Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:17

Volt. Ik sta volledig achter het programma.
mysa schreef:
Ik denk dat het sowieso beter zou zijn om niet meer afhankelijk te zijn van de VS. Dus een Europese defensiemacht die eventueel weer een samenwerkingsverdrag met de Amerikanen kan sluiten. Maar zoveel mogelijk autonoom is.

YES!!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:26

purny schreef:
BigOne schreef:
En dat de a10 daar geblokkeerd werd komt omdat daar het oude hoofdkantoor van de ING zit.

Ooit stond er een antroposofisch hoofdkantoor van de ing langs een Amsterdamse snelweg.
Citaat:
En hoe zijn ze de A10 opgekomen? Niet wandelend toch?

.....JAAAAAA, daar is-t-ie weer!
(En al die demonstranten gaan zogenaamd altijd met het vliegtuig op vakantie en noem het allemaal maar op.)

Ik deed niet mee op de A10, maar ik ben per trein naar Den Haag gegaan en te voet de A12 opgelopen.

Verder denk ik dat het goed is om een Europees leger te hebben.
En EU landen die zich misdragen gewoon sancties opleggen (geen stemrecht, geen geld) maar verder niet. (Dreigen met 'je kunt eruit gezet worden' lijkt mij niet handig.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:50

Avalanche schreef:
Volt. Ik sta volledig achter het programma.
mysa schreef:
Ik denk dat het sowieso beter zou zijn om niet meer afhankelijk te zijn van de VS. Dus een Europese defensiemacht die eventueel weer een samenwerkingsverdrag met de Amerikanen kan sluiten. Maar zoveel mogelijk autonoom is.

YES!!!!

Heeft volt een alliantie voor de Europese verkiezingen gedaan?
Eens met de legermacht in Europa.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:06

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:09

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Heeft volt een alliantie voor de Europese verkiezingen gedaan?
Eens met de legermacht in Europa.

Hier is een overzicht van welke Nederlandse partijen bij welke fracties zijn aangesloten.

https://www.eumonitor.nl/9353000/1/j9vv ... 2gdhb0s7p4

Is die lijst niet verouderd? Ik mis bijv. de BBB in dit lijstje.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:45

https://www.eumonitor.nl/9353000/1/j9vv ... 2gdhb0s7p4

Ik moest wel grinniken om de naam 'Europese Conservatieven & Hervormers', wat moet ik me daar bij voorstellen? Ik heb altijd gedacht dat conservatieven per definitie alles zoveel mogelijk bij het oude wilde houden maar hoe gaat dat hervormen dan? Vooruit naar het verleden?

Voor mij wordt het ook Volt :j

Lughnassadh

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:27

Benzz, dat is logisch want zij hebben nog geen zetels en hebben zich dus ook nog nergens aangesloten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:47

Ik vind het een lastige, met de EU verkiezingen... waar baseren jullie je keuze op? Programma's doorlezen, stemwijzer? Ik heb voor de gewone verkiezingen het programma van Volt doorgelezen, vond die wel erg sterk moet ik zeggen.... wel héel progressief ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:15

nps schreef:
Ik vind het een lastige, met de EU verkiezingen... waar baseren jullie je keuze op? Programma's doorlezen, stemwijzer? Ik heb voor de gewone verkiezingen het programma van Volt doorgelezen, vond die wel erg sterk moet ik zeggen.... wel héel progressief ;)

Mijn onderzoek kan omschreven worden als “kip zonder kop”.

Ik lees veel artikelen van experts van (geo)politiek, de eu, mensen met verstand van juridische zaken (verkoopt de partij geen onzin?) maar ook van historici. Wat is er gebeurd sinds ontstaan van de EU? Waarom ging dat zo en wat leren we hiervan?

Daarnaast kijk ik naar geopolitieke activiteiten en probeer ik na te denken wat strategische de beste wijze is en probeer ik dit te rijmen met meningen van experts. Ob daarvan kijk ik naar partijprogramma’s. Soms is mijn denkwijze compleet anders maar dan wil ik graag doorgronden wat dit verschil maakt om er van te leren. Ik snap nog steeds echt weinig van de EU vind ik zelf. Maar dit heeft me redelijk op een spoor gezet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:14

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:53

En even tussendoor 2, een heel leuk en interessant artikel over hoe Nederland wordt gezien in door de ogen van het buitenland en dan met name op gebied van taal in de 17e eeuw (sorry, het is in het Engels). Ik denk dat we ons te weinig bewust zijn van hoe speciaal Nederland vroeger was en hoe we in deze tijd alle waarden aan het weggooien zijn waar we eens beroemd om waren.

https://www.edwest.co.uk/p/we-hebben-ee ... s-probleem

Citaat:
De Engelsman Peter Munday schreef in 1640 over Amsterdam: 'De stad is niet in parochies verdeeld zoals bij ons, maar iedereen gaat naar welke kerk hij wil, er zijn slechts 8 of 9 openbare kerken naast de Engelse, Franse, Lutheranen, wederdopers, etc., en Joodse Sinagogen… Een tolerantie voor alle sekten [van] religie.'

