Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:30

Dat ben ik ook nog steeds van plan inderdaad. Ik heb zakken vol droge bonen, maar nooit genoeg tijd en zin om voor één portie bonen te koken. Dus ik wil ook eens een grote batch wecken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:27

Het is echt super makkelijk om te doen maar vooral om te pakken :P

Ook om er wat kruiden of bijv tomatenpuree bij te doen zodat je al gelijk wat meer smaak/maaltijd hebt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:44

Maar hoe weet je wat een goede weckpot is, en hoe weet je of iets nog goed is of blijft?

Zelf ben ik nog steeds wel kattenvoer en blikken soep aan het hamsteren. Denk dat de katten en ik drie weken kunnen overbruggen met wat ik inmiddels heb. Ik pak telkens de oudste zak brokjes als ik nieuwe openmaak en de nieuwe dus bij de voorraad. Voor mij zal alleen op soep leven wel behelpen zijn, daarom verzamel ik nu ook blikjes maïs en kikker erwten en dergelijke.

Aan ongekookte rijst en pasta heb je toch niks als je in een donker huis zonder stroom of wat dan ook zit?

Van het water weet ik nooit echt hoe lang het goed blijft. Paar x per jaar ververs ik het (10 liter). Een filter is beter he. Moet ik nog eens achteraan.
Radio nog steeds niet geregeld, moet daar toch eens prio van maken en ook van oplaad spullen en batterijen en kaarsen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:42

Ik vind ze geweckt dus echt niet meer te eten :=
Uit pot/blik ook niet.
Als ik ze wil eten zet ik ze voor ik naar bed ga te weken in een pan en de volgende dag kook linze voor het avondeten en dan is het smullen :9

Marigold schreef:
Aan ongekookte rijst en pasta heb je toch niks als je in een donker huis zonder stroom of wat dan ook zit?

Koken op een gasfles, bv met een pitje op een gasfles of skottelbraai oid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:06

Ja, de eindeloze opties om zonder stroom te koken zijn hier al meermaals voorbij gekomen.

Skottelbraai, barbecue, campinggasstel, spiritus kookstel, vuurtje in de tuin, een gasfornuis die op een gasfles aangesloten kan worden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:56

Wat voor water gebruik je marigold? Ik heb zelf een aantal flessen kant en klaar van de supermarkt, daar staat ook een tht datum op, die hoef ik niet zo vaak te vervangen. Wat ik nu in de kast heb staan dat staat er denk ik al een half jaar, en dat is nog houdbaar tot augustus 2026. Dus mocht je iets zoeken waar je minder vaak naar om hoeft te kijken dan is zoiets misschien fijn?
Water uit de kraan blijft dacht ik minder lang goed, water op kamertemperatuur dat vervang ik in ieder geval elke dag (dan heb ik het over het overgebleven water van de vorige dag in de waterkoker en het koffiezetapparaat, dat heeft verder niet zoveel met noodpakketten te maken). Gekoeld of ingevroren kan het wat langer maar niet zo lang als uit een fles.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:23

Citaat:
Maar hoe weet je wat een goede weckpot is, en hoe weet je of iets nog goed is of blijft?

Goedkoopste is hergebruik van potjes uit de supermarkt, eventueel met nieuwe deksels.

Zolang het deksel niet in te drukken is, is het in principe nog goed, maar het is natuurlijk beter om je geweckte spul gewoon te gebruiken in je normale eetpatroon, zo kom je er ook achter wat je wel en niet lekker vindt, zoals verootjoo bijvoorbeeld :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:27

Over geweckte dingen : hoe zit dat met wel of niet op elkaar zetten van zulke potten? Winkel doet het gewoon, maar ik zag iets voorbij komen ergens over kan vacuum kosten en dus inhoud onbruikbaar maken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:52

Ik zet potten gewoon op elkaar, maar wel nadat ik zeker weet dat ze vacuüm zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:30

Ik stapel niet maar dat komt meer door de indeling van mijn kasten. Ik vind het ook een beetje te wiebelig, maar ik gebruik geen echte weckpotten. Die zijn qua deksel wat stabieler.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:44

Marigold schreef:

Je kan het ook in koud water zetten om te wellen. Duurt wel een aantal uur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:52

Tieme schreef:
Marigold schreef:

Je kan het ook in koud water zetten om te wellen. Duurt wel een aantal uur.

