Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:48

Telpeva schreef:
Dinopino schreef:
Gewoon een vraag, waar zou ik bang voor moeten zijn. Wanneer je mijn link zou openen, zie je gewoon een algemene site die de symbolen uitlegt.

https://www.discogs.com/master/721458-S ... -Totenkopf
Dit heeft die kerel op zijn uniform. Dat noemen wij gewoon een totenkopf.

Waar zou ik bang voor moeten zijn? Nucleaire oorlog? Nou die wil ik wel eens zien.
Waarom zou ik bang moeten zijn, voor een klimaatramp, je weet daar geloven wij niet in.net zoals overbevolking, en vogelgriep en rare enge ziektes die niet te genezen zijn.
Of hongersnood enz. Oorlogsdreiging ook niet. Wat hebben we nog meer oh ja de nieuwe wereldorde. Die ken ik niet en vind ik ook niet de moeite waard om te lezen.

Kijk je zelf ook wel eens naar de links die je plaatst, en naar wat er precies in staat? :')
Gefeliciteerd, je hebt metal band (muziek) gevonden uit Wit Rusland, die in 1995 een cd heeft gemaakt.

Wat je denk ik wou delen is deze informatie :)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/3._SS-P ... _Totenkopf

Edit: als je een filmpje hebt gezien waarop deze patch/logo/beeldmerk/wapen (hoe heet zoiets in het leger...?) hebt gezien dan zou ik dat filmpje ook wel interessant vinden om te zien. Ik heb nog wat filmpjes uit dit topic opnieuw gekeken, maar het ss-totenkopf divisie logo heb ik nergens gespot.

Het is er niet. Dat filmpje van de Belgische nieuwssite iets terug bevat beeld van een soldaat van de Kraken divisie, hij loopt dus met een soort abstracte inktvis als logo op zijn schouder ergens halverwege. In de stroom onzin die DP hier verkondigd is dat overigens nog vrij onschuldig..

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:44

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:03

Ga kijken maar laten ze van Navalny ook geen held maken want die is dan wel een opponent van Poetin maar zelf ook niet al te fris.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:08

bigone schreef:
Ga kijken maar laten ze van Navalny ook geen held maken want die is dan wel een opponent van Poetin maar zelf ook niet al te fris.

Bigone kun je dit uitleggen?

DP zoveel mensen doen hun best voor jou. En wat doe jij.................?
Je doet er niets mee, gaat nergens op in. Waar doet me dat aan denken, mensen die maar blijven komen met eigen retoriek die kant nog wal slaat in dit conflict en de waarheid negeren?
O ja.....Poetin doet hetzelfde.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:12

Navalny was toch vóór annexatie van de Krim als ik het goed heb? Ik had een soort van gelijke docu al gezien. Verrassend hoe dom de Russen zijn....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:19

Pareltjes schreef:
idinn schreef:
Zullen we vanaf nu daar geen energie meer insteken? Het is het je energie niet waard.. bij iedereen op de foei, kan het mooi een eigen topic openen om in te wauwelen.

Ja ook mijn eerste reactie, echter als niemand het haar blijft uitleggen tot ze het begrijpt, heeft Poetin gewonnen..En zo verging het in 1939 de Duitsers ook tot Hitler miljoenen volgers had, groter en groter werd met WOII tot gevolg. Gaan we nu ook wegkijken? Of doen we er wat mee?

Foei knop is makkelijk, dan is het het uit je systeem en denk je dat het opgelost is. Maar het groeit gewoon door...

Je hebt gelijk, het komt alleen niet aan bij DP.
Erger vind ik dat DP mensen schijnt te behandelen en/of te begeleiden..... dat kan ik helemaal niet begrijpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:19

Pareltjes schreef:
Navalny was toch vóór annexatie van de Krim als ik het goed heb? Ik had een soort van gelijke docu al gezien. Verrassend hoe dom de Russen zijn....

Eerlijk gezegd weet ik heel weinig van Navalny.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:05

pien_2010 schreef:
bigone schreef:

Bigone kun je dit uitleggen?

DP zoveel mensen doen hun best voor jou. En wat doe jij.................?
Je doet er niets mee, gaat nergens op in. Waar doet me dat aan denken, mensen die maar blijven komen met eigen retoriek die kant nog wal slaat in dit conflict en de waarheid negeren?
O ja.....Poetin doet hetzelfde.

