steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:40

... ik ben het met je eens dat ze (campina, rabobank, en wat mij betreft ook graag A-ware, De r/Heus en Van Drie) vast niet staan te juichen.

Maar 'in de polder' kan veel en dan weet je nooit 'hoe een koe een haas vangt'....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:50

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Tip, kijk nieuwsuur terug die een reportage van de hele sector heeft gemaakt met pleidooi dat iedereen mee doet en betaalt ad transitie (boeren, maar ook bv campina, de toeleveringsbedrijven, de bank etc). Ik vond het interessant.

Die bedrijven en zeker de bank die gaan niet mee doen. Die lopen zoals gewoonlijk weg voor de schade die ze zelf hebben aangericht.

Heb je gekeken? Zo nee, ga kijken. Je oordeelt al zonder dat je het item gezien hebt. Het was interessant hoe de wereld er omheen in beeld werd gebracht en een bedrijf reageerde wel. En zeker niet verkeerd.

Ook wat Janneke zegt met de koe en de haas....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:57

Man man man……of je nou voor de boeren bent of tegen de boeren of geen mening hebt, check je bronnen!

Een paar dagen geleden meldde ene HenkJan89(en een bende andere getallen) op Twitter dat de boeren een oude Sherman Firefly tank inzetten tbv de blokkades. Associated Press checkte het verhaal:

CLAIM: A video shows a tank purchased by Dutch farmers who will use it to block distribution centers.

AP’S ASSESSMENT: False. The tank in the video wasn’t purchased by protesters. Instead, the video shows a vintage tank being returned to its owner’s warehouse after it was brought out to be featured at a museum.

THE FACTS: Protests across the Netherlands have ramped up this week, with angry farmers using trucks and tractors to block roads and supermarket distribution centers, The Associated Press has reported.

However, a video purportedly showing a tank purchased for this purpose is being misrepresented online. The video shows a tank with the number 34 emblazoned on its side, unloading from a truck and rolling down a street.

“So, uh.... Dutch farmers have purchased a tank to use to block distribution centres,” read a tweet with the video shared more than 13,000 times.

“Farmers in the #Netherlands have just purchased a British tank from Russian arms dealers – to use against Dutch police,” another tweet read.

Yet a closer look at the video shows the vehicle is actually a restored vintage tank that was scheduled to appear at a museum exhibition earlier this year.

The numbers printed on the tank in the video match those of a restored WWII Sherman Firefly tank that was featured in an advertisement for a June 2022 “Tankfest” event held by the Tank Museum in Bovington, U.K.

An online document showing “Surviving Sherman Firefly tanks” also features a photo of the tank, explaining it was built in 1943 and is located in the Netherlands. The document identifies the owner of the tank as “Classic MV’s.”

A Facebook page for Classic MV’s, which did not immediately respond to a request for comment, has posted several photos and videos of the tank in recent months. The footage includes the same background as is featured in the tweet, as well as showing the tank loaded on the same loading truck.

Classic MV’s explained in a June 29 Facebook post that the tank did not make it to its scheduled exhibition “due to issues with customs/export papers etc.” Instead, the owner wrote, they participated in an event nearby.

HenkJan89en nog wat getallen is dus een manipulerende jokkebrok.

Vandaag verscheen er van een Canadese twitteraar die freelance werk doet voor rel sites een foto van een straaljager die door een tractor weggesleept wordt. De suggestie was dat het vliegtuig door Nederlandse boeren gejat was om ingezet te worden tegen de politie.

Feit: de straaljager is een MIG-21. Antieke Sovjet straaljager die NOOIT gebruikt is door een NATO land (want Sovjet). Daarnaast heeft de straaljager Kroatische markings.

Kortom: verspreiders van leugens van overal en nergens bemoeien zich met wat er hier gebeurt. Dan kun je denken: mooi, aandacht. Maar deze mensen zijn er puur voor hun eigen inkomen. Wat hier gebeurt interesseert ze gene ene f*ck.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 07-07-22 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:12

Janneke2 schreef:
... ik ben het met je eens dat ze (campina, rabobank, en wat mij betreft ook graag A-ware, De r/Heus en Van Drie) vast niet staan te juichen.

Maar 'in de polder' kan veel en dan weet je nooit 'hoe een koe een haas vangt'....

