Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:21

Cer schreef:
Qua vaccinatie schade en doden, geen verstand van, maar het leest wel gek dat “slechts” 600 mensen op een heleboel een verwaarloosbaar getal is terwijl voor een zeldzame aandoening er wereldwijd van alles uit de kast gehaald wordt om daar een oplossing voor te vinden en men enorm begaan is met de patiënt (terwijl ik dan vaak denk “mensen, we zijn al met veel, we vergrijzen enorm, we moeten echt ergens aan dood gaan hoor … maar dat is vaak te kwetsend om hardop uit te spreken) verder eens met pmarena

In het grote geheel is het niet verwaarloosbaar, maar wel “acceptabel” bij gebrek aan een beter woord. Wil natuurlijk niet zeggen dat het voor deze mensen en de familie echt ontzettend triest is. En er wordt toch ook meteen op geacteerd? Voorkomen zal nooit lukken, maar ik kan me ook niet voorstellen dat toen het eenmaal bekend was, mensen die daar een hoger risico op hebben extra aandacht krijgen bij het wel of niet kiezen voor een vaccinatie?

pmarena schreef:
Ik snap je gedachtengang en de logica er achter uiteraard prima, en deze klopt ook gewoon op populatie-niveau :j

Maar ik vind niet dat jij voor ieder ander kan bepalen dat de kans op bijwerkingen van een vaccin (eender welk vaccin) niet opweegt tegen de kans op bijwerkingen door het virus. Want de risico-analyse kan op persoonlijk niveau heel anders uitpakken dan op populatie-niveau.

Maar ik bepaal toch nergens of iemand het vaccin moet nemen of niet? Ik heb het puur over de risico analyse, de stelling dat de vaccins niet voldoende onderzocht waren en de benaming proefpersonen. Sterker nog, volgens mij heb ik ook benoemd dat bij mensen met mindere gezondheid inderdaad die afweging anders gemaakt wordt.

pmarena schreef:
Ik ben het in principe natuurlijk wel met deze theorie eens, maar vind het te makkelijk gesteld.
Punt 1 weet je helemaal niet zeker dat elk stofje je lichaam uit is na een aantal weken. Er zijn altijd stoffen die op welke manier dan ook een lichaam binnenkomen, en ergens vastgehouden worden. Opstapelen. Of ergens iets beschadigen voordat ze het lichaam verlaten. Of in het lichaam blijven en daar héél langzaam hun schade toebrengen.

Als simpel voorbeeld: een vleugje asbest dat je 30 jaar geleden een keer hebt ingeademd, heeft enkele decennia de tijd nodig voordat je de problemen ervan merkt.

Ik vind het best naïef om met zekerheid te durven stellen dat vaccin X, Y of Z niet ook zo'n soort effect kan hebben van nog iets anders doen dan datgene waar het voor gemaakt is.

Maar het is onderzocht? Asbest is echt van een andere orde, dat is imo niet vergelijkbaar?
100% zeker weten we het niet nee, maar n.a.v. de onderzoeken is wel gebleken dat het zeer onwaarschijnlijk is. Dus dan is dat de kans waar we mee rekenen/beoordelen.

pmarena schreef:
En dat vind ik dan niet meteen een complot-theorie. Ik denk niet dat er expres rare dingen ingestopt worden ofzo. Maar denk dat het wel verstandig is om in je achterhoofd te houden dat er altijd op 1 of andere manier extra bij-effecten kunnen zijn van dit soort zaken.

Eens, is het ook niet. Maar aan de andere kant is het heel stellig zeggen dat het lang blijft hangen (doe jij niet maar heb ik wel voorbij zien komen destijds) ook niet terecht en kan juist weer flink angst opwekken bij anderen. Onterecht, als je naar de kansen kijkt.

pmarena schreef:
En dan zal dat voor de meeste mensen niet opwegen tegen de directe voordelen van dat vaccin of die medicatie of operatie. Maar doen alsof het wel erg vergezocht is vind ik eigenlijk niet okee. Ik denk dat je daarmee het "niet pluis gevoel" dat aan de basis ligt van complotdenken, juist voedt. "nee joh daar hoef je je geen zorgen over te maken".