Ja sorry Pien , helemaal gelijk.
Toen navalny zich tegen Poetin keerde met alle gevolgen van dien. Moordaanslag(en) en gevangenisstraffen vielen hem te deel waardoor veel buitenlanders en Russen hem als de grote verlosser zagen. Hij kwam zelfs in het rijtje van Amnesty als prisoner of interest. Dan word er extra opgelet of alles deugt.
Maar hij blijkt ook een behoorlijk racistische kant te hebben , er zijn videobeelden waarop hij flink uithaalt. Oudere beelden weliswaar die dankbaar door Rusland verspreid worden , echter heeft navalny , ondanks vragen erover, er nooit afstand van genomen.
En dat geeft te denken. Ook hierom is hij van de lijst geschrapt waar hij als prisoner of interest opstond . Komt Rusland natuurlijk goed uit want nu word hij door Amnesty niet extra in de gaten gehouden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:17

Dank je wel Bigone. Ik kwam ook al op twitter tegen dat Navalny niet geheel onbesproken zou zijn vanwege zijn achtergrond, maar er kwam geen uitleg. Maar op twitter vraag ik niets. Ik lees alleen maar mee. Dus ik was heel blij toen jij ook met dat bericht kwam want kon ik de vraag stellen (dank je wel voor het antwoord).
Inderdaad omdat die goede man zoveel heeft meegemaakt denk je→ dat we te maken hebben met een modern normaal denkend mens. Jammer dus niet.
Jammer dus.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:47

Als je wil weten wie de oorlogsmisdadigers zijn, dan hoef je alleen deze video maar te bekijken:

https://edition.cnn.com/2022/05/11/euro ... index.html

Let op, het zijn schokkende beelden van ongewapende burgers, die door plunderende Russische soldaten in de rug worden geschoten. Dit zijn de echte nazi's die net als de nazi's in WOII mensen uit hun land deporteren en zo de ruimte creëren voor hun eigen burgers. Het is gewoon de Russische variant van de blut und boden theorie, één van de grondslagen van het nazisme.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:56

Had het al op Twitter en Instagram gezien. Totaal onnodig twee oudere mannen gewoon afgeknald. Zoals zoveel onschuldige burgers puur omdat ze Oekraïners zijn. Hoop dat Poetin inderdaad geopereerd moet worden en de scalpel uitschiet, stroom uitvalt of een infuus even iets bevat dat hem naar de andere kant helpt. Hij zet de grootste nazi van de vorige oorlog totaal in de schaduw.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:22

Die laatste zin slaat wat mij betreft een beetje door. De Russen hebben voor zover ik weet nog geen industriële vernietigingscomplexen opgezet waar een paar duizend man per dag door de schoorsteen gaan.

En verder: afschuwelijk natuurlijk, de moord op die twee mensen. Maar die moord is begaan door individuen. En oorlog haalt nu eenmaal het slechtste in de mens naar boven.
Zeker hebben de Russen een reputatie op het gebied van wreedheid maar zij zijn de enigen niet. In principe denk ik dat alle nationaliteiten wreedheden kunnen en zullen begaan als ze in bepaalde omstandigheden terecht komen. Daarover maak ik me geen illusies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:56

Die Russen hebben inmiddels meer dan anderhalf miljoen Oekraïners naar afgelegen goelags gedeporteerd. En het is maar de vraag of die levend terug komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 23:01

Karl66 schreef:
Als je wil weten wie de oorlogsmisdadigers zijn, dan hoef je alleen deze video maar te bekijken:

https://edition.cnn.com/2022/05/11/euro ... index.html

Let op, het zijn schokkende beelden van ongewapende burgers, die door plunderende Russische soldaten in de rug worden geschoten. Dit zijn de echte nazi's die net als de nazi's in WOII mensen uit hun land deporteren en zo de ruimte creëren voor hun eigen burgers. Het is gewoon de Russische variant van de blut und boden theorie, één van de grondslagen van het nazisme.

