je signatuur gewoon heel duidelijk zijn. Bovendien schrijft hij ze als onafhankelijk journalist, niet in een nieuwsmedium. Dus ja, je kunt er niet van houden maar je wordt er niet onverwacht mee geconfronteerd in bijvoorbeeld de krant.
(Ik vind dat hij op X ook wel eens uit de bocht vliegt hoor, dus snap je kritiek wel).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:49

Hij draagt in mijn ogen bij aan de polarisatie waar hij zo fel tegen is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:38

Maar heeft Klomp gelijk ?
Bijv. over die discussie iedere keer weer over seksuele voorlichting aan kleuters van 5?
Mijn kleindochter is bijna 5 en zij krijgt echt niet die voorlichting die door BBB en met name FvD wordt gesuggereerd, iedere x weer.

Ik vind dat kwalijk voor een politicus..... en zeker voor een politicus uit een regeringspartij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:40

Ruitje het is geen journalistiek. Gewoon nul journalistiek. Het is een opiniestuk met humor vanuit een man met linkse mening. En als je er niet van houdt dan laat je het liggen.
Ik heb nu twee stukken van hem gelezen en vind het grappig.

Totaal niet polariserend vind ik het. En ja er wordt de draak gestoken met de nieuwe vier voormannen/ vrouwen van de nieuwe coalitie.
Neem het dus vooral niet te serieus. Althans dat doe ik totaal niet.
Juist mijn voorbeeld van "het gras is voor de koeien", iedereen weet dat Caroline van der Plas zich niet op dat niveau begeeft als het om de boeren gaat. _O-

Het is niet venijnig zoals de "heks" of "tribunaal" uitspraken en andere uitspraken van mensen in de politiek .
Dat zet mensen tegen elkaar op. Dit niet. En iedere politici op dat niveau haalt er haar schouders over op en wellicht lacht ook om sommige uitspraken.

Het voorbeeld van Electra hierboven, zo ken ik het ook bij mijn kleinkinderen. Als je deze onzin vertelt dan ben je bezig met onwaarheden en mensen in een kwaad dag licht stellen. Dan moet je niet raar opkijken als iemand daar iets van vindt en de draak met je steekt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:09

Een opiniestuk is een genre van journalistiek. Zeggen dat het geen journalistiek is klopt gewoon niet.

Eens met ruitje en prompter verder.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:39

Hij zegt zelf dat het journalistiek werk is wat hij schrijft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:01

Het is ook mijn style niet maar inhoudelijk met de meneer eens. Humor is super persoonlijk en gelukkig hoeven we elkaar daar niet voor te begrenzen. Vooralsnog leuk dat het gedeeld is toch :j het geeft immers kleur aan een discussie op een beetje lollige manier. Los van style maakt de schrijver inhoudelijk een paar sterke punten. Dat vind ik zo verdrietig aan populistische partijen. Men stemt erop met de beste bedoeling en met intentie NL te verbeteren, maar je krijgt een bak schijt terug als bedankje. Vreselijk wat er met de democratie gebeurd en vreselijk hoe dit soort partijen de boel bij elkaar liegen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:18

Electra63 schreef:
Maar heeft Klomp gelijk ?
Bijv. over die discussie iedere keer weer over seksuele voorlichting aan kleuters van 5?
Mijn kleindochter is bijna 5 en zij krijgt echt niet die voorlichting die door BBB en met name FvD wordt gesuggereerd, iedere x weer.

Ik vind dat kwalijk voor een politicus..... en zeker voor een politicus uit een regeringspartij.

Ik vermoed dat het over het verhaal in deze link gaat.
https://www.groep1-2.com/post/seksuele-vorming-bij-kleuters

Persoonlijk kan ik best begrijpen dat sommige mensen bepaalde dingen nog te vroeg vinden om in een kleuterklas te behandelen. De meeste kinderen geven zelf aan wanneer ze interesse in bepaalde onderwerpen krijgen en daar kan per kind best heel wat jaar verschil tussen zitten. Ook de manier waarop dingen verteld worden kan tot discussies lijden. Zelf stoor ik me in het stuk bijvoorbeeld over het woord 'schaamte' met betrekking tot naaktheid. Sommige dingen wens je gewoon niet openbaar of met iedereen te delen, niet uit schaamte maar juist uit gevoel van eigenwaarde en privacy. Daarom kan ik me best voorstellen dat mensen/ ouders hier wat van vinden als dit soort zaken opeens met jonge kinderen wordt besproken. Zeker als een kind er op die leeftijd nog helemaal niet aan toe is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:32

Dat hele lentekriebels gedoe is gewoon een berg gezeik om niks. Die paniekerige ouders doen net alsof de meester en de juf in de klas gaan staan krikken ofzo := Terwijl het echt helemaal niks voorstelt voor de jonge kinderen. Voor de kleintjes is het niet meer dan "stop hou op" en als je het niet fijn vindt dat Pietje of Marietje je vastpakt voor een knuffel dan mag je dat zeggen en moet die ander er mee ophouden.

