Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:58

tienus63 schreef:
Paard levend aangevreten in Spanje, groot volwassen koudbloed paard.
Citaat:
24 september 2024/Cantabria/Spanje
Dit is ons dagelijks brood.....aanvallen van wolven
https://www.facebook.com/joseantonio.abascal.7

Spoiler:
[ Afbeelding ]

Filmpjes in bron
Geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/mDyKDgYdortmVpV1/?

Dat filmpje, vreselijk. Hebben ze het dier nog kunnen helpen? Ik dacht alleen de achterkant zo op de foto, maar toen zag ik de flank en ook het oor eraf. Wat is dat dier toegetakeld. |( |(

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 15:06

Geen idee. Ik durfde zelf het filmpje niet te kijken.

Tegen de gruwelijke beelden van dode dieren kan ik best wel.
Maar levend aangevreten en dieren totaal in shock trek ik niet. Laat staan filmpjes van zulke slachtoffers. Bewegend beeld maakt de impact nog veel groter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:10

Ik speel ook voor struisvogel bij dat soort filmpjes 8-)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:12

tienus63 schreef:
Geen idee. Ik durfde zelf het filmpje niet te kijken.

Ik dacht er wel tegen te kunnen, maar wat een afgrijselijk gezicht, ik hoop dat het paard snel uit zijn lijden is verlost.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:29

DubbelFun schreef:
Albertina71 schreef:
Om dit te doen roept de commissie lokale gemeenschappen, wetenschappers en andere geïnteresseerde partijen op om vóór 22 september nieuwe gegevens over wolvenpopulaties en hun impact te verstrekken — in iets meer dan 2 weken.
Een soortgelijke oproep in april om informatie gaf “niet voldoende volledig beeld” om actie te ondernemen, aldus het rapport.

Soort van mosterd na de maaltijd als die datum klopt !!

Tsja, ik kwam het bericht toevallig vandaag tegen op https://www.ekathimerini.com/news
Inderdaad 2 dagen te laat. In het Nederlandse nieuws heb ik er niks over gelezen. Ik hoop dat beide kampen (voor en vooral ook tegen de wolf) wel op de hoogte waren en data ingestuurd hebben!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:31

Ik hoop het ook al gokte ik er eerder op dat het oktober moest zijn.
(overigens bedoelde ik niet jou persoonlijk :o )

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:32

Weet iemand (ongeveer) hoeveel procent van de schapenhouders (in wolven gebied) een wolfwerend hek heeft?

Denken we dan aan 1%, 5%, 10%, 20% of nog meer?

Heeft iemand daar (redelijk) betrouwbare cijfers van?

Ben even iets aan het berekenen, maar daarvoor moet ik eigenlijk bovenstaande gegevens hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:46

Ik betwijfel of daar gegevens van zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:51

Geen idee, ik zie in mijn buurt enkel dat herders zo’n wolfwerend blauw net hebben. Bij de boeren en weilanden zie ik dat niet. Maar veel herders hebben hun schapen ook al weggehaald terwijl er nog genoeg te eten was.

Maar goed, dat zijn natuurlijk geen cijfers.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:55

Lees net dat de kreupele wolf is gedood door soortgenoten van een andere roedel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:01

Waar heb je dat gelezen?

Maar elkaar doden zal nog wel meer voor gaan komen met zoveel roedels en jongen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 16:11

Zichtmelding zojuist in Leersum
Citaat:
Leersum Utrecht
24-09-2024
16.40 uur

Wolf gezien thv restaurant Darthuizen in Leersum, liep in zuid westelijke richting.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf.
https://www.facebook.com/share/p/EUoYTf ... tid=K35XfP

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:31

DuoPenotti schreef:
Waar heb je dat gelezen?

Maar elkaar doden zal nog wel meer voor gaan komen met zoveel roedels en jongen.

Boswachter van natuurmonumenten op Twitter.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:31

Toch ook opvallend trouwens.
In één weekend gigantisch misgegaan met hondje Bruno en meerdere benaderingen. Paar dagen later iets wat half onder de tafel is gehouden in Ermelo.

En nu, niks meer van benaderingen of confrontaties met honden.
Zijn de mensen slim en vermijden ze de gebieden echt? Of heeft SBB toch zelf actie ondernomen (in welke vorm dan ook)?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 16:32

Zichtmelding Heino Ov
Citaat:
Heino Overijssel
24-09-2024
Tijd onbekend

Wolf gezien bij boerderij averheino in Heino. Deze boerderij heeft ook een drukke winkel

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Voor filmpje zie bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ctkEhv ... tid=K35XfP

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:34

Nyaleti schreef:
In één weekend gigantisch misgegaan met hondje Bruno en meerdere benaderingen. Paar dagen later iets wat half onder de tafel is gehouden in Ermelo.

Zijn de mensen slim en vermijden ze de gebieden echt? Of heeft SBB toch zelf actie ondernomen (in welke vorm dan ook)?

bijzonder hè

Dit vragen mensen zich al vaker af.
Ook bij andere wolven zoals de frikandellen wolf waar de politie zowat dagelijks bij dat bushokje stond, waar is die ineens heen?
En die muis springende wolf? Waar is die?

mysa schreef:
DuoPenotti schreef:
Waar heb je dat gelezen?

Boswachter van natuurmonumenten op Twitter.

dank je

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:38

Nyaleti schreef:

Ik denk echt dat mensen het vermijden. Waar ik loop is het normaal tussen de middag stervensdruk met honden. Nu 1 andere hond, maar dat is omdat ik met hun afspreek.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:41

Klein beetje gegoocheld met cijfers uit het overzicht van Werkgroep Wolf Nederland (dat rapport dat hier af en toe gedeeld wordt)

De versie bijgewerkt tot 9 september.

Op het tabblad schade staat iets over de afrastering bij schademeldingen.

Als ik alleen naar dit jaar kijk (tot rij 596)
En alles waar nog niets is ingevuld over hek eruit haal, em alles waar hond de dader was of er geen sprake was van predatie,
Dan blijven de volgende cijfers over.

Totaal 401 schades voldeden aan bovenstaande eisen (gegevens hek bekend, geen hond en geen 'niet predatie' en 2024 tot 9 september.

401 schades
371 x geen Wolfwerend hek
19 x wèl wolfwerend hek
11 x wel wolfwerend hek maar met bijzonderheden (bijvoorbeeld schade, palen te ver uit elkaar, slachtoffer buiten raster etc)

Dan blijven de volgende percentages over,

92.5% geen Wolfwerendhek
7.5% wel Wolfwerendhek (opgebouwd uit 4.7.. voldeed volledig, 2.7.. voldeed niet volledig aan adviesnorm)

Nu gaat dit om onderzochte en gemelde schades, dus wellicht is het aantal mensen dat een Wolfwerendhek heeft en meldt relatief groter dan het aantal dat meldt zonder hek. Dat zou het overal percentage met hek iets drukken.

Maar op basis van deze gegevens voldeed 4.7 volledig aan de norm, 2.7 wel Wolfwerend hek maar met bijzonderheden en 92.5% geen Wolfwerend hek.

Nu zou het heel interessant zijn om te weten hoeveel procent van de veehouders zo'n hek heeft.

Is dat percentage lager dan 7.5 (of desnoods de 4.7) dan kun je dus voorzichtig concluderen dat de wolfwerende hekken echt geen nut hebben.

Is het percentage veehouders met Wolfwerendhek nu bijvoorbeeld 50% (Theoretisch, want zoveel zijn het er echt niet) en de schade is bij 7.5% dan hebben ze dus wel nut.

Is het percentage veehouders met een Wolfwerend hek bijvoorbeeld maar 1% terwijl 7.5% van de schades waren bij locaties met hek, dan wordt het een ander verhaal.

Nu zit daar wel nog de nuance dat er in gebieden met meer wolvendruk waarschijnlijk ook wat meer WW-hekken zijn.

Maar deze cijfers neigen wat te wijzen naar die hekken zijn echt schijnveiligheid.

Interessant bij gegeven,
Alle schades toegekend aan honden zijn bij niet Wolfwerende hekken.
Geen van de schades met Wolfwerend Hek is toegeschreven aan honden...

Dus misschien houden dat soort hekken wel iets tegen. (Een volledig raster versus twee draadjes schriklint zal een hond mogelijk toch wat meer ontmoedigen, die zijn denk ik wat sneller 'omdat de kans zich voordoet' dan wolven waar het echt om leven of dood gaat (ook voor de wolf...) of hij kan eten..)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:45

Misschien kunnen ze straks cijfers geven aan de hand van de subsidies. Maar dan nog weet je niet of er een wolf is tegengehouden of dat er nog helemaal geen wolf is geweest. Dus in hoeverre heeft het dan geholpen? :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:48

Femke_Tweety

maar die cijfers daar kloppen niet.

5 cm te hoog op de grond in glooiend landschap en het is niet wolfwerend.
duizenden euro's verder, tig uren verder en vervolgens word je zo te kakken gezet door die instantie.

Voorheen werd in die lijst het heel anders ingevuld
dan stond er schapengaas, 8 draden, 150 hoog, 5500 volt.
En dat is allemaal weg die omschrijvingen.. wonnen ze geen zieltjes mee denk ik...

Dan kon iedereen zien dat de eigenaar wel zijn best had gedaan maar dat het niet had gewerkt.
Nu staat er gewoon geen wolfwerend hek....

nee dat klopt in 100% van de gevallen dat het niet wolfwerend was...anders geendode dieren hè.... (sarcasme uit)

Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:55

Benzz schreef:
Nyaleti schreef:

Ik denk echt dat mensen het vermijden. Waar ik loop is het normaal tussen de middag stervensdruk met honden. Nu 1 andere hond, maar dat is omdat ik met hun afspreek.

Maar er lopen dus wel mensen. Juist als het ineens rustiger is, is de kans op confrontatie groter zou je zeggen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:58

Ik denk dus dat de gegevens wijzen richting die normhekken hebben 0 nut ;)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:59

Femke: het is niet te onderzoeken lijkt me. Je weet niet hoe veel aanvallen voorkomen zijn door een hek. Dat de wolf er wel langs liep maar verder is gelopen.

Je zou maar naar een uitelkaar getrokken kudde staan te kijken en dan komt Pietje van BIJ12 met z'n meetlatje aan dat het hek van tienduizenden euro's niet goed is want er zat onkruid tegenaan. Dan wordt je toch ook spontaan gek?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:02

tienus63 schreef:
Zichtmelding Heino Ov
Citaat:
Heino Overijssel
24-09-2024
Tijd onbekend

Wolf gezien bij boerderij averheino in Heino. Deze boerderij heeft ook een drukke winkel

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Voor filmpje zie bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ctkEhv ... tid=K35XfP

Jeetje, daar lopen scharrelvarkens en is een kamp waar veel kinderen naartoe gaan.
Echt bizar
Daar loop ik vaak met de honden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:14

Oei zichtmelding Leersum. Daar was ook een aanval weer. In de bossen tussen Amerongen en Veenendaal loopt een schaapskudde weer. Ik denk dat dit ook een keer mis moet gaan. Lijkt me dat de wolven dit al wel ontdekt hebben. Is hetzelfde stuk bos waar ik ze zondag gehoord heb.