Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:24

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee WE laten het niet gebeuren.
Onze overheid luistert naar zelfbenoemde experts en laten het gebeuren.
terwijl er niets, maar dan ook niets van wat ze ook maar hebben gezegd heeft geklopt.
En nog worden die lui niet de laan uitgestuurd. Dat snap ik niet.
Moet je zelf eens op je werk doen, zo slecht je werk doen, dan ben geen jaren meer actief hoor...

Je hebt gelijk, maar je wordt er inmiddels zo wanhopig, gefrustreerd, boos en verdrietig van. In wat voor bananenrepubliek leven we inmiddels, dat men zo omgaat met dierenwelzijn, dat men de wolf zo zijn gang laat gaan en alles maar plaats moet maken voor de wolf. Het is verrot.

het is alsof de paarden /pony /vee levens geen waarde hebben en alleen het leven van de wolf telt.. maar het is natuurlijk ook zo dat een groot deel van de Nederlanders het wel prima vind. Want moeten die paarden mensen hun dieren maar op stal zetten en de schapen beter beveiligen.. dat is wat je overal terug leest dus overheid word ook niet echt gepusht om er iets aan te doen als de meerderheid het niet echt interesseert

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:31

Sassy4barrel schreef:
Toffeltje schreef:
Wat verschrikkelijk! En dan draad op 180, dan heb je er echt alles aan gedaan en worden je paarden alsnog gepakt!

ik durf het niet aan te klikken, wat staat er over het draad?

Er stond een Bekaert draad van 1m80, maar zonder stroom... Dus daar klimt de wolf helaas zo overheen ;(

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:34

Sassy4barrel schreef:
Wintu schreef:

Je hebt gelijk, maar je wordt er inmiddels zo wanhopig, gefrustreerd, boos en verdrietig van. In wat voor bananenrepubliek leven we inmiddels, dat men zo omgaat met dierenwelzijn, dat men de wolf zo zijn gang laat gaan en alles maar plaats moet maken voor de wolf. Het is verrot.

het is alsof de paarden /pony /vee levens geen waarde hebben en alleen het leven van de wolf telt.. maar het is natuurlijk ook zo dat een groot deel van de Nederlanders het wel prima vind. Want moeten die paarden mensen hun dieren maar op stal zetten en de schapen beter beveiligen.. dat is wat je overal terug leest dus overheid word ook niet echt gepusht om er iets aan te doen als de meerderheid het niet echt interesseert

Het zijn vooral mensen in de stad die er geen moer om geven. Hier in de buurt zijn mensen zonder dieren er ook tegen, we hebben buren die schrik hebben om hun kleine kinderen bij valavond in de tuin te laten spelen, een kampeeravondje in de tuin zit er hier niet meer in hoor. Dus het hangt veel af van waar mensen wonen, int stad hebben ze er geen last van dus daar boeit het de mensen ook niks

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:37

Karen_enter schreef:
l"]
Wintu schreef:

Het zijn vooral mensen in de stad die er geen moer om geven. Hier in de buurt zijn mensen zonder dieren er ook tegen, we hebben buren die schrik hebben om hun kleine kinderen bij valavond in de tuin te laten spelen, een kampeeravondje in de tuin zit er hier niet meer in hoor. Dus het hangt veel af van waar mensen wonen, int stad hebben ze er geen last van dus daar boeit het de mensen ook niks

het zijn de internet helden die het hardst roepen maar dat zijn ook de mensen die hele dagen achter de computer zitten ; het huis amper uitkomen en het bos niet zien en geen buiten dieren hebben dus er ook geen last van hebben..

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:50

Karen_enter schreef:
Sassy4barrel schreef:

ik durf het niet aan te klikken, wat staat er over het draad?

Er stond een Bekaert draad van 1m80, maar zonder stroom... Dus daar klimt de wolf helaas zo overheen ;(

Het wordt in de media ook niet wolfwerend genoemd omdat er geen stroom op stond. Wel zat er prikkeldraad bovenop zag ik op de foto's.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:10

Maar dan is het ook niet wolfwerend, lijkt me? Klauteren kunnen ze prima!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:12

120 met stroom noemen ze wel wolfwerend maar daar springt iedere wolf met gemak overheen.. dus ja wat is dan het verschil ?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:43

Ik heb voor een klusje waar ik mee bezig ben eigenlijk een overzichtje nodig van hoe vaak/hoeveel honden DIT JAAR al gebeten/aangevallen zijn door wolven.