Voor groep 5-6 was het dit jaar vooral over opletten op internet, dat je niet zomaar iedereen kan vertrouwen en een beetje op je privacy letten verstandig is. Het is allemaal heel speels en onschuldig. Echt op niveau van de kinderen zelf van die leeftijd. Heeft an sich niets met directe seksuele voorlichting te maken, behalve dan dat het een goede basis legt van grenzen aangeven en bewustwording :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:40

pmarena schreef:
Dat hele lentekriebels gedoe is gewoon een berg gezeik om niks. Die paniekerige ouders doen net alsof de meester en de juf in de klas gaan staan krikken ofzo := Terwijl het echt helemaal niks voorstelt voor de jonge kinderen. Voor de kleintjes is het niet meer dan "stop hou op" en als je het niet fijn vindt dat Pietje of Marietje je vastpakt voor een knuffel dan mag je dat zeggen en moet die ander er mee ophouden.

Voor groep 5-6 was het dit jaar vooral over opletten op internet, dat je niet zomaar iedereen kan vertrouwen en een beetje op je privacy letten verstandig is. Het is allemaal heel speels en onschuldig. Echt op niveau van de kinderen zelf van die leeftijd. Heeft an sich niets met directe seksuele voorlichting te maken, behalve dan dat het een goede basis legt van grenzen aangeven en bewustwording :)

Volgens het linkje gaat het hele lentekriebels verhaal een stuk verder dan wat jij hier aanhaalt. Hoewel het per leerkracht misschien verschilt welke invulling eraan gegeven wordt. Toch lijkt het me wel belangrijk dat er duidelijk met betrokkenen /ouders gecommuniceerd wordt wat er daadwerkelijk besproken wordt. Dan is dat namelijk voor iedereen duidelijk, iets wat nu klaarblijkelijk niet het geval is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:56

pmarena schreef:

Precies !
Men vergeet ook altijd, dat heel veel kinderen vanuit huis totaal geen seksuele voorlichting krijgen.
School moet dit wel geven, heel normaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:58

Het feit dat ze de LGBTQ gemeenschap wegzet als alfabet groepje en duidelijk maakt dat ze homo’s en lesbiennes wel accepteert maar de rest maar onzin vindt, tja.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:21

pmarena schreef:

Precies! Wat een enorm gezeur om niets met als doel om te framen en leerkrachten te beschadigen. Waardeloos.
Zou verboden moeten worden (want het is niet waar!). Bijzonder de boosheid over het artikel en het normaal vinden van onwaarheden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:30

pien_2010 schreef:
[ Bijzonder de boosheid over het artikel en het normaal vinden van onwaarheden.

Pien, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het eens ben met de inhoud van het artikel en dat ik óók vind dat Caroline vd Plas onwaarheden verkondigt. Ik vind het alleen niet dé manier om dat aan de kaak te stellen. je bereikt er de mensen die wel in haar geloven niet mee, integendeel, die keren zich zo van je af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:00

prompter schreef:
pien_2010 schreef:
[ Bijzonder de boosheid over het artikel en het normaal vinden van onwaarheden.

Pien, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het eens ben met de inhoud van het artikel en dat ik óók vind dat Caroline vd Plas onwaarheden verkondigt. Ik vind het alleen niet dé manier om dat aan de kaak te stellen. je bereikt er de mensen die wel in haar geloven niet mee, integendeel, die keren zich zo van je af.

Dat is jouw mening, laatste zin. Ik vind het vooral gezeur. Tegenwoordig lijkt niets meer te mogen. Is dat nu het Nieuwe woke waar zo velen het over hebben.
Tjonge jonge.....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:03

Je mist mijn punt. Hij mag van mij alles schrijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:54

journee schreef:
pmarena schreef:

Volgens het linkje gaat het hele lentekriebels verhaal een stuk verder dan wat jij hier aanhaalt. Hoewel het per leerkracht misschien verschilt welke invulling eraan gegeven wordt. Toch lijkt het me wel belangrijk dat er duidelijk met betrokkenen /ouders gecommuniceerd wordt wat er daadwerkelijk besproken wordt. Dan is dat namelijk voor iedereen duidelijk, iets wat nu klaarblijkelijk niet het geval is.

"Volgens het linkje...." Je linkje https://www.groep1-2.com/post/seksuele- ... ers#unread bedoel je...?

Dit heeft toch niets met de lentekriebels week vanuit de overheid te maken :?

