Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:pien_2010 schreef:Tip, kijk nieuwsuur terug die een reportage van de hele sector heeft gemaakt met pleidooi dat iedereen mee doet en betaalt ad transitie (boeren, maar ook bv campina, de toeleveringsbedrijven, de bank etc). Ik vond het interessant.
Die bedrijven en zeker de bank die gaan niet mee doen. Die lopen zoals gewoonlijk weg voor de schade die ze zelf hebben aangericht.
Janneke2 schreef:... ik ben het met je eens dat ze (campina, rabobank, en wat mij betreft ook graag A-ware, De r/Heus en Van Drie) vast niet staan te juichen.
Maar 'in de polder' kan veel en dan weet je nooit 'hoe een koe een haas vangt'....
bigone schreef:Tja, er zit een hele grote achter die goudgeld verdiend aan de kalver industrie, de van Drie familie. Die hebben van allerlei mooie milieu technische kreten op hun site staan maar of dat de ammoniak uitstoot naar beneden brengt? Ze zijn de grootste in Nederland en op overnamepad. De andere vier zijn een stukje kleiner.
Oom heeft heel vroeger, jaren 60, een kalveropfok gehad, ik heb daar als meisje van 16 vaak geholpen. Sinds die tijd is er gelukkig al heel veel veranderd maar de nicht die het heeft overgenomen zegt nu ook, ik vind het best om uitgekocht te worden. We werken ons uit de naad maar door die wurgcontracten, want daar komt het op neer, heb ik er geen zin meer in. Ze is een vrij grote met een modern bedrijf maar heeft zoiets, zet er wel caravans en campers in, meer tijd en minder gedoe. Haar man werkt gewoon in loondienst en dat is maar goed ook.
bigone schreef:Laat mijn voorbeeld nu net over diegene gaan die hier de kalveren importeert, opfokt en weer naar het buitenland verstuurd. Hooguit 10 % kalfsvlees wordt in Nederland gegeten . En ja, ook supermarkten zijn bekend om hun contracten en de druk die ze op leveranciers kunnen zetten. Vooral ook veroorzaakt omdat er een aantal hele grote spelers zijn waar de tussenhandel absoluut in het vak moet liggen aangezien ze anders vaak niets meer hebben. En zo kun je het rijtje afgaan want diegene die het werkt doet en produceert , leningen afsluit enzenz krijgt meestal het minste !
Cowboy55 schreef:Man man man……of je nou voor de boeren bent of tegen de boeren of geen mening hebt, check je bronnen!........
Kortom: verspreiders van leugens van overal en nergens bemoeien zich met wat er hier gebeurt. Dan kun je denken: mooi, aandacht. Maar deze mensen zijn er puur voor hun eigen inkomen. Wat hier gebeurt interesseert ze gene ene f*ck.
Kinke schreef:weet je het zeker? ik herken het orchideeën verhaal namelijk
https://www.youtube.com/watch?v=0TPVULk4qIQ
Janine1990 schreef:Janneke2 schreef:... ik ben het met je eens dat ze (campina, rabobank, en wat mij betreft ook graag A-ware, De r/Heus en Van Drie) vast niet staan te juichen.
Maar 'in de polder' kan veel en dan weet je nooit 'hoe een koe een haas vangt'....
Misschien even kijken naar de statements aangaande de hele stikstofdiscussie, van CONO, A-Ware, RFC... Met name CONO en A-ware vond ik indrukwekkend.
Citaat:Wat voor bestaansrecht hebben zulke bedrijven zonder boeren?
Microbiologie?Citaat:Hoeveel boeren hoor je daadwerkelijk klagen over deze firma's? (in ieder geval zuivel hoor ik persoonlijk niemand over, tenzij ze niet meer mogen leveren aan de A-merken die in ieder geval in bovenstaand rijtje staan, maar dat heeft alles te maken met microbiologie)
Citaat:En hoeveel nieuwe firma's zijn er in de loop der jaren, en met name recent, opgestaan om het wiel opnieuw uit te vinden?
Citaat:Als men het oneens is, zijn er genoeg te vinden om iets nieuws op te starten. Decentraliseren, enig idee wat dat gaat kosten? Hoe weinig rendabel het is om allerlei kleine zuivelondernemingen te hebben?
Citaat:Ja eigen gewin, maar daarmee ook gewin voor de boer!
Citaat:Nee, dat afgeven op die grote bedrijven vind ik wat kwalijk.
bigone schreef:Tja, er zit een hele grote achter die goudgeld verdiend aan de kalver industrie, de van Drie familie. Die hebben van allerlei mooie milieu technische kreten op hun site staan maar of dat de ammoniak uitstoot naar beneden brengt? Ze zijn de grootste in Nederland en op overnamepad. De andere vier zijn een stukje kleiner.
Oom heeft heel vroeger, jaren 60, een kalveropfok gehad, ik heb daar als meisje van 16 vaak geholpen. Sinds die tijd is er gelukkig al heel veel veranderd maar de nicht die het heeft overgenomen zegt nu ook, ik vind het best om uitgekocht te worden. We werken ons uit de naad maar door die wurgcontracten, want daar komt het op neer, heb ik er geen zin meer in. Ze is een vrij grote met een modern bedrijf maar heeft zoiets, zet er wel caravans en campers in, meer tijd en minder gedoe. Haar man werkt gewoon in loondienst en dat is maar goed ook.
