Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:53

Shadow0 schreef:
Overigens... mijn bezwaar gaat helemaal niet zo ver als misschien verhoogde kans op longkanker. Ik krijg er in het hier en nu koppijn van, en keelpijn, en mijn neus kriebelt enorm, en allergie (voor dieren en bepaalde bomen) wordt flink versterkt.

En dat is voor mij reden genoeg om anderen geen last te bezorgen met mijn rookgewoontes.
Zo simpel kan het dus gewoon zijn. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:54

waarom niet nodig ThePast03?het topic gaat toch over roken?
een broodje knoflook eten vind ik dus net zo vies ja,je staat wel mensen te woord.
waarom reageer je gelijk zo geprikkeld dan?ik bedoel er niks vervelends mee,hoor.
en idd een vieze parfumlucht die sommigen op hebben,ben ik met je eens,is ook hoofdpijn veroorzakend Haha!

en als iemand mij zou vinden stinken,mogen ze dat ook zeggen,ik stink niet zo graag als ik in de apotheek werk Knipoog

maar ik ga weer te veel offtopic,sorry!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:55

ThePast03 schreef:
Shadow0 schreef:
Overigens... mijn bezwaar gaat helemaal niet zo ver als misschien verhoogde kans op longkanker. Ik krijg er in het hier en nu koppijn van, en keelpijn, en mijn neus kriebelt enorm, en allergie (voor dieren en bepaalde bomen) wordt flink versterkt.

En dat is voor mij reden genoeg om anderen geen last te bezorgen met mijn rookgewoontes.
Zo simpel kan het dus gewoon zijn. Knipoog

mee eens,en goed van je

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:56

Snoevie schreef:
waarom niet nodig [*olduser*]?het topic gaat toch over roken?

Maar stinken is niet iets wat alleen voorkomt bij rokers. Overigens ken ik zat niet-rokers die rokers niet ruiken of ze niet vinden stinken.
Toen ik zelf nog niet rookte (ben op vrij late leeftijd begonnen Haha!) kon ik ook nooit ruiken aan iemand of hij wel of niet rookte, er zal wel iets mis zijn met mijn reukvermogen. Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:59

nee tuurlijk niet,maar omdat het hier over roken ging en het er last van hebben,dat bedoelde ik alleen.

ach en ik stoor me er verder niet aan hoor,alleen als ik er last van heb zal ik vriendelijk aan iemand vragen of de sigaret ergens anders gerookt mag worden(moeilijk op mijn familiefeestjes,de halve familie rookt)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:03

Snoevie schreef:
nee tuurlijk niet,maar omdat het hier over roken ging en het er last van hebben,dat bedoelde ik alleen.

ach en ik stoor me er verder niet aan hoor,alleen als ik er last van heb zal ik vriendelijk aan iemand vragen of de sigaret ergens anders gerookt mag worden(moeilijk op mijn familiefeestjes,de halve familie rookt)

Natuurlijk is het niet meer dan normaal als je vraagt of de sigaret ergens anders gerookt mag worden en iemand die daar geen gehoor aangeeft is gewoon asociaal. Simpel zat. Knipoog

En ik als zware roker weet zelf ook wel hoe het is. Zelf heb ik ook last van ogen, keel en hoofd als ik een tijdlang ergens geweest ben waar heel veel gerookt wordt en slechte ventilatie is, zoals (in ieder geval vroeger Haha!) veel discotheken of familiefeesten. Eigenlijk zou ik het dan zelf ook een vooruitgang vinden als wij rokers buiten moesten roken. Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:05

ThePast03 schreef:
Oprtalj schreef:
Als je als roker geen vingertje wil zien moet je gewoon zorgen dat een ander nooit ongevraagd in jouw rook hoeft te zitten. Lijkt me dat niemand dan jou persoonlijk met de vinger na kan wijzen, toch?

Ik denk dat ze bedoelt dat door sommige mensen de rokers nu als de moderne groep "lepralijders" wordt gezien en behandelt.

Zelf heb ik (behalve die 2 ex-rokers die mij vanaf klein kind in hun rook hebben laten zitten) nooit last van mensen die mij met de vinger nawijzen, simpelweg omdat ik ze er niet lastig meeval.
Maar ik word ook bijzonder moe van die ex-rokers die elke keer weer moeten vertellen hoe ongezond het is (doh, dat wist ik echt nog niet) en hoe goed zij zichzelf wel niet voelen nadat ze gestopt zijn en hoe makkelijk het is om te stoppen en hoe goed ze zichzelf vinden dat ze gestopt zijn.
Ik val hen niet lastig en zou dat graag andersom zien. Knipoog

Maar dat gaat dan meer over roken in het algemeen en volgens mij was hier de discussie even meer toegespitst op het met een beschuldigend vingertje wijzen naar rokers als een niet-roker longkanker krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:06

Oprtalj schreef:
dees_daan schreef:
het is dan wel minder merkbaar, en iemand kan er last van hebben (vraag dan vriendelijk of hij uit mag, dan doe ik hem persoonlijk uit, of ik ga ergens anders staan) maar dan nog is het niet zeker dat het door meeroken komt. dus dat vingertje naar de rokers vind ik onterecht.

Als je als roker geen vingertje wil zien moet je gewoon zorgen dat een ander nooit ongevraagd in jouw rook hoeft te zitten. Lijkt me dat niemand dan jou persoonlijk met de vinger na kan wijzen, toch?

ik heb het over het algemeen, ik pas me veel aan, aan de nietrokers, zoals ik al zei, ben ik bij iemand die niet rookt sta ik buiten, is er hier iemand die niet tegen rook kan , ga ik buiten staan, in restaurants zit ik in het rokersgedeelte, is die er niet, rook ik niet, ik vraag of diegene er geen last van heeft als ik diegene niet ken.
ik las hier een reactie over longkanker, dat het de schuld van rokers is, en zo hoor ik meerdere mensen, en dat vind ik gewoon krom..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:16

Sorry geloof dat we nu een beetje langs elkaar heen gaan. Nee, ik vind het niet terecht dat de roker in het algemeen de schuld krijgt van longkanker bij een niet-roker. Je kunt immers niet iedereen over één kam scheren. Maar ik zie passief meeroken wel als een gezondheidsrisico dat kán bijdragen aan het ontstaan van diverse nare kwalen op zowel korte als lange termijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:21

Oprtalj schreef:
Maar ik zie passief meeroken wel als een gezondheidsrisico dat kán bijdragen aan het ontstaan van diverse nare kwalen op zowel korte als lange termijn.

En dat klinkt al heel anders en een stuk volwassener als al die spookverhalen die hier voorbij komen.
Niemand hoeft last te hebben van passief meeroken, denk dat zelfs de meeste rokers het daarmee wel eens zijn Knipoog

Alleen heb ik ook wel de neiging om in opstand te komen (en soms zelfs om mensen bewust lastig te gaan vallen met mijn rook Bloos, heb zelfs meegemaakt dat iemand die niet rookte een peuk opstak omdat iemand wel erg overdreven asociaal deed over roken ) als ik op een minderwaardige manier wordt benaderd, dat is ook gewoon menselijk.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:33

Er is een goed zelf-doen-onderzoekje voor rokers, waarbij je kunt ZIEN hoeveel rommel je uitblaast... iets wat meerokers dus binnenkrijgen.

Pak een papieren zakdoekje, neem een hijs, blaas de lucht door het zakdoekje (tegen je mond houden) uit en kijk naar het resultaat op het doekje...

Het heeft al heel wat rokers van hun verslaving afgeholpen... want het resultaat is WALGELIJK.

Die rotzooi krijgen nietrokers dus binnen.

Daarnaast nog even... sommige mensen hier roepen dat ze nu eenmaal verslaafd zijn, het niet kunnen helpen en respect verdienen. Maaruh... hoe WORD je verslaafd???

Je KAN niet verslaafd raken als je nooit BEGINT. Dat is ook hoe ik het heb gedaan, ik heb nooit ook maar geprobéérd te roken. Zelfs nooit een TREKJE genomen.

Maar goed, ik begrijp best dat iemand in die valkuil kan springen... en verslaafd raken. Maar neem DAN ook je verantwoordelijkheid, en laat niet-rokers niet lijden onder JOU keuze, de keuze die je maakte door die eerste keer te beginnen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:39

Nakisha schreef:
Pak een papieren zakdoekje, neem een hijs, blaas de lucht door het zakdoekje (tegen je mond houden) uit en kijk naar het resultaat op het doekje...

Het heeft al heel wat rokers van hun verslaving afgeholpen... want het resultaat is WALGELIJK.

Die rotzooi krijgen nietrokers dus binnen.

En weer iemand die denkt dat rokers niet weten wat ze binnenkrijgen en denken dat dit ze van hun verslaving afhelpt. Clown Dom volk die rokers.

En nee die rotzooi krijgt een niet-roker niet allemaal binnen tenzij die aan mond op mond beandeming doet bij de roker op het moment dat hij/zij zijn/haar rook uitblaast.

Dit soort posten bedoel ik nu in mijn vorige post. Clown

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:31

ThePast03 schreef:
Alleen heb ik ook wel de neiging om in opstand te komen (en soms zelfs om mensen bewust lastig te gaan vallen met mijn rook Bloos, heb zelfs meegemaakt dat iemand die niet rookte een peuk opstak omdat iemand wel erg overdreven asociaal deed over roken ) als ik op een minderwaardige manier wordt benaderd, dat is ook gewoon menselijk.

Ik denk dat het één vaak het ander uithaalt en dat slechte ervaringen die sommige rokers hebben met sommige niet-rokers en andersom vaak leiden tot generalisering. Als niet-roker heb ik al heel vaak bijzonder botte opmerkingen naar mijn hoofd gehad als ik heel vriendelijk vroeg of men niet in mijn bijzijn wilde roken. Ik kan me dan ook levendig voorstellen dat mensen daardoor geïrriteerd raken en steeds feller gaan reageren op rokers. Alleen is het, hoe begrijpelijk ik het ook vind, niet rechtvaardig t.o.v. rokers die wel voor rede vatbaar zijn, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik denk wel dat die overdreven reacties van sommige niet-rokers gewoon hun manier zijn om ook in opstand te komen en dat ze eigenlijk uit hetzelfde soort gevoelens voortkomen als wat jij omschrijft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:36

Oprtalj schreef:
Maar ik denk wel dat die overdreven reacties van sommige niet-rokers gewoon hun manier zijn om ook in opstand te komen en dat ze eigenlijk uit hetzelfde soort gevoelens voortkomen als wat jij omschrijft.

Klopt helemaal Knipoog
Daarom schreef ik ook in een eerdere posten: het zijn allemaal mensen rokers en niet-rokers en in beide groepen (als je ze perse in hokjes wilt duwen zoals sommigen) zitten asociale mensen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:48

ThePast03 schreef:
Klopt helemaal Knipoog
Daarom schreef ik ook in een eerdere posten: het zijn allemaal mensen rokers en niet-rokers en in beide groepen (als je ze perse in hokjes wilt duwen zoals sommigen) zitten asociale mensen.

Maar gelukkig nog veel meer wel sociale mensen voor wie die hele verbodsregels helemaal niet nodig zouden zijn geweest omdat ze er zelf wel in alle redelijkheid uit zouden zijn gekomen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 03:18

dees_daan schreef:
mijn staleigenaar heeft 40 jaar gerookt, en zijn longen waren nog als iemand van 20 die nooit gerookt heeft..

