Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:27

Tieneke schreef:
Of met een Amerikaans. Er zijn er blijkbaar ook Amerikaanse Palestijnen die door de VS zijn opgeroepen om naar de grens te gaan.

Ben ik de enige die zich afvraagt hoe dapper (of levensmoe) je moet zijn om als Amerikaanse Palestijn naar Gaza te gaan?

Tieneke

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:31

Ik stelde me intern dezelfde vraag, maar dacht meteen dat ik misschien info mis of zo...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:47

Ik snap het wel hoor. Vergeet niet dat je vaak nog familie hebt. Mijn schoonvader gaat nog ieder jaar naar Jemen ondanks dat daar ook al lange tijd oorlog is en het wordt afgeraden om naar Jemen te reizen wegens onveiligheid. Zijn moeder en zussen wonen er nu eenmaal nog, en willen pertinent niet weg. Thuisland betekent veel voor sommigen. Dus daar ga je dan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:02

Citaat:
Beelden van geweld door Hamas en teksten die waarschuwen dat kinderen worden vermoord in Israël. Het is plotseling te zien in reclames in onschuldige telefoonspelletjes. "Laat kinderen even geen online spelletjes zoals Angry Birds spelen", zegt Justine Pardoen, oprichter van Bureau Jeugd en Media.

https://www.nu.nl/tech/6285542/aanvalle ... -kind.html

Citaat:
CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël, is een postercampagne gestart langs twintig Nederlandse snelwegen. Op de billboards staan foto's van Israëli's die door Hamas zijn ontvoerd naar Gaza.

https://www.nu.nl/binnenland/6285561/po ... wegen.html

Reclames om een oorlog te rechtvaardigen, ook in apps die volop door kinderen gebruikt worden. Ik vind daar wel wat van...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:13

Ze moeten zich beide schamen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:24

Exitium schreef:
Citaat:
Beelden van geweld door Hamas en teksten die waarschuwen dat kinderen worden vermoord in Israël. Het is plotseling te zien in reclames in onschuldige telefoonspelletjes. "Laat kinderen even geen online spelletjes zoals Angry Birds spelen", zegt Justine Pardoen, oprichter van Bureau Jeugd en Media.

https://www.nu.nl/tech/6285542/aanvalle ... -kind.html

Citaat:
CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël, is een postercampagne gestart langs twintig Nederlandse snelwegen. Op de billboards staan foto's van Israëli's die door Hamas zijn ontvoerd naar Gaza.

https://www.nu.nl/binnenland/6285561/po ... wegen.html

Reclames om een oorlog te rechtvaardigen, ook in apps die volop door kinderen gebruikt worden. Ik vind daar wel wat van...

En wat vind jij daar dan van??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:31

Ik kwam iets dergelijks bij wordfeud tegen van de week. Uitermate ongepaste situatie wat mij betreft. :n na een keer dr advertentie gemeld te hebben gelukkig niet meer tegengekomen
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-10-23 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:42

Ik hoorde het op het nieuws van die reclame. Is bedoeld zodat mensen gaan doneren. En dan niet voor die arme mensen maar om de oorlog te financieren begreep ik er uit.

Ik was flabbergasted!!
Moet niet idioter worden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:24

karuna schreef:
Ik kwam iets dergelijks bij wordfeud tegen van de week. Uitermate ongepaste situatie wat mij betreft. :n na een keer dr advertentie gemeld te hebben gelukkig niet meer tegengekomen

Ja, dat had mijn schoonvader dus ook.
Die heeft nu de betaalde versie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:54

Ik heb een vriendin die in het kader van haar werk voor een NGO van tijd tot tijd afreist naar Gaza.

Ze is zeer beslist levenslustig.
... maar ze zit wel eens te hyperventileren in het vliegtuig: 'Wat staat mij nu weer te wachten...?'

(Ook al is er doorgaans geen oorlog als ze er is: huisbezoek bij jongeren die beide benen missen omdat ze op een landmijn trapten 'gaat niet in haar koude kleren zitten', etc.)

Aan de andere kant doet ze vreselijk nuttig werk. (En wij haar weer plagen: 'Je gaat geen Messias-complex ontwikkelen, hè?')
Ik neem mijn petje diep voor haar af.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:35

Waarom maken de mensen het toch allemaal zo ingewikkeld? Weet je het antwoord niet, vraag het aan ChatGPT :D

Heb ik gedaan, gevraagd hoe je dit conflict kan oplossen, hier is zijn antwoord (letterlijk overgenomen, spellings- en taalfouten komen niet van mij :) ):

Het Israëlisch-Palestijnse conflict is een complexewestie en er is geenenvoudige oplossing. Hier is echter mogelijk stappenplan dat kanen bij het bevorder van vrede en het verminderen van spanningen:
. Hervatting van vredesonderhanden: Beide partijen moetenkeren naar de onderhandelingstafel met respect voor eerdere internationale akkoorden, zoals de Oslo-akkoorden. Het doel is om een tweestatenoplossing te bereiken, waarbij Israël en een onafhankelijke Palestijnse staat naast elkaar bestaan binnen veilige en erkende grenzen.