Ik weet er een aantal Epe, putten, vierhouten Garderen etc. Maar zou iedereen die zich aanvallen op honden van dit jaar (2025) weet te herinneren die willen delen? (liefst met nieuwsbericht, maar als je die niet weet kom ik al heel ver met een plaatsnaam, dan google ik zelf wel)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 21-08-25 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:44

Sassy4barrel schreef:
120 met stroom noemen ze wel wolfwerend maar daar springt iedere wolf met gemak overheen.. dus ja wat is dan het verschil ?

En hoger, veel hoger, met stroom ook al meerdere malen.

Het maakt allemaal geen ene f*ck uit.
Willen ze er in doen ze dat.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:02

DuoPenotti schreef:
Sassy4barrel schreef:

Ja... het blijft frustrerend dat in de media wordt gedaan of zo'n roedel wolven doorloopt als je een aantal stroomdraden extra plaatst.
In de media zeiden ze vandaag dat het pas een probleemwolf is als ze dieren achter wolfwerend raster pakt...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:02

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:13

DuoPenotti schreef:
Sassy4barrel schreef:

Je werkt me op m'n zenuwen, DP! ;)

Maar serieus: ik lees her en der dat iets van 6 procent van het totale aantal aanvallen achter een goed raster was. Dus echt dagelijkse praktijk is het toch niet?

Ik heb ongeveer 1.50 voor de geiten. Op bestrating dus eronder door kan niet. En extreem veel stroom. In principe gaan ze 's avonds op stal maar als ze rits zijn (vruchtbaar) lukt dat soms niet, dan zijn ze een beetje gestoord.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:17

Ook daar komen ze over. Want als ze springen en dan de draad aan raken, dan krijgen ze geen stroom

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 17:22

Citaat:
Document verslag kwartaaloverleg wolf BIJ12 september 2021! Doodgereden wolf Appelscha. Van deze wolf is de herkomstroedel nog niet vastgesteld, aldus BIJ12. Nou BIJ12 we zijn nu 4 jaar verder en herkomst is nog steeds onbekend, zie ik net in jullie bijgewerkte dode wolvenoverzicht, net als meerdere wolven van paar jaar geleden is herkomst onbekend! En laat ik nou DNA-uitslagen hebben van oa. dode wolven Heerde ( 21 september 2022) en Apeldoorn ( 5 juni 2022), ( bijgevoegde foto’s zijn overigens van mijzelf en niet via Woo), waarvan BIJ12 herkomst/ geboorteroedel onbekend zegt. In mijn laboratorium- uitslagen wordt een groot gedeelte hybridisatie aangetoond. Waarom heeft WUR/ WENR en dus BIJ12 en de Provincie Gelderland niet alle DNA-monsters van deze dode wolven gebruikt, waarvan herkomst dus onbekend is, voor het hybridisatie onderzoek naar aanleiding van een motie Provincie Gelderland zomer 2023? Nog steeds onbegrijpelijk dat de WUR/ WENR zelf die DNA-monsters heeft mogen uitzoeken van de ambtenaar van Provincie Gelderland en BIJ12 voor het zogenaamde hybridisatie- onderzoek, die uiteindelijk dankzij BIJ12 en INBO werden onderzocht bij een laboratorium in Slovenië. Dat laboratorium DivjaLabs was overigens ook silver sponsor van het feestje van de Zoogdiervereniging Wolves Across Borders afgelopen juni in Lunteren. DivjaLabs is overigens in 2022 opgericht! Waarom zijn BIJ12 en de Provincie Gelderland hier niet secuurder mee omgegaan. Ik ben hier nog steeds pissig over, want de uitslag van dat zogenaamde hybridisatie onderzoek was dat er alleen zuivere wolven in Nederland liepen. 11 monsters opgestuurd en 9 waren er bruikbaar. Waarom maar 11 monsters? Er waren op dat moment veel meer dode wolven! Dit onderzoek kan in de prullenbak zoals ik al vaker heb gecommuniceerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto’s aangereden wolven en moment van dna Sean
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16ohZA ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:26

FriesWytske schreef:
Ook daar komen ze over. Want als ze springen en dan de draad aan raken, dan krijgen ze geen stroom

Dat snap ik. Maar ik vermoed dat ze bij voorkeur eerst iets anders proberen, er onderdoor of tussendoor. En als ze dan een flinke schok krijgen, zullen ze niet zo snel springen. Hoop ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:26

Natuurlijk staan er maar weinig achter raster.
Waarom zou je je geld wegmikken als het geen nut heeft.
Waarom zou je je dieren gevangen zetten en juist geen uitweg meer tot ontsnappen geven en de wolf toch vrijspel.