Misschien even kijken naar de statements aangaande de hele stikstofdiscussie, van CONO, A-Ware, RFC... Met name CONO en A-ware vond ik indrukwekkend.
Wat voor bestaansrecht hebben zulke bedrijven zonder boeren? Hoeveel boeren hoor je daadwerkelijk klagen over deze firma's? (in ieder geval zuivel hoor ik persoonlijk niemand over, tenzij ze niet meer mogen leveren aan de A-merken die in ieder geval in bovenstaand rijtje staan, maar dat heeft alles te maken met microbiologie)
En hoeveel nieuwe firma's zijn er in de loop der jaren, en met name recent, opgestaan om het wiel opnieuw uit te vinden? Als men het oneens is, zijn er genoeg te vinden om iets nieuws op te starten. Decentraliseren, enig idee wat dat gaat kosten? Hoe weinig rendabel het is om allerlei kleine zuivelondernemingen te hebben? Niet bepaald duurzaam...

Vasthouden aan oude normen en waarden is niet meer in... Bedrijven weten al lang dat je bij nieuwe ontwikkelingen de boot niet moet missen. Ik zie dit dan ook als een slim voorbeeld, waarbij een bedrijf aantoont mee te willen denken en helpen. Ja eigen gewin, maar daarmee ook gewin voor de boer!

RFC is volgens mij vrij eenvoudig op hun website te zien wat zij doen in het kader van duurzaamheid en specifiek CO2 uitstoot.

Nee, dat afgeven op die grote bedrijven vind ik wat kwalijk. Al begrijp ik na de laatste aflevering van 'The Mind Explained' wel een stuk beter waarom mensen dat doen. Overigens, even zo goed richting overheid.

En als ik dit lees...

bigone schreef:
Tja, er zit een hele grote achter die goudgeld verdiend aan de kalver industrie, de van Drie familie. Die hebben van allerlei mooie milieu technische kreten op hun site staan maar of dat de ammoniak uitstoot naar beneden brengt? Ze zijn de grootste in Nederland en op overnamepad. De andere vier zijn een stukje kleiner.
Oom heeft heel vroeger, jaren 60, een kalveropfok gehad, ik heb daar als meisje van 16 vaak geholpen. Sinds die tijd is er gelukkig al heel veel veranderd maar de nicht die het heeft overgenomen zegt nu ook, ik vind het best om uitgekocht te worden. We werken ons uit de naad maar door die wurgcontracten, want daar komt het op neer, heb ik er geen zin meer in. Ze is een vrij grote met een modern bedrijf maar heeft zoiets, zet er wel caravans en campers in, meer tijd en minder gedoe. Haar man werkt gewoon in loondienst en dat is maar goed ook.

Ja, dan schrik ik even... Ik weet niet goed met wie de vleesfokkerij contracten afsluit... Maar ik hoor links en rechts wel dat de detailhandel verschrikkelijk goed is in het opstellen van wurgcontracten.
En blijkbaar begrijpen de boeren dat ook, want die staan niet voor niets bij die distributiecentra.
Als ik op mijn werk voor 1 kilo kaas 6 euro betaal (en wees gerust, dat is gewoon gerijpt), maar iemand anders voor exact diezelfde soort kaas 7 euro per 2 ons betaalt... Dan begrijp ik wel waar het geld zit... En verpakkingsmateriaal is duur geworden, maar niet zó duur!
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 07-07-22 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:23

Laat mijn voorbeeld nu net over diegene gaan die hier de kalveren importeert, opfokt en weer naar het buitenland verstuurd. Hooguit 10 % kalfsvlees wordt in Nederland gegeten . En ja, ook supermarkten zijn bekend om hun contracten en de druk die ze op leveranciers kunnen zetten. Vooral ook veroorzaakt omdat er een aantal hele grote spelers zijn waar de tussenhandel absoluut in het vak moet liggen aangezien ze anders vaak niets meer hebben. En zo kun je het rijtje afgaan want diegene die het werkt doet en produceert , leningen afsluit enzenz krijgt meestal het minste !