Vertrouwen opbouwen: Er moet gewerkt worden aan het opbouwen van vertrouwen tussen de Israëlische en Palestijnse bevolking. Dit kan worden bereikt door het bevorderen van mensen-tot-mensencontacten, het stimuleren van economische samenwerking en het opzetten van uitwisselingsprogramma's voor jongeren.
Bevriezing van nederzettingenbouw: Israël moet stoppen met de uitbreiding van nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden, aangezien dit een obstakel vormt voor vredesonderhandelingen. Palestijnse leiders moeten hun best doen om geweld en terroristische activiteiten tegen Israëlische burgers te stoppen.
Veiligheidsmaatregelen: Er moet aandacht worden besteed aan de veiligheid van beide partijen. Beide Israël en de Palestijnse autoriteit moeten samenwerken om geweld te voorkomen en terrorisme te bestrijden. Internationale veiligheidsmechanismen kunnen helpen bij het handhaven van de veiligheid.
Economische ontwikkeling: Investeringen in de economische ontwikkeling van de Palestijnse gebieden kunnen de stabiliteit bevorderen en het vertrouwen tussen beide partijen vergroten. Dit kan worden bereikt door het creëren van werkgelegenheid, het stimuleren van handel en het verbeteren van de infrastructuur.
Rol van de internationale gemeenschap: De internationale gemeenschap, inclusief de Verenigde Naties, moet actief betrokken zijn bij het bevorderen van vrede en het ondersteunen van beide partijen bij het implementeren van een vredesakkoord. Het bieden van humanitaire hulp, bemiddeling en het monitoren van naleving van overeenkomsten is essentieel.
Het oplossen van het Israëlisch-Palestijnse conflict vereist tijd, inzet en creatieve diplomatie. Een alomvattende en duurzame oplossing kan alleen worden bereikt door middel van een eerlijke dialoog, respect voor elkaars rechten en een wederzijds begrip van de behoeften en zorgen van beide partijen.

Dus ja, nu moeten de politici hier maar mee aan de slag.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:46

Het is een beetje een inkoppertje :')

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:58

Ik weet niet meer wie hier zei dat zo'n situaties dan bij gekken de stoppen doen doorslaan, maar helaas ook net weer: hoor net dat de match België-Zweden gestaakt is omdat een IS-strijder een aanslag gepleegd heeft op Zweedse supporters. Twee doden. :(

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:59

We staan hier weer op terreurdreiging niveau 4 in België. Ik kan het niet geloven. Hoe kunnen dingen zo escaleren op een dikke week tijd...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 07:32

hwn schreef:
Ik weet niet meer wie hier zei dat zo'n situaties dan bij gekken de stoppen doen doorslaan, maar helaas ook net weer: hoor net dat de match België-Zweden gestaakt is omdat een IS-strijder een aanslag gepleegd heeft op Zweedse supporters. Twee doden. :(

;( bizar dit...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:18

Tieneke schreef:
We staan hier weer op terreurdreiging niveau 4 in België. Ik kan het niet geloven. Hoe kunnen dingen zo escaleren op een dikke week tijd...

Enkel voor Brussel is het niveau 4 de rest is nog steeds niveau 3. Was toch ook flabbergasted toen ik het nieuws vanmorgen hoorde.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:33

Het knulletje van 6 die met 48 messteken om het leven is gebracht dior zijn huisbaas en zijn moeder zwaar gewond alleen maar omdat ze uit die regio komen. En de huisbaas daarom maar vindt dat alle moslims dood moeten. |(

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:00

Ze hebben de vermoedelijke dader van gisteravond in Brussel doodgeschoten vanmorgen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:04

Tieneke schreef:

Het verbaasde mij al dat ze van de week het niveau niet verhoogden gezien de uitspraken van onze premier en de match tegen Zweden die er zat aan te komen...
Maar goed, onze regering heeft een bijzonder kort geheugen. Dat blijkt nog maar weer eens :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:32

petraaken schreef:
Tieneke schreef:

Enkel voor Brussel is het niveau 4 de rest is nog steeds niveau 3. Was toch ook flabbergasted toen ik het nieuws vanmorgen hoorde.

Dat was gisterenavond bij de eerste melding nog niet zo gecommuniceerd,daarna en nu wel.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:06

Ach, zo dat wist ik dus niet. Heb het nieuws pas vanmorgen op de radio gehoord.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:09

hwn schreef:
Waarom maken de mensen het toch allemaal zo ingewikkeld? Weet je het antwoord niet, vraag het aan ChatGPT :D

Heb ik gedaan, gevraagd hoe je dit conflict kan oplossen, hier is zijn antwoord (letterlijk overgenomen, spellings- en taalfouten komen niet van mij :) ):

Het Israëlisch-Palestijnse conflict is een complexewestie en er is geenenvoudige oplossing. Hier is echter mogelijk stappenplan dat kanen bij het bevorder van vrede en het verminderen van spanningen:
. Hervatting van vredesonderhanden: Beide partijen moetenkeren naar de onderhandelingstafel met respect voor eerdere internationale akkoorden, zoals de Oslo-akkoorden. Het doel is om een tweestatenoplossing te bereiken, waarbij Israël en een onafhankelijke Palestijnse staat naast elkaar bestaan binnen veilige en erkende grenzen.

