Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:14

Huertecilla schreef:
De wens als vader van de gedachte.
De selectief posieve brichtgeven helpt verder ook alleen maar om dhet westen pro hulp te houden.

Voorlopig zijn er zo´n 220.0000 van de 300.000 recruten inmiddels al ingezet als troepenafwissling of onderweg.

En jij gelooft dat? De reden dat ik geen positieve berichten voor Rusland kan plaatsen is dat er geen geloofwaardige berichten van die kant zijn. Vrijwel geen enkel bericht dat ik langs zie komen is verifieerbaar en wordt zelfs vaak tegengesproken door wel verifieerbare berichten. Die 220.000 zijn nergens te controleren. Dat er in Moskou ware razzia's op jonge mannen in portieken, metro-ingangen en opebare gebouwen worden gehouden doet mij ernstig twijfelen aan die 220.000. Er zijn plaatsen in Rusland waar al na 2 dagen door de gouverneur wordt gemeld dat ze het quotum gehaald hebben, tuurlijk :roll:

Huertecilla schreef:
Die zogenaamd begin van het einde drones zijn gewoon een extra wapen waarmee de Russen grote schade aanrichten en tijd winnen waardoor de Oelaïne een zware winter in gaat. Let wel, voor het einde van de maand bevriest een groot deel van het land en de energievoorziening is héél kwestbaar. De infrastructuur bombarderen is net zo effectief als de centrales zelf.

"Helaas" verspilt Rusland veel drones en raketten om appartementen, ziekenhuizen, pleinen en speeltuinen te vernielen. Slechts enkele raken de werkelijke infrastruktuur en Ukraïne blijkt inmiddels meester te zijn in snel oplossen van deze problemen :)
Zware winter in vrijheid is nog altijd beter dan een evengoed zware winter met de constante dreiging van martelingen en moorden in de door Rusland bezette gebieden. En ik heb zo het vermoeden dat die "zware winter" wel eens mee kan vallen, met hout kun je aardig wat verwarmen hoor en er is geen gebrek aan voedsel.

Huertecilla schreef:
Alle hosanna over zoals eerder terecht opgemerkt ´milimeteren´ ten spijt, gaat dit een dramatische winter worden voor de Oekraïnse burgers terwijl de Russen drones, raketten, granaten, bommen blijven afvuren.

Nu al wordt 75% van de afgeschoten drones en raketten onschadelijk gemaakt maar als jij graag wil geloven dat het dramatisch wordt ga je gang hoor. Voorlopig zijn er nog meer mensen omgekomen door martelingen en moorden van de Russen in de bezette gebieden dan door de drones en raketten op Kyiv. De enige echte dramatische winter is zeer waarschijnijk die in bezet gebied.

Citaat:
Deze oorlog gaat niet op het slagveld gewonnen worden. De enige hoop met grote hopen is dat met steun van het westen de tijd doorloopt. Dat de kosten aan alles voor Riusland zodanig oplopen dat er deze winter intern een machtsverschuiving komt. Indien niet dat komt er van het voorjaar een hernieuwd offensief -O-
Ik help je hopen op een positieve machtsverschuiving in Rusland. Om dit waar te maken moet Ukraïne wel door blijven gaan met het toebrengen van nederlagen aan Putins'puppets.

Citaat:
Klopt Irmaz, maar dat past niet in de positieve redeneringen.
Dat Rúsland WO2 voor ons gewonnen heeft meld ik niet eens.
Hebben ze niet gedaan, dus gelukkig dat je het niet hebt gemeld. Ze hebben er wel voor gezorgd dat Hitler het druk kreeg en dat de geallieerden bleven doorvechten. Ze hebben er indirekt voor gezorgd dat er een hongerwinter in Noord Nederland is gekomen. De westerse geallieerden hebben op het laatst hun front in het Oosten voorrang gegeven om sneller dan de Russische troepen in Berlijn te zijn.
De VS heeft trouwens na de oorlog veel geld en middelen ter beschikking gesteld aