Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:35

terorita schreef:
en wanner begin je dan met voorlichting, en hoe, leg je dat een kind dan uit.
moet toch wel erg diep in me geheugen gaan graven, hoe dat mij is uitgelegd.

Er zullen vast wel genoeg boekjes bestaan die op ieder leeftijd zijn aangepast, het enige wat je echt uit jezelf zou moeten vertellen is de emotionele kant van seks, want dat staat er volgens mij niet in geschreven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:59

Ik kreeg toen ik denk een jaartje of 8 was een boekje over waar kindjes vandaan kwamen, heel simpel over papa en mama en wat ze samen doen, en dat er dan een kindje komt.
en een paar jaar later een ander boekje uit dezelfde serie, met net wat meer uitleg, dat seks niet vies was enzo..

Doodsimpel en helder uitgelegd, niet op een vieze of vervelende manier, gewoon zoals kinderen op die leeftijd de wereld leren kennen. Heeft nog bijna 10 jaar geduurd voor ik er ook echt aan begon dus het heeft goede invloed gehad Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:03

Bij mij ook op 8-jarige leeftijd. Gekoppeld aan voorlichting over de menstruatie (tampon in een kan water geplompt) ook even over seks gehad. En mijn moeder heeft zelf tijdig voorgesteld dat ik aan de pil zou gaan, heel wijs Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:05

o.k zoon lief is dus bijna 8 en begint zo nu en dan wel eens een beetje te vragen
laatst lag ik op de bank lekker tegen mijn man aan te hangen
zegt ie echt out of the bleu zooo gan jullie ne.u.ken
stikte zowat in mijn koffie,
ik zeg wat is dat dan???? antwoord max weeeeet ik veeeeell
hoor ik op het plein

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:05

Ja je kunt je dochter van 12 vast wel overtuigen dat sex iets moois en bijzonders is... maar is dat ook niet juist de leeftijd dat ze ONT-ZET-TEND grenzeloos verliefd kan zijn op iemand, die dan voor haar de héle wereld is, en dus mooi en bijzonder is... dus uhm, jah Scheve mond

12 jaar, helaas hoor ik om me heen dat deze leeftijd steeds 'normaler' is om seks te hebben, tsjonge... zelfs toen ik 17 was (maar ja dat was dan ook vroeger, toen twix nog raider was en m&m's nog treets) had ik het nog veel te druk met pony's poetsen Pling

Ik verbaas me soms ook over de topics die hier zo nu en dan opduiken, 'ik ben 13 en mijn vriend is 19, het is wel een b'tje verschil maar hij is zo lief voor mij, ook als we samen slapen' UHUM?? Samen slapen, wattuh, de mattenklopper erover zeg. Natuurlijk hou je 'ze' niet tegen als ze persé seks willen, daarom zou de pil ook best bespreekbaar zijn, want 'ze doen t toch wel', maar nee niet samen slapen op die leeftijd, zover ik daar controle over zou hebben (in MIJN huis dus). Maar wel liever mijn 12- of 13-jarige "kleine meid" aan de pil, dan onverhoopt bij de abortuskliniek. Ik heb overigens geen kinderen maar dit is hoe ik het zie.

edit: hahaha die max, ja daar zit je dan als toegewijde moeder Haha! wel goed gereageerd vind ik.
Laatst bijgewerkt door No_worries op 01-11-06 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:06

Urielle schreef:
Bij mij ook op 8-jarige leeftijd. Gekoppeld aan voorlichting over de menstruatie (tampon in een kan water geplompt) ook even over seks gehad. En mijn moeder heeft zelf tijdig voorgesteld dat ik aan de pil zou gaan, heel wijs Haha!

Mijn ook, en als ik toch zwanger zou worden ze mijn kindje zou helpen opvoeden.
Maar al tiener van 14 jaar dacht ik niet aan sex

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:07

De discussie gaat een heel andere kant op imo..
Het gaat nu over wanneer je "mag" beginnen aan seks!

Om daar even op in te springen..
Als ik later bij mijn kinderen merk dat ze geïteresseerd raken in seks op welke leeftijd dan ook! Licht ik ze liever "te vroeg" in en laat een meisje aan de pil gaan, dan dat ik me kop in het zand steek en denk dat ze wel op de uitleg van ouders wachten!
Ik denk inderdaad dat kinderen steeds eerder aan seks beginnen, mede doordat seks steeds minder een taboe is en er openlijk over gepraat kan worden.
Iets mis mee? ik denk het niet! Als je kind genoeg zelfvertrouwen heeft zal het zich niet snel mee laten sleuren in de "mode" vroeg seks hebben.