Dit is een stukje van "juf Angelique" staat er boven. Wie dat ook moge zijn. Die gewoon zelf een interpretatie geeft over "seksuele voorlichting voor kleuters". Dat staat een ieder vrij natuurlijk om zijn mening daarover te delen. Maar de hersenspinsels van "juf Angelique" of welke juf, meester, moeder, vader of boze bezorgde buurvrouw dan ook, zeggen NIETS over de daadwerkelijk "Lentekriebels".

Het stelt echt niet zoveel voor, en scholen / juffen / meesters kunnen gewoon naar eigen inzicht, afhankelijk van de groep waar ze voor staan, bepalen wat geschikt is voor de kinderen. En dat stelt echt heel weinig voor en zijn gewoon hele nuttige onderwerpen voor kinderen die op een gegeven moment toch alleen op pad gaan in de wereld en de meest ver gaande rarigheid gaan horen van andere kinderen....

Het is zinvol als die andere (oudere) kinderen minder onzin wijsmaken aan het kleinere grut, en zinvol dat kinderen zelf een beetje een idee hebben van de basics van zichzelf veilig houden voordat ze op een opdringerige manier benaderd worden.

Of wat denk je van meisjes die zich rot schrikken als ze voor het eerst ongesteld worden, omdat ze al vroeg aan de beurt zijn en hun overbezorgde moeder vond dat ze nog helemaal niet toe waren aan meer dan met zand en poppen spelen.... als ouders en school heb je nog een kans om een kind direct correcte info te geven op een nette manier. Voordat een ander je voor is en kind rarigheid krijgt aangeleerd / schrikt van informatie of zelfs in situaties terechtkomt waarvan ze totaal niet weten wat ze er mee aan moeten. En dus erg kwetsbaar zijn om in de problemen te komen :(:)

Ze zijn veel te kwetsbaar als je het aan sommige ouders overlaat die hun kinderen "klein willen houden".

Hier zie je concreet hoe zo'n Lentekriebels-achtige week er per groep uit kan zien. En trek dat nou niet uit het verband want als ze het met heel klein grut hebben over de verschillen tussen jongens en meiden gaan ze ze heus niet zonder onderbroek voor de klas zetten ofzo :=

https://www.nu.nl/binnenland/6302970/di ... -niet.html

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:56

pien_2010 schreef:
Ik vind het vooral gezeur. Tegenwoordig lijkt niets meer te mogen. Is dat nu het Nieuwe woke waar zo velen het over hebben.
Tjonge jonge.....

Veel mensen vinden veel dingen gezeur als iemand zich ergens kritisch over uitlaat, waar ze zichzelf niet geraakt door voelen. Tegenwoordig moet juist alles mogen/kunnen terwijl mensen ook nog normen en waarden proberen te behouden. En dat is juist het geen wat botst.

Want men is vrij om zijn/haar mening te verkondigen, maar de manier waarop dit gebeurt, laat nogal eens te wensen over.
Verandering kan goed zijn, maar zeker als het snel gebeurd, kunnen de dingen ook doorslaan. Jaren is men bezig geweest om ongelijkheid te bestrijden onder het mom van 'iedereen is gelijk'. Toch verandert dit tegenwoordig juist naar: iedereen is anders en iedereen moet geaccepteerd worden zoals diegene is.

Tegenwoordig gaan veranderingen ook nog eens zo snel, dat het voor sommige niet eens meer bij te houden is. Zelfs bij de term 'woke' is het niet altijd meer duidelijk of dit juist positief of negatief geassocieerd wordt.

https://nos.nl/l/2457766

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:22

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:23

pmarena schreef:
"Volgens het linkje...." Je linkje https://www.groep1-2.com/post/seksuele- ... ers#unread bedoel je...?

Dit heeft toch niets met de lentekriebels week vanuit de overheid te maken :?

Dit is een stukje van "juf Angelique" staat er boven. Wie dat ook moge zijn. Die gewoon zelf een interpretatie geeft over "seksuele voorlichting voor kleuters". Dat staat een ieder vrij natuurlijk om zijn mening daarover te delen. Maar de hersenspinsels van "juf Angelique" of welke juf, meester, moeder, vader of boze bezorgde buurvrouw dan ook, zeggen NIETS over de daadwerkelijk "Lentekriebels".

Het stelt echt niet zoveel voor, en scholen / juffen / meesters kunnen gewoon naar eigen inzicht, afhankelijk van de groep waar ze voor staan, bepalen wat geschikt is voor de kinderen. En dat stelt echt heel weinig voor en zijn gewoon hele nuttige onderwerpen voor kinderen die op een gegeven moment toch alleen op pad gaan in de wereld en de meest ver gaande rarigheid gaan horen van andere kinderen....

Het is zinvol als die andere (oudere) kinderen minder onzin wijsmaken aan het kleinere grut, en zinvol dat kinderen zelf een beetje een idee hebben van de basics van zichzelf veilig houden voordat ze op een opdringerige manier benaderd worden.