Citaat:
De Nederlandse invloed was over de hele wereld voelbaar omdat de Nederlanders voor een groot deel de moderniteit hadden uitgevonden, de combinatie van kapitalisme en liberalisme die werd overgenomen door de Britten en vervolgens door de Amerikanen, met als kern een ultra-VREEMDE tolerantie voor religieuze en ideologische diversiteit. .

Feitelijk kun je hieruit opmaken dat de huidige intolerantie erg on-Nederlands is, wat dus erg grappig is gezien juist de intolerante mensen zich beroepen op hun Nederlander-zijn :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:30

BigOne schreef:
Even tussendoor , artikel over van de Plas:
https://chrisklomp.nl/caroline-van-der- ... n-regeert/

Even hoor.... ja, hij heeft inhoudelijk, als je het stript gelijk. Maar waarom weer op dit aanvallende, wijzende toontje? Zo komt je boodschap toch totaal niet over? Zelfs ik, die weinig van Caroline vd Plas moet hebben omdat ik ook vind dat ze valse beloftes doet en problemen te simpel voorstelt, denk hierbij "mag het een onsje minder?" En de mensen die haar wel zien zitten denken zie je wel, daar heb je weer zo'n zure opiniemaker die het niet kan hebben dat zij wel in het kabinet zit.

Opinies prima, maar als je meer mensen aan wil spreken, doe het dan op een wat objectievere toon, dan komt je boodschap heel anders over.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:32

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:30

Chris Klomp schrijft altijd heel scherp. Dat is dus niet speciaal vanwege van der Plas.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:33

Mij spreekt hij er in ieder geval niet mee aan, met een dergelijke schrijfwijze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:39

Ik zie het meer als satire want dat overdrijft ook. Sommige dingen vond ik wel geestig en dan met name de vergelijkingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:40

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:01

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:
Ik zie het meer als satire want dat overdrijft ook. Sommige dingen vond ik wel geestig en dan met name de vergelijkingen.

https://chrisklomp.nl/nee-geert-dat-gaa ... niet-doen/

Deze is ook heel grappig van hem.

Heerlijke humor. Dit soort artikelen moet je echt met een flinke korrel zout lezen. Niet alles zo serieus pakken want daar is het totaal niet voor bedoeld.
Ik vind het wel geestig zoals

"Moeten ze dan bij Ter Apel op het gras slapen?"
En dan "Carolien": "gras is voor de koeien" _O- Dat is toch geweldig grappig......

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:05

pien_2010 schreef:
Heerlijke humor. Dit soort artikelen moet je echt met een flinke korrel zout lezen. Niet alles zo serieus pakken want daar is het totaal niet voor bedoeld.
Ik vind het wel geestig zoals

"Moeten ze dan bij Ter Apel op het gras slapen?"
En dan "Carolien": "gras is voor de koeien" _O- Dat is toch geweldig grappig......

Ik houd zoveel van dit soort humor. Maar ja, ik zat afgelopen zaterdag ook bij de allerlaatste show van Youp in Carre. Heerlijk die zelfspot en dat jezelf niet al te serieus nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:51

Heel eerlijk? Jezelf en zeker je collega’s niet serieus nemen hoort niet tijdens het verdedigen van het nieuwe regeringsbeleid, dat is een serieus iets dat beslist over waar we de komende jaren naar toe gaan. Een geintje prima, dit zijn geen geintjes.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:00

mysa schreef:
juval schreef:
het zijn ook best heel lastige vragen. Willen we een Europees leger??? tja, we hebben de navo toch? zou je zeggen, maar als Trump wint, is er misschien geen steun meer van de usa, en wat is de navo dan nog waard. Ik vind dat heel lastig om antwoord op te geven.

Er is een samenwerkende defensiemacht in Europa. Onze nationale krijgsmacht opereert ook niet autonoom, maar altijd in coalitie met de andere NAVO-leden en dus ook de VS. Het is misschien verstandig om te bedenken dat als er geen militaire band is met de VS, dit land ook vijand kan worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:01

Ik volg Chris Klomp al een tijdje ! Geweldige vent met scherpe analyses.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 23:26

Ik ben na 3 alineas gestopt... Ik zal wel geen humor hebben :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 05:57

ruitje schreef:
Ik ben na 3 alineas gestopt... Ik zal wel geen humor hebben :D

Onzin. Dan is het niet jouw humor. Dat kan. Net als met Joep van het Hek. De een loopt ermee weg en de ander vindt het niets. Leuk Benzz dat je tijdens zijn laatste optreden er was.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 06:48

Ik vind het eigenlijk gewoon vol staan met generalisaties, onwaarheden en beledigingen op de persoon. Ik vind dat enorm afbreuk doen aan de inhoud en heel eerlijk: vaak vind ik dat rechtse media zich zo opstelt en daar word dan terecht vaak over gevallen.

Ik vind het gewoon onprofessionele journalistiek :o .