Heftige beelden!
Je leest het, maar om te zien komt het wel binnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:09

bigone schreef:
Toen navalny zich tegen Poetin keerde met alle gevolgen van dien. Moordaanslag(en) en gevangenisstraffen vielen hem te deel waardoor veel buitenlanders en Russen hem als de grote verlosser zagen. Hij kwam zelfs in het rijtje van Amnesty als prisoner of interest. Dan word er extra opgelet of alles deugt.
Maar hij blijkt ook een behoorlijk racistische kant te hebben , er zijn videobeelden waarop hij flink uithaalt. Oudere beelden weliswaar die dankbaar door Rusland verspreid worden , echter heeft navalny , ondanks vragen erover, er nooit afstand van genomen.
En dat geeft te denken. Ook hierom is hij van de lijst geschrapt waar hij als prisoner of interest opstond . Komt Rusland natuurlijk goed uit want nu word hij door Amnesty niet extra in de gaten gehouden.

Ik heb de docu gezien gisteren en Navalny gaf wel een verklaring voor zijn verleden.
Zijn overkoepelende doel is Poetin uit het Kremlin te verdrijven. Daarvoor kun je niet in je eentje zijn, en sloot hij zich dus aan bij groepen waarmee hij dacht dat die hem het meest electorale winst te behalen. Tot hij op een gegeven moment zoveel aanhang kreeg dat dat niet meer hoefde. Hij zei dat hij een democratie wil en geen autocratie en dat in een democratie dit soort groepen dus ook een plek hebben.
Ik vond de docu en de rol van Bellingcat daarin wel indrukwekkend. De hele manier waarop de moordbrigade van Poetin in de val werd gelokt en hun werkwijze werd blootgelegd. En hoe "knullig" die Russen soms omgaan met de sporen die ze achterlaten. "Moskou4" noemden ze het. Hilarisch soms ook.
Toen hij terug ging wist hij dat hij zou worden gearresteerd. Maar hij moest wel terug want oppositie voeren kun je nu eenmaal niet in het buitenland.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:31

Een beetje een zijstraatje maar afgelopen maandag, dinsdag en woensdag was op NPO2 een docuserie over Hitler, de beeldvorming rondom hem en hoe men hem in de media neer zetten en wat voor invloed dat had. Ik vind de parallel die je daarin kunt zien met het nu beangstigend.
Ik vond het de moeite van het kijken waard omdat het een goed inzicht geeft in hoe zo iemand zo aan de macht kon komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:56

Babootje, ik zeg niet dat hij geen democratie wil, je aansluiten bij bepaalde groepen in de hoop dat je president wordt ? Wat denk je wat er zou gebeuren wanneer hij president word en dan juist deze groepen aanpakt ? Zeggen dat je je hierbij aansluit voor bepaalde doelen is niet hetzelfde als ze veroordelen. En de documentaire is pro navalny.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:28

De nachtupdate

Citaat:
⚡️Nieuws Nieuws Digest:

▪️ Sinds het begin van de Russische oorlog in Oekraïne hebben de ondernemingen van Ukroboronprom trofeeënapparatuur voor 1,5 miljard hryvnia's gerestaureerd.

▪️ Op zondag is de Finse regering van plan haar voornemen om zich bij de NAVO aan te sluiten officieel aan te kondigen met de publicatie van het tweede Witboek. Volgens de Finse minister van Buitenlandse Zaken steunen de meeste Finnen voor het eerst in de geschiedenis het NAVO-lidmaatschap.

▪️ Het Verenigd Koninkrijk biedt Oekraïne een totaalpakket aan humanitaire, economische en militaire steun ter waarde van $ 2 miljard, - de Britse vertegenwoordiger bij de OVSE Neil Bush.

▪️ De Amerikaanse Republikeinse senator Rand Paul heeft een snelle stemming over een wetsvoorstel om Oekraïne te voorzien van bijna $ 40 miljard aan extra hulp vertraagd.

▪️ het Russische leger is onvoldoende toegerust voor een langdurige oorlog in Oekraïne. Ook is Rusland al op verschillende fronten verslagen - de Britse minister van Defensie Ben Wallace.

▪️ De lichamen van 37 burgers werden gevonden op de weg tussen de dorpen Motyzhyn en Yasnohorodka in de regio Kiev. Ze werden in maart doodgeschoten in racistische auto's, toen ze in de regio aanwezig waren. - De Wall Street Journal.