Citaat:Ja, dan schrik ik even...
Janine1990 schreef:Jeetje, Janneke... Nu begin je alweer over die 4 miljard van A-Ware, terwijl je zelf op 20 juni hebt verkondigd dat het om 2,2 miljard OMZET ging... En volgens mij heeft iemand anders je er ook al op gewezen...
Citaat:En wellicht is het goed om eens te kijken waar dergelijke bedrijven in investeren. Want je blijft telkens hetzelfde roepen over geld, maar je komt ook telkens weer met de verkeerde bedragen. Dat geeft mij in ieder geval niet echt het gevoel dat je jezelf van de juiste informatie voorziet.
Citaat:Daarnaast, als je zo'n fan bent van coöperaties, waarom die haat tegen RFC?
Citaat:Waarom de haat richting andere grote bedrijven, als die allemaal in de greep van de detailhandel (is dat de juiste benaming?) zitten? Dan ligt het in ieder geval al niet bij één bedrijf...
het artikel schreef:-‘Op dit moment exporteren we zestig procent van onze productie. In principe kan dat eruit, zonder dat we honger lijden. Maar de grote agro-industriële bedrijven, zoals Friesland-Campina, zullen dat niet leuk vinden.’
-‘Doordat we ons vlees en onze melk exporteren, zijn we aan het concurreren met landen waar het nog goedkoper kan. Wij moeten een productiesysteem in de benen houden met hele lage kostprijzen. Dat leidt bovendien tot een enorme milieu-impact.’
-Zij [de boeren] worden geadviseerd door de agrarische industrie. [..] En die is er voor de export van onze melk, tomaten en vlees. Voor die industrie is het van wezenlijk belang dat wij producten tegen een lage prijs kunnen leveren. Dus de industrie adviseert boeren hoe ze dat het beste kunnen doen. Daar is niks mee, behalve dan dat het milieu nooit in dat plaatje is meegenomen. Alle milieukosten worden de Nederlanders betaald, en niet door de Duitsers die onze producten afnemen.’
-De financiële belangen van de agrarische industrie zijn aanzienlijk. Vorig jaar exporteerde Nederland voor meer dan honderd miljard euro aan landbouwproducten. [..] ‘Het probleem is dat het grootste deel van dit geld niet bij de boeren, maar bij de andere schakels in de productieketen terecht komt’. Ze wijst ook op de rol van de consument: ‘Die betaalt veel minder voor een pak melk in de supermarkt dan eigenlijk zou moeten.’
Janneke2 schreef:Janine1990 schreef:Jeetje, Janneke... Nu begin je alweer over die 4 miljard van A-Ware, terwijl je zelf op 20 juni hebt verkondigd dat het om 2,2 miljard OMZET ging... En volgens mij heeft iemand anders je er ook al op gewezen...
Excuses, bij deze de genoemde cijfers
Zuivergigant A-ware:
omzet 2,2 miljard euro,
winst 51 miljoen,
eigen vermogen van 120 miljoen, eigenaar in de quote 500.
...
Inderdaad, geen 4 miljard.
Een béétje minder.
Maar ik vind de winstcijfers nog steeds absurd.
Janneke2 schreef:Janine1990 schreef:Daarnaast, als je zo'n fan bent van coöperaties, waarom die haat tegen RFC?
Waar word ik nou weer van beschuldigd?
Eerst omzetcijfers (die mij in deze discussie niet interesseren) - en nu schijn ik over RFC te hebben geschreven?Citaat:Waarom de haat richting andere grote bedrijven, als die allemaal in de greep van de detailhandel (is dat de juiste benaming?) zitten? Dan ligt het in ieder geval al niet bij één bedrijf...
Haat vind ik het woord niet.
Maar mijn bezwaren tegen de verrotheid van de sector moge duidelijk zijn.
Janneke2 schreef:Janine1990 schreef:Microbiologie?Hoeveel boeren hoor je daadwerkelijk klagen over deze firma's? (in ieder geval zuivel hoor ik persoonlijk niemand over, tenzij ze niet meer mogen leveren aan de A-merken die in ieder geval in bovenstaand rijtje staan, maar dat heeft alles te maken met microbiologie)
Ik denk dat de coöperaties ook uiterst schoon werken.
Janneke2 schreef:Janine1990 schreef:Als men het oneens is, zijn er genoeg te vinden om iets nieuws op te starten. Decentraliseren, enig idee wat dat gaat kosten? Hoe weinig rendabel het is om allerlei kleine zuivelondernemingen te hebben?
Ja, zo denkt men in de gegoede kant van een verziekte sector.
Echt, het is precies zoals er in de 19e eeuw op arbeiders werd ingepraat.
'Het kan niet anders.'
De textielbaronnen bedoelden : we willen niet anders.
Wij lekker rijk, hartstikke fijn, einde verhaal.
Janneke2 schreef:Een serie ondernemers denkt mij als burger op te mogen zadelen met vervuiling - 'maar zo is het niet, he'.