Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:14

Jessix schreef:
Daarom hoop ik dat euthanasie een eerdere keuze mag zijn. Ik wil niet oud en hulpbehoevend worden. Mijn ouders trouwens ook niet. We stappen liever uit voordat een verpleeghuis in beeld komt of een dochter die je billen moet wassen. Ongeacht of de zorg goed is of niet hoor. Mijn oma heeft prima zorg, maar ik zou nooit zo oud willen worden.

Ik heb de laatste tijd ook na lopen denken over euthanasie.
Mijn oma is begin deze maand gevallen. Wilde niet meer geholpen worden wegens haar leeftijd(96 jaar) en had een gebroken heup.
Uiteindelijk is ze gister overleden.
Dat mensje heeft meer dan 3 weken gelegen in bed met een gebroken heup.
Ik zou dat niet willen. Laat mij dan maar gaan...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:23

pien_2010 schreef:
Ach, zegt een ex medewerkers vanuit de zorg. De zorg wordt al jaren volledig uitgekleed. De medewerkers rennen letterlijk de hele dag en hebben amper tijd om naar de wc te gaan. Zo frustrerend. De zorg is al heel lang ontoereikend en wordt alleen maar erger.
Ik vind het persoonlijk mensonterend en een schande voor zo'n rijk land als Nederland.
Ik vind het ook een schande dat we geen wetgeving hebben waarin bv staat dat mensen recht hebben op sociaal contact en beschreven minimale zorg etc. Net als paarden die niet alleen mogen zijn. Het geeft mensonterende toestanden. De eenzaamheid onder zieken en ouderen is te groot. Ik zie het al jaren met verdriet aan hoe de zorg aan kwaliteit inboet en nu dus door het ijs zakt. Het wordt verkocht als dat het niet anders kan, terwijl ik denk dat het een politieke keuze is.

Ik vind het ook schandalig. Ik merkte zo ontzettend veel verschil toen ik wegens een ongeluk in Duitsland in het ziekenhuis lag, en later werd overgeplaatst naar Nederland.
Ik kan het mensen vast aanraden om eventuele ongelukken in Duitsland te krijgen ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:37

Jessix schreef:
Hier is de thuiszorg wel goed geregeld hoor. Kwam ook vlot op gang, de volgende dag al. De communicatie is ook rechtstreeks. Zij stellen het zorgplan indien nodig bij en overleggen dit met het zorgkantoor.

Fijn om te horen Jessix.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:48

gecondoleerd purny :knuffel:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:53

Gecondoleerd purny. Verdrietig van je oma.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:58

Mizora schreef:
juval schreef:
meer geld naar zorg zal nodig zijn, maar wellicht ook een betere organisatie (meer verpleeg/bejaardenhuizen) en meer mensen die in de zorg willen en kunnen werken. Ik hoop niet dat het nodig is, maar arbeidsmigranten kunnen wellicht een oplossing zijn voor het personeelstekort.

Maar waar moet dat geld vandaan komen? Het asielbeleid kost slechts 1% van zorgkosten en dus geen echte optie voor bezuinigingen.

De overheidsuitgaven in 2023 zijn als volgt begroot:
[ [url=m/FjOnbw.png]Afbeelding[/url] ]

Sociale zekerheid bestaat voor zo'n 50% uit aow en voor zo'n 23% uit arbeidsongeschiktheidsuitkeringen+verlofregelingen en voor zijn 10% uit kinderbijslag+kinderopvangtoeslag. Geen van allen factoren waar we nog verder in willen snoeien, lijkt me.

https://www.rijksfinancien.nl/visuals/2 ... itgaven/XV

dan zal het uit de post 'overig' moeten komen. De vergrijzing houden we voorlopig nog wel last van, dus daar zal veel geld voor nodig zijn.
Ik denk dat er best wel mogelijkheden voor bezuinigingen mogelijk zijn, maar dat zijn de posten waar ik persoonlijk liever geen geld aan zou willen uitgeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:17

Purdy gecondoleerd,altijd verdrietig ook al heeft ze een mooie leeftijd bereikt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:44

Cer schreef:
Zit defensie dan in “overig”? Of in “veiligheid”?

Defensie is een zelfstandig ministerie met een eigen begroting.

... en er moet |( meer geld heen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:57

Een oorzaak is denk niet alleen de vegrijzing, maar ook dat NL vol is en er veel mensen financiele hulp nodig hebben als in een uitkeringhet hele sociale stelsel in NL is een kaartenhuis, wat steeds wankeler wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:05

Drenthe is gelukkig niet vol.

Dus Nederland ook niet. :)

(En als de Nijl droogvalt, ik moet er niet aan denken, dan moeten we 80 miljoen Egyptenaren ergens anders op de wereldbol huisvesten.)

Maar na meer dan tien jaar rechtse kabinetten is het kaartenhuis wankel, dat is zo. |(
Ooit was de overheid 'het schild voor wie in de problemen kwam', tegenwoordig moet je het zelf maar uitzoeken, marktwerking en ""eigen verantwoordelijkheid"".

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:10

Janneke2 schreef:

(En als de Nijl droogvalt, ik moet er niet aan denken, dan moeten we 80 miljoen Egyptenaren ergens anders op de wereldbol huisvesten.)