Vertrouwen opbouwen: Er moet gewerkt worden aan het opbouwen van vertrouwen tussen de Israëlische en Palestijnse bevolking. Dit kan worden bereikt door het bevorderen van mensen-tot-mensencontacten, het stimuleren van economische samenwerking en het opzetten van uitwisselingsprogramma's voor jongeren.
Bevriezing van nederzettingenbouw: Israël moet stoppen met de uitbreiding van nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden, aangezien dit een obstakel vormt voor vredesonderhandelingen. Palestijnse leiders moeten hun best doen om geweld en terroristische activiteiten tegen Israëlische burgers te stoppen.
Veiligheidsmaatregelen: Er moet aandacht worden besteed aan de veiligheid van beide partijen. Beide Israël en de Palestijnse autoriteit moeten samenwerken om geweld te voorkomen en terrorisme te bestrijden. Internationale veiligheidsmechanismen kunnen helpen bij het handhaven van de veiligheid.
Economische ontwikkeling: Investeringen in de economische ontwikkeling van de Palestijnse gebieden kunnen de stabiliteit bevorderen en het vertrouwen tussen beide partijen vergroten. Dit kan worden bereikt door het creëren van werkgelegenheid, het stimuleren van handel en het verbeteren van de infrastructuur.
Rol van de internationale gemeenschap: De internationale gemeenschap, inclusief de Verenigde Naties, moet actief betrokken zijn bij het bevorderen van vrede en het ondersteunen van beide partijen bij het implementeren van een vredesakkoord. Het bieden van humanitaire hulp, bemiddeling en het monitoren van naleving van overeenkomsten is essentieel.
Het oplossen van het Israëlisch-Palestijnse conflict vereist tijd, inzet en creatieve diplomatie. Een alomvattende en duurzame oplossing kan alleen worden bereikt door middel van een eerlijke dialoog, respect voor elkaars rechten en een wederzijds begrip van de behoeften en zorgen van beide partijen.

Dus ja, nu moeten de politici hier maar mee aan de slag.

:D ChatGPT rules the world.

Waar ik dan weer nieuwsgierig naar wordt is deze zin:
Citaat:
Investeringen in de economische ontwikkeling van de Palestijnse gebieden kunnen de stabiliteit bevorderen en het vertrouwen tussen beide partijen vergroten. Dit kan worden bereikt door het creëren van werkgelegenheid, het stimuleren van handel en het verbeteren van de infrastructuur.

Dit is precies wat er de afgelopen 20 jaar is geprobeerd. Er is 30 miljard dollar naar de Gaza gegaan om deze doelen te bereiken maar daar is blijkbaar heel iets anders mee gedaan.

Wat vindt bokt, mag/moet er dan iemand ingrijpen? En zo ja hoe zou dat moeten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:24

Ik denk dat alles valt en staat met de bereidheid van zowel de Israëliërs en de Palestijnen. Of eigenlijk krom gezegd want daar gaat het feitelijk om en dat mag gewoon uitgesproken worden. De Joden en de Islamieten om elkaar te accepteren.
De bereidheid om elkaar een hand te schudden en van daaruit kan er ontwikkeld worden.

Ik denk dat Saoedi Arabië daarin wel eens een grote rol kan spelen.

Ik hoop Iig dat ze stoppen met dat prachtige beloofde land kapot te maken. Want ze vechten om die historische grond dat gunnen ze elkaar niet maar kennelijk mag het wel stuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:53

Citaat:
Dit is precies wat er de afgelopen 20 jaar is geprobeerd. Er is 30 miljard dollar naar de Gaza gegaan om deze doelen te bereiken maar daar is blijkbaar heel iets anders mee gedaan.

Belangrijk is voordat jouw vraag van ingrijpen wordt beantwoord, dat de vragen beantwoord worden als:
1. Wat is er met dat geldt gedaan om deze doelen te bereiken;
2. Wie was er verantwoordelijk dat het geld goed besteed werd?
3. Is dat geldt goed besteed, zo ja, waaraan en wie hebben daar dan van geprofiteerd? Zo nee, waar is het geld dan wel aan besteed en wie heeft er dan van geprofiteerd?

Pas als dat hele palet in nuances duidelijk is, dan pas kunnen we de vraag van wel of niet ingrijpen beantwoorden.
Er zal gewoon eerst een uitgebreid objectief onderzoek moeten plaatsvinden door een neutrale instantie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:13

Nou ik denk dat het nooit duidelijk wordt.

Ik kan wel raden waar dat geld naartoe is gegaan en ik denk iedereen wel toch?