▪️ In de regio Charkov schoten de bezetters burgers neer vanuit een tank - het ministerie van Binnenlandse Zaken.

▪️ Als Gazprom de opslagfaciliteit in Salzburg, Oostenrijk, niet vult, wordt deze overgedragen aan andere leveranciers, - een ultimatum van de Oostenrijkse kanselier Karl Negammer. De opslagplaats is de grootste in Oostenrijk en de tweede in Centraal-Europa. Het is momenteel leeg.

▪️ De ministers van Buitenlandse Zaken van de G7 bespreken versterkende maatregelen tegen Rusland vanwege zijn agressie in Oekraïne. De bijeenkomsten vinden plaats op 12-14 mei.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:29

@ Bigone:
Dat heet populisme. Waar zit potentieel in het electoraat? Wel een misrekening in dit geval want die 'doelgroep' is ultra-nationalistisch dus die worden al bediend door Poetin/Verenigd Rusland.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:30

En de militaire update
.
Citaat:
Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: Alleen al in de gebieden van Donetsk en Luhansk sloegen de verdedigers van Oekraïne 18 vijandelijke aanvallen af, vernietigden 13 tanks, 8 artilleriesystemen, 27 eenheden gepantserde gevechtsvoertuigen, 2 eenheden speciale technische uitrusting en 5 vijandelijke voertuigen.

▪️De vijand stopt niet met proberen volledige controle te krijgen over het grondgebied van de regio's Donetsk, Luhansk en Cherson en het onderhoud van de landcorridor tussen hen en de tijdelijk bezette Krim.

▪️de vijand handhaaft de spanningen in de regio Transnistrië van de Republiek Moldavië en op het grondgebied van de Republiek Wit-Rusland.

▪️In de gebieden Volyn en Polissya ondernam de vijand geen actieve actie. De belangrijkste inspanningen van de strijdkrachten van de Republiek Wit-Rusland waren gericht op het afdekken van de staatsgrens in de regio's Brest en Gomel.

▪️In de richting van Seversky wordt de bescherming van de Oekraïens-Russische grens in de regio's Bryansk en Koersk versterkt. Volgens de beschikbare informatie brengt de vijand extra artillerie-eenheden over naar de grensgebieden van de regio Bryansk om de provocerende beschietingen van nederzettingen in de regio Tsjernihiv, gelegen nabij de staatsgrens van Oekraïne, op te voeren.

▪️In de richting van Slobozhansky hergroepeert de vijand eenheden, vult voorraden munitie en brandstof en smeermiddelen aan om de offensieve capaciteiten te herstellen.

▪️In de richting van Charkov voerde de vijand geen offensieve operaties uit. De belangrijkste inspanningen waren gericht op het voorkomen van de opmars van onze troepen in het gebied van de nederzetting Vesele.

▪️In de regio's Voronezh en Belgorod van de Russische Federatie is het verhoogde niveau van terroristische dreiging verlengd tot 25 mei 2022.

▪️In de richting van Donetsk blijft de vijand zijn inspanningen richten op het verkrijgen van volledige controle over Rubizjne.

▪️In de richting van Lyman probeerden vijandelijke eenheden voet aan de grond te krijgen in het Oleksandrivka-gebied.

▪️In de richting van Bakhmut voerden de bezetters aanvalsoperaties uit in de richting van de nederzetting Orikhove en in het gebied van de nederzetting Komyshuvakha waren ze niet succesvol.

▪️In de richting van Kurachiv voerde de vijand offensieve operaties uit in de richting van de nederzetting Marinka.

▪️De vijand ging door met het lanceren van artillerie- en luchtaanvallen op Mariupol en concentreerde zich vooral op het blokkeren van eenheden van onze troepen in het gebied van de Azovstal-fabriek. Het gebruikt strategische luchtvaart om volledige controle over de stad te krijgen en het verzet van Oekraïense verdedigers te onderdrukken. Door de evacuatie van omwonenden is de verwachting dat de brand in de nabije toekomst zal toenemen.

▪️In de richtingen Novopavlovsk en Zaporizhzhya voerde de vijand artilleriebeschietingen uit op eenheden van onze troepen langs de hele linie en luchtverkenning met behulp van UAV's.