Maar na meer dan tien jaar rechtse kabinetten is het kaartenhuis wankel, dat is zo. |(
Ooit was de overheid 'het schild voor wie in de problemen kwam', tegenwoordig moet je het zelf maar uitzoeken, marktwerking en ""eigen verantwoordelijkheid"".

een vervelende erfenis, deze kun je helaas niet weigeren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:30

mce schreef:
Janneke2 schreef:

een vervelende erfenis, deze kun je helaas niet weigeren

Precies. En voor TV trots vertellen dat Nederland zo'n prachtige cijfers heeft. En dan denk ik, op papier en voor de rijke bovenlaag wel. Die laatste is nog rijker geworden.
Maar zelfs tweeverdieners komen moeilink rond dat alles te maken heeft met de enorme belasting die op arbeid geheven wordt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:33

Een heel groot deel heeft het nog steeds goed, laten we nou niet doen of het hele land in armoede leeft. Maar er komen wel pittige tijden aan, en niemand wil echt inleveren om de allerarmsten te helpen.

Ja er moet meer geld naar de zorg, maar als dan de zorgverzekering duurder wordt wil niemand dat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:43

prompter schreef:
Een heel groot deel heeft het nog steeds goed, laten we nou niet doen of het hele land in armoede leeft. Maar er komen wel pittige tijden aan, en niemand wil echt inleveren om de allerarmsten te helpen.

Ja er moet meer geld naar de zorg, maar als dan de zorgverzekering duurder wordt wil niemand dat.

Mijn zoon kreeg vd week een rekening naheffing van 800 euro voor electriciteit, terwijl hij maandelijks naar boven had bij laten stellen voor je weet maar nooit. Die gast heeft een appartement en is nooit thuis en verwarming etc is altijd uit.
Dus wat ik zie bij mijn kinderen is dat ze voldoende verdienen,er komt zat binnen, maar dat werkelijk alles enorm duur is geworden. Het gaat er dus met bakken uit. En daar maak ik me zorgen om. Want zij hebben nog goede inkomens. Maar velen halen dat niet eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:20

Maar zolang een aanzienlijk deel van de mensen die het zwaar hebben op partijen als de PVV blijven stemmen verandert er niets. Degene met het grotendeels afgeloste koophuis en nog een appeltje voor de dorst gaat wel weer VVD stemmen.

Daarom denk ik dat het de komende verkiezingen echt heel belangrijk gaan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:21

Waar moeten die mensen dan op stemmen? Dat werd al eerder gevraagd ook toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:28

Cer schreef:

Misschien eens kijken wat de partij waar je voornemens bent op te stemmen de afgelopen 4 jaar nu precies concreet gedaan heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:53

pien_2010 schreef:
prompter schreef:

Mijn zoon kreeg vd week een rekening naheffing van 800 euro voor electriciteit, terwijl hij maandelijks naar boven had bij laten stellen voor je weet maar nooit. Die gast heeft een appartement en is nooit thuis en verwarming etc is altijd uit.
Dus wat ik zie bij mijn kinderen is dat ze voldoende verdienen,er komt zat binnen, maar dat werkelijk alles enorm duur is geworden. Het gaat er dus met bakken uit. En daar maak ik me zorgen om. Want zij hebben nog goede inkomens. Maar velen halen dat niet eens.

Daar heb je een punt pien_2010. Ik heb afgelopen jaar ook regelmatig een stukje maand overgehouden aan het einde van mijn salaris. (en ook dat is toch een prima salaris) Maar ik ga ook met prompter mee dat een groot deel het hier nog steeds goed heeft en daar hoor ik zelf ook nog steeds bij, gelukkig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:01

Wij krijgen over een maand de jaarrekening voor elektriciteit, ik zal hier delen wat de schade was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:05

Loretta schreef:
Cer schreef:

Misschien eens kijken wat de partij waar je voornemens bent op te stemmen de afgelopen 4 jaar nu precies concreet gedaan heeft.

Ja nou ja daar lopen denk best wat mensen tegenaan, dat dat niet helemaal inzichtelijk is voor veel mensen…?
En van oppositie vind ik dat sowieso lastig omdat die alleen maar “gewoon tegen” zijn, zonder een concreet ander plan.. althans, zo komt dat over ..

En dat er mensen zijn die het goed hebben,
ik ook , dat is waar.. maar er zijn echt veel mensen die het minder hebben.. mensen in de zorg, mensen die de hele winter in de kou hebben gezeten, mensen die naar de voedselbank moeten, kinderen die niet mee kunnen op schoolreisje.. die zijn er ook…

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:07

prompter schreef:
Wij krijgen over een maand de jaarrekening voor elektriciteit, ik zal hier delen wat de schade was.

Ja dat zijn tegenwoordig spannende momenten. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:08

Loretta schreef:

+:)+

Hoe heet die website ook al weer...

Stemgedrag...?

Daar zie je dus dat de pvv qua stemgedrag een nadrukkelijk rechtse partij is (en ivm de verkiezingen teksten van de SP leent - maar dat is zowel geleend als gelogen).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:09

Overigens.. als de zorgverzekering en de overige kosten nog hoger worden, dan wordt t hier ook krap..

Is stemgedrag de website waar geen uitleg staat bij waarom een partij iets gestemd heeft, of is dat alleen bij de kieswijzer?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:10

Jessix schreef:
prompter schreef:

Ja dat zijn tegenwoordig spannende momenten. :')

Gezien ons verbruik maak ik me geen zorgen :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:14

Janneke2 schreef:
Daar zie je dus dat de pvv qua stemgedrag een nadrukkelijk rechtse partij is (en ivm de verkiezingen teksten van de SP leent - maar dat is zowel geleend als gelogen).

En dan heeft de SP veel stemmers aan de PVV verloren.
De PVV is trouwens zo of zo een partij waarvan ik me serieus af vraag; Wat heb je er nu aan?