Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:51

Lianne007 schreef:
mysa schreef:
Mijn geiten gisteren toch maar laten vaccineren.

Hier moesten de geiten 2 x . De schapen 1x.
Schapen geen last gehad van bijwerkingen.
De geiten na de 2e enting wel; ik schrok hiervan, ze liepen zo stijf en koorts. Dierenarts weer gebeld om novem te spuiten. Toen ging het weer beter.

Heb heel veel verhalen gehoord dat geiten na het enten verschillende soorten klachten kregen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:41

Lianne007 schreef:
mysa schreef:
Mijn geiten gisteren toch maar laten vaccineren.

Hier moesten de geiten 2 x . De schapen 1x.
Schapen geen last gehad van bijwerkingen.
De geiten na de 2e enting wel; ik schrok hiervan, ze liepen zo stijf en koorts. Dierenarts weer gebeld om novem te spuiten. Toen ging het weer beter.

Wat naar. Hier hoeven ze maar 1x.
Vervelend zeg, dat ze er naar van werden. Ik ga dus sowieso niet twee keer enten.

jazzejam

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:17

Hier vorig jaar alle schapen blauwtong gehad. Veel dieren werden stokkreupel en lamlendig aantal hebben er weken overgedaan om weer een beetje aan te sterken en je ziet nog steeds restschade bij de dieren die het het zwaarst hebben gehad. Van het voorjaar is iedereen hier geent behalve de lammeren die nog te jong waren. Tot nu toe nog geen zieke dieren,ik hoop dat we niet weer zo'n rot periode door moeten maken. Hier waren de lammeren kleiner als normaal en hadden we meer verstotelingen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:26

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:13

Nou hier ook weer dieren ziek. Ook gevaccineerde dieren en helaas lijkt het niet mild. Hopelijk komen ze er door. In de omgeving zijn er veel gevallen. Hadt gehoopt dat we nu wel gespaard zouden blijven. :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:07

oh nee jazzejam, wat naar :(
koeien, schapen of geiten?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:25

Schapen, vorig jaar ook zieken en een dode. We hebben maar een kleine kudde van 15 volwassen schapen en wat lammeren. Van het voorjaar alle dieren geent maar nu toch zieke weer. Een van de rammen heeft het zwaar wil alleen maar liggen en niks eten, drinken alleen via de spuit. Gisteren pijnstiller en vit e met selenium gehadt.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:20

hier loopt de ziekenboeg ook vol helaas , alles is geent dus zeg het maar . hoor om mij heen ook veel blauwtong gevallen . in ons geval schapen. een aantal zijn kreupel en vermoeid zeg maar , koortsig , die krijgen pijnstilling en antibiotica en die lijken het wel te redden . tot nog toe 2 die echt de klassieke variant hadden , dikke kop , blaren in de bek en slijm , die zijn ondanks behandelen overleden .

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:23

Hier bij de koeien naar alle waarschijnlijkheid ook blauwtong. Zijn bloedjes opgestuurd om het zeker te weten. Hele hoge koorts

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:27

Hoevaak zetten jullie een ziek dier in de benen? Tot nu toe gingen de meeste zelf regelmatig staan. Maar de ram doet bijna niet staan.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:19

niet , ze gaan uit de kudde en komen thuis op stal , daar worden ze behandeld oa pijnstilling en als ze zich weer goed voelen , aantal dagen , komen ze vanzelf in de benen. tot nog toe hebben wij er hier een gehad die niet in de benen kwam , die heeft iets ingespoten gekregen van de da , spierontspanner dacht ik en daar ben ik wel een aantal weken zoet mee geweest om die weer in de benen te krijgen . maar ook dat is gelukt.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:50

Hier vandaag de eerste 14 verdachte dieren uit de kudde gehaald (180 dieren).

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:01

Ai, hopelijk valt het voor je schapen mee. Hadden jullie geent? Hier is de ram en het ram lam er nog steeds. Ze hebben nu beide ook een blauwe waas over 1 van hun ogen gekregen. De ram heeft duidelijk laesies gezien de bloederige en pussige neus vloeing en ademd zwaar. Wil ook nog steeds niet zelf standing drinken en eten mondjesmaat. Vandaag mogen we weer bijspuiten met ontstekingsremmers.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 22:42

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 23:20

Wij hebben het wss ook weer maar echt heel erg mild. Kreupelend, sommige een wat dikkere kop. Ze zijn mega mega ziek geweest dus hoop dat het hierbij blijft. Alles eet en drinkt nog en komt in de benen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:00

Wat een ellende allemaal!

