Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:06

Omtzigt keert mogelijk volgende week terug. Ik denk niet dat hij de puinhoop nog kan repareren.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:21

prompter schreef:
Omtzigt keert mogelijk volgende week terug. Ik denk niet dat hij de puinhoop nog kan repareren.

Zodat er bij de volgende crisis wel met stemverheffing, woede uitbarsting en deuren gesmeten kan worden.
Omtzigt had kamerlid moeten blijven. Daar was hij goed in.
Laatst bijgewerkt door Libra76 op 17-11-24 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:23

Ja, dat riep ik al nog voordat hij een partij oprichtte. Zijn kiezers zien dat nu helaas ook :\

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:27

Ik vraag mij af hoeveel percentage van NSC spijt hebben van hun stem. Dat vraag ik mij ook af over mensen met immigratie achtergrond die op de pvv hebben gestemd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:33

Aan de huidige peilingen te zien hebben heel veel nsc stemmers spijt, ze raken dan praktisch alle zetels kwijt, van 20 naar 4. Pvv stijgt 5 zetels ...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:50

prompter schreef:
Aan de huidige peilingen te zien hebben heel veel nsc stemmers spijt, ze raken dan praktisch alle zetels kwijt, van 20 naar 4. Pvv stijgt 5 zetels ...

CDA stijgt ook, een aantal stemmers van NSC zal terugkeren naar CDA.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:58

-O- waar is het gezonde verstand, de rede en sociaal gedrag gebleven in nl? Zijn er zoveel mensen die zo graag anderen buitensluiten vanwege geloof, kleur, geslacht, succesvolheid of wat ook? -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:59

Dat PVV na alles nog steeds zo hoog in de peilingen staat is echt verbazingwekkend.
Het enige wat de PVV tot nu toe gedaan heeft. Is racistische drek verspreiden. De PVV heeft alle beloften zoals bijvoorbeeld het eigen risico afschaffen zonder enige moeite weggegeven.

Als je na dit alles nog steeds PVV stemt. Dan ben je gewoon een racist.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:07

Volgens mij geven veel PVV stemmers de andere partijen er de schuld van dat Wilders zo'n grote ijskast aan moest schaffen.
En dus is de oplossing: de PVV nóg groter maken, zodat de PVV die ijskast weer leeg kan maken, en wel alle verkiezingsbeloften kunnen worden nagekomen.

Het ligt niet aan de PVV, maar aan degenen die de PVV tegenwerken.
Althans, dat is wat ik lees onder nieuwsberichten waarin het over de problemen in de coalitie gaat.

Als NSC geloosd wordt en de PVV nog groter wordt, moet er wel geluisterd worden en komt alles goed.

Dit is dus niet mijn persoonlijke mening, maar zoals ik berichten interpreteer van de PVV achterban.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:08

PVV gedraagt zich precies zoals het zich de afgelopen 14 jaar gedragen heeft. Rutte 1 hebben ze op een vergelijkbare manier eerst al hun beloftes de deur uit gegooid en daarna toch laten klappen. Als je op pvv stemt, stem je racistisch, dat was toen, dat was afgelopen verkiezingen, dat zal komende verkiezingen weer zijn. Iets anders tegen jezelf zeggen wanneer je PVV gestemd hebt, is jezelf een rad voor de ogen draaien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:09

Er zijn dus heel veel racisten in Nederland.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:20

Loretta schreef:

Ja. Alleen dat hebben mensen zelf niet altijd door. Ik denk dat een groot gedeelte onbewust gebeurt.
Als je zelf helemaal binnen alle standaarden valt is het lastig om buiten je eigen hokjes te kijken :) we hebben zo’n grote blinde vlek.

Maar alleen maar vechten tegen iets waar niet tegen te vechten is, gaat mi niks opleveren. Als we open naar elkaar kijken en even buiten je eigen bubbeltje gaat dit meer opleveren.

We willen altijd zo graag dat alle immigranten integreren en aanpassen, terwijl we zelf van oudsher cultureel een volk zijn dat zichzelf totaal niet aan anderen aanpast en dat de hele wereld naar haar eigen hand zet. (Dat zie je ook bij Nederlanders in het buitenland, zelden zijn die aangepast naar de cultuur van dat land)
Dat kun je natuurlijk niet eeuwig blijven volhouden. We moeten ook bij onszelf kijken en niet alleen bij de ander.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:25

verootjoo schreef:
Loretta schreef:

Ja. Alleen dat hebben mensen zelf niet altijd door. Ik denk dat een groot gedeelte onbewust gebeurt.
Als je zelf helemaal binnen alle standaarden valt is het lastig om buiten je eigen hokjes te kijken :) we hebben zo’n grote blinde vlek.

Maar alleen maar vechten tegen iets waar niet tegen te vechten is, gaat mi niks opleveren. Als we open naar elkaar kijken en even buiten je eigen bubbeltje gaat dit meer opleveren.

We willen altijd zo graag dat alle immigranten integreren en aanpassen, terwijl we zelf van oudsher cultureel een volk zijn dat zichzelf totaal niet aan anderen aanpast en dat de hele wereld naar haar eigen hand zet. (Dat zie je ook bij Nederlanders in het buitenland, zelden zijn die aangepast naar de cultuur van dat land)
Dat kun je natuurlijk niet eeuwig blijven volhouden. We moeten ook bij onszelf kijken en niet alleen bij de ander.

Mooi geschreven verootjoo +:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:30

De hele wereld naar haar eigen hand zet?
Wat vind China daarvan?
Ik weet niet of nl nog zo belangrijk is .. of hebben we het nog over de voc tijd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:36

Cer schreef:
Wat vind China daarvan?
Ik weet niet of nl nog zo belangrijk is .. of hebben we het nog over de voc tijd?

Jep… en het is niet zo dat die cultuur en gedachtengoed na al die generaties verdwijnt. Cultuur zit diep geworteld.

China rukt op idd, ook met name omdat het er zoveel zijn.
Maar de blanke man met 7 vinkjes is nog altijd de standaard.
Dat zag je maar in Amerika, er wordt liever een crimineel gekozen zonder leiderschapskwaliteiten dan een gekleurde vrouw die wel iets kan. Als het maar een witte man is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:44

Cer schreef:
Wat vind China daarvan?

Het gaat om het woord "van oudsher" Cer, dus inderdaad de koloniale tijd.
Nu doen we dat alleen nog in Nederland, maar sommige mensen denken nog steeds dat we een wereldmacht zijn (als ze dat goed uitkomt).

Ook het huidige idee dat Nederlandse cultuur veel verder is en dat (Islaimitische) culturen achterlijke culturen zouden zijn, is een gevolg van die denkwijze.

Ik ben een beetje aan het uitzoeken waarom de Islam zo'n dingetje is in Nederland. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met Indonesië. Voor de Nederlanders daar voet aan wal zetten waren daar al Islamitische delen.
Er is daar in het begin van de vorige eeuw een Islamitische beweging opgekomen die streefde naar gelijke rechten voor iedereen. Daar waren de Nederlanders niet blij mee. Hoewel slavenarbeid al verboden was, werd daar op de plantages veel gewerkt met contractarbeiders. Deze waren zogenaamd vrij om te gaan maar er waren allerlei constructies bedacht (geld aan hen lenen zodat ze schulden hadden, waar hele zware straffen opstonden bij niet aflossen, plantages ver van oorspronkelijke huis) zodat de arbeiders feitelijk niet weg konden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:48

over basisschool. Ik heb 2 kinderen op de basisschool. Ze hebben continurooster en zijn van half negen tot half drie op school. kwartiertje pauze in de ochtend en 3 kwartier lunchpauze. Woensdagmiddag vanaf 12.30 vrij. Ze moeten bij de ene juf verplicht een kwartier per dag lezen. Bij de andere juf hoeft dat niet.
Ze hebben 10 weken vakantie per jaar, daar komen de studiedagen nog bij, dat waren vorig schooljaar 8 dagen.

over geluksgevoel : https://www.nu.nl/buitenland/6305874/fi ... zesde.html
Nederland staat nog steeds in de top 10. Maar ja, we klagen veel. MIsschien is dat ook een cultuurdingetje :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:08

irmaz schreef:
Cer schreef:
Wat vind China daarvan?

Nu doen we dat alleen nog in Nederland, maar sommige mensen denken nog steeds dat we een wereldmacht zijn (als ze dat goed uitkomt).