Paar waxine lichtjes en het wordt in elk geval een stuk warmer. Brede opening thermos vullen met zo warm mogelijk water en daar je pasta in "garen" is dan een stuk betere optie. Enkel koud water maakt het niet gaar en dus eetbaar/verteerbaar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:59

De vraag over welk water: gewoon kraanwater in een nieuw gekochte jerrycan.
Ik kom er maar niet achter hoe lang dat houdbaar is. Niet dat ik 10 liter een paar x per jaar ‘weggooien’ zo erg vind maar toch, ben gewoon wel benieuwd naar de houdbaarheid van kraanwater, bij kamertemperatuur/ zonder kachel in die ruimte.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:18

Misschien dat je hier wat mee kunt?
De mening van Voedingscentrum over de houdbaarheid:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema ... water.aspx

Radar over drinkwater bewaren.
https://radar.avrotros.nl/artikel/hoe-l ... aren-33796

Vitens zegt dit:
https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit
(het staat een beetje verstopt op de pagina dus even een quote voor de vindbaarheid)
Citaat:
Hoe lang kan ik kraanwater bewaren?
Kraanwater is altijd via de kraan beschikbaar en is een dagvers product. Wij raden aan om ongekoeld water maximaal tot de volgende dag te bewaren.

Wilt u het water toch langer dan één dag bewaren? Zet dan vers kraanwater in een schone fles of afgesloten karaf in de koelkast. Dan blijft het twee tot drie dagen vers en voorkomt u de groei van bacteriën. Bewaart u het buiten de koelkast, bijvoorbeeld onderweg of tijdens het sporten? Ververs het water dan dagelijks.

Nu zullen er neem ik aan ook wel manieren zijn om het zelf zodanig hygiënisch aan te pakken om zelf houdbaar water te kunnen maken, online las ik al dingen over x minuten koken per x meter hoogte boven zeeniveau dat je zit, dat ging mij echter zodanig ver dat ik mij daar niet verder in heb verdiept.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:02

Wij hebben altijd een jerrycan of een 5 liter fles water op onze boot. Dat water gebruiken we zonder problemen twee weken in de zomer. In de winter durf ik het nog wel een stuk langer te bewaren.
Langer bewaren kan ook prima, maar dan doen we het koken, bv voor koffie en soep.
Uiteindelijk komt er wat groene aanslag op de bodem. Om dat te voorkomen doe ik de kannen elk kwartaal even met azijn weken en goed schoonmaken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:44

Ik vul mijn weck ketel of pressure canner aan met potten water als ik plek over heb. Zo heb ik ondertussen een liter of 30 staan denk ik. Voor gebruik even een paar keer over gieten om er wat verse zuurstof aan toe te voegen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:03

Mocht iemand inderdaad die noodradio van de action willen kopen, hij is vanaf woensdag in de aanbieding. Dan is hij maar 7,95 in plaats van 9,95.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:20

Heeft iemand ze al zien liggen? Hier overal uitverkocht lijkt het.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:36

Ik ben nog niet naar een action geweest maar als ze woensdag in de weekactie zitten zullen ze er dan wel zijn denk ik.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:42

Ik zie net toevallig dat die noodradio niet meer op de website van de action staat.
Zou die dan überhaupt wel geleverd zijn? Of ging die zo hard of was het niets?
Wie zou het zeggen maar hij staat ook niet meer in de weekactie. Niet dat iedereen morgen hem wil gaan halen en er dan alsnog voor niets staat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:50

Ah jammer. Ik had al heel kort even gekeken of ik hem ergens in het schap zag liggen afgelopen weekend, maar nog niks gezien. Hopelijk komt ie later nog eens binnen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:18

friezenfan2 schreef:
Ik zie net toevallig dat die noodradio niet meer op de website van de action staat.
Zou die dan überhaupt wel geleverd zijn? Of ging die zo hard of was het niets?
Wie zou het zeggen maar hij staat ook niet meer in de weekactie. Niet dat iedereen morgen hem wil gaan halen en er dan alsnog voor niets staat.

Ik heb 'm per stom toeval vorige week in Alphen gekocht.. Omdat ik ertegenaan liep.. Ik dacht meteen aan dit topic en heb 'm meegenomen.. Maar ze waren er dus wel.. Heb 'm uit mijn hoofd vrijdag gehaald..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:21

geen radio's dus bij de action ( is toevallig iemand al wezen kijken vandaag ) ?

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:18

ik had vorige week in dit topic gelezen dat de action die noodradio's had, dus ik heb er toen meteen woensdag 1 meegenomen. Er lagen er toen nog genoeg in het vak, maar kan me voorstellen dat het in deze tijd hard gaat.
Voor dat geld verwachtte ik niet heel veel, maar ik denk dat hij in de basis doet wat hij moet doen. Ik had al zitten kijken naar een "goede" en had bedacht rond de 100 euro hieraan uit te geven, maar dat laat ik voorlopig maar even zitten nu ik deze heb

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:22

Zouden de mensen die hem nu hebben eens kunnen uitproberen. Mocht die terug in het assortiment komen en redelijk werkt zou dat voor meer mensen een goede optie kunnen zijn.