Nog steeds ben ik na het topic helemaal doorgelezen te hebben gedeeltelijk voor abortus! Als het de keus is van de persoon!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:14

Dus dan mag een kind altijd aan de pil en moet je als ouders blij zijn dat je 12-jarige dochter er over begint, want anders doet ze het zonder en dan zit je er weer mee dat ze zelf een MAP moet halen bij de drogist of dat er gekozen moet worden voor zo'n vervelende abortus? Dus je bent pas taboeloos en grensverleggend bezig als je je er niet druk over maakt dat je kind misschien wel eens heel erg jong aan sex kan beginnen omdat dat nu eenmaal zo is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:20

Hou zou je het tegen willen houden dan?
Net alsof een jonge puber die dan gevoelens heeft voor een leuke jonge, dan ineens aan jou verhaal denkt.
Met de hormonen op dat moment gierend door het lijf en dat leuke vriendje voor zich

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:22

tja moet je dan steeds gaan waarschuwen, wat de gevolgen van onveilge sex kunnen zijn,
werkt dat niet juist averechts,

*ben nog ff blij dat max meisjes eruuug stom vindt*

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:27

verliefd zijn we vroeger allemaal geweest, maar toch was er volgens bij veel van "ons" (30+) niet die behoefte tot sex of in ieder geval de opvoeding die ons duidelijk heeft gemaakt dat dat toch wel een beetje vroeg was. op 12-jarige leeftijd dus.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:29

volgens mij ben ik me de takkie wakkie geschrokken van de voorlichting thuis, en had d'r totaal geen behoefte aan.
was veel meer bezig rond mijn 12 , met de barbie's en me pony.
ik heb wel het idee dat de kids tegenwoordig veel sneller pubers zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:29

Ja, vroeger, toen de houten gulden nog bestond...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:31

toen ja

maar zie ik dat echt verkeerd,
is het niet zo dat we vroeger later gingen puberen, en interesse kregen in jongens???

moet wel zeggen ben opgegroeid op het platteland, misschien zie ik het daarom anders

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:33

Ik wil ook niet als 'n ouwe doos klinken hoor, maar ik vind het gewoon zonde dat een kind tegenwoordig maar zo kort kind kan zijn. Op je 12de moeten sex, MAP en abortus nog een ver-van-je-bed-show zijn. Maar goed, zo denk ik er over. Er zullen dus ook mensen zijn die het niet erg vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:35

Dat ben ik met je eens hoor.
Ik vind het ook zonde.
Wij maakte toen hutten, nu doen ze wat anders in die hutten Lachen

Maar ja, helaas kun je de tijd niet terug draaien.
En kun je maar beter zorgen dat ze niet zwanger worden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:50

runningkawa schreef:
Dat ben ik met je eens hoor.
Ik vind het ook zonde.
Wij maakte toen hutten, nu doen ze wat anders in die hutten Lachen

Maar ja, helaas kun je de tijd niet terug draaien.
En kun je maar beter zorgen dat ze niet zwanger worden.

hier ben ik het mee eens Haha!
ik ben een 40+ en ik was net 2 dagen 16jr Clown en dat was best vroeg in mijn tijd als ik om me heen hoor van leeftijds genootjes Clown dan waren die nog ouder Cool
ik had wel een vriendje ik 15 en hij 21 maar het gebeurde gewoon niet Vork omdat ik daar niet aan toe was Pling
en toch hebben we 5 mnd verkering gehad en alleen maar gezoent[hij is mijn broek Bloos niet in geweest]

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:52

Pijnlijk dat ik als 19 jarige er precies zo over denk als die zogenaamde ouwe dozen hier Haha!

Trouwens een leuk bijkomstigheid: als 12 jarige aan de pil gaan is niet echt goed voor je lichaam, ik was 15 (en bloedde zonder half leeg), en daar was zowel m'n ma als de HA ook niet echt blij mee.
Terwijl tegenwoordig iedereen op die leeftijd eraan begint, en mijn verhaal vindt nog geen 6 jaar terug plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:53

En bij mij werd om die reden de pil al voorgeschreven toen ik 12 was door de HA.
Maar ik wilde hem niet Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:01

tja.. bij mijn ouders is sex wel een taboe (hun zijn vrij christelijk en mn vader daarin oudbollig) en heb van hun nooit enige voorlichting gehad... wist dankzij voorlichting op school wat ongesteld zijn was... zo erg dus
maar mocht ik zelf ooit kinderen krijgen, dan weet ik wel dat ze op tijd uitgelegd krijgen wat t inhoud en wat de gevolgen zijn, op een manier die bij hun leeftijd en belevingswereld past.. dat kan dus prima via die boekjes over hoe een lijf in mekaar zit en wat liefde + sex inhoud.
liever dat en vroeg aan de pil dan een abortus... (owh enige wat mn vader wel ooit gezegt heeft, mocht je onverhoopt zwanger worden, zoeken we een oplossing en geen abortus want dat is moord.)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:03

Nimmy das toch ook eigenlijk heel naar geen uitleg krijgen van huis uit, maar dan wel de opmerking mocht je wel zwanger raken zoek een oplossing snap het niet hellemaal

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:04

Dat vind ik ook raar, jouw vader had dan beter uit kunnen leggen wat je moet doen om de kans op een zwangerschap zo klein mogelijk te maken.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:08

euhm is t topic veranderd naar de vraag hoe oud iemand moet zijn?? om sex te hebben ok..mijnmening daarover is; wanneer diegene daar zelf aan toe is en dus wanneer die gene daar echt volledig achterstaat... dus niet als je er bij wil horen en t daarom doet..maar echt omdat je er zelf gevoelsmatig aan toe bent... de een is dat met `15 de ander 'pas' in de 20...
ik heb t idde dat er nu ateeds vaker jonger aan begonnen wordt om er bij te horen..

zo avanti heeft gesproken;) en is er weer vandoor ciao..

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:15

Dat komt omdat hier wordt gedacht dat de meeste kandidaten in een abortuskliniek hele jonge meiden zijn. Tja, dan krijg je vanzelf de discussie over de leefdtijd en seks.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:17

ow ok ...