Ook het huidige idee dat Nederlandse cultuur veel verder is en dat (Islaimitische) culturen achterlijke culturen zouden zijn, is een gevolg van die denkwijze.

Ik ben een beetje aan het uitzoeken waarom de Islam zo'n dingetje is in Nederland. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met Indonesië. Voor de Nederlanders daar voet aan wal zetten waren daar al Islamitische delen.
Er is daar in het begin van de vorige eeuw een Islamitische beweging opgekomen die streefde naar gelijke rechten voor iedereen. Daar waren de Nederlanders niet blij mee. Hoewel slavenarbeid al verboden was, werd daar op de plantages veel gewerkt met contractarbeiders. Deze waren zogenaamd vrij om te gaan maar er waren allerlei constructies bedacht (geld aan hen lenen zodat ze schulden hadden, waar hele zware straffen opstonden bij niet aflossen, plantages ver van oorspronkelijke huis) zodat de arbeiders feitelijk niet weg konden.

Ik denk dat het misschien wel nog verder teruggaat. Vaak gaan zulke conflicten al millennia terug.
De strijd tussen Israël en Palestina bestaat al sinds de Bijbel geschreven is. Of je daar nu wel of niet in gelooft, die tijd heeft wel bestaan en het is altijd al hommeles geweest. Idem met de Islam en het Christendom. In het midden-oosten is ooit ook het christendom geland, maar later is daar de Islam gesticht en daar is de wrijving al begonnen want meestal gaat dat niet zachtzinnig.

Nederland is Calvinistischer en meer gebrand op christelijke tradities dan iedereen wil toegeven, want er is veel ontkerkelijking en niemand gelooft meer, maar tóch overheerst calvinistisch/christelijke gedachtegoed in meer of mindere mate. Dat werkt hoe dan ook intergenerationeel door.
Pas als er een hele generatie komt die dit echt gaat fiksen en loskomt van de oude patronen kan het gefikst worden, maar dat is niet eenvoudig :)
Het zijn heel complexe zaken waarmee we te maken hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:46

prompter schreef:
Ja, dat riep ik al nog voordat hij een partij oprichtte. Zijn kiezers zien dat nu helaas ook :

Ik heb ook een hele sterke hate to say i told you so vibe. Alles gaat wel een beetje zoals ik verwacht had.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:02

verootjoo schreef:
Cer schreef:
Wat vind China daarvan?

Jep… en het is niet zo dat die cultuur en gedachtengoed na al die generaties verdwijnt. Cultuur zit diep geworteld.

Dat zag je maar in Amerika, er wordt liever een crimineel gekozen zonder leiderschapskwaliteiten dan een gekleurde vrouw die wel iets kan. Als het maar een witte man is.

Je bedoelt een man? Obama zal zichzelf waarschijnlijk niet als 'wit' omschrijven. :D (dat vond ik trouwens bij far de beste president van de afgelopen jaren.) Jezelf verkopen als presidents kandidaat kost overigens ook tijd. Mensen moeten je eerst gaan 'kennen' voordat je kans maakt op hun stem. Kamala Harris was denk ik ook nog veel te onbekend en heeft ook weinig tijd gehad om zichzelf voor te bereiden en goed in The picture te zetten.

Persoonlijk vind ik het overigens bijzonder dat er in zo'n groot land als Amerika momenteel zo'n bedroevend beperkt aanbod is aan presidentskandidaten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:13

Nou bij Obama waren ook genoeg opmerkingen hoor, dat hij islamitisch zou zijn, moslim en/of Arabisch, en daardoor eng. Zijn message was gelukkig krachtig genoeg om dat te doorbreken. En hij was man… En ik meen dat het kiesmannensysteem toen iets minder in het voordeel was van de republikeinen vergeleken met nu?

Over een vrouw aan de top (Hillary, Kamala) hoor je ook genoeg oliebol. Te emotioneel, zou ons te snel in oorlogen gooien want ja emotionele vrouwen zijn niet rationeel.