Beter begrip tonen voor het idee, benoemen hoe het zit en niet wegwuiven :)

Nou ja het is vergezocht, kijkend naar de data die er is. Wil niet zeggen dat ik geen begrip heb voor de gedachte (een leek weet immers niet hoe het werkt en met alle moeilijk geschreven stoffen die erin zitten kan ik de angst wel begrijpen). Dus já het is wat vergezocht, maar begrip tonen moet inderdaad wel. Maar stellen dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken is imo ook niet verkeerd hoor —statistisch gezien is het ook niks om je zorgen om te maken. Maar dat dient wel op een nette begripvolle manier gebracht te worden :j

journee schreef:
als je goed hebt opgelet, dan lees je ook dat in mijn ogen de eerste ronde vaccinatie proefpersonen zijn. Pmarena gaf aan dat zij hier hetzelfde over dacht en daarom de eerste (2) vaccinatie rondes heeft overgeslagen. Jij mag hierover natuurlijk een andere mening hebben.

Persoonlijk ben ik blij dat jouw mening anders is en dat jij er volledig van overtuigd bent dat vaccinatie vanaf de eerste ronde veilig en betrouwbaar is. Zonder deze overtuiging, waren er namelijk geen mensen om in de eerste ronde te vaccineren en wat dan?

Jij vind voorzichtig zijn onnodig en overdreven, maar iedereen is anders en vaak zit er een heel verhaal achter de reden waarom mensen (en dieren) op een bepaalde manier reageren.

Ik heb het dan ook niet over dat zo vinden. Of dat je voor jezelf kiest de eerste ronde over te slaan. Maar als veel mensen het continu proefpersonen noemen geeft dat wel een bepaald beeld, wat mensen kan afschrikken of laten denken dat de overheid het niet goed met ons voor heeft. Ik vind het woordgebruik kwalijk en -wanneer in grote mate gebruikt- gevaarlijk. De mening mag je hebben :j

journee schreef:
Zo heb ik een paard gehad dat nooit ergens naar binnen liep zonder dat er eerst iemand voor ging. Dan kun je denken dat het paard overreageert, maar misschien doet dit dier het met goede reden, bijvoorbeeld een slechte ervaring met niet dezelfde, maar wel soortgelijke ervaring. Dan kun je ook stellen: wat slim dat dit paard van zijn ervaring heeft geleerd en ervoor kiest om het zekere voor het onzekere te nemen en niet zo naïef is om aan te nemen, dat alles wat veilig lijkt, ook als veilig te besschouwen, maar letterlijk wacht op bewijs.

Wat betreft vaccinatie risico's, waren het juist de jonge gezonde mensen die het meeste risico liepen op vaccinatieschade, terwijl zij juist het minste risico lopen om problemen na besmetting. Dan is het aan die persoon zelf om na afweging van risico's zelf de overweging te maken wel of niet te vaccineren. En dan ook met alle relevante informatie die bekend is, maar ook juist wat er nog niet bekend is.

Buiten dat iedereen het recht heeft om dit voor zichzelf te bepalen —ook daar is feitelijk de balans heel overwegend in het voordeel van vaccineren uitgekomen. Dus als mensen (in het algemeen, niet specifiek jij) zonder kennis van zaken gaan verspreiden dat dit niet zo is, of dat het nog zo ongekend zou zijn.. dan is dat kwalijk. Het geeft namelijk een compleet verkeerd beeld. 100% veilig is het nooit, maar sommige mensen deden destijds alsof het zo’n grote gok zou zijn.

journee schreef:
Iedereen heeft recht op zijn eigen afweging wat men persoonlijk wel of geen acceptabel risico vindt. Dat jij persoonlijk de risico's als acceptabel of als bijna nihil ervaart, betekent niet dat een ander dezelfde mening of ervaring moet of zal hebben. En dan is het mooi om te zeggen: hé ik denk anders over dit onderwerp, maar ik begrijp ook dat een ander (misschien met goede reden) dit anders kan ervaren. Let's agree toe disagree, zeg maar.... :D

Eens hoor, maar ik heb het puur over de communicatie daaromheen. Hoe stellig mensen daarin zijn. Dat kan ronduit gevaarlijk zijn als een grote groep daardoor beïnvloed wordt en besluit niet te vaccineren.