Mijn mini-zeboe was vorige week even flauw, DA denkt dat het mss een lichte vorm kan zijn geweest (is wel geënt). Hij zei hier steeds meer gevallen, vooral bij schapen erg en vaak ook met slechte afloop. Koeien ziet hij er meestal doorkomen en bij alpaca's heeft hij nog geen gevallen gezien (zijn ook geënt).

Pffff. Ik duim voor al jullie dieren.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:48

Hier valt het nog zeker niet mee, inmiddels twee doden waarvan 1 echt letterlijk van zondag gezond naar maandag dood is gegaan en twee zieken. Alles is geent op de lammeren na. Ben er echt naar van, 1 ram is na week intensieve zorg als nog gisteren overleden. Bah |(

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 13:51

@jazzejam: wat vreselijk. Hele dikke knuffel.
Ik duim voor je dat de zieke dieren snel beter worden en je geen zieke dieren meer krijgt. :knuffel:

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:23

Onze buren zijn zondag 1 van hun 2 bejaarde schaapjes verloren

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:59

Ik heb vorig jaar heel veel ervaring opgedaan met blauwtong. Wij deden medicatie en kruiden in combinatie. Als er mensen hulp nodig hebben met de aanpak of tips mag je altijd pb sturen. Alles behandeld van ontstoken gewrichten, tot verlamming, tot ontschoening. Wij hadden 20 procent dood terwijl onze volledige koppel het gehad heeft vorig jaar.

Hier alles ongeveer ziek geweest afgelopen week, kwam snel op, was ook weer snel over. Alles loopt weer, eet weer en herkauwt

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:02

Hier geven we geweekte brok met appelmoes of pulp , bijspuiten met water en gebruiken naast de standaard medicatie paracetamol (advies DA). Zere voetjes ingezwachteld met Dermiel honingzalf . Je probeert wat.
Ik heb even tips kunnen vinden op de schapen groep op Facebook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:46

die info kun je dan hier toch gewoon delen Horseloverl?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:23

jazzejam schreef:
Ai, hopelijk valt het voor je schapen mee. Hadden jullie geent? Hier is de ram en het ram lam er nog steeds. Ze hebben nu beide ook een blauwe waas over 1 van hun ogen gekregen. De ram heeft duidelijk laesies gezien de bloederige en pussige neus vloeing en ademd zwaar. Wil ook nog steeds niet zelf standing drinken en eten mondjesmaat. Vandaag mogen we weer bijspuiten met ontstekingsremmers.

Onze schapen zijn inderdaad allemaal geënt.
Ik kan voorlopig tevreden zijn, alle dieren zijn weer fit genoeg om buiten te zijn. Aantal alweer bij de kudde.

Voornamelijk aantal dagen koorts en ingevallen, dikke koppen. Direct allemaal behandeld met medicijnen en ze zijn nu weer goed genoeg. Het gevaar is nog niet geweken natuurlijk want er zal meer voor de deur staan, maar niet vandaag :)

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:36

sterkte voor iedereen die dieren heeft die het blauwtong virus hebben :(:)
wij hebben er op dit moment 18 in de ziekenboeg en in totaal zijn er inmiddels 12 overleden .
de zieke dieren krijgen antibiotica en pijnstiller , de laatste vooral dat ze toch wat eten . wij voeren ze hier volle bak MBP mix , dat is lekker zacht en voedzaam , zo gauw ze weer wat hersteld zijn en goed kunnen kauwen krijgen ze er hooi bij .
de verschijnselen zijn hier, dikke koppen , sloom , kreupel , koorts , sommige hoesten ook en erg mager .maar als je niet lekker bent eet je ook niet .

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:14

Horseloverl schreef:
Ik heb vorig jaar heel veel ervaring opgedaan met blauwtong. Wij deden medicatie en kruiden in combinatie. Als er mensen hulp nodig hebben met de aanpak of tips mag je altijd pb sturen. Alles behandeld van ontstoken gewrichten, tot verlamming, tot ontschoening. Wij hadden 20 procent dood terwijl onze volledige koppel het gehad heeft vorig jaar.

Hier alles ongeveer ziek geweest afgelopen week, kwam snel op, was ook weer snel over. Alles loopt weer, eet weer en herkauwt

Ik zou graag de tips al bij voorbaat hebben als dat kan :+
Beter voorbereid dan te laat denk ik maar hé...