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:32

bigone schreef:
Laat mijn voorbeeld nu net over diegene gaan die hier de kalveren importeert, opfokt en weer naar het buitenland verstuurd. Hooguit 10 % kalfsvlees wordt in Nederland gegeten . En ja, ook supermarkten zijn bekend om hun contracten en de druk die ze op leveranciers kunnen zetten. Vooral ook veroorzaakt omdat er een aantal hele grote spelers zijn waar de tussenhandel absoluut in het vak moet liggen aangezien ze anders vaak niets meer hebben. En zo kun je het rijtje afgaan want diegene die het werkt doet en produceert , leningen afsluit enzenz krijgt meestal het minste !

Dit soort grote spelers zitten er niet in vanwege emotie en band met familiebedrijf. Die kun je toch moeiteloos laten verkassen naar Polen of Denemarken? We hebben er blijkbaar hier geen lusten van dus de lasten kunnen we ook missen als kiespijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 06:56

Cowboy55 schreef:
Man man man……of je nou voor de boeren bent of tegen de boeren of geen mening hebt, check je bronnen!........
Kortom: verspreiders van leugens van overal en nergens bemoeien zich met wat er hier gebeurt. Dan kun je denken: mooi, aandacht. Maar deze mensen zijn er puur voor hun eigen inkomen. Wat hier gebeurt interesseert ze gene ene f*ck.

Volgens mij proberen een aantal mensen dat al een paar pagina's lang uit te leggen :j

Ook met het bericht over hooibalen voor de deur van de politieman bijvoorbeeld, ging ook over de socials.. Je zou denken dat men vanuit de Covid berichtgeving wat geleerd heeft, maar dat lijkt niet zo te zijn.
En in tegenstelling tot tijdens Covid, mag je hier nu wel regels uit nieuwsberichten plaatsen zonder bron bijvoorbeeld (en is het antwoord nu van de andere kant 'ja zeg, ga dat zelf lekker opzoeken .. :+ )
:')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:09

In nieuwsuur besteedden ze daar ook aandacht aan, aan al dat verspreiden van nep nieuws en er wordt van gesmuld overal in ver weggie stan.
Er was ook een boer die vertelde dat alle boeren het met elkaar moeten doen en dat het niet goed is als bv de biologische boeren een uitzondering positie krijgen. Dat zet alleen maart kwaad bloed. Hij vertelde dat hij vroeger melk produceerde en er een voorstel kwam van een van de bedrijven om hem heen om iets efficiënter te gaan werken. Hij veranderde zaken, kostte veel geld en inderdaad de productie ging goed omhoog. MAAR zo vertelde hij, dat geld kwam terecht bij het bedrijf die met dat idee was gekomen. Dus de man zelf had alle risico en het werken maar niet de extra inkomsten. Toen was hij zat. Hij nam contact op met Campina want hij wilde biologisch gaan boeren→ maar die gaven niet thuis. Die markt zou vol zitten , zou niet rendabel zijn etc. Daar was hij nog steeds heel boos over, want zijn opa deed al zaken met campina en campina dacht hij, was er voor de boeren en er kwam alleen maar Campina melk op tafel.
Toen heeft hij het roer zonder campina omgegooid en hij liep over zijn weilanden en vertelde wat we allemaal zagen aan bloemetjes en plantjes. En zo vertelde hij lachend→ ik geniet weer van het echt boeren leven. Het is veel rustiger geworden, ik heb nog nooit zo weinig melk geproduceerd en toch zo goed verdiend. Want met dank aan de consument er is een hele grote groep (en hij is er van overtuigd dat dit nog lang niet verzadigd is) die wel meer wil betalen voor een litertje melk. En dan is het wel rendabel. Hij bedankte de consument daarvoor. Trots vertelde hij dat hij de orchideeën wel even had afgeschermd in zijn wei want dat was nog wat kwetsbaar in aantallen, en hij wilde niet dat zijn koeien het opaten cq er over heen banjerden. Hij deed aan strook begrazing.
Het was een interessant item. Een man van een bedrijf waar die man zaken mee deed vertelde zijn visie op het geheel en met name hij kwam dat iedereen het samen moet gaan doen, waarop later de bedrijfseconoom van nieuwsuur ook het over de Rabo bank had die nl heel wat leningen heeft uitstaan van boeren en daar mag ook iets van verwacht worden. Inmiddels blijkt dat de minister die hele wereld rondom de boeren ook gaat meenemen in de voorstellen. We gaan het meemaken, maar ik vond het echt interessant en ook positief.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:39

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:49

Neen Kinke, die was het zeker niet!