@tiggs is dat niet een bionomiale kansschaal of zo? (Zegt iemand die totaal niet wiskundig is maar het laatst uit interesse heeft opgezocht)
1x 1:1000 kans op bijwerkingen (99,9% dat het goed gaat), na 2 vaccinaties is dat 99,8%, na 3 vaccinaties 99,7%. Dus de kans dat je bijwerkingen krijgt wordt wel ietsjes groter, maar lang niet zo significant. En we krijgen er voor corona niet dusdanig veel dat het echt flink impact heeft?
Edit: ervanuitgaande dat je inderdaad wel getriggerd kan worden zoals Karl zegt. Medisch zal het net wat anders liggen, maar als je puur herhaalde kansen hebt (net als 6 gooien met de dobbelsteen), geldt bovenstaande volgens mij? Na 6x gooien met 1:6 is de kans 66% dat je meer dan 0x 6 gooit.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 31-08-24 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:24

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Wat betreft vaccinatie risico's, waren het juist de jonge gezonde mensen die het meeste risico liepen op vaccinatieschade, terwijl zij juist het minste risico lopen om problemen na besmetting.

Op zich waar, maar als je ze vergelijkt is het risico op gevolgen van de ziekte nog steeds aantoonbaar een stuk hoger dan van vaccinatie. Er wordt net zo lang gecherrypickt en misleid totdat dat uit het zicht verdwijnt, maar het risico op gevolgen door ziekte is altijd, voor elke groep, hoger dan het risico van vaccinatie.

Op populatie niveau, ja. Op individueel niveau, nee. En de populatie bestaat nu eenmaal uit individuen. Het zijn mensen, geen nummers en ook individuele belangen zijn belangrijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:30

Citaat:
Er wordt net zo lang gecherrypickt en misleid totdat dat uit het zicht verdwijnt, maar het risico op gevolgen door ziekte is altijd, voor elke groep, hoger dan het risico van vaccinatie.

Zie vetgedrukte. Dat klopt niet. Als jouw kind in shock raakt vanwege de kinkhoest vaccinatie in de DKTP dan krijg jij als ouder toch echt wel het advies om die K niet meer te laten inenten. Tevens het advies om dit altijd te melden als er andere kinderen geënt gaan worden met dit vaccin.

Wat je eigenlijk wil zeggen is dat de nadelen van het vaccineren van een groep altijd lager riskant is als het niet vaccineren van die groep.

Maar voor een individu die reactie geeft is dat meestal anders

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:32

journee schreef:
Op populatie niveau, ja. Op individueel niveau, nee. En de populatie bestaat nu eenmaal uit individuen. Het zijn mensen, geen nummers en ook individuele belangen zijn belangrijk.

De kansrekening wordt er niet anders van. Risico op schade door ziekte > risico door vaccinatie. En dat feit werd en wordt nogal eens weggemoffeld tot het net lijkt alsof het andersom is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:45

pien_2010 schreef:
Zie vetgedrukte. Dat klopt niet. Als jouw kind in shock raakt vanwege de kinkhoest vaccinatie in de DKTP dan krijg jij als ouder toch echt wel het advies om die K niet meer te laten inenten. Tevens het advies om dit altijd te melden als er andere kinderen geënt gaan worden met dit vaccin.

Het ging om covid, niet om kinkhoest.

Verder is het gewoon een patroon van misleiding, steeds de aandacht verschuiven en getallen cherrypicken totdat de indruk toch gewekt wordt dat niet-vaccineren een belangrijke optie is. Terwijl dat onzin is. Dat handjevol mensen waar dat werkelijk voor speelt, die komen er met hun behandelende arts wel uit. De mensen die het op internet zetten en steeds weer doen alsof dit een belangrijk punt is misbruiken het gewoon voor hun eigen stokpaardje, en blijven een misleidende indruk geven.

Cer

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:04

Ik ben nog steeds op zoek naar die podcast :P

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:07

pien_2010 schreef:
Olejon, maar daar gaat dit topic toch over. Dus een beetje een raar advies hier. Heb jij iets met of tegen complotdenkers? Want jij bent net als ik ook in dit topic.Dus ergens heb jij ook iets met dit topic.
Ik vind het boeiend en ook wel wat zorgwekkend deze ontwikkeling, vandaar dat ik af en toe kom langs kom.

Ik ben een "complotdenker" volgens sommige. Of nee, een Wappie.
Ik maak me meer zorgen over de meerderheid die de regering volgt en bepaalde dingen normaal vind.
En de invloed die de media heeft, waar deze meerderheid weer in trapt.
Dat hebben we in WO2 wel gezien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:26

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:

Het ging om covid, niet om kinkhoest.

Verder is het gewoon een patroon van misleiding, steeds de aandacht verschuiven en getallen cherrypicken totdat de indruk toch gewekt wordt dat niet-vaccineren een belangrijke optie is. Terwijl dat onzin is. Dat handjevol mensen waar dat werkelijk voor speelt, die komen er met hun behandelende arts wel uit. De mensen die het op internet zetten en steeds weer doen alsof dit een belangrijk punt is misbruiken het gewoon voor hun eigen stokpaardje, en blijven een misleidende indruk geven.

Dit ging zeker niet alleen om corona, maar is op alle vaccins toepasbaar. Duidelijk is dat jij het algemeen belang boven individuele belangen stelt, omdat in jouw ogen de risico's van vaccinatie verwaarloosbaar zijn ten opzichte van de risico's. Zoals ik al aangaf bij imandra, ben ik blij net mensen zoals jij, die uit volle overtuiging en zonder twijfel ook in de eerste ronde laten enten.

Toch zou je ook kunnen accepteren, dat er ook mensen zijn die jouw overtuiging, (vaak met goede reden) niet delen. Dit heeft niets met misleiding te maken! Dus let's agree to disagree, zeg maar. (ik begin nu al in herhaling te vallen :') )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:31

OleJon schreef:
pien_2010 schreef:
Olejon, maar daar gaat dit topic toch over. Dus een beetje een raar advies hier. Heb jij iets met of tegen complotdenkers? Want jij bent net als ik ook in dit topic.Dus ergens heb jij ook iets met dit topic.
Ik vind het boeiend en ook wel wat zorgwekkend deze ontwikkeling, vandaar dat ik af en toe kom langs kom.

Ik maak me meer zorgen over de meerderheid die de regering volgt en bepaalde dingen normaal vind.

De media heeft zeker een grote invloed, het is altijd goed om te beseffen dat zaken vaak alleen vanuit een bepaalde kant belicht wordt.

Net zoals geschiedenis geschreven is door overwinnaars, en het vanuit een ander perspectief het een heel ander verhaal kan worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:35

Qimm schreef:
Tiggs schreef:

Nee, zo werkt kansberekening niet.
Maar ik ben wiskundig te slecht om dat uit te leggen :') Dus misschien kan iemand anders dat doen?

Als je met een dobbelsteen gooit is de kans dat je 6 gooit ELKE KEER 1 op 6, de kans dat je 6 gooit als je vaker gooit wordt niet groter of anders.

Ja elke keer dat je gooit heb je een kans van 1 op 6 dat je 6 gooit.

Maar tevens heb je meer kans om een keer die 6 te gooien als je 5 keer gooit, dan als je 1 keer gooit :=

Karl66 schreef:
Dat is heel simpel uit te leggen. Stel 1 op de 1000 mensen is allergisch voor noten en stel dat ik die ene ben. Dan krijg ik de eerste keer als ik pinda's eet een allergische reactie, net als de tweede, derde en vierde keer. Maar als ik bij die 999 mensen hoor die niet allergisch zijn dan krijg ik de eerste, de tweede, de derde en de vierde keer geen allergische reactie.

Een bijwerking is niet iets wat spontaan wel of niet kan optreden. Een bijwerking treedt op als je daar een trigger voor hebt.

Het schijnt dat een allergie ook op kan bouwen, geen idee hoe dat bij pinda's zit maar bij iets als bijensteken hoor je wel dat mensen er de eerste keer nog wel tegen kunnen, maar op een gegeven moment een allergie opgebouwd wordt.

En een bijwerking / vervelende reactie treedt op als je daar een trigger voor hebt.
Ik kan me goed voorstellen dat iemand die slecht op 1 of andere medicatie blijkt te reageren, liever die trigger vermeden had als ze het hadden geweten. Het is niet ineens minder vervelend voor Pietje als blijkt dat hij 1 van de weinigen is die een zeldzame reactie krijgt.

Maargoed, dat doet verder niet af aan het idee dat zeg 10.000 dooien op populatie-niveau acceptabel kunnen zijn als je daarmee een paar miljoen mensen redt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:38

journee schreef:
Dit ging zeker niet alleen om corona, maar is op alle vaccins toepasbaar.

Ik had het wel nadrukkelijk over corona.

Citaat:
Duidelijk is dat jij het algemeen belang boven individuele belangen stelt, omdat in jouw ogen de risico's van vaccinatie verwaarloosbaar zijn ten opzichte van de risico's.

Nope. Ik kan gewoon rekenen. Bij corona gold gewoon: Risico op gevolgen van besmetting > risico gevolgen vaccinatie. Voor vrijwel iedereen. Ook voor de mensen die 'individuele afwegingen' wilden, was het helemaal geen individuele afweging maar meer een invidiueel niet goed begrijpen van de statistiek. Dat geldt nadrukkelijk voor jonge gezonde mensen. Daar waar de afweging werkelijk anders was, gaat het juist om mensen die *niet* gezond zijn.

Citaat:
Toch zou je ook kunnen accepteren, dat er ook mensen zijn die jouw overtuiging, (vaak met goede reden) niet delen. Dit heeft niets met misleiding te maken! Dus let's agree to disagree, zeg maar. (ik begin nu al in herhaling te vallen :') )

Ik kan goede redenen wel accepteren. Ik doe het vooral niet zo goed met onzin, misleiding of semantische spelletjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:40

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:43

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Citaat:
Duidelijk is dat jij het algemeen belang boven individuele belangen stelt, omdat in jouw ogen de risico's van vaccinatie verwaarloosbaar zijn ten opzichte van de risico's.

Nope. Ik kan gewoon rekenen. Bij corona gold gewoon: Risico op gevolgen van besmetting > risico gevolgen vaccinatie. Voor vrijwel iedereen. Ook voor de mensen die 'individuele afwegingen' wilden, was het helemaal geen individuele afweging maar meer een invidiueel niet goed begrijpen van de statistiek. Dat geldt nadrukkelijk voor jonge gezonde mensen. Daar waar de afweging werkelijk anders was, gaat het juist om mensen die *niet* gezond zijn.

Citaat:

Ik kan goede redenen wel accepteren. Ik doe het vooral niet zo goed met onzin, misleiding of semantische spelletjes.

Gelukkig doe je daar zelf totaal niet aan mee. :+

Niemand in dit topic verkoopt onzin, de meesten kunnen zich prima onderbouwen. Wat ik misschien nog wel enger vind dan complot denken zijn mensen die denken dat hun waarheid de enige juiste is en niet kunnen accepteren dat anderen mensen anders denken vanuit een ander perspectief.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:46

pmarena schreef:
En een bijwerking / vervelende reactie treedt op als je daar een trigger voor hebt.
Ik kan me goed voorstellen dat iemand die slecht op 1 of andere medicatie blijkt te reageren, liever die trigger vermeden had als ze het hadden geweten. Het is niet ineens minder vervelend voor Pietje als blijkt dat hij 1 van de weinigen is die een zeldzame reactie krijgt..

Alleen, dat is geen goede voorstelling van zaken. Want het doet alsof er een neutrale basissituatie is waarin Pietje niet wordt blootgesteld aan vaccins, en een waarbij dat wel zo is.

(Sorry maar ik sla de pinda-analogie even over hoor, dit gaat om vaccins.)

Maar de werkelijkheid is er een waarin Pietje wel of niet wordt blootgesteld aan vaccins, maar hoe dan ook wordt blootgesteld aan corona - dat is namelijk echt niet te vermijden. En dat Pietje daarbij een reele kans heeft, groter dan op die allergie, om langdurig ziek of ernstig ziek te worden. En als je het dan toch over blootstelling hebt: als Pietje ernstig ziek wordt, is de kans groot dat hij ook behandeld moet worden, en daarin nog veel meer blootstelling krijgt aan allerlei vreemde stoffen... Dan kun je zeggen: doen we dat ook niet. Kan. Maar dan is dus de kans dat hij dood gaat. Behandeling was zeker in het begin niet eenvoudig bij corona, maar behandeling vergroot de kans op overleven en beperken van de schade wel aanzienlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:48

OleJon schreef:
pien_2010 schreef:

Helaas zien we dit nu weer terug keren met ipv de joodse bevolking is het nu de moslim bevolking die als een soort üntermenschen worden geframed.

Het lijkt me heel naar als anderen je zien als "een wappie".
Kritisch zijn is altijd belangrijk ook als het gaat om een overheid. Daarom volg ik veel wetenschappelijke artikelen en kritische uitzendingen zoals bv tegenlicht van de VPRO.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:51

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Citaat:

Citaat:

Shadow, risico op gevolgen besmetting > risico op gevolgen vaccinatie. Gaat meestal op, ja.
Maar, en dat is een grote maar, soms is de vaccinatie wel te zwaar voor iemand. Ik ken het gebeuren dat een mevrouw nog herstellende van kanker, immunotherapie erna, en toen de vaccinatie nog niet had mogen hebben. Door een fout heeft ze die wel gehad, was dezelfde nacht gestorven, waarschijnlijk bloedproppen.

Dus, ik ben heus wel voor vaccineren, maar per individu moet je wel bekijken wat haalbaar is. En soms is een vaccinatie uitstellen of evt. overslaan een betere optie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:08

sterregoud schreef:
Shadow, risico op gevolgen besmetting > risico op gevolgen vaccinatie. Gaat meestal op, ja.
Maar, en dat is een grote maar, soms is de vaccinatie wel te zwaar voor iemand. Ik ken het gebeuren dat een mevrouw nog herstellende van kanker, immunotherapie erna, en toen de vaccinatie nog niet had mogen hebben. Door een fout heeft ze die wel gehad, was dezelfde nacht gestorven, waarschijnlijk bloedproppen.

Dat vind ik wel echt heel kwalijk, en is gewoon onzorgvuldig handelen.

Citaat:
Dus, ik ben heus wel voor vaccineren, maar per individu moet je wel bekijken wat haalbaar is. En soms is een vaccinatie uitstellen of evt. overslaan een betere optie.

Zeker - en dat zijn situaties waarin je er normaal met de behandelaar uit zou moeten komen. Maar dan gaat het dus nadrukkelijk niet om jonge gezonde mensen. En het gaat dus om een situatie waar je ook alle maatregelen uit het vermijden van besmetting zou moeten inzetten - want besmet worden met corona overleeft iemand in een dergelijke toestand naar alle waarschijnlijkheid ook niet.

Ja, ik vind dat daar aandacht voor moet zijn, maar in hoeverre is dit een probleem met vaccins, tegenover een ander, maar zorgelijk, probleem over de kwaliteit van geboden zorg waarbij dossierkennis en besluitvorming soms nogal te wensen over laat, en er lang niet altijd zorgvuldig gekeken wordt naar een behandelplan. Wat dat betreft zou ik dit eerder zien als verbonden met medicatiefouten of bijvoorbeeld het opereren van het verkeerde been: een medische fout, en een hele ernstige, maar een waarbij de oplossing niet ligt in het oprakelen van twijfel over de vaccins, maar aandacht voor zorgvuldig handelen in het ziekenhuis.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:14

Elisa2 schreef:
Shadow0 schreef:

Gelukkig doe je daar zelf totaal niet aan mee. :+

Niemand in dit topic verkoopt onzin, de meesten kunnen zich prima onderbouwen. Wat ik misschien nog wel enger vind dan complot denken zijn mensen die denken dat hun waarheid de enige juiste is en niet kunnen accepteren dat anderen mensen anders denken vanuit een ander perspectief.

Dit dus. Je kan en mag best een eigen mening hebben, als je echter elke mening en onderbouwing van anderen afschuift als onzin en misleiding... Tja. Dan kun je best beweren dat je 'goede redenen' wel accepteerd, maar dan moeten deze blijkbaar wel overeen komen met je eigen denkbeelden.

Dit was al eerder toen het over politieke keuzes ging en nu weer als het over corona gaat. Ik wilde er bijna een grapje over maken, gezien de complottheorieën in het topic, maar dan krijg ik dadelijk ook de schuld van de hele corona epidemie. (kijk: expres geen clowns of huilen van het lachen smiley) ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 14:19

OleJon schreef:
pien_2010 schreef:

Heel goed dat je doorhebt hoe populisme werkt , precies waarom pvv nu de grootste is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:28

journee schreef:
Dit dus. Je kan en mag best een eigen mening hebben, als je echter elke mening en onderbouwing van anderen afschuift als onzin en misleiding...

Werkelijke onderbouwing waardeer ik echt. Zodra ik het tegenkom. Maar er is een ondergrens van kwaliteit nodig voor het serieus valt te nemen. Maar bijvoorbeeld kamervragen van BVnl of een onderzoekje waar welgeteld 4 mensen aan de uitkomsteisen voldeden... hmm, tsja, sorry, die halen die standaard dus niet zomaar.

Citaat:
Tja. Dan kun je best beweren dat je 'goede redenen' wel accepteerd, maar dan moeten deze blijkbaar wel overeen komen met je eigen denkbeelden.

Nee, het gaat meer om eisen over de kwaliteit - ofwel de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek, ofwel de kwaliteit van redenaties. Dat is veel minder subjectief dan je doet voorkomen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:35

pien_2010 schreef:
OleJon schreef:

Helaas zien we dit nu weer terug keren met ipv de joodse bevolking is het nu de moslim bevolking die als een soort üntermenschen worden geframed.

Het lijkt me heel naar als anderen je zien als "een wappie".
Kritisch zijn is altijd belangrijk ook als het gaat om een overheid. Daarom volg ik veel wetenschappelijke artikelen en kritische uitzendingen zoals bv tegenlicht van de VPRO.

21% btw op boeken en kranten straks. Zouden 'ze' ons dommer willen houden?

Over de kansberekening ben ik het spoor bijster, sorry.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:58

pmarena schreef:
Karl66 schreef:
Dat is heel simpel uit te leggen. Stel 1 op de 1000 mensen is allergisch voor noten en stel dat ik die ene ben. Dan krijg ik de eerste keer als ik pinda's eet een allergische reactie, net als de tweede, derde en vierde keer. Maar als ik bij die 999 mensen hoor die niet allergisch zijn dan krijg ik de eerste, de tweede, de derde en de vierde keer geen allergische reactie.

