Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:55

Mooi woord disneyficatie. Maar dat is het inderdaad. En als je disneyficeert ben je dus echt geen dierenkenner of dierenliefhebber. En dat claimen die personen wel te zijn, dat is nog het ergste.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 10:01

Zichtmelding Kootwijkerbroek Gld gisteravond
Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
Zichtmelding
28-12-2025
18.15 uur

Op de Kapweg thv nr 14 liep een wolf 2x over de weg.

#geenwolf

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/14SG6rKR ... tid=wwXIfr

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 10:11

Aanval tweede kerstdag Ambt Delden Ov, schaap gedood
Citaat:
Ambt Delden Overijssel
26-12-2025
Verlate melding.

Aanval op ooilammeren.

1 ooilam gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/14QXjxER ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 12:22

Citaat:
28 december 2025/Drenthe
Schapenhouder in Aa en Hunze legt dode schapen aan de weg. ‘Bedankt wolf!’
Schapenhouder in Aa en Hunze legt dode schapen aan de weg. 'Bedankt wolf!'
Een schapenhouder in de gemeente Aa en Hunze heeft zijn dode schapen aan de weg gelegd met de tekst ‘Bedankt wolf! Prettige feestdagen’. Er liggen tien aangevreten dieren.

De eigenaar laat weten de actie niet toe te willen lichten, omdat meer ruchtbaarheid ook zorgt voor bedreigingen uit activistische dierenhoek. De reden dat de schapen aan de weg liggen is 'vanuit emotie', de dierhouder heeft nog niet eerder aanvallen op zijn vee gehad.

https://meppelercourant.nl/regio/live-s ... 41301.html

Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16foAR ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 14:56

Aanval Rhenen, 1 schaap gedood
Citaat:
Rhenen Utrecht
Aanval op schapen
29-12-2025
Afgelopen nacht

1 schaap gedood

Sterkte voor de eigenaren.

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1CzsKHzS ... tid=wwXIfr

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:05

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:08

Kaja schreef:
DubbelFun schreef:
Bibi Dumontak had het er vanochtend in haar column bij Vroege Vogels ook al (weer) over; 'arme Bram, vermoord omdat hij zijn gezin beschermde tegen opdringerige mensen in zijn territorium...'.

Het kwam haar vast beter uit om de ‘fratsen’ van Bram achterwege te laten. Want als die ‘fratsen’ benoemt worden, zoals het vermoorden van onschuldige boerderijdieren, het zwaar verwonden/ toetakelen van onschuldige weidedieren, ontvoeren en vermoorden van huishonden en verwonden en een poging tot ontvoeren van niet zo opdringerige kinderen, staat niet in verhouding tot die ene kogel waardoor deze moordenaar om het leven kwam. Vermoord of niet, zijn kerfstok staat niet in verhouding met het leed wat hij heeft veroorzaakt.

Dumontak spoort niet, typisch voorbeeld van wat er mis gaat in Nederland. Mensen met nul verstand van dieren die die dieren allerlei menselijke zaken toedichten. Het probleem met dit poffertje is dat ze een groot bereik heeft. Ze moeten haar in de kraag grijpen vanwege misinformatie verspreiden en laten we hopen dat wanneer een wolf toch fratsen uit moet halen, zij net als leeghoofdig typje door het bos huppelt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 16:36

Citaat:
“Mijn zoon is nu bang voor alles met vier poten dat los loopt.”

De afgelopen twee jaar raakten meerdere mensen, waaronder kinderen, gewond bij confrontaties met wolf GW3237m, beter bekend als 'wolf Bram'. Een van de slachtoffers is een zesjarige jongen, die in juli 2025 werd gebeten en meegesleurd door deze wolf bij de Pyramide van Austerlitz in Zeist. Vader Mike doet zijn verhaal: “Dit was geen normale wolf."

Waren experts misschien te stellig toen zij aangaven dat de mens niets te vrezen had van de wolf? Waarom lukte het bestuurders maar niet om in te grijpen? En welke rol spelen media, activisten en belangengroepen in de beeldvorming rond specifiek wolf Bram, en breder rond wolven in Nederland?

Kijk ‘Grote boze Bram’ over de beeldvorming rond de wolf nu op NPO Start.

HUMAN

Video via bron Human

https://www.facebook.com/share/r/16yaRD ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:40

Maar het zal wel weer 'koren op de molen zijn' van mensen die roepen dat er veel meer mensen door een hond worden gebeten....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:53

DubbelFun schreef:
Maar het zal wel weer 'koren op de molen zijn' van mensen die roepen dat er veel meer mensen door een hond worden gebeten....

Maar honden die zich zo gedragen dat ze een gevaar vormen voor andere dieren of mensen worden meestal toch gedood.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:55

Maar daar hebben de roeptoeters geen boodschap aan...

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:41

onpaard schreef:
Weet iemand waar in Rhenen?

Groot dikkenberg

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 18:06

Aanval Wijnjewoude Frl
Citaat:
Wijnjewoude Fryslân
Aanval op schapen
29-12-2025

1 schaap gedood

Sterkte voor de eigenaar.