Althans daar is geen woord over gezegd. Wij zagen een blije realistische boer die zijn visie op het geheel gaf en die was positief en optimistisch en hij ging voor verbinding van ALLE boeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:52

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:57

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:58

dacht ik al, maar hij heeft ook een groot probleem volgens de beruchte stikstof kaart

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:59

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:00

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:

Misschien even kijken naar de statements aangaande de hele stikstofdiscussie, van CONO, A-Ware, RFC... Met name CONO en A-ware vond ik indrukwekkend.

Ehm, ik wil best extra huiswerk doen.
Maar even de vraag: wat koop ik voor statements? (Geboren Rotterdamse: geen woorden maar daden. Niet l#llen maar mouwen opstropen.)
Citaat:
Wat voor bestaansrecht hebben zulke bedrijven zonder boeren?

Hmmm, dat is wel een aparte vraag.

Ik bedoel maar: in hoeverre heb je als boer dit soort bedrijven nodig? (Ik denk dat het uitstekend zonder kan. Ik ben een fan van coöperaties.)

Citaat:
Hoeveel boeren hoor je daadwerkelijk klagen over deze firma's? (in ieder geval zuivel hoor ik persoonlijk niemand over, tenzij ze niet meer mogen leveren aan de A-merken die in ieder geval in bovenstaand rijtje staan, maar dat heeft alles te maken met microbiologie)
Microbiologie?
Ik denk dat de coöperaties ook uiterst schoon werken.

En ;) boeren klagen over alles, is het nou goed?

En ik klaag als belastingbetaler over een verrotte sector, waarbij de ik mij blauw betaal,
de boeren bijna kopje onder gaan en in een soort wurggreep zitten
en A-ware vorig jaar 4 miljard winst maakte.
Nou, van mij mag iedere cent van die 4 miljard meteen terug in de sector.
(Ik hoef m niet per se terug in mijn eigen portemonnee, maar ik vind het diefstal.)
Citaat:
En hoeveel nieuwe firma's zijn er in de loop der jaren, en met name recent, opgestaan om het wiel opnieuw uit te vinden?

Geen idee, maar zie boven : ik zit niet te wachten op 'meer van hetzelfde'.
Citaat:
Als men het oneens is, zijn er genoeg te vinden om iets nieuws op te starten. Decentraliseren, enig idee wat dat gaat kosten? Hoe weinig rendabel het is om allerlei kleine zuivelondernemingen te hebben?

Ja, zo denkt men in de gegoede kant van een verziekte sector.

Echt, het is precies zoals er in de 19e eeuw op arbeiders werd ingepraat.
'Het kan niet anders.'
De textielbaronnen bedoelden : we willen niet anders.
Wij lekker rijk, hartstikke fijn, einde verhaal.

(De arbeiders waar ze van profiteetden woonden in schuurtjes en krotten 'eigen verantwoordelijkheid' en waren letterlijk broodmager. Zelden kon men een volwaardige maaltijd betalen.)

En je kunt nog steeds, ook in de 21ste eeuw hartstikke rijk worden, maar buiten de agrarische sector lukt het niet meer met wurggrepen.
Citaat:
Ja eigen gewin, maar daarmee ook gewin voor de boer!

Op zich kan het, maar doe mij maar een coöperatie.
En in de huidige stand van zaken vind ik het voorop zetten, ook letterlijk, van 'eigen gewin' volstrekt buiten de orde.
Eerst de boeren uit de wurggreep, dan milieu schade weg,
voortaan nul subsidie -
daarna mag je winst maken hoor.
Eerder is het als gezegd diefstal. Of roofbouw.
Citaat:
Nee, dat afgeven op die grote bedrijven vind ik wat kwalijk.