Die foto van die longen kunnen ook net zo goed de longen van een niet roker zijn die in
een industrieel gebied leeft, maar goed.
1 jaar geleden heb ik een torso foto's moeten laten maken omdat ik last had van een allergie in combinatie met benauwdheid.
VOORDAT de niet rokers nu meteen gaan bleren dat krijg je er nu van als je een verstokt roker bent Knipoog
Het was een pindaallergie waar ik nu overigens weer vanaf ben.

De arts zei; 'u rookt zeker niet?'

Ik; "nee hoor, ik rook al 10 jaar lang 2 pakjes per dag, werk in een garagebedijf en heb jaren meegerookt
met 7 stevige collega's, en vroeger ook grootgebracht in een huis met 2 stevig rokende ouders'

Arts; 'nou U heeft anders brandschone longen, mankeerd helemaal niets aan'

En dit is niet de eerste keer dat ik zo'n verhaal hoor Knipoog

Dus hoe verklaren jullie dat?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 06:35

Mmmm, geluk dat je blijkbaar een sterk lichaam hebt? Het geluk wat niet iedereen heeft?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 06:49

@Ciqa dat zeiden ze ook altijd tegen mijn vader, tot ie toch ineens met zware astma zat
en verpeste aderen
Maar goed wat een roker zichzelf aan doet moet ie zelf maar weten, maar zodra je overlast
aan een ander bezorgd ben je asociaal bezig. Ik ben dus zeker VOOR een rookverbod.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 07:12

Flew schreef:
Ik teken niet, ben niet tegen roken, maar wel tegen rook in de buurt van mn eten.

ik heb een hekel als er word gegeten, terwijl ik rook Clown (grapje)
ik heb ook getekend

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:38

dees_daan schreef:
ik las hier een reactie over longkanker, dat het de schuld van rokers is, en zo hoor ik meerdere mensen, en dat vind ik gewoon krom..

Bij passief roken is het ook zo Lachen maar schuld van rokers is algemeen dus daar telt 1 persoon die niet bij andere rookt vaak niet in mee. Zoals prof zegt passief roken is een sluipende moordenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:42

Het is o.a daar wel een meewerkende schuld van ja Ja
Niet alleen maar, ben ik met je eens, er zijn meer dingen die ongezond zijn.
Maar meeroken is er idd 1 van.
En naast mijn kater gevoel en verstopte neus die ik heb na het in de rook zitten, vind ik het idee dat het ook nog mee helpt aan kanker ontwikkelen niet erg prettig.

En zowel dat kater gevoel en verstopte neus als dat kanker idee wordt me toch opgedrongen door andere die niet het fatsoen hebben buiten te gaan staan met hun peuk...
Ik heb er namelijk niet om gevraagd...toch gebeurd het...dat is toch niet normaal als je eens eerlijk nadenkt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:25

ik denk heus wel dat rokers weten wat ze binnenkrijgen hoor!

net zoals mensen die teveel drinken of eten ed.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:50

Snoevie schreef:
ik denk heus wel dat rokers weten wat ze binnenkrijgen hoor!

net zoals mensen die teveel drinken of eten ed.

Maar als iemand naast mij een biertje drinkt, krijg ik daar niks van.. Als iemand naar mij een sigaretje rookt wel..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:17

klopt!ik vind dus ook dat iemand anders er geen last van hoort te hebben(ik ben zelf geen roker ook)

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:35

ThePast03 schreef:
En weer iemand die denkt dat rokers niet weten wat ze binnenkrijgen en denken dat dit ze van hun verslaving afhelpt. Clown Dom volk die rokers.

En nee die rotzooi krijgt een niet-roker niet allemaal binnen tenzij die aan mond op mond beandeming doet bij de roker op het moment dat hij/zij zijn/haar rook uitblaast.

Dit soort posten bedoel ik nu in mijn vorige post. Clown

Dat bruine goedje wat je uitblaast (en kunt zien als je het uitblaast in een zakdoek) komt echt niet allemaal op het puntje van de schoen van de roker terecht. Vooral in een ruimte met veel rokers, krijg je als niet-roker wel degelijk er wat van binnen.