verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:42

Wintu schreef:
fransje23 schreef:
Denk je dat niet-PVV stemmers zich wel gehoord voelen?

Ik denk dat een hele grote groep Nederlanders uit allerlei richtingen zich al jaren niet gehoord voelt, waarom denk je dat deze uitslag er is.

Dat denk ik ook, maar er wordt vaak aangehaald dat de PVV-stemmer zich niet gehoord voelt. Maar het gros van de stemmers voelt zich niet gehoord.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:43

xPabloBokt schreef:
Ik ben absoluut niet verbaasd. Ik had wel verwacht dat de PVV enorm zou worden omdat heel veel mensen zich gewoon niet gezien en gehoord voelen. Wilders is laagdrempelig en toegankelijk in zijn uitingen en taalgebruik en spreekt daardoor een grote groep mensen aan.

Ik vind het logisch. Ben er niet blij mee, maar vind het heel logisch.

Ik ben ook niet verbaasd. Er is onvrede en hij roept Nederlanders eerst ect. En dat werkt blijkbaar om stemmen te krijgen.

Nu zien wat het wordt met formeren en wat voor coalitie er komt. Heel spannend.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:47

fransje23 schreef:
Dat denk ik ook, maar er wordt vaak aangehaald dat de PVV-stemmer zich niet gehoord voelt. Maar het gros van de stemmers voelt zich niet gehoord.

En die hebben dus allemaal niet op vvd/d66/cu gestemd. En dat mag. Ben je een democratie voor.

Het is heel simpel, je kan nu naar elkaar gaan wijzen. Of zeggen 'goed. Deze uitkomst ligt er. Schouders eronder en laat maar zien wat je kan.'

Welke uitslag je ook krijgt, je krijgt altijd sippe gezichten. Als het over links was gegaan dan had een andere groep er sip bij gezeten. It is what it is. En welke argumenten er zijn geweest voor een stem: over 4 jaar heb je een nieuwe kans. En volgend jaar juni voor de Europese.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:02

Winged schreef:
En die hebben dus allemaal niet op vvd/d66/cu gestemd. En dat mag. Ben je een democratie voor.

Het is heel simpel, je kan nu naar elkaar gaan wijzen. Of zeggen 'goed. Deze uitkomst ligt er. Schouders eronder en laat maar zien wat je kan.'

Welke uitslag je ook krijgt, je krijgt altijd sippe gezichten. Als het over links was gegaan dan had een andere groep er sip bij gezeten. It is what it is. En welke argumenten er zijn geweest voor een stem: over 4 jaar heb je een nieuwe kans. En volgend jaar juni voor de Europese.

Ben ik met je eens hoor, de PVV heeft nu de kans om te laten zien dat ze kunnen regeren en bovendien "het volk" tevreden kunnen houden.

Ik gok dat we binnen 4 jaar een nieuwe kans gaan krijgen. Als dat niet het geval is heeft Wilders het erg goed gedaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:06

SusanH schreef:
Er wordt vaak rechts verweten dat ze polarisatie in de hand werken door de uitspraken die gedaan worden idd ook door Wilders. Maar links doet hier net zo hard, zo niet harder aan mee. Ik ben echt geschrokken van de reactie van Klaver, Timmermans en Jetten. Harde woorden, en Timmermans vond ik overkomen als een dreinende kleuter die een spelletje heeft verloren. Kijk eens naar jezelf, en waarom je die grote groep ontevreden Nederlanders niet hebt kunnen trekken om op jouw partij te stemmen.

Het boegeroep bij GL/PVDA en het schaamteloos vingerwijzen van Jetten, zonder ook maar enig vorm van zelfreflectie was stuitend. Maar in debatten ook. Hij zegt iets en dan kijkt ie weg, 'zo van basta, ik heb gesproken', zo respectloos naar de anderen in het debat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:11

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat heel veel mensen niet met zoveel woorden zeggen wat ze stemmen omdat men geen zin heeft in de zoveelste discussie. Dat is voor mij iig de reden. En ik heb niet eens PVV gestemd.