En als je dan vrouw én niet blank bent én je message/campagne is niet opgewassen tegen die van Trump? Dan krijg je dit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:19

verootjoo schreef:
irmaz schreef:

Ik denk dat het misschien wel nog verder teruggaat. Vaak gaan zulke conflicten al millennia terug.
De strijd tussen Israël en Palestina bestaat al sinds de Bijbel geschreven is. Of je daar nu wel of niet in gelooft, die tijd heeft wel bestaan en het is altijd al hommeles geweest. Idem met de Islam en het Christendom. In het midden-oosten is ooit ook het christendom geland, maar later is daar de Islam gesticht en daar is de wrijving al begonnen want meestal gaat dat niet zachtzinnig.

Nederland is Calvinistischer en meer gebrand op christelijke tradities dan iedereen wil toegeven, want er is veel ontkerkelijking en niemand gelooft meer, maar tóch overheerst calvinistisch/christelijke gedachtegoed in meer of mindere mate. Dat werkt hoe dan ook intergenerationeel door.
Pas als er een hele generatie komt die dit echt gaat fiksen en loskomt van de oude patronen kan het gefikst worden, maar dat is niet eenvoudig :)
Het zijn heel complexe zaken waarmee we te maken hebben.

De reden waarom de 'islam' soms een dingetje is, is te wijten aan 9/11 en vele anderen aanslagen die gepleegd zijn door extremistisch moslims. En zoals zo vaak het geval is moeten de goede vaak onder de kwade lijden.

Niemand denkt dat men in islamitische landen een achterlijke cultuur heeft. Wel is het zo dat in de streng islamitische landen, vrouwen niet de vrijheid hebben die wij zo gewoon zijn en ook eerwraak nog regelmatig voorkomt. Dat zijn dingen die daar bij de cultuur horen en dus inmiddels wel achterhaald zijn.

In Israël is zo'n 1800 jaar voor Christus het Jodendom ontstaan, hieruit is het christendom voortgekomen. (Jezus was ook een Jood) en pas 610 jaar na Christus is met Mohammed de islam ontstaan. Maar al deze godsdiensten hebben dus dezelfde oorsprong en geloven in dezelfde God. Daarom is Jeruzalem ook voor iedereen zo belangrijk. Als er geen oorlogen zijn leven mensen met dezelfde geloven daar overigens wel in relatieve vrede samen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:31

'Achterlijk' is een beledigende term.

Maar de islam, zoals die heerst in vrij veel landen in het Midden-Oosten, vergelijk ik zelf toch wel eens met het christendom van vóór de verlichting. (En met sommige zwaar christelijke richtingen in het heden, maar dat zijn gelukkig geen staatsgodsdiensten.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:55

journee schreef:
verootjoo schreef:

Je bedoelt een man? Obama zal zichzelf waarschijnlijk niet als 'wit' omschrijven. :D (dat vond ik trouwens bij far de beste president van de afgelopen jaren.) Jezelf verkopen als presidents kandidaat kost overigens ook tijd. Mensen moeten je eerst gaan 'kennen' voordat je kans maakt op hun stem. Kamala Harris was denk ik ook nog veel te onbekend en heeft ook weinig tijd gehad om zichzelf voor te bereiden en goed in The picture te zetten.

Obama kon je nu niet kiezen….
Harris was ms niet zo bekend. Trump wel, dat maakt het juist zo erg. Met alles wat je van hem weet kan je toch nog beter op een onbekendere vrouw stemmen :? Ik bedoel, erger had het niet kunnen zijn :o

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:00

Irmaz, Indonesië is het grootste islamitische land ter wereld, maar het hoort niet bij de kernlanden. De kernlanden liggen in het midden-oosten en rond de Middellandse Zee. Waarom er daar altijd onderlinge conflicten en burgeroorlogen zijn, ligt aan de verschillende opvattingen van de juiste islam en aan de rijkdom dankzij olie.
911 Heeft er weinig mee te maken, behalve dan dat dat voor de VS wel een belangrijke factor is. In bepaalde kringen leeft de doctrine dat de VS de wereld moeten beschermen tegen de 'oprukkende islam', terwijl de islam helemaal niet oprukt. De VS vinden dat ze de wereld tegen de islam moet beschermen, tegen het communisme en daarom doen ze wat ze doen. Er is maar 1 weg volgens de Amerikanen en dat is de weg van het christelijke kapitalisme.