Dat mag je vinden.
Hierboven mijn argumentatie.

bigone schreef:
Tja, er zit een hele grote achter die goudgeld verdiend aan de kalver industrie, de van Drie familie. Die hebben van allerlei mooie milieu technische kreten op hun site staan maar of dat de ammoniak uitstoot naar beneden brengt? Ze zijn de grootste in Nederland en op overnamepad. De andere vier zijn een stukje kleiner.
Oom heeft heel vroeger, jaren 60, een kalveropfok gehad, ik heb daar als meisje van 16 vaak geholpen. Sinds die tijd is er gelukkig al heel veel veranderd maar de nicht die het heeft overgenomen zegt nu ook, ik vind het best om uitgekocht te worden. We werken ons uit de naad maar door die wurgcontracten, want daar komt het op neer, heb ik er geen zin meer in. Ze is een vrij grote met een modern bedrijf maar heeft zoiets, zet er wel caravans en campers in, meer tijd en minder gedoe. Haar man werkt gewoon in loondienst en dat is maar goed ook.

Citaat:
Ja, dan schrik ik even...

Goed zo.
Welkom in de realiteit.
Afgezien van de financiële kant van de zaak:
het is in principe overbodig gesleep met dieren.
Afgezien van 'sielug' : de kans op ziekten overbrengen wordt vergroot. Denk aan mond-en klauwzeer in 2001: dat verspreidde zich erg snel vanwege dit soort gesleep.
Verder is overbodig vervoer verre van duurzaam,
en de mest blijft hier in Nederland, waar wij allemaal last van hebben maar geen cent voor krijgen.
Andermaal: ik vind het (kort door de bocht) diefstal.
Een serie ondernemers denkt mij als burger op te mogen zadelen met vervuiling - 'maar zo is het niet, he'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:04

Daar heeft hij het in ieder geval niet over gehad Kinke in de uitzending van gisteren. Ik vind het een goed filmpje en ook heel waar.
Wat een verschil het leven op zijn land en het geen leven hebben op zijn vroegere land.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:38

Jeetje, Janneke... Nu begin je alweer over die 4 miljard van A-Ware, terwijl je zelf op 20 juni hebt verkondigd dat het om 2,2 miljard OMZET ging... En volgens mij heeft iemand anders je er ook al op gewezen... En wellicht is het goed om eens te kijken waar dergelijke bedrijven in investeren. Want je blijft telkens hetzelfde roepen over geld, maar je komt ook telkens weer met de verkeerde bedragen. Dat geeft mij in ieder geval niet echt het gevoel dat je jezelf van de juiste informatie voorziet.

Maar laat me vooral weten hoe je duurzaam kan decentraliseren, ZONDER extra stikstofuitstoot zowel in NOx als NO3...

Daarnaast, als je zo'n fan bent van coöperaties, waarom die haat tegen RFC?
Waarom de haat richting andere grote bedrijven, als die allemaal in de greep van de detailhandel (is dat de juiste benaming?) zitten? Dan ligt het in ieder geval al niet bij één bedrijf...

Vergeet niet, iedereen heeft zijn eigen realiteit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:22

Janine1990 schreef:
Jeetje, Janneke... Nu begin je alweer over die 4 miljard van A-Ware, terwijl je zelf op 20 juni hebt verkondigd dat het om 2,2 miljard OMZET ging... En volgens mij heeft iemand anders je er ook al op gewezen...

Excuses, bij deze de genoemde cijfers
Zuivergigant A-ware:
omzet 2,2 miljard euro,
winst 51 miljoen,
eigen vermogen van 120 miljoen, eigenaar in de quote 500.

Royal De Heus,
omzet 3.2 miljard,
winst 125 miljoen,
eigen vermogen 1,4 miljard.
Eigenaar in de quote 500.

Van - Drie groep,
omzet 2,3 miljard,
winst 75 miljoen,
geschat eigen vermogen 1,2 miljard. Eigenaren in de quote 500.

Inderdaad, geen 4 miljard.

Een béétje minder.
Maar ik vind de winstcijfers nog steeds absurd.

De omzet geloof ik grif, maar vind ik momenteel niet zo interessant.
Absurd, omdat ik als belastingbetaler flink in de buidel mag tasten voor de landbouw sector, maar ik niet zo geloof dat dat geld goed terecht komt.

Citaat:
En wellicht is het goed om eens te kijken waar dergelijke bedrijven in investeren. Want je blijft telkens hetzelfde roepen over geld, maar je komt ook telkens weer met de verkeerde bedragen. Dat geeft mij in ieder geval niet echt het gevoel dat je jezelf van de juiste informatie voorziet.