Maar als mensen volledig achter hun keuze staat dan kunnen ze die ook onderbouwen.. en dan hoef je ook geen discussie erover aan te gaan zou ik zeggen.
Ik heb toch het idee dat er over het stemmen op extreemrechtse partijen heel wat geheimzinniger wordt gedaan dan andere partijen. Terwijl er bij andere partijen net zo goed discussies ontstaan (bv waarom je VVD zou stemmen terwijl ze het al jaren zo slecht doen.. en PvdD en de oostvaardersplassen komt keer op keer weer voorbij.. en hoe slecht Timmermans wel niet is, als iemand zegt PvdA te stemmen..)

Maar dat is het, ik heb geen zin iedere keer mijn keuze te onderbouwen. En ik denk dat dat voor meer mensen geldt, en dat is prima.

Wintu

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:18

Waarom moeten de mensen die PVV hebben gestemd dit ook telkens onderbouwen. Het lijkt wel of men verantwoording moet afleggen, waarom?

En ik begrijp dat iedereen hier voor de volle procent achter de gekozen partij staat? Dat er nergens in de verkiezingsprogramma's iets staat waar je het eigenlijk niet mee eens bent? Want dan zou het kiezen toch wel super gemakkelijk zijn, terwijl velen aangeven dat het dit jaar toch wel extreem lastig was om te kiezen.
Ik heb bij elke partij wel punten gezien waarin ik het mee eens was, maar ook bij elke partij wel dingen die voor mij een no go zijn. Ik had dit jaar het gevoel dat niets echt bij me aansloot, dus ik heb mijn stem gegeven aan een kleine partij. Alle grote partijen stonden te ver van me af.
Maar als ik het hier zo lees, dan hoor je achter het gehele partijprogramma te staan. Nou, dan kunnen de meeste mensen wel thuis blijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:30

_San87_ schreef:
Maar dat is het, ik heb geen zin iedere keer mijn keuze te onderbouwen. En ik denk dat dat voor meer mensen geldt, en dat is prima.

Dat snap ik :j
Maar het ging er over dat er zo weinig mensen in het topic hardop zeggen dat ze PVV stemmen, tegenover veel meer mensen die andere partijen stemmen. Prima natuurlijk, stemmen is gelukkig helemaal anoniem.
Maar ik vind het wel interessant waarom juist die PVV stemmers het zo weinig openlijk delen. Je keuze onderbouwen lijkt me ook gewoon lastiger bij een partij als de PVV, waarbij de partijpunten toch behoorlijk onrealistisch zijn.
Je kan wel zeggen dat je een Nexit wil, maar iedereen weet dat dat niet gaat gebeuren :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:31

Hebben niet alle partijen onrealistische doelen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:32

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:36

Wintu schreef:
SusanH schreef:
Er wordt vaak rechts verweten dat ze polarisatie in de hand werken door de uitspraken die gedaan worden idd ook door Wilders. Maar links doet hier net zo hard, zo niet harder aan mee. Ik ben echt geschrokken van de reactie van Klaver, Timmermans en Jetten. Harde woorden, en Timmermans vond ik overkomen als een dreinende kleuter die een spelletje heeft verloren. Kijk eens naar jezelf, en waarom je die grote groep ontevreden Nederlanders niet hebt kunnen trekken om op jouw partij te stemmen.

Het boegeroep bij GL/PVDA en het schaamteloos vingerwijzen van Jetten, zonder ook maar enig vorm van zelfreflectie was stuitend. Maar in debatten ook. Hij zegt iets en dan kijkt ie weg, 'zo van basta, ik heb gesproken', zo respectloos naar de anderen in het debat.

Ik ben dus niet de enige die dat opviel. M.n. bij Rob Jetten kreeg ik het gevoel van een speech van een overwinnaar terwijl ze net ruim 60% van hun zetels kwijt waren.
Frans Timmermans heeft op zich een grote overwinnen gehaald, maar niet groot genoeg om het voortouw te kunnen nemen in de formatie en de minister-president te leveren. Zijn vlammende speech had hij voor de verkiezingen moeten houden, denk dat er dan meer effect was geweest. Maar dat boe-geroep van aanwezigen was opvallend en vond ik ongepast.

c_alsemgeest schreef:
Hebben niet alle partijen onrealistische doelen?