▪️Bezettingseenheden voerden geen actieve vijandelijkheden uit in het South Bug-gebied, waarbij eenheden van onze troepen met artillerie en mortieren werden afgevuurd in de gebieden Oleksandrivka, Tavriyske, Kotlyareve, Hannivka en Osokorivka.

▪️De vorige dag werden 7 vijandelijke luchtdoelen geraakt: 5 Orlan-10 UAV's, 1 Ka-52 helikopter en 1 kruisraket.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:35

Wat ik schokkend vind is dat velen dan misschien zoveel uit de geschiedenis geleerd hebben dat ze de parallellen tussen Poetin en Hitler herkennen, maar tegelijk zo weinig dat de wereld er nog steeds geen antwoord/geen plan van aanpak heeft. "Oei, daar is er weer zo een, die doet dezelfde wrede dingen, we moeten hem tegenhouden, maar hoe dan?"

Ik ga niet beweren dat ik het antwoord op die vraag heb, maar eigenlijk is het vreemd dat er in de internationale politiek nog steeds geen plan van aanpak voor dit soort figuren bestaat.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:46

Er bestaat geen standaard plan van aanpak omdat dit soort wrede personen een grillig gedachtenpatroon hebben. In een plan van aanpak probeert men mensenlevens en de wereld overeind te houden. Wat zwart/wit gezegd is de enige correcte aanpak een goed gerichte kogel.

Het is dus laveren tussen massaal geweld en tactiek. Ik laat dat graag aan anderen over die meer inzicht hebben aangaande de huidige situatie, wat er zich achter de schermen afspeelt, welke krachten er aan het werk zijn.

Ofschoon er parallen zijn met het verleden is deze situatie toch weer anders. De agressor als persoon is anders, de mensen om hem heen zijn anders, de wereld is anders, de techniek is anders etc.etc. Als er een pasklare oplossing was zou dit gewoon niet meer gebeuren. Helaas zitten deze wreedheden in het menselijk DNA....misschien moeten we dat aanpakken. Maar dan kun je ook weer paralellen gaan trekken met het verleden. Zo zie je maar, er is geen quick fix.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:50

Ik weet het wel. :o En zo naief ben ik ook niet echt, dat ik zou geloven dat er op dit soort situaties een pasklaar antwoord bestaat.
Maar ik kan me ook niet aan het gevoel onttrekken, dat de internationale politiek zich opnieuw laat overrompelen en er niet een soort basis-procedure bestaat als grove richtlijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:56

Bedankt weer Daks !

Citaat:
het Russische leger is onvoldoende toegerust voor een langdurige oorlog in Oekraïne. Ook is Rusland al op verschillende fronten verslagen - de Britse minister van Defensie Ben Wallace.

Dit zei Derk Sauer gisteren ook. Die was te gast bij ons op tv in De Afspraak.
Putin had verwacht binnen 3 dagen op het bordes in Kiev te staan en klaar, maar dat lukte dus niet.
Volgens Sauer heeft Rusland nu al verloren. De Oekraïners zijn veel beter uitgerust met modernere apparatuur, hebben meer manschappen en meer moraal.
Enfin, ik kende Sauer helemaal niet maar het was wel heel interessant.

De opslag van gas in Salzburg die leeg is...benieuwd welke wending dit gaat nemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:43

Pandora2 schreef:
Bedankt weer Daks !

Citaat:
het Russische leger is onvoldoende toegerust voor een langdurige oorlog in Oekraïne. Ook is Rusland al op verschillende fronten verslagen - de Britse minister van Defensie Ben Wallace.

Dit zei Derk Sauer gisteren ook. Die was te gast bij ons op tv in De Afspraak.
Putin had verwacht binnen 3 dagen op het bordes in Kiev te staan en klaar, maar dat lukte dus niet.
Volgens Sauer heeft Rusland nu al verloren. De Oekraïners zijn veel beter uitgerust met modernere apparatuur, hebben meer manschappen en meer moraal.
Enfin, ik kende Sauer helemaal niet maar het was wel heel interessant.

De opslag van gas in Salzburg die leeg is...benieuwd welke wending dit gaat nemen.

Sauer is in Nederland heel vaak te gast in talkshows.