Roodvos schreef:Ik plaats hem vandaag gewoon nog maar een keer. Het sluit naadloos aan bij het betoog van Janneke.
Artikel voor wie het interesseert over koeien, varkens, stikstof, boeren, (wan)beleid en (agro-)industrie.
RUG-wetenschapper over stikstofprobleem:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/938200/rug-wetenschapper-over-stikstofprobleem-we-produceren-vooral-voor-duitslandhet artikel schreef:-‘Op dit moment exporteren we zestig procent van onze productie. In principe kan dat eruit, zonder dat we honger lijden. Maar de grote agro-industriële bedrijven, zoals Friesland-Campina, zullen dat niet leuk vinden.’
-‘Doordat we ons vlees en onze melk exporteren, zijn we aan het concurreren met landen waar het nog goedkoper kan. Wij moeten een productiesysteem in de benen houden met hele lage kostprijzen. Dat leidt bovendien tot een enorme milieu-impact.’
-Zij [de boeren] worden geadviseerd door de agrarische industrie. [..] En die is er voor de export van onze melk, tomaten en vlees. Voor die industrie is het van wezenlijk belang dat wij producten tegen een lage prijs kunnen leveren. Dus de industrie adviseert boeren hoe ze dat het beste kunnen doen. Daar is niks mee, behalve dan dat het milieu nooit in dat plaatje is meegenomen. Alle milieukosten worden de Nederlanders betaald, en niet door de Duitsers die onze producten afnemen.’
-De financiële belangen van de agrarische industrie zijn aanzienlijk. Vorig jaar exporteerde Nederland voor meer dan honderd miljard euro aan landbouwproducten. [..] ‘Het probleem is dat het grootste deel van dit geld niet bij de boeren, maar bij de andere schakels in de productieketen terecht komt’. Ze wijst ook op de rol van de consument: ‘Die betaalt veel minder voor een pak melk in de supermarkt dan eigenlijk zou moeten.’
Ook een reactie van FrieslandCampina en Agrifirm.
Ik zie hier een gat... Tussen het verhaal van mevrouw Nonhebel en de reacties van RFC en Agrifirm...
Want het verhaal is plausibel, daar ga ik niet aan tornen.
Wat ik me afvraag: Wanneer gaat men inzichtelijk maken waar het binnen de huidige plannen van in dit geval RFC en Agrifirm aan schort, waardoor het als onvoldoende wordt gezien?"
Is er ergens een artikel waar ik dat kan vinden? Ik lees overal dat instanties al 50 jaar tegen een muur praten, maar ik lees nergens waar private ondernemingen tekort schieten in het huidig opgemaakte beleid?
En waar ik zelf heel erg veel moeite mee heb, is dat ook deze mevrouw maar weer bevestigt dat het oppervlak van Nederland op dit moment (door de samenloop van omstandigheden, of eigenlijk de opstapeling van negeringen) gewoon te klein is. Dan vraag ik me af: Wat is zou er gebeuren als we de grens met België en Duitsland weghalen? België en Nederland als provincies van Duitsland. Wat verandert dat aan het beleid?
Het geeft mij weer het gevoel dat we hier een theoretisch probleem aan het oplossen zijn, wat niet bijdraagt aan een duurzame planeet, in tegendeel... Je verplaatst het probleem. Weliswaar zal de uitstoot NH3 niet meteen stijgen, maar door extra benodigd transport de uitstoot van NOx wel.
En dat begint al in Nederland, waar op dit moment maar één RMO op waterstof rijdt. De rest rijdt op biogas geloof ik.