Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:12

Elisa2 schreef:
Een ding snappen jullie niet..dat pensionstallen het steeds moeilijker krijgen komt ook door de steeds stijgende kosten. Hoe minder weiland, hoe minder hooiland, hoe duurder hooi/ stro etc.

Jij leest dat misschien niet zo San, maar ik ZIE dit al jarenlang gebeuren..en dat terwijl er zoveel leegstand is en er zoveel slimmer gedaan kan worden wat betreft woningbouw. Leegstandswet aanpassen, tiny housjes op erven toestaan, wonen op vakantieparken, kostendelersnorm afschaffen, zorgen voor normalere huurprijzen om doorstroming te bevorderen, eventueel bejaardentehuizen terug etc. En ja, dan zal er nog wel wat bijgebouwd moeten worden, maar in ieder geval stukken minder.

Maar het is niet of/of, wat jij lijkt te denken. Het is en/en. Ook bij D66.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:13

Elisa2 schreef:
Dat zie ik helaas vaker gebeuren, zolang het mensen persoonlijk niet raakt vinden ze het geen probleem als het anderen wel raakt. Tot zover de solidariteit.

Hoe kun jij beoordelen of het iemand niet raakt? Nu klagen op iets wat in de praktijk misschien wel heel anders uitpakt heeft geen zin.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:13

Elisa2 schreef:
Dat zie ik helaas vaker gebeuren, zolang het mensen persoonlijk niet raakt vinden ze het geen probleem als het anderen wel raakt. Tot zover de solidariteit.

Nouja, hoe erg vinden de minima dat het de middeninkomens zijn die hun lasten dragen? Dat dit de groep is die er bijna niet op vooruit is gegaan de laatste jaren?

Je kan het beide kanten opdraaien he.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:15

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Hoe kun jij beoordelen of het iemand niet raakt? Nu klagen op iets wat in de praktijk misschien wel heel anders uitpakt heeft geen zin.

Ik beoordeel niks, reageer gewoon op wat ik steeds in de politieke topics zie gebeuren..bijv naar de boeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

996981 schreef:
Onali schreef:

Nouja, hoe erg vinden de minima dat het de middeninkomens zijn die hun lasten dragen? Dat dit de groep is die er bijna niet op vooruit is gegaan de laatste jaren?

Je kan het beide kanten opdraaien he.

Dit.

Er zijn ook onderdelen in de plannen van D66 die mij persoonlijk raken. Echter zie ik meer positieve dingen, dan negatieve dingen. Ik noem nog maar een keer cybersecurity, wat naar mijn mening bij veel partijen een ondergeschoven kindje is, maar o zo belangrijk.

journee

juval schreef:
juliedo24 schreef:

Ik hoop ontzettend dat er een degelijk plan van aanpak van het stikstofslot wordt gemaakt in overleg met de agrarische sector. Een eerlijke oplossing voor de PAS-melders waarbij zij niet worden gestraft voor het tonen van vertrouwen in de overheid. Hopelijk kan je nog moed putten uit het feit dat de partijen die nu groot zijn geworden de insteek hebben om een op lange termijn houdbaar plan te maken en er eindelijk duidelijkheid komt voor veel boeren. Dat hoop ik zo.

ja, hoop ik ook.. maar had al wel een nachtmerrie/doemscenario in mijn hoofd dat ze Tjeerd de Groot Minister van Landbouw gaan maken.. :( :(

Als ik nu kijk naar een mogelijke coalitie, dan lijkt D66, CDA, VVD en JA21op 75 zetels te komen. Ik verwacht dat BBB daar best bij aan wil schuiven? :)
Laatst bijgewerkt door journee op 30-10-25 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:16

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Een ding snappen jullie niet..dat pensionstallen het steeds moeilijker krijgen komt ook door de steeds stijgende kosten. Hoe minder weiland, hoe minder hooiland, hoe duurder hooi/ stro etc.

Jij leest dat misschien niet zo San, maar ik ZIE dit al jarenlang gebeuren..en dat terwijl er zoveel leegstand is en er zoveel slimmer gedaan kan worden wat betreft woningbouw. Leegstandswet aanpassen, tiny housjes op erven toestaan, wonen op vakantieparken, kostendelersnorm afschaffen, zorgen voor normalere huurprijzen om doorstroming te bevorderen, eventueel bejaardentehuizen terug etc. En ja, dan zal er nog wel wat bijgebouwd moeten worden, maar in ieder geval stukken minder.

Jammer dat dit dan niet terug te lezen is in hun plannen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:18

Rekeningrijden komt op maat, er wordt rekening gehouden met het type gebied, het tijdstip van rijden en beroepstypen.

We moeten nu eenmaal wat meer de auto uit.

En ja, ik doe hier zelf ook actief wat aan, reis net bus abonnement of speed pedelec (1u fietsen per rit woonwerk). Helaas flink onderuit gegaan met die laatste dus nu even minder enthousiast :+ )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:20

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Jammer dat dit dan niet terug te lezen is in hun plannen.

Heb je hun plannen goed gelezen?

Afbeelding

Verder willen ze ook woning splitten makkelijker maken en inzetten op minder bureaucratie als er gebouwd moet worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:24

journee schreef:
juval schreef:

ja, hoop ik ook.. maar had al wel een nachtmerrie/doemscenario in mijn hoofd dat ze Tjeerd de Groot Minister van Landbouw gaan maken.. :( :(

Als ik nu kijk naar een mogelijke coalitie, dan lijkt D66, CDA, VVD en JA21op 75 zetels te komen. Ik verwacht dat BBB daar best bij aan wil schuiven? :)

haha, ja, dat is mogelijk, maar ik ben realistisch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:25

Elisa2 schreef:
In dat geval zijn er ook geen tien nieuwe steden nodig. ;)

Misschien niet, misschien wel.

Het is ook een proefballon om mensen uit te dagen om anders naar wonen te kijken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:28

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:
En een grote zware diesel om mee heen en weer te pendelen tussen je huis in Frankrijk en je woonplaats in Nederland vind ik ook meer een luxeprobleem dan iets wat langdurig hoognodig is. Daar hoeven anderen niet meer belasting voor te gaan betalen zodat jij dat kan doen.

Ik begin dit geklaag echt een beetje zat te worden. Het feit dat je een huis in Frankrijk hebt en in NL is al enorme luxe Daarnaast heb je een uitkering, dat is ook luxe. Weet je wel in hoeveel landen je nu dakloos zou zijn?

Zucht nogmaals en je blijft het stug maar volhouden. ik heb een huis, geen twee, ik kan me geen huis in nederland veroorloven, iets met te weinig geld en geen huurhuizen beschikbaar. Het was dit of dakloos worden. En ja ik ben helaas ziek uitgevallen met een minimaal aantal uren nadat ik heb willen blijven werken. Sorry daarvoor. 8)7 Menig pensionstal is duurder dan mijn wao. Wat een luxe situatie. :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:29

Denk dat BBB niet in de coalitie gaat.

Snap ook wel dat de agrarische sector hier van kan schrikken. Zeker met het oog op stikstof. Hoe dat er uiteindelijk uit gaat zien is voor de toekomst. Maar ik begrijp wel dat boeren voorlopig niet gaan investeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:29

Elisa2 schreef:
Ik beoordeel niks, reageer gewoon op wat ik steeds in de politieke topics zie gebeuren..bijv naar de boeren.

De boeren hebben vooral problemen door jarenlang zwak landbouwbeleid.
Teveel op de korte termijn geregeerd terwijl het juist om de lange termijn gaat.
Wil je iemand de schuld geven moet je even Henk Bleeker bellen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:30

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
In dat geval zijn er ook geen tien nieuwe steden nodig. ;)

Misschien niet, misschien wel.

Het is ook een proefballon om mensen uit te dagen om anders naar wonen te kijken.

Zoals China _O-

Megaflats, 1 kamer om te slapen/ wonen/ leven/ koken.

Praktisch, maar dan ben ik liever dood dan zo wonen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:36

fransje23 schreef:
Een gedegen en stabiel kabinet zal misschien de wind uit de zeilen halen van radicaal rechtse partijen.

Ik ben bang van niet... een best grote groep mensen is ontevreden en zal altijd ontevreden blijven, heb het idee dat dat enorm toeneemt. 'Het leven is maakbaar' lijkt tegenwoordig voor van alles en nog wat te gelden, dus alles wat tegenzit moet iemands schuld zijn. En op die gevoelens van onvrede spelen rechts- populisten in. Ook een midden-kabinet zal geen wonderen kunnen verrichten dus over 4 jaar weer gedoe, ben ik bang.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:37

karuna schreef:
Zucht nogmaals en je blijft het stug maar volhouden. ik heb een huis, geen twee, ik kan me geen huis in nederland veroorloven, iets met te weinig geld en geen huurhuizen beschikbaar. Het was dit of dakloos worden. En ja ik ben helaas ziek uitgevallen met een minimaal aantal uren nadat ik heb willen blijven werken. Sorry daarvoor. 8)7 Menig pensionstal is duurder dan mijn wao. Wat een luxe situatie. :n

Hoe kun je dan tegen het bouwen van huizen in NL zijn? Er komend dan toch juist huizen beschikbaar? Dan hoef je niet meer in Frankrijk te wonen, hoef je niet meer te pendelen (scheelt weer rekeningrijden) etc, etc.

Ik snap je probleem niet geloof ik?

Daarbij: je hebt recht op aanvulling van je WAO tot het sociaal minimum. WAO-uitkering + aanvulling tot minumum: € 1.369,06 Dat kost de gemiddelde stal niet (al snap ik die vergelijking sowieso niet). Waar het om gaat is dat een dak boven je hoofd een basisrecht is. Een paard kunnen stallen is dat niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:40

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Teveel op de korte termijn geregeerd terwijl het juist om de lange termijn gaat.

Ik geef juist niemand de schuld, het ging over de emphatie die imo vaak mist naar de boeren. Het is een beetje een algemene tendens, bij iedereen dus ik zal me er zelf wellicht ook schuldig aan maken dat het zodra het degene niet raakt het vaak gebaggataliseerd wordt.