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AcLTB4R ... tid=wwXIfr

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:07

Ojee, de eerste aanval in Rhenen ( die mij bekent is ) is nu ook een feit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:18

Dat was natuurlijk wachten op. Zoveel wild loopt er niet ( meer). Maar wel ontzettend triest natuurlijk.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:22

Summerdreams schreef:
onpaard schreef:

Groot dikkenberg

Bedankt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:27

tienus63 schreef:
Citaat:
28 december 2025/Drenthe
Schapenhouder in Aa en Hunze legt dode schapen aan de weg. ‘Bedankt wolf!’
Schapenhouder in Aa en Hunze legt dode schapen aan de weg. 'Bedankt wolf!'
Een schapenhouder in de gemeente Aa en Hunze heeft zijn dode schapen aan de weg gelegd met de tekst ‘Bedankt wolf! Prettige feestdagen’. Er liggen tien aangevreten dieren.

De eigenaar laat weten de actie niet toe te willen lichten, omdat meer ruchtbaarheid ook zorgt voor bedreigingen uit activistische dierenhoek. De reden dat de schapen aan de weg liggen is 'vanuit emotie', de dierhouder heeft nog niet eerder aanvallen op zijn vee gehad.

https://meppelercourant.nl/regio/live-s ... 41301.html

Spoiler:
[ Afbeelding ]

https://www.facebook.com/share/p/16foAR ... tid=wwXIfr

Vorig jaar om deze tijd was het ook al raak ben bang dat het weer die kant op gaat. Omgeving borger/ nooit gedacht waren toen soms wel 16 in een wei dood.. meerdere kereb

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:52

Boswachter is bij het schaap in Rhenen geweest. Het kan niet anders dan dat het om een wolf gaat, maar ze gaan het toch nog uitzoeken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 19:33

Aanval Vierhouten Gld, gisteren. Aangelijnde hond gegrepen
Citaat:
Vierhouten Gelderland
Confrontatie met hond!
28-12-2025
10.15 uur

Gistermiddag: Onze vast gelijnde hond Olaf aangevallen door wolf.... was heel groot... in zijn hals gepakt....geen wond.... omdat de halsband er tussen zat en onze hond door me man werd terug getrokken...de wolf was niet erg onder de indruk...kwam naar ons toe....ik gilde heel hard..hij droop wat af maar ging verder op kijken en droop later de bosjes in....hond is erg oplettend nu en heeft een soort rode blauwe plek er aan over gehouden....wij zijn die avond naar huis gegaan..voelde ons niet meer veilig...is redelijk goed afgelopen, maar erg geschrokken!

Het was op de zandverstuiving, achter camping Samoza.

Sterkte voor Olaf en zijn baasje.

https://www.facebook.com/share/1DNW8Nv7 ... tid=wwXIfr

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 20:55

Citaat:
29 december 2025/Gelderland
EDE/OTTERLO

De gemeente Ede wil de wolf die zich rond het gebied Planken Wambuis ophoudt, verjagen met pijnprikkels. De wolf lokt veel fotografen naar het natuurgebied tussen Ede en Otterlo en de vrees is dat de wolf te veel went aan de mens en zo een gevaar vormt.

door Rick Praamstra

Burgemeester René Verhulst liet in oktober via een statement op de gemeentesite weten strak te handhaven op fotografen die zich niet aan de regels houden en te dicht bij wolven komen. ,,De wolf is geen toeristische attractie, blijf weg uit het gebied en laat het beest met rust”, schreef de burgemeester.

In samenspraak met de provincie Gelderland wil Verhulst nu met de pijnprikkel ,,de wolf weer terug op afstand brengen zodat hij zich natuurlijk kan gedragen”, laat zijn woordvoerder Patricia Nep weten. ,,Door het gedrag van mensen wordt de wolf tam. Dat is de omgekeerde wereld.”
PAINTBALLGEWEER

De woordvoerder zegt dat het niet aan de gemeente Ede is om te beslissen welke pijnprikkels gebruikt worden, maar aan de provincie Gelderland. ,,Er zijn verschillende methodes mogelijk. Een ervan is bijvoorbeeld het paintballgeweer waarover in het verleden is gesproken, maar of dit in deze casus het meest ideale is durf ik niet te zeggen. Het is aan de provincie om hierover een uitspraak te doen.”

Sinds de incidenten in oktober waarschuwt de gemeente samen met Natuurmonumenten via borden om afstand te houden. Ook zijn sommige gebieden afgezet en zijn er tientallen boetes uitgedeeld. Het heeft echter nog niet tot voldoende effect geleid, vindt de gemeente.

De provincie Gelderland verleent de vergunning op aanvraag van Faunabeheereenheid Gelderland. Op dit moment is nog niet bekend wanneer er een besluit komt.

https://www.edestad.nl/lokaal/natuur-en ... -hij-te-ta

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1EmWf1 ... tid=wwXIfr

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:18

Vorige week was er vlakbij een duitse herder die het een leuk idee vond om achter de schapen aan te gaan. Resultaat 3 licht gewonde schapen en een licht gewonde boer. Hond is ingeslapen.

