Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:28

Nikass schreef:
Nou word ik al niet dolenthousiast van Timmermans, en nou Prem??
Mijn hemel, kan links niets beters verzinnen?
Ik vind Aboutaleb en Moorman beide veel aansprekender.

Groenlinks/PvdA hebben toch niets met die Prem van doen behalve dat hij lid is van de PvdA? Die heeft zichzelf voorgedragen, zonder verder iets met/voor de partij gedaan te hebben. Gewoon aandachtsgeil en ziet een kans.

rien10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:05

Als iemand iets wil (lijsttrekker worden) wil dat nog niet zeggen dat het gebeurt. Kalm aan, de soep wordt vast niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:09

En dan zou hij nog stemmen moeten krijgen ook. Mensen lopen weg uit restaurants als ze hem zien, dus heel breed zal dat draagvlak niet zijn (understatement). Kansloze actie dit, terwijl er niet eens talkshows zijn waar hij eventueel (waarschijnlijk niet) uitgenodigd voor zou kunnen worden.

Wat voor soort kiezer zou Aboutaleb moeten trekken naar GLPVDA? En Moorman is zo'n betekenisloze politica, daar kijkt iedereen overheen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:27

Veronica2 schreef:
Wat voor soort kiezer zou Aboutaleb moeten trekken naar GLPVDA? En Moorman is zo'n betekenisloze politica.

Nu vind ik dat het om standpunten moet gaan, niet om 'of iemand een leuk smoeltje heeft'.
(Als ik iets hoogs in de PvdA was, had ik de heer Radhakishun 'bedankt voor' ;) zijn aanbod.)

Ik denk dat er heel veel druk nodig zou zijn om Aboutaleb weg te krijgen uit Rotterdam.
Hij is een uitstekend burgemeester.
...wat op zich stemmen kan trekken.

Moorman ken ik niet, maar ze schijnt een formidabele staat van dienst als wethouder in Amsterdam te hebben.
(Betekenisloos? Daar denken een boel mensen dus anders over...)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:54

Prem weet zelf ook wel dat hij geen kans maakt om lijsttrekker te worden, daar is hij volgens mij ook helemaal niet in geïnteresseerd. Prem wil gewoon even het merk Prem promoten.

Het is nog heel vroeg om de peilingen erg serieus te nemen, maar zoals het er nu uitziet doet Timmermans het wel goed. Het lijkt erop dat PvdA/GL onder hem de strijd om de grootste partij met de VVD en de BBB aan kan gaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:59

Karl66 schreef:
Het is nog heel vroeg om de peilingen erg serieus te nemen, maar zoals het er nu uitziet doet Timmermans het wel goed. Het lijkt erop dat PvdA/GL onder hem de strijd om de grootste partij met de VVD en de BBB aan kan gaan.

Is nog lastig te zeggen. Timmermans heeft eind vorige week aangegeven lijsttrekker te willen worden en op diezelfde dag is de laatste peiling van I&O uitgekomen, waarin ze het wel goed doen (28 vs 25 voor de VVD vs 21 voor de BBB). Peilingen van Ipsos en Maurice de Hond dateren nog van voor die tijd. Ben heel benieuwd naar peilingen die binnenkort gaan komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:14

ik denk dat de kandidatuur van Timmermans voor een verschuiving op links zal zorgen, maar dat er met de rechtse partijen weinig zal veranderen.

Mensen die normaal op een rechtse partij stemmen gaan nu niet ineens op links. maar mensen die eerder sp of d66 stemden zullen zich nu misschien (tactisch) achter Timmermans voegen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:29

Ik ben vooral heel erg benieuwd naar het programma waar Groenlinks/PVDA mee gaat komen.
Timmermans heeft zich in Brussel hard gemaakt voor hele strenge milieu en natuurwetgeving. Die ze zaken nog moeilijker voor Nederland maken dan nu met de stikstofcrisis.

Nu mag Timmermans vertellen hoe hij dat wil aanpakken. En ik hoop ook dat ze hun plannen goed laten doorrekenen. Vanuit Brussel de lidstaten regels op leggen is 1 ding. Maar nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe Timmermans deze regels in Nederland zou willen implementeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:52

Loretta schreef:
Vanuit Brussel de lidstaten regels op leggen is 1 ding. Maar nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe Timmermans deze regels in Nederland zou willen implementeren.

Ik ook, Rutte is er niet eens aan begonnen.
(Ja, mevrouw Van der Wal wel - maar na een jaar gedoe nog steeds weinig gebeurd.)

And please: niets doen aan klimaat is vele malen duurder.

Bouwen kan in principe wel degelijk, maar niet op de ouderwetse manier (met beton).
En graag voor één- en tweepersoons huishoudens zoals starters.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:26

juval schreef:
ik denk dat de kandidatuur van Timmermans voor een verschuiving op links zal zorgen, maar dat er met de rechtse partijen weinig zal veranderen.

Mensen die normaal op een rechtse partij stemmen gaan nu niet ineens op links. maar mensen die eerder sp of d66 stemden zullen zich nu misschien (tactisch) achter Timmermans voegen.

Denk je niet dat Timmermans interessant kan zijn voor een groep VVD stemmers? Mijn ouders zijn hele loyale VVD-stemmers, al jaren, maar Timmermans vinden ze dan wel weer heel sympathiek. Zal ook wel helpen dat het een mede Limburger is :))

Ik acht de kans nog wel aanwezig dat mijn ouders op PvdA/GL gaan stemmen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:05

julius_juut schreef:
Nikass schreef:

Groenlinks/PvdA hebben toch niets met die Prem van doen behalve dat hij lid is van de PvdA? Die heeft zichzelf voorgedragen, zonder verder iets met/voor de partij gedaan te hebben. Gewoon aandachtsgeil en ziet een kans.

Ja dat denk ik ook hoor :D

Loretta waarom zouden strenge milieu maatregelen het moeilijker maken voor Nederland?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 03:34

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:00

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:34

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:46

Janneke2 schreef:
mce schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 5f91&ei=11

toch leuk geld, toeslagenouders wachten wel.

Dat zou een reden kunnen zijn om Mark R. geen wachtgeld te geven.

hij zou er om die reden vrijwillig van moeten afzien, maar dat "niet actieve geheugen" :(

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:48

Die heeft zó een nieuwe baan hoor, en dat wachtgeld helemaal niet nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:59

Ik gun hem het wachtgeld wel. En wat hij en andere politici ermee doen is aan hen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:01

En als de zekerheid van het wachtgeld er niet was, zou er denk ik niemand meer voor een politieke functie kiezen, zeker als je aan het hoofd staat van een wat controversiële club. Wie gaat Wilders ooit in dienst nemen, inclusief zijn hele club beveiligers?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:02

Jessix schreef:
Ik gun hem het wachtgeld wel. En wat hij en andere politici ermee doen is aan hen.

Bovendien, hij heeft er recht op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:03

prompter schreef:
En als de zekerheid van het wachtgeld er niet was, zou er denk ik niemand meer voor een politieke functie kiezen, zeker als je aan het hoofd staat van een wat controversiële club. Wie gaat Wilders ooit in dienst nemen, inclusief zijn hele club beveiligers?

Ik vind het sowieso, of je het nou met ze eens bent of niet, een rot baan. Ga er maar aan staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:04

nou Omtzigt laat zich in ieder geval niet meer voor het CDA karretje spannen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:45

prompter schreef:
En als de zekerheid van het wachtgeld er niet was, zou er denk ik niemand meer voor een politieke functie kiezen

Naar de letter van de wet:

zowel de parlementsleden als de leden van de regering
zijn niet in loondienst.
'Het is een vrij beroep', dwz NUL bescherming tegen ontslag.

Dwz: de Tweede Kamer kan de regering ontslaan - doorgaans wordt de regering dan 'demissionair', maar het kan zijn dat een deel van de ministersploeg,
of één enkele minister
'pats boem' op straat staat.

Terecht.
De Tweede Kamer is de baas in dit land en ik vind dat na een motie van wantrouwen iemand hoort op te stappen.
En de Tweede Kamer heeft instrumenten om iemand te dwingen.
(Maar dat is dus qua sociale zekerheid wat wiebelig.)

Tweede Kamerleden kunnen NIET ontslagen worden.
(Dat zou me wat zijn. Wij kiezen onze volksvertegenwoordigers - en opeens wordt iemand somehow uit de Tweede Kamer gekieperd...???)

Maar hoe lang precies 'de Tweede Kamer zit' weet je nooit.
Je weet dat er een maximum termijn is (vier jaar) - maar met regelmaat 'valt het kabinet' binnen vier jaar. Dus misschien zit je er een half jaar (Balkenende I).

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:45

als Omtzigt met een nieuwe partij komt, tot wanneer kan dat, begrijp dat het moet voordat de papierwinkel gedrukt wordt, maar wanneer sluit die termijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1026385 ... amenwerken

als hij met een nieuwe partij komt is het wel heel zijzonder dat er nog niets "gelekt" is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:10

julius_juut schreef:
Nikass schreef:

Prem was vroeger lid van de SP naar eigen zeggen indertijd bij de wereld draait door tegen Lilian Marijnissen. Dus ik kijk hier wel van op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:56

mce schreef:
als Omtzigt met een nieuwe partij komt, tot wanneer kan dat, begrijp dat het moet voordat de papierwinkel gedrukt wordt, maar wanneer sluit die termijn.

43 dagen voor de verkiezingen.
(Half oktober ergens.)

En het hoeft geen partij te zijn, de kieswet spreekt enkel over 'lijsten': een groep mensen die zich samen verkiesbaar stellen.