Dat heb ik inderdaad niet gelezen San, dan neem ik die woorden terug.
Hoop alleen niet dat woningen gedwongen gesplit gaan worden, dat ze dat alleen doen bij vrijgekomen woningen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:40

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

achteraf is de koe in de kont kiekn...

BBB had mooie plannen, helaas te weinig tijd gekregen om alles voor elkaar te krijgen. Zowel Wiersma als Keijzer waren echt wel op de goede weg (vind ik).

Weinig ministers van Landbouw die zoveel vertrouwen kregen van de achterban. We zullen zien wat er gaat gebeuren, maar ik verwacht dat het stokje van XR om de snelweg te bezetten wordt overgenomen door boeren als D66 de plannen om de landbouw te saneren doorzet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:41

karuna schreef:
Los van waar ik heen rijd nu. Zonder bus ben ik kansloos om ergens te komen. En met rekeningrijden wordt het fors duurder omdat het goedkope tarief wegvalt voor rolstoelbussen. Een oeps daar hadden we geen rekening mee gehouden en zijn vanuit patientengroepen al vragen over geweest.

Taxibusjes heb je niet zomaar recht op. Dat is een enorme procedure met veel papierwerk die rustig maanden kan duren. En die moet je lang van tevoren reserveren. Als je ergens accuut heen moet heb je pech. Been there done that helaas is dat speciaalvervoer geen pretje en vaak niet toereikend.

Ik moest eens van een eerdere woonplaats met de trein ergens heen accuut Regiovervoer en buurtbus kon niet want het station ligt in een andere regio 8 km verderop. Gewone bus stopte 1,5 km verderop. Uiteindelijk heeft een buurvrouw me gebracht en gehaald nadat ik ruim een uur tevergeefs had rondgebeld voor een optie.

Dat is niet waar. Taxivervoer kan in een paar dagen geregeld zijn.
Bron: iemand die dit regelt voor 9 gemeentes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:46

juval schreef:
fransje23 schreef:

achteraf is de koe in de kont kiekn...

BBB had mooie plannen, helaas te weinig tijd gekregen om alles voor elkaar te krijgen. Zowel Wiersma als Keijzer waren echt wel op de goede weg (vind ik).

Weinig ministers van Landbouw die zoveel vertrouwen kregen van de achterban. We zullen zien wat er gaat gebeuren, maar ik verwacht dat het stokje van XR om de snelweg te bezetten wordt overgenomen door boeren als D66 de plannen om de landbouw te saneren doorzet.

Daar ben ik het mee eens :j , ben ook blij dat hun convenant loopt voor een dierwaardige veehouderij tot 2040 en hoop dat daar meerdere positieve hervormingen uit gaan kopen als de politiek de boeren daar ook de kans voor gaat geven.
Kan me voorstellen dat de boeren gaan protesteren bij gedwongen uitkopen, denk dat alles zal gaan vallen of staan met hoe de boeren behandeld gaan worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:47

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:

Ik geef juist niemand de schuld, het ging over de emphatie die imo vaak mist naar de boeren. Het is een beetje een algemene tendens, bij iedereen dus ik zal me er zelf wellicht ook schuldig aan maken dat het zodra het degene niet raakt het vaak gebaggataliseerd wordt.

Dat heb ik inderdaad niet gelezen San, dan neem ik die woorden terug.
Hoop alleen niet dat woningen gedwongen gesplit gaan worden, dat ze dat alleen doen bij vrijgekomen woningen.

Het gaat om splitsen makkelijker maken voor mensen die dat willen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:52

F_Orumster schreef:
Rekeningrijden komt op maat, er wordt rekening gehouden met het type gebied, het tijdstip van rijden en beroepstypen.

En ja, ik doe hier zelf ook actief wat aan, reis net bus abonnement of speed pedelec (1u fietsen per rit woonwerk). Helaas flink onderuit gegaan met die laatste dus nu even minder enthousiast :+ )

Besef even hoeveel overheidsbemoeienis dit is. Vind dat echt zorgwekkend. Al die details bijhouden zorgt ook voor meer administratie, wat weer zorgt voor een uitdijende overheid. Dat kost weer meer geld...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:53

journee schreef:

Ik denk dat de combinatie D66-JA21 ontzettend moeilijk wordt. Die partijen hebben echt niets gemeen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:57

_Mar3 schreef:
F_Orumster schreef:

Besef even hoeveel overheidsbemoeienis dit is. Vind dat echt zorgwekkend. Al die details bijhouden zorgt ook voor meer administratie, wat weer zorgt voor een uitdijende overheid. Dat kost weer meer geld...

FvD wil uit de EU, grenzen dichtgooien en overal grensbewaking invoeren waar er biometrische gegevens gebruikt gaan worden zodat Nederlanders erdoor kunnen en buitenlanders niet.

Dus dan mag jij jouw biometrische gegevens indienen bij de overheid om probleemloos de grens over te kunnen. Dat zijn dingen als: oog- of irisscans, DNA, vingerafdruk...

Vind ik wel iets enger.