Toevallig is deze boer al 99 schapen kwijt geraakt aan de wolf. De verwondingen door de hond zijn peanuts vergeleken bij 1 hapje door een wolf.

Boer kwam de hond verjagen en hond greep hem in de arm.

Oh en dat trein-hond verhaal haalt gelukkig lang niet altijd de media. Ook dat is afgelopen week vlakbij gebeurd.... boer is gaan kijken of het toevallig die k..wolf was want dat hoopte hij natuurlijk stiekem wel. Helaas een duitse herder van mensen die vlakbij het spoor wonen. Inderdaad wel een hele tamtam met mannetjes in witte pakken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:47

Behoorlijk frustrerend voor een hondeneigenaar van HR honden, waarbij elke stap nog net niet gemonitord wordt. Ik ben degene die mijn honden uit (potentieel) gevaarlijke situaties moet houden. Zelfs als de doorgefokte oostindisch dove ADHD Labradoodle van Frans en Elly Praatgraag losloopt, behoorlijk brutaal door komt zetten en bovenop één van mijn honden duikt. Maar neeeee hij doet niets, zo lief. Hij moet gewoon lekker loslopen om z’n energie kwijt te kunnen. Dat kan gewoon.

Gelukkig zie ik zulke situaties vaak vooraf al aankomen, zodat ik maatregelen kan nemen. Maar mijn honden staan al 10-0 achter, ten opzichte van andere honden.
De wolf? Nee, dat is niet te vergelijken. Die laten we doelloos rondlopen in dorpen, op boerenerven en druk bezochte plekken onveilig maken. Een wolf, zonder een eigenaar die in kan grijpen. En wanneer deze met zijn roedel gaat jagen, is er niets of niemand die in kan of mag grijpen.

Maar nee, we verzuipen eerst het kalf en gaan ons alleen bemoeien met HR honden. Want die hebben tenminste een eigenaar. Niet dat we de eigenaar aanpakken, we pakken gewoon de hond af.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 07:09

tienus63 schreef:
Aanval Vierhouten Gld, gisteren. Aangelijnde hond gegrepen
Citaat:
Vierhouten Gelderland
Confrontatie met hond!
28-12-2025
10.15 uur

Gistermiddag: Onze vast gelijnde hond Olaf aangevallen door wolf.... was heel groot... in zijn hals gepakt....geen wond.... omdat de halsband er tussen zat en onze hond door me man werd terug getrokken...de wolf was niet erg onder de indruk...kwam naar ons toe....ik gilde heel hard..hij droop wat af maar ging verder op kijken en droop later de bosjes in....hond is erg oplettend nu en heeft een soort rode blauwe plek er aan over gehouden....wij zijn die avond naar huis gegaan..voelde ons niet meer veilig...is redelijk goed afgelopen, maar erg geschrokken!

Het was op de zandverstuiving, achter camping Samoza.

Sterkte voor Olaf en zijn baasje.

https://www.facebook.com/share/1DNW8Nv7 ... tid=wwXIfr

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Best heftig...ik heb dit gelezen en ik dacht 'oh weer 1' en ik ging door. Bij vorige aanvallen op honden deed het mij veel meer en deelde ik het onder honden vrienden. Nu is het voor mijn hersenen al iets van normaal wat regelmatig voor komt....echt absurd!!
Ik blijf herhalen wat afschuwelijk ik deze wolven situatie vind voor iedereen die in een omgeving met wolven woont. Voor mij gelukkig nog steeds een ver van mijn bed show. Ik heb al relaxt mijn ochtend wandeling door de polders mogen doen net om 06.00 uur. Gewoon heerlijk ontspannen ondanks dat je niets ziet. Enkel een paar keer bijna onderuit omdat de weg glad was :D Ik gun het iedereen om dat te kunnen doen maar de bittere waarheid is dat dit in grote delen van het land gewoon onmogelijk is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:05

onpaard schreef:

Als je bekend bent in Rhenen is het niet zo moeilijk om het via de omgevingsfoto (achtergrond schaap) te ontdekken.

Plat en wei aan de voorkant, achterkant bos.
Dat kan alleen bij Kwintelooijen zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:28

Ah die hond. Laat ze hem/ haar maar goed in de gaten houden.

Wbt die wolf bij Planken Wambuis ik ben niet voor afsluiten van gebieden maar dit is echt de wereld op zijn kop. Die aantallen mensen die erop af komen is ook niet normaal. En het is ook al een drukker stuk daar omdat veel fietsroutes daar samen komen en je bij theehuis de Mossel zit. Die willen natuurlijk ook niet dat de boel op slot gaat daar. Dus dan maar de wolf afschrikken. Daar gaan ze geen vergunning voor krijgen. Want dat is nog nooit gelukt in Nederland.

Wbt dat schaap, ik zag ook waar het was door de foto. Ik hoop dat ze ook Bij12 erbij hebben gehad. Ondanks dat het niet snel gaat, heb je dan wel bevestiging.