Of wat denk je van meisjes die zich rot schrikken als ze voor het eerst ongesteld worden, omdat ze al vroeg aan de beurt zijn en hun overbezorgde moeder vond dat ze nog helemaal niet toe waren aan meer dan met zand en poppen spelen.... als ouders en school heb je nog een kans om een kind direct correcte info te geven op een nette manier. Voordat een ander je voor is en kind rarigheid krijgt aangeleerd / schrikt van informatie of zelfs in situaties terechtkomt waarvan ze totaal niet weten wat ze er mee aan moeten. En dus erg kwetsbaar zijn om in de problemen te komen :(:)

Ze zijn veel te kwetsbaar als je het aan sommige ouders overlaat die hun kinderen "klein willen houden".

Hier zie je concreet hoe zo'n Lentekriebels-achtige week er per groep uit kan zien. En trek dat nou niet uit het verband want als ze het met heel klein grut hebben over de verschillen tussen jongens en meiden gaan ze ze heus niet zonder onderbroek voor de klas zetten ofzo :=

https://www.nu.nl/binnenland/6302970/di ... -niet.html

Dit heeft wel degelijk met lentekriebels te maken. Scholen zijn niet verplicht mee te doen aan de week van de lente kriebels. Maar er zijn verschillende methoden die scholen mogen gebruiken voor het geven van seksuele voorlichting en daar zit wel degelijk verschil tussen. De ene methode is een stuk explicieter en de andere methode juist wat meer behoudend. Ook hebben leerkrachten nog de mogelijkheid van eigen inbreng. Dit is aan scholen en leerkrachten zelf en de betreffende juf Angelique heeft hier zelf ook een duidelijke mening over. Feit is dat scholen wel verplicht zijn seksuele voorlichting te geven en persoonlijk vind ik het ook helemaal niet verkeerd dat er nu duidelijker wordt besproken wat in bepaalde groepen algemeen geacceptabel is, zodat iedereen weet wat men kan verwachten.

In de kleuterklas gaat het niet veel verder dan het hebben over bloot zijn, het verschil tussen jongens en meisjes en elkaar masseren, met de vraag wat vind je fijn. (dit wordt in de lesmethode aangedragen, aan leerkrachten zelf hoe ze dit verder invullen)

In hogere groepen kan dit veel verder gaan en ik kan me voorstellen dat sommige dingen in heel behoudende gemeenschappen/ gezinnen net een brug te ver is en dan krijg je dus protest.

https://geziningevaar.nl/artikelen/dertien-redenen-om-te-protesteren-tegen-de-week-van-de-lentekriebels

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:34

prompter schreef:
https://www.ad.nl/politiek/topambtenaar ... ~a80b21b9/

Ik ben benieuwd, in ieder geval een "stevig figuur" als beoogd MP.

wat ik zo lees lijkt het me een prima keuze. Ik ken de man verder niet.

(alleen de naam is misschien internationaal niet heel makkelijk)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:12

Mijn eerste indruk Dick Schoof als PM; ik vind het een wat teleurstellende keuze, een echte 7-vinkjes persoon, die naar mijn smaak te oud is.
Maar misschien heeft dit land dit nu nodig, geen idee en geen mening daarover.

Dick Schoof wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Schoof#cite_note-6)

Citaat:
In 2024 bleek uit interne documenten opgevraagd door NRC dat Schoof sinds 2014 de NCTV burgers heeft laten volgen met online nepaccounts, terwijl juristen hem meermaals waarschuwden dat dit juridisch waarschijnlijk niet toegestaan was. Het ging hierbij om onder meer "politieke campagneleiders, religieuze leiders, linkse en rechtse activisten"

We gaan het zien waar zijn normen- en waarde gevoel ligt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:13

juval schreef:
(alleen de naam is misschien internationaal niet heel makkelijk)

:D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:28

irmaz schreef:
Mijn eerste indruk Dick Schoof als PM; ik vind het een wat teleurstellende keuze, een echte 7-vinkjes persoon, die naar mijn smaak te oud is.
Maar misschien heeft dit land dit nu nodig, geen idee en geen mening daarover.

Dick Schoof wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Schoof#cite_note-6)

Citaat:
In 2024 bleek uit interne documenten opgevraagd door NRC dat Schoof sinds 2014 de NCTV burgers heeft laten volgen met online nepaccounts, terwijl juristen hem meermaals waarschuwden dat dit juridisch waarschijnlijk niet toegestaan was. Het ging hierbij om onder meer "politieke campagneleiders, religieuze leiders, linkse en rechtse activisten"

We gaan het zien waar zijn normen- en waarde gevoel ligt.

Hij heeft zich in ieder geval niet specifiek op 1 groep gericht, maar lekker breed :P