Ik denk het wel. En dat past ook bij het vormen van coalities. Groot inzetten, dan haal je altijd iets binnen ook al moet je wat inleveren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:41

germie schreef:
Deze is ook wel bijzonder, alsof men helemaal in paniek is.

In paniek is niet de juiste term, maar bezorgd, ja, en terecht.

Mooi stukje tekst ook. Helemaal mee eens, en erg beangstigend.
"Gisteravond is er met een overgrote meerderheid een partij verkozen die in verkiezingstijd een zogenaamd ’gematigde toon’ aansloeg, maar die wel het klimaatbeleid wil stopzetten, Nederlanders met een islamitische achtergrond ziet als tweederangsburgers, Nederland uit de EU wil en de onafhankelijke publieke omroep wil schrappen. (...) Veel standpunten van de PVV vormen een directe bedreiging voor onze rechtstaat en samenleving."

Dit doet me iets te veel denken aan de gedachtengang van de jaren 30..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:44

Misschien moeten we eerst maar eens afwachten wat er allemaal gebeurd, ipv enorm op de zaken vooruit te lopen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:48

Het is nu niet zo dat de PVV alleen alle beleid kan gaan maken, ze hebben nog steeds andere partijen nodig die er allemaal een stuk genuanceerder of zelfs anders over denken. Eerst maar eens zien of een formatie gaat lukken en zelfs dan kijken hoe lang die partijen het gezamenlijk vol gaan houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:52

Niemand heeft een glazen bol en in het systeem van NL kan Geert niet helemaal alleen de dienst uitmaken.
van tevoren al gaan aangeven wat er allemaal verkeerd zal gaan, dat is imo wel paniek zaaien.. onrust zaaien.. ipv de rust bewaren en het overleg aangaan..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:10

8nnemiek schreef:
.
"Gisteravond is er met een overgrote meerderheid een partij verkozen die in verkiezingstijd een zogenaamd ’gematigde toon’ aansloeg, maar die wel het klimaatbeleid wil stopzetten, Nederlanders met een islamitische achtergrond ziet als tweederangsburgers, Nederland uit de EU wil en de onafhankelijke publieke omroep wil schrappen. (...) Veel standpunten van de PVV vormen een directe bedreiging voor onze rechtstaat en samenleving."

Ik vind dat ook zorgwekkend!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:11

Cer schreef:
Niemand heeft een glazen bol en in het systeem van NL kan Geert niet helemaal alleen de dienst uitmaken.
van tevoren al gaan aangeven wat er allemaal verkeerd zal gaan, dat is imo wel paniek zaaien.. onrust zaaien.. ipv de rust bewaren en het overleg aangaan..

Van tevoren aangeven wat er allemaal verkeerd KAN gaan is niet verkeerd of wel?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:13

fransje23 schreef:
Cer schreef:

Van tevoren aangeven wat er allemaal verkeerd KAN gaan is niet verkeerd of wel?

Met de nadruk op 'kan'.. :)

maar volledig in de paniek schieten omdat het land nu gedoemd is in de afgrond te zakken .. nou ja, dat lijkt me gewoon niet gezond.. het is nog steeds Nederland, we polderen nog steeds, er wordt nog steeds overlegd..

maar hey, iedereen mag natuurlijk uiteraar doen waar ze zich goed bij voelen :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:14

8nnemiek schreef:
germie schreef:
Deze is ook wel bijzonder, alsof men helemaal in paniek is.

In paniek is niet de juiste term, maar bezorgd, ja, en terecht.