Als het zou werken, stond 99% achter wolfwerend raster, op dat van een paar eigenwijze sukkels na.

tienus63 @ [NM] Wolf Nl, Be, Du deel 3
Hier kom je bij een bericht uit het eerdere topic uit. Even als voorbeeld.

Citaat:
Elspeet Gelderland
07-01-2025

Aanval achter wolfwerend raster van 165 hoog. 1 schaap gedood en 2 gewond.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

wat moet je dan nog doen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 17:33

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 17:35

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:46

Ik volg dit topic nu al een tijdje, maar jeetje wat een hoop aanvallen zeg...

Ik schrik er echt van, maak me er ook wel zorgen om.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 17:54

Citaat:
21 augustus 2025/Nederland
LTO: bescherming tegen wolven kostbaar en beperkt effectief

(ANP) Het volledig omheinen van percelen om schapen en andere landbouwdieren te beschermen tegen wolven is in de praktijk kostbaar en moeilijk te onderhouden, stelt Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO). ,,Bovendien zijn wolfwerende maatregelen beperkt, vaak slechts tijdelijk effectief en niet wolfstoppend te maken. Daarnaast heeft het plaatsen van rasters ook een versnipperend effect op andere wilde dieren en het landschap”, aldus LTO.

De boerenorganisatie reageert op nieuwe cijfers die laten zien dat het aantal aanvallen van wolven op dieren opnieuw toeneemt. Volgens een analyse van het ANP zijn in de eerste zes maanden van dit jaar 497 aanvallen op dieren geregistreerd, tegen 360 in diezelfde periode een jaar eerder. In ongeveer 85 procent van alle gevallen hadden de landeigenaren niet genoeg preventieve maatregelen getroffen om schade door wolven te voorkomen, blijkt uit gegevens van BIJ12. Deze organisatie handelt voor de provincies wolvenzaken af.

‘KWETSBARE PROOI’

De boerenorganisatie onderstreept dat de stevige toename van wolvenaanvallen voortkomt uit een sterk groeiende wolvenpopulatie. ,,Waarbij met name schapen en andere landbouwhuisdieren een kwetsbare prooi vormen.” LTO zegt te streven naar een evenwichtige balans tussen natuurbescherming en een leefbaar platteland. ,,Daarom zetten wij ons, op Europees, nationaal en regionaal niveau, in voor een effectieve bescherming van vee, een toereikende en tijdige schadevergoeding voor getroffen veehouders en een realistisch en werkbaar beheer van de wolvenpopulatie”, aldus de belangenorganisatie. ,,Dit probleem raakt niet alleen veehouders, maar alle bewoners van het buitengebied in toenemende mate”, besluit LTO.
https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/11 ... B8e5bFVagQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AoWDB ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 17:56

Citaat:
21 augustus 2025/Werner Muller

Roofdieroorlog en wolveninvasie in Europa
Het pure bestaan en de voortdurende toename van de wolvenpopulaties, die bij het zoeken naar een nieuw territorium steeds nieuwe gebieden veroveren, leidt onvermijdelijk ook tot een toename van voortdurende aanvallen op weidedieren in alle dimensies, omdat wolven dagelijks ongeveer 3-4 kilo vlees nodig hebben om zich te voeden.

Inmiddels worden niet alleen schapen, geiten en wild in omheinde gebieden getroffen, maar ook runderen en hun kalveren, evenals paarden met veulens en andere hoefdieren op de weiden.
De verliezen en economische schade nemen toe en zijn bijna niet meer te becijferen en ook niet meer te dragen, wat deze grote roofdieren veroorzaken, tot wanhoop en het opgeven van bedrijven en hun bestaan toe.
Zelfs 57.000 km aan hekken in Beieren alleen al kunnen het weidegras niet redden, omdat wolven de voorgeschreven hekhoogte van 1,2 m gemakkelijk tot 2 m hoog kunnen overspringen als ze honger hebben.

Abnormaliteit kent geen grenzen
in Europa worden jaarlijks 56.000 landbouwhuisdieren gedood door wolven.
Hiervoor wordt ongeveer 17 miljoen euro aan schadevergoedingen uitgegeven.
De bescherming van kuddes kostte in 2023 18,5 miljoen euro.

Wat een waanzin bloeit hier.
Zolang deze roofdieren in onze contreien bestaan en worden getolereerd, ongeacht hun aantal, zal er geen rust komen met regulering en hekken als opgelegde zelfbeschermingsmaatregelen, met steeds terugkerende dagelijkse aanvallen en incidenten.