Een bijwerking is niet iets wat spontaan wel of niet kan optreden. Een bijwerking treedt op als je daar een trigger voor hebt.

Het schijnt dat een allergie ook op kan bouwen, geen idee hoe dat bij pinda's zit maar bij iets als bijensteken hoor je wel dat mensen er de eerste keer nog wel tegen kunnen, maar op een gegeven moment een allergie opgebouwd wordt.

Ik kan me goed voorstellen dat iemand die slecht op 1 of andere medicatie blijkt te reageren, liever die trigger vermeden had als ze het hadden geweten. Het is niet ineens minder vervelend voor Pietje als blijkt dat hij 1 van de weinigen is die een zeldzame reactie krijgt.

Maargoed, dat doet verder niet af aan het idee dat zeg 10.000 dooien op populatie-niveau acceptabel kunnen zijn als je daarmee een paar miljoen mensen redt.

Je kan een allergische reactie opbouwen, maar dan moet je dus wel daar die trigger voor hebben. Het vaccin bestaat uit hulpstoffen en het RNA-gedeelte om de immuniteitssysteem aan het werk te zetten.

Voor die hulpstoffen kan je allergisch zijn en een anafylactische shock krijgen, vandaar dat je niet direct mag vertrekken maar moet blijven zitten na de vaccinatie. Mocht je die anafylactische shock krijgen, dan zijn er verpleegkundigen aanwezig die je direct kunnen helpen.

Je kan natuurlijk ook heel ziek worden van het RNA-gedeelte en zelfs restschade overhouden. Maar als je van de zwakke versie in het vaccin al zo ziek wordt of restverschijnselen overhoudt, dan moet je je afvragen hoe je op het werkelijke virus had gereageerd. Dan was het gevolg nog erger geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:26

Corona was wereldwijd wel een heel hevige toestand met veel doden en mensen aan de beademing, zelfs in kunstmatige coma. Door de vaccinatieprogramma's is dit nu vrijwel weg.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:27

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Dit dus. Je kan en mag best een eigen mening hebben, als je echter elke mening en onderbouwing van anderen afschuift als onzin en misleiding...

Werkelijke onderbouwing waardeer ik echt. Zodra ik het tegenkom. Maar er is een ondergrens van kwaliteit nodig voor het serieus valt te nemen. Maar bijvoorbeeld kamervragen van BVnl of een onderzoekje waar welgeteld 4 mensen aan de uitkomsteisen voldeden... hmm, tsja, sorry, die halen die standaard dus niet zomaar.

Citaat:
Tja. Dan kun je best beweren dat je 'goede redenen' wel accepteerd, maar dan moeten deze blijkbaar wel overeen komen met je eigen denkbeelden.

Nee, het gaat meer om eisen over de kwaliteit - ofwel de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek, ofwel de kwaliteit van redenaties. Dat is veel minder subjectief dan je doet voorkomen.

Gezien de lage kwaliteit van mijn posts, zal ik niet beledigd zijn als je ze in het vervolg fijn zou negeren. Het is natuurlijk zonde om daar je tijd en energie aan te besteden! :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:42

Eigenlijk had ik het onderwerp "corona" onderhand willen skippen! maar dat blijkt niet te lukken. Wat wel een ware complottheorie is, gaat over de oorsprong van corona. men wilde nl. vleermuizen die kennelijk om te eten (!?) verkocht werden op een dierenmarkt in Wuhan, de schuld geven van de epidemie. Echter was daar vlakbij een laboratorium waar met virussen geexperimenteerd werd\wordt (?).En dus lijkt het waarschijnlijk dat dit virus uit dat laboratorium ontsnapt was. Dat dat expres zou zijn gebeurd( omdat het virus werd ontwikkeld als biologisch wapen), dat geloof ik dan weer niet omdat de eigen Chinese bevolking als eerste en superzwaar getroffen werd.Maar wel denk ik dat het niet echt een puur natuurlijk virus was omdat dat zich nooit zo ontzettend razend snel zou hebben kunnen verspreiden.