...je mag voelen wat je wil.

Ik spreek over winst.
A-ware zal best investeren - maar ik baal van een landbouwsector waar ik flink voor mag betalen,
met als resultaat
uitgeperste boeren die niet weten hoe ze verder moeten
milieu vervuiling
achteruitgang van biodiversiteit:
zaken die nog meer geld gaan kosten.

En wie gaat dat betalen?
Wat mij betreft degene die er winst mee gemaakt heeft, niet de belastingbetaler.

Citaat:

Waar word ik nou weer van beschuldigd?
Eerst omzetcijfers (die mij in deze discussie niet interesseren) - en nu schijn ik over RFC te hebben geschreven?
Citaat:
Waarom de haat richting andere grote bedrijven, als die allemaal in de greep van de detailhandel (is dat de juiste benaming?) zitten? Dan ligt het in ieder geval al niet bij één bedrijf...

Haat vind ik het woord niet.
Maar mijn bezwaren tegen de verrotheid van de sector moge duidelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-07-22 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:29

Ik plaats hem vandaag gewoon nog maar een keer. Het sluit naadloos aan bij het betoog van Janneke.

Artikel voor wie het interesseert over koeien, varkens, stikstof, boeren, (wan)beleid en (agro-)industrie.

RUG-wetenschapper over stikstofprobleem:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/938200/rug-wetenschapper-over-stikstofprobleem-we-produceren-vooral-voor-duitsland

het artikel schreef:
-‘Op dit moment exporteren we zestig procent van onze productie. In principe kan dat eruit, zonder dat we honger lijden. Maar de grote agro-industriële bedrijven, zoals Friesland-Campina, zullen dat niet leuk vinden.’
-‘Doordat we ons vlees en onze melk exporteren, zijn we aan het concurreren met landen waar het nog goedkoper kan. Wij moeten een productiesysteem in de benen houden met hele lage kostprijzen. Dat leidt bovendien tot een enorme milieu-impact.’
-Zij [de boeren] worden geadviseerd door de agrarische industrie. [..] En die is er voor de export van onze melk, tomaten en vlees. Voor die industrie is het van wezenlijk belang dat wij producten tegen een lage prijs kunnen leveren. Dus de industrie adviseert boeren hoe ze dat het beste kunnen doen. Daar is niks mee, behalve dan dat het milieu nooit in dat plaatje is meegenomen. Alle milieukosten worden de Nederlanders betaald, en niet door de Duitsers die onze producten afnemen.’
-De financiële belangen van de agrarische industrie zijn aanzienlijk. Vorig jaar exporteerde Nederland voor meer dan honderd miljard euro aan landbouwproducten. [..] ‘Het probleem is dat het grootste deel van dit geld niet bij de boeren, maar bij de andere schakels in de productieketen terecht komt’. Ze wijst ook op de rol van de consument: ‘Die betaalt veel minder voor een pak melk in de supermarkt dan eigenlijk zou moeten.’

Ook een reactie van FrieslandCampina en Agrifirm.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:33

Er is een papierfabriek vandaag de pineut :+ een van de grotere vervuilers van gelderland en die zit bijna bovenop een natura 2000 gebied. En dan nog zegt een van de directeuren ik weet niet waarom ze ons moeten hebben. Tsja. 8)7 Het is daar een komen een gaan van vrachtautos. Het halve dorp stinkt door de geuren die ze als fabriek uitstoten. Al aangewezen als een van de grotere vervuilers maar ze hoeven er voor nu niks tegen te doen,

En dan zou je als directeur niet snappen waarom ze jou bedrijf willen blokkeren.

Ik vermoed dat de blokkades nog wel eens langer kunnen doorgaan. Iedere dag iets anders even vastzetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:47

Ik vind ook dat zeker de industrie aangepakt moet worden, niet alleen de landbouw en veeteelt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:52

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:
Jeetje, Janneke... Nu begin je alweer over die 4 miljard van A-Ware, terwijl je zelf op 20 juni hebt verkondigd dat het om 2,2 miljard OMZET ging... En volgens mij heeft iemand anders je er ook al op gewezen...