Wat “ideologen” als individuen of in groeperingen, evenals ideologieën, kunnen aanrichten, blijkt onder andere uit vroegere oorlogen en andere beestachtige scenario's, in dit geval de voortdurende brute, bloedige en destructieve “oorlog” van de roofdieren met het bloedbad op de met bloed doordrenkte weiden. En dit zelfs met de goedkeuring van de regeringen in de EU en in de landen, wat om bekende redenen en verwevenheden uniek is in de geschiedenis van de mensheid.

Als normaal denken en handelen van regeringen zoals in vroegere tijden tot ongeveer 1850 verloren is gegaan en wie tegenwoordig de aanwezigheid van roofdieren in dichtbevolkte cultuurlandschappen hoger waardeert dan een onbeschadigde en gezonde weideveehouderij, dan moet dit worden beschouwd als een verlies van realiteitszin.
En dit alleen maar omdat andere “groene machten” al meer dan 20 jaar met enorme invloed in belangrijke en bepalende ministeries de touwtjes in handen hebben wat betreft het wolvenbeleid.

Maar er staat nog veel meer op het spel:
Volgens het VN-Verdrag inzake biologische diversiteit (CBO)
moet in de EU tegen 2030 30 % van het grondgebied worden aangewezen als natuurgebied, aldus de “Green Deal” van de EU-biodiversiteitsstrategie.
Duitsland, met slechts 6,5 % natuurgebied, werkt momenteel aan de verwezenlijking van deze doelstelling, ook al is het volgens NABU moeilijk om geschikte gebieden te vinden en onder bescherming te stellen.
Verklaart dit het onbegrijpelijke wolvenbeleid in Europa?

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1B39AV ... tid=wwXIfr

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:08

Meer aanvallen, maar ook ' tegenstemmen' lijken harder te worden. Laten we hopen dat het boven ook doordringt...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 18:08

Citaat:
Wolfwerend hek blijkt niet voldoende: 'Hij is er toch overheen gekomen'

Hij had er al weinig vertrouwen in en vorige week kwam zijn vrees uit. Het wolfwerende raster waarbinnen hij 's avonds zijn schapen drijft, bleek onvoldoende bescherming te bieden. Een schaap werd doodgebeten, een lam raakte verstrikt in het net en stierf waarschijnlijk een pijnlijke dood.

Schapenhouder Christiaan plaatste het wolfwerende raster - met schrikdaad - nadat zijn schapen al twee keer waren aangevallen door naar alle waarschijnlijkheid een wolf. Inmiddels is hij tientallen dieren verloren. "Wat ik eigenlijk al had verwacht, is uitgekomen. Hij is er toch overheen gekomen."

Christiaan beschrijft wat hij 's ochtends na de aanval aantrof. "Er waren meerdere schapen met bijtwonden. Een lam zat met zijn kop vast in het net van de afrastering. Die had bijtwonden, maar is gewoon geëlektrocuteerd. Er staat een behoorlijke klap stroom op."

Filmpje via bron RTV oost

Wolfwerend hek blijkt niet voldoende: 'Hij is er toch overheen gekomen' https://www.oost.nl/nieuws/3555514/wolf ... redArticle #oost

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:19

Eik schreef:
Ik volg dit topic nu al een tijdje, maar jeetje wat een hoop aanvallen zeg...

Ik schrik er echt van, maak me er ook wel zorgen om.

Ongeveer 11 tot 12 dode dieren per dag
En iedere dag ongeveer 3 aanvallen

En de lijn is over de afgelopen 5 jaar extreeeeem snel aan het stijgen

Van ongeveer 4 naar 7 naar 11.3 dode dieren per dag grofwef.

En dat zijn alleen de 100% bevestigde wolvenaanvallen op landbouwhuisdieren.

Honden, wild etcetera telt dan niet eens mee in die cijfers

Ik deel deze nog maar eens.
Deze plaatjes laten de lijn heel goed zien en die is niet goed...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens stijgen we ook nog steeds op de ladder van Geist.
Is mijn volgende uitzoekprojectje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 18:25

En niet te vergeten het vee wat in begrazingsgebieden lopen. Die worden normaliter niet meegenomen in de cijfers.

Tenzij een voorbijganger deze ponies, schapen of koeien vindt en er melding van maakt, maar ik betwijfel of ze dan alsnog in de lijst BIJ12 komen te staan.
Ze zijn dan meestal wel bekend bij de alertgroepen.