Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Ik vraag me af of hij wel door heeft hoe groot 'dat gebied' is, want met alle paden die naar de Mossel leiden kun je de halve hei bij Ede/Otterlo dan wel af gaan sluiten!!Citaat:De wolf is geen toeristische attractie, blijf weg uit het gebied en laat het beest met rust”, schreef de burgemeester.
Citaat:30 december 2025
Toevoeging van Harold Zoet op dit artikel
''Vanochtend dit artikel in het AD en de Stentor omgeving Barneveld. Toch zie je bij de pers dat bepaalde woorden verkopen. Wanneer je een oproep doet tot populatie beheer wordt daar schieten van gemaakt. Dat is wel heel basaal. Maar feit is er moet wat gaan gebeuren en de bal nu in de tweede kamer ligt. Iedere keer uitstellen blijft risicovol.''
https://www.facebook.com/profile.php?id=61566134385562
---
Naar artikel AD
Bas van den Brink
Gedeputeerde Harold Zoet maakt zich ernstig zorgen over de wolf: ‘Het wordt een vergelijkbaar probleem als Groningen’
De angst voor de wolf groeit in Barneveld (en niet alleen daar) en één ding is inmiddels wel duidelijk: zonder beheer gaat het dier niet weg. Dat ziet ook gedeputeerde Harold Zoet van de provincie Gelderland. Hij maakt zich ernstig zorgen over hoe het nu gaat met de wolven in Nederland. „We moeten gaan schieten, anders is het wachten op een dodelijk ongeval.”
Een mes meenemen tijdens een wandeling in het bos, kinderen die niet alleen naar school durven fietsen. De angst in Barneveld is groot. De afgelopen maanden ging het AD langs bij inwoners om dat gevoel zelf te ervaren. En één ding staat vast: het leven van de mensen is enorm veranderd sinds de komst van de wolf.
Niet gek, want in het afgelopen jaar zijn er 143 wolvenmeldingen gedaan bij BIJ12. Vierendertig moeten nog worden bevestigd door middel van een dna‑onderzoek, maar van de 109 reeds bevestigde meldingen was er slechts één een hond.
Daarmee is de gemeente met afstand de ‘wolvenhoofdstad van Nederland’. Niet echt een titel om trots op te zijn, want het roofdier zorgt vooral voor veel problemen en angst bij inwoners. „Dat begrijp ik heel goed”, zegt Zoet. „Ik leef erg mee met de Barnevelders die bang zijn voor het dier.”
Komen er betere tijden?
Het meeleven met de inwoners is misschien fijn, maar veel hebben ze er niet aan. Zij zien graag dat de wolf beter beheerd wordt, maar hoelang moeten ze daar nog op wachten? „Dat weet ik op dit moment ook niet, maar ik ben het zeker met ze eens”, zegt de gedeputeerde. „Als er niks verandert, is het wachten op een dodelijk ongeval. Dat kan elke dag gebeuren.”
Dus is het tijd om het geweer op te pakken en de wolven te gaan schieten, als het aan Zoet ligt. „Als een wolf in de bebouwde kom komt of heel vaak vee aanvalt, moet je kunnen schieten”, zegt hij. „Daarom hebben we ook met alle provincies afgesproken dat we het dier doden als het twee keer in korte tijd vee aanvalt achter wolfwerende rasters. Dat gebeurde in Voorthuizen, maar toen we wilden ingrijpen, hield de rechter ons helaas tegen. Daardoor kunnen wij ook niks doen.”
Daarom pleit Zoet voor het idee van de Noorse deskundige John Linnell en de Italiaan Luigi Boitani, die vinden dat er een uitzonderingssituatie voor de Benelux-landen moet zijn, omdat hier het leefgebied van de wolf te klein zou zijn. „Zij vinden dat er in Nederland zo’n vijftig tot zestig wolven kunnen leven, en daar ben ik het wel mee eens.”
Nu zijn dat er volgens de Faunabeheereenheid Gelderland alleen al op de Veluwe al 116. „Toen er vijftig waren in Nederland, hadden we nog weinig last van ze”, zegt Zoet. „Inmiddels is het een groot probleem en dat gaat alleen maar groeien als er niks gebeurt.”
Beleid voeren
Zoet heeft dus een concreet plan voor ogen, maar toch is er nog geen beleid. Waarom niet? „Het is heel lastig om het probleem duidelijk te maken. Mensen in onze regio hebben er veel last van, maar in de Randstad speelt dit helemaal niet”, zegt hij.
Het is volgens Zoet hier dus echt de provincie tegen de Randstad. „Als er een wolf in Den Haag of Amsterdam zou lopen, weet ik zeker dat er heel snel landelijk beleid is. Maar dat is niet het geval. Daardoor wordt de wolf een vergelijkbaar probleem als de aardbevingen in Groningen wanneer er niks verandert.”
De gedeputeerde van Gelderland blijft lobbyen voor beter beheer, maar dat is volgens hem erg lastig. „Het is heel partijgevoelig. De linkse partijen zijn voor het behoud van de wolf, maar ik zie langzaam dat er wel beweging komt en dat steeds meer Kamerleden inzien dat het echt een probleem is”, zegt hij. „Maar het blijft wachten op echt goed beleid vanuit Den Haag.”
DubbelFun schreef:Ik hoop dat dát kwartje nu eindelijk eens gevallen is bij hem (en anderen).Ik vraag me af of hij wel door heeft hoe groot 'dat gebied' is, want met alle paden die naar de Mossel leiden kun je de halve hei bij Ede/Otterlo dan wel af gaan sluiten!!Citaat:De wolf is geen toeristische attractie, blijf weg uit het gebied en laat het beest met rust”, schreef de burgemeester.
Citaat:Zoek de verschillen! Leest u zelf ook even mee zelfbenoemd wolvenexpert Maurice la Haye van de Zoogdiervereniging?

Citaat:Leersum Gelderland
Aanval op schapen
Verlate melding.
19-12-2025
Goedemorgen, kwam net pas achter jullie bestaan vandaar dat ik het nu pas doorgeef. Van 18 op 19 dec is de wolf bij ons langs geweest en heeft 4 van de 6 schapen vermoord.
Sterkte voor de eigenaar.
meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

Citaat:Oldeberkoop Fryslân
Zichtmelding
30-12-2025
12.30 uur
5 wolven gezien op de Dellebuursterheide.
Gingen richting Nijeberkoop.
#geenwolf

Citaat:Rijswijk Gelderland
Aanval op schapen
30-12-2025
3 schapen gedood.

Citaat:30-12-2025, 13:15 uur
Traayweg Austerlitz U
Wolf zat 2 reeën achterna,staken het ruiterpad over richting de Woudenbergseweg

tienus63 schreef:Aanval Rijswijk Gld, drie schapen gedoodCitaat:Rijswijk Gelderland
Aanval op schapen
30-12-2025
3 schapen gedood.
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1Bp6wxfX ... tid=wwXIfr
tienus63 schreef:Zichtmelding Austerlitz U,Citaat:30-12-2025, 13:15 uur
Traayweg Austerlitz U
Wolf zat 2 reeën achterna,staken het ruiterpad over richting de Woudenbergseweg
[ Afbeelding ]
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/32895
Citaat:Sellingen, Groningen
30-12-2025
15.30 uur
Zichtmelding
Wolf gezien rennend in het veld tussen voorbeetseweg en beetserwatering, richting het borgerveld
meldingen z.sp.m. naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Amyd schreef:Ik heb deze melding gedaan. Was met mijn pony aan het mennen en zag eerst 2 reeën de bosjes uitschieten en over het ruiterpad heen springen en vervolgens een wolf.
Gelukkig had Bor de wolf zijn focus op de reeën en niet op mijn pony
Citaat:30-12-2025, 17:30 uur
Garminge Dr, Spekdiek
2 wolven staken de spekdiek over vlak voor onze auto

Citaat:30 december 2025/Wezuperbrug/Drenthe
In de middag

Citaat:30 december 2025/Orvelterveld/Drenthe
Zichtmelding wolf
Orvelterveld zag een boer tegen schemer een wolf achter tegen de bosrand

Citaat:30 december 2025
Strop voor schaapskudde Havelte: wolf doodt vier rammen.
‘Het hek was goed, zeiden ze’
Een wolvenaanval binnen een wolfwerend hek kostte vier rammen van de schaapskudde Holtingerveld in de nacht van zondag op maandag het leven. Van enkele andere dieren valt nog te bezien of ze hun verwondingen overleven.
Vier rammen zijn in de nacht van zondag op maandag doodgebeten door (vermoedelijk) een wolf. De rammen van de schaapskudde Holtingerveld stonden achter een hek dat wolfwerend had moeten zijn, zegt Piet Kerkvliet, voorzitter van de kudde.
Maandag zijn de dieren bekeken door medewerkers van Bij12. Deze organisatie handelt namens de provincies de wolvenschade af. Ze hebben dna afgenomen om te onderzoeken of een wolf verantwoordelijk is voor de aanval en zo ja, om welke wolf het dan gaat. „Ze hebben het hek ook bekeken”, zegt Kerkvliet. „Dat was in orde, zeiden ze.”
De dodelijke aanval op de vier rammen is een strop voor de kudde bij Havelte. De kudde had twaalf rammen die belangrijk zijn voor het fokprogramma van de Drentse kuddes. „De rammen rouleren, dat is allemaal via het stamboek geregeld.” De mannelijke schapen stonden apart van de rest van de kudde. „De kudde gaat nog steeds met de herder op pad. Maar de rammen gaan niet mee”, legt Kerkvliet uit. „Dat zou voor te veel onrust in de kudde zorgen.”
Beheer en onderhoud
De grote kudde van ongeveer 550 schapen staat ‘s nachts binnen in de schaapskooi. De rammen stonden apart achter een hek dat toch niet wolfwerend bleek.
De tien Drentse schaapskuddes hebben een belangrijke rol in het beheer en behoud van de Drentse heide. Het gaat om kuddes, naast Holtingerveld, in Balloo, Doldersum, Hijkerveld, Orvelte, Bargerveen, Exloo, Lhee, Ruinen en het Stroomdal.
De schaapskuddes gaan vergrassing tegen en houden heideplanten intact. Bovendien houden ze het cultuurhistorisch erfgoed levend en het ambacht als herder in stand. De Drentse heideschapen en Schoonebekers grazen al eeuwenlang in onze provincie.
De natuurbeherende functie van grazers staat onder druk sinds de komst van de wolf. Zo is een kudde Galloway-runderen in het gebied rond de Elperstroom zo vaak slachtoffer geworden van wolf-aanvallen, dat de eigenaren hebben besloten te stoppen met de natuurbegrazing.
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/stro ... cGEnKAJ5uA
Citaat:

Citaat:17 december 2025/Casoli/Italië
Een roedel van twaalf wolven is tweemaal gespot in de buurt van het centrum van Casoli.
Het bericht, samen met beelden van bewakingscamera's van een privéwoning, is afkomstig van een gepensioneerde manager, die aandringt op onmiddellijke actie en zich afvraagt:
"Moeten we wachten op het eerste menselijke slachtoffer?"
https://www.ilcentro.it/video/branco-di ... 6aHl82VIxA