Excuses, bij deze de genoemde cijfers
Zuivergigant A-ware:
omzet 2,2 miljard euro,
winst 51 miljoen,
eigen vermogen van 120 miljoen, eigenaar in de quote 500.

...

Inderdaad, geen 4 miljard.

Een béétje minder.
Maar ik vind de winstcijfers nog steeds absurd.

Los van hoe eerlijk het geld verdeeld wordt, de rol van A-ware in het geheel, etc, 2,3% winst vind ik niet schrikbarend veel om heel eerlijk te zijn

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:43

Als tip er is gister een film uitgekomen ‘Grutto’ daar wordt ook veel getoond als het gaat om de agrarische sector. De film is opgenomen in samenwerking met boeren. Echt de moeite waard en zeer relevant nu. Ik heb hem gister gezien op de première en het laat een mooi beeld zien van natuurbeheer en de agrarische sector die samen gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:56

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:

Waar word ik nou weer van beschuldigd?
Eerst omzetcijfers (die mij in deze discussie niet interesseren) - en nu schijn ik over RFC te hebben geschreven?
Citaat:

Haat vind ik het woord niet.
Maar mijn bezwaren tegen de verrotheid van de sector moge duidelijk zijn.

Bezwaren tegen RFC... Ook prima... Het komt allemaal vijandig en hatelijk op mij over... Maar ja, goed, boerenafkomst, werkt in de zuivelindustrie...
Je hebt het meerdere keren genoemd als boeven, vervolgens geef je aan fan te zijn van coöperaties... RFC ís een coöperatie, heel groot, maar wel een coöperatie. Boeren mogen zich sinds 1 juli geloof ik weer inkopen, dus ja...

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:
Hoeveel boeren hoor je daadwerkelijk klagen over deze firma's? (in ieder geval zuivel hoor ik persoonlijk niemand over, tenzij ze niet meer mogen leveren aan de A-merken die in ieder geval in bovenstaand rijtje staan, maar dat heeft alles te maken met microbiologie)
Microbiologie?
Ik denk dat de coöperaties ook uiterst schoon werken.

Uhhh... je had het gisteren druk met keurmerken... Dan ben je er vast ook op de hoogte dat niet elke boer in aanmerking komt voor levering aan RFC of A-ware, toch wel de grootste spelers in het veld. D-OC en Cono hebben ook hoge standaarden.
Maar als je microbiologische waarden niet oké zijn, kan je altijd nog leveren aan Hochwalt or so I heard

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:
Als men het oneens is, zijn er genoeg te vinden om iets nieuws op te starten. Decentraliseren, enig idee wat dat gaat kosten? Hoe weinig rendabel het is om allerlei kleine zuivelondernemingen te hebben?

Ja, zo denkt men in de gegoede kant van een verziekte sector.

Echt, het is precies zoals er in de 19e eeuw op arbeiders werd ingepraat.
'Het kan niet anders.'
De textielbaronnen bedoelden : we willen niet anders.
Wij lekker rijk, hartstikke fijn, einde verhaal.

Ik zou zeggen, als het zo goed en duurzaam kan, waarom ís er dan nog niet gedecentraliseerd? Genoeg boeren weggegaan bij RFC uit onvrede, die sloten zich echter aan bij A-ware. In een tijd dat er geen sprake was van een pandemie, stikstof niet bovenaan de agenda stond bij mijn weten...
Ik zeg nergens dat het niet anders kan, ik denk gewoon niet dat het rendabel is. Je moet dan eerst een niche vinden, zoals bijvoorbeeld ZUCO dat doet. Waarschijnlijk een stuk interessanter voor de consument die wat verder van de boer af staat. Maar de grote reuzen doen niet heel veel anders, er op na dat het gewoon op een veel grotere afstand van de consument is en de volumes dusdanig veel groter zijn dat er een fors prijsverschil is. Het proces blijft hetzelfde, en kán in verhouding zelfs duurzamer en milieubewuster zijn en ik gok dat dit in 80% van de gevallen ook zo is.

Janneke2 schreef:
Een serie ondernemers denkt mij als burger op te mogen zadelen met vervuiling - 'maar zo is het niet, he'.

Begrijp ik nu goed dat jij jezelf het slachtoffer vind in deze problematiek? Waarom dat?
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 08-07-22 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:58