Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
prompter schreef:Omtzigt keert mogelijk volgende week terug. Ik denk niet dat hij de puinhoop nog kan repareren.
Loretta schreef:Er zijn dus heel veel racisten in Nederland.
verootjoo schreef:Loretta schreef:Er zijn dus heel veel racisten in Nederland.
Ja. Alleen dat hebben mensen zelf niet altijd door. Ik denk dat een groot gedeelte onbewust gebeurt.
Als je zelf helemaal binnen alle standaarden valt is het lastig om buiten je eigen hokjes te kijkenwe hebben zo’n grote blinde vlek.
Maar alleen maar vechten tegen iets waar niet tegen te vechten is, gaat mi niks opleveren. Als we open naar elkaar kijken en even buiten je eigen bubbeltje gaat dit meer opleveren.
We willen altijd zo graag dat alle immigranten integreren en aanpassen, terwijl we zelf van oudsher cultureel een volk zijn dat zichzelf totaal niet aan anderen aanpast en dat de hele wereld naar haar eigen hand zet. (Dat zie je ook bij Nederlanders in het buitenland, zelden zijn die aangepast naar de cultuur van dat land)
Dat kun je natuurlijk niet eeuwig blijven volhouden. We moeten ook bij onszelf kijken en niet alleen bij de ander.
Cer schreef:De hele wereld naar haar eigen hand zet?
Wat vind China daarvan?
Ik weet niet of nl nog zo belangrijk is .. of hebben we het nog over de voc tijd?
Cer schreef:De hele wereld naar haar eigen hand zet?
Wat vind China daarvan?
Ik weet niet of nl nog zo belangrijk is .. of hebben we het nog over de voc tijd?
irmaz schreef:Cer schreef:De hele wereld naar haar eigen hand zet?
Wat vind China daarvan?
Het gaat om het woord "van oudsher" Cer, dus inderdaad de koloniale tijd.
Nu doen we dat alleen nog in Nederland, maar sommige mensen denken nog steeds dat we een wereldmacht zijn (als ze dat goed uitkomt).
Ook het huidige idee dat Nederlandse cultuur veel verder is en dat (Islaimitische) culturen achterlijke culturen zouden zijn, is een gevolg van die denkwijze.
Ik ben een beetje aan het uitzoeken waarom de Islam zo'n dingetje is in Nederland. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met Indonesië. Voor de Nederlanders daar voet aan wal zetten waren daar al Islamitische delen.
Er is daar in het begin van de vorige eeuw een Islamitische beweging opgekomen die streefde naar gelijke rechten voor iedereen. Daar waren de Nederlanders niet blij mee. Hoewel slavenarbeid al verboden was, werd daar op de plantages veel gewerkt met contractarbeiders. Deze waren zogenaamd vrij om te gaan maar er waren allerlei constructies bedacht (geld aan hen lenen zodat ze schulden hadden, waar hele zware straffen opstonden bij niet aflossen, plantages ver van oorspronkelijke huis) zodat de arbeiders feitelijk niet weg konden.
verootjoo schreef:Cer schreef:De hele wereld naar haar eigen hand zet?
Wat vind China daarvan?
Jep… en het is niet zo dat die cultuur en gedachtengoed na al die generaties verdwijnt. Cultuur zit diep geworteld.
China rukt op idd, ook met name omdat het er zoveel zijn.
Maar de blanke man met 7 vinkjes is nog altijd de standaard.
Dat zag je maar in Amerika, er wordt liever een crimineel gekozen zonder leiderschapskwaliteiten dan een gekleurde vrouw die wel iets kan. Als het maar een witte man is.
verootjoo schreef:irmaz schreef:
De hele wereld naar haar eigen hand zet?
Het gaat om het woord "van oudsher" Cer, dus inderdaad de koloniale tijd.
Nu doen we dat alleen nog in Nederland, maar sommige mensen denken nog steeds dat we een wereldmacht zijn (als ze dat goed uitkomt).
Ook het huidige idee dat Nederlandse cultuur veel verder is en dat (Islaimitische) culturen achterlijke culturen zouden zijn, is een gevolg van die denkwijze.
Ik ben een beetje aan het uitzoeken waarom de Islam zo'n dingetje is in Nederland. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met Indonesië. Voor de Nederlanders daar voet aan wal zetten waren daar al Islamitische delen.
Er is daar in het begin van de vorige eeuw een Islamitische beweging opgekomen die streefde naar gelijke rechten voor iedereen. Daar waren de Nederlanders niet blij mee. Hoewel slavenarbeid al verboden was, werd daar op de plantages veel gewerkt met contractarbeiders. Deze waren zogenaamd vrij om te gaan maar er waren allerlei constructies bedacht (geld aan hen lenen zodat ze schulden hadden, waar hele zware straffen opstonden bij niet aflossen, plantages ver van oorspronkelijke huis) zodat de arbeiders feitelijk niet weg konden.
Ik denk dat het misschien wel nog verder teruggaat. Vaak gaan zulke conflicten al millennia terug.
De strijd tussen Israël en Palestina bestaat al sinds de Bijbel geschreven is. Of je daar nu wel of niet in gelooft, die tijd heeft wel bestaan en het is altijd al hommeles geweest. Idem met de Islam en het Christendom. In het midden-oosten is ooit ook het christendom geland, maar later is daar de Islam gesticht en daar is de wrijving al begonnen want meestal gaat dat niet zachtzinnig.
Nederland is Calvinistischer en meer gebrand op christelijke tradities dan iedereen wil toegeven, want er is veel ontkerkelijking en niemand gelooft meer, maar tóch overheerst calvinistisch/christelijke gedachtegoed in meer of mindere mate. Dat werkt hoe dan ook intergenerationeel door.
Pas als er een hele generatie komt die dit echt gaat fiksen en loskomt van de oude patronen kan het gefikst worden, maar dat is niet eenvoudig![]()
Het zijn heel complexe zaken waarmee we te maken hebben.
journee schreef:verootjoo schreef:Jep… en het is niet zo dat die cultuur en gedachtengoed na al die generaties verdwijnt. Cultuur zit diep geworteld.
China rukt op idd, ook met name omdat het er zoveel zijn.
Maar de blanke man met 7 vinkjes is nog altijd de standaard.
Dat zag je maar in Amerika, er wordt liever een crimineel gekozen zonder leiderschapskwaliteiten dan een gekleurde vrouw die wel iets kan. Als het maar een witte man is.
Je bedoelt een man? Obama zal zichzelf waarschijnlijk niet als 'wit' omschrijven.(dat vond ik trouwens bij far de beste president van de afgelopen jaren.) Jezelf verkopen als presidents kandidaat kost overigens ook tijd. Mensen moeten je eerst gaan 'kennen' voordat je kans maakt op hun stem. Kamala Harris was denk ik ook nog veel te onbekend en heeft ook weinig tijd gehad om zichzelf voor te bereiden en goed in The picture te zetten.