En dan vind jij het nog raar als mensen er niet voor durven uitkomen dat ze PVV stemmen ? Wat is dat nou weer voor vergelijking? Net wat Cowboy zegt, je wordt voor halve A.H uitgemaakt als je op een democratische partij stemt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:16

Misschien ben ik te nuchter, maar veel van de dingen die GW roept, kunnen helemaal niet grondwettelijk gezien. En als (wanneer) het vastloopt, heeft hij wat uit te leggen aan zijn achterban en gaat dit hem wrsl. stemmen kosten bij een volgende verkiezing. Het was fijner & beter geweest imo als zijn partij niet de grootste was geworden, maar ook deze uitslag is hoe een democratie werkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:25

Fitzroy schreef:
Cowboy zegt, je wordt voor halve A.H uitgemaakt als je op een democratische partij stemt.

De PVV als partij is niet echt democratisch, er is maar 1 lid.

De partij is wel democratisch gekozen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:26

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/23/de ... g-a4182027

Dit vind ik dan wel zorgwekkend.. er is nog geen formatie, niks.. men heeft nog geen idee. Maar doe vooral nu al oproepen om op de barricades te gaan..

Citaat:
Antifa Utrecht is ook van plan om actie te voeren bij het stadhuis in Utrecht. De extreemlinkse beweging, die ageert tegen alle vormen van uiterst rechts, vindt dat de overwinning van de PVV niet geaccepteerd moet worden, schrijft persbureau ANP. „We moeten de straat en de barricades op om te laten horen dat Utrecht geen PVV-regering wil!”

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:27

Cayenne schreef:
Het valt me vooral op dat veel PVV stemmers er niet voor uit (durven?) komen dat ze op de PVV hebben gestemd. En het zijn er toch best heel wat als we alleen al de poll hier op Bokt mogen geloven.
Niet dat dit moet uiteraard, maar ik vraag me gewoon af waarom niet. Is dat omdat men bang is voor vooroordelen of bedreigingen?
Dat zou ik wel heel treurig vinden.

Heb je gezien hoe je door sommigen zwart afgeschilderd wordt als je zegt op de pvv gestemd te hebben? Ik heb ook een aantal keer nagedacht of ik het hier wel neer zou zetten, want je wordt meteen voor racist uitgemaakt. Ik begrijp wel dat mensen daar niet zo makkelijk voor uitkomen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:28

idylle schreef:
Cayenne schreef:
Het valt me vooral op dat veel PVV stemmers er niet voor uit (durven?) komen dat ze op de PVV hebben gestemd. En het zijn er toch best heel wat als we alleen al de poll hier op Bokt mogen geloven.
Niet dat dit moet uiteraard, maar ik vraag me gewoon af waarom niet. Is dat omdat men bang is voor vooroordelen of bedreigingen?
Dat zou ik wel heel treurig vinden.

Heb je gezien hoe je door sommigen zwart afgeschilderd wordt als je zegt op de pvv gestemd te hebben? Ik heb ook een aantal keer nagedacht of ik het hier wel neer zou zetten, want je wordt meteen voor racist uitgemaakt. Ik begrijp wel dat mensen daar niet zo makkelijk voor uitkomen.

Dit.. ik werd gisteren behoorlijk erop aangevallen door familie.
Van de zotte vind ik het.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:39

In mijn familie diverse pvv stemmers. Dus daar word niemand er op aangevallen.
Zelfs mijn moeder die nooit stemt heeft dit jaar gestemd.
Reden 500 alleenstaande asielzoekers plaatsen in een klein dorp bij een zorginstelling. Waar speciaal huizen voor worden gebouwd. Maar jongeren kunnen geen huis krijgen.
Niet ver van Budel af...dus iedereen kent de bijbehorende problematiek. Hoe creëer je pvv stemmers...

Maar de groene bubble hier op bokt draait al jaren in elk topic iemand die niet links is de nek om. Beheren compleet de topics schreeuwen direct racist en klimaat ontkenners. En op een enkeling na blijft alles wat niet enorm links is maar midden of midden rechts wel weg.
Ook dat word regelmatig aangehaald maar dan komen er wat sneren die gewoon blijven staan. Want dat mag blijkbaar van bokt beheer.

Nu eindelijk ook eens ander geluid.

Voor mij had bbb groter mogen worden.
Maar ben wél blij met deze uitslag.