Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 02:34

Ze maken het moeilijker om hulp te geven aan ongedocumenteerden, doordat degenen die hulp bieden risico lopen op een strafblad.
Het wordt een gewetensvraag met gevolgen.
Wat een bizarre wereld...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 06:19

Ik ben altijd wel benieuwd naar hoe de mensen hier die voor de strafbaarheid van illegaliteit zijn, straks, als Nl onder water staat, gaan verantwoorden dat ze bij onze oosterburen en zuiderburen aan de grens staan...ik zou daar wel bij willen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 06:20

dems75 schreef:
Ik ben altijd wel benieuwd naar hoe de mensen hier die voor de strafbaarheid van illegaliteit zijn, straks, als Nl onder water staat, gaan verantwoorden dat ze bij onze oosterburen en zuiderburen aan de grens staan...ik zou daar wel bij willen zijn.

Maar dat is 'anders', dems, dat snap je toch wel.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 07:01

@san87 oh ja! Stom van mij! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 07:10

senna21 schreef:
Ze maken het moeilijker om hulp te geven aan ongedocumenteerden, doordat degenen die hulp bieden risico lopen op een strafblad.
Het wordt een gewetensvraag met gevolgen.
Wat een bizarre wereld...

het lijkt wel alsof we Amerika achterna gaan |(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 07:40

En dat allemaal omdat een paar kamerleden liever naar Keti Koti gingen dan naar hun werk en het vervolgens niet lukte om het gelijk te trekken met een paar voorstanders.

Gelukkig is de kans groot dat de wet alsnog in de eerste kamer sneuvelt. Maar het feit dat hier toch een meerderheid voor is zegt al genoeg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 07:43

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 07:45

NSC bewijst in mijn ogen weer eens dat ze geen enkel bestaansrecht hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:29

dems75 schreef:

Is “illegaal” dan gelijk aan “vluchteling”?

Er is toch een verschil tussen illegaal, statushouder, vluchteling, uitgeprocedeerd etc? Of is een vluchteling altijd illegaal totdat het een statushouder wordt? ( ik weet niet precies hoe dat zit)

Edit: Oh ik zie het artikel van nps hierover, daar staat het in

Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan handhaven …
Laatst bijgewerkt door Cer op 04-07-25 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:33

Een van de consequenties is dat mensen die iets voor illegalen doen, kunnen worden verlinkt/aangegeven door medeburgers. Ik las ergens dat er al onfrisse lui bezig zijn lijsten aan te leggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:37

Ach als dat een handjevol mensen zijn vraag ik me af hoeveel dat zou “helpen”

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:39

De minister heeft erbij gezegd dat het vervolgen van hulpverlenende instanties geen prioriteit zal hebben. Dus ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen dat iedereen die een kopje koffie uitdeelt nu meteen een strafblad zal krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:42

juval schreef:
De minister heeft erbij gezegd dat het vervolgen van hulpverlenende instanties geen prioriteit zal hebben. Dus ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen dat iedereen die een kopje koffie uitdeelt nu meteen een strafblad zal krijgen.

Maar het staat er wel, laten we aub niet afglijden naar een maatschappij zoals Wilders het voor ogen heeft. En het moet nog door de eerste kamer en de raad van state zal er zich ongetwijfeld nog over buigen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:43

wordt er in de eerste kamer ook hoofdelijk gestemd?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:53

BigOne schreef:
Maar het staat er wel, laten we aub niet afglijden naar een maatschappij zoals Wilders het voor ogen heeft. En het moet nog door de eerste kamer en de raad van state zal er zich ongetwijfeld nog over buigen.

Precies! Het staat er wel. De overheid creëert zo een atmosfeer van wantrouwen in de maatschappij.

En een handjevol 'jagers' kan gigantisch veel schade aanrichten.

Stap twee was ooit het zogenaamde 'kopgeld' als beloning voor het aanbrengen van 'illegalen' of degenen die hen hulp boden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:54

Heet dat niet een bounty hunter? -O- jeweet wel iets van over de grote plas %)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:55

Hoe ‘makkelijk’ kan dit na nieuwe verkiezingen / andere partijen weer teruggedraaid worden?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:01

Cer schreef:
Hoe ‘makkelijk’ kan dit na nieuwe verkiezingen / andere partijen weer teruggedraaid worden?

Hoewel ik het een zeer zorgelijke ontwikkeling vind waarbij we als maatschappij steeds verder afglijden vraag ik me af of in hoeverre het stand kan houden. Het is in strijd met best wat verdragen, alleen zijn deze niet juridisch bindend. Maar denk dat het ook internationaal daarom weerstand kan geven.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:41

Het is nog niet zo ver, maar de eerste kamer en de raad van staten weten nu wel hoe de hazen lopen en dan zijn nieuwe verkiezingen niet wenselijk, denk ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:19

mysa schreef:
Een van de consequenties is dat mensen die iets voor illegalen doen, kunnen worden verlinkt/aangegeven door medeburgers. Ik las ergens dat er al onfrisse lui bezig zijn lijsten aan te leggen.

Jan Huten (de man die de grenscontroles organiseert) heeft al een lijst met namen van mensen die weleens illegalen helpen en roept op, om nog meer namen naar hem te sturen.

De grenzen worden steeds meer overschreden, er worden straks nog klopjachten gehouden op mensen.

De minister heeft beloofd dat hulpgevende instanties niet worden vervolgd (de kerk), maar hoe zit het met individuele hulp?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:12

Ik denk dat 28000 / 58000 duizend illegalen ook niet wenselijk is.. waar bevinden deze mensen zich? Wat gebeurt er als ze zorg nodig hebben of schade aanrichten (onverzekerd), worden ze uitgebuit? Zijn ze nu überhaupt goed af?

Illegalen “jagen” (is dat wat het wordt? Die gast met z’n grenscontroles is ook aangehouden toch?) is niet de manier maar ze gewoon maar laten is ook geen oplossing. Uiteindelijk zijn ze uitgeprocedeerd en wettelijk mogen ze hier dat niet meer blijven.. dat is in een paar andere landen natuurlijk ook zo..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:55

Cer schreef:
Ik denk dat 28000 / 58000 duizend illegalen ook niet wenselijk is..

Dat klopt. Daar spreken de burgemeesters dan ook regelmatig over, hoe ze dat aan willen pakken en waarom juist deze wet daarin niet helpt maar de situatie bemoeilijkt. Waar de gemeente (Utrecht in dit geval, Sharon Dijksma maakt zich hier sterk voor) bijvoorbeeld bezig is om die mensen op allerlei manieren te begeleiden, inclusief terugkeer, wordt dat nu alleen maar tegengewerkt door de nieuwe wet.

En verder... dit is niet eens meer hoe fascisme begon, dit is hoe fascisme is als het al aardig wat terrein gewonnen heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:59

Omdat je ze dan helemaal kwijtraakt bedoel je?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:10

De hele tekst van Sharon Dijksma staat hier: https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 057723395/

- omdat het mensen zijn
- omdat een boel ervan zorg en hulp nodig hebben
- omdat het strafbaar stellen niet automatisch maakt dat ze terug kunnen keren, maar wel maakt dat ze hier verder verkommeren
- omdat het niet te handhaven is want de capaciteit bij de politie is er niet
- omdat het mensonwaardig is om het bieden van hulp strafbaar te maken.

Wat voor maatschappij ben je nog als je je mensen moet leren om anderen hardvochtig te behandelen en geen hulp in nood te bieden? En hoe denk je dat zo'n maatschappij uiteindelijk met jou omgaat op het moment dat jij hulp of steun nodig hebt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:45

Maar niet omdat ze dan helemaal van de radar verdwijnen omdat ze zelf dan ook geen hulp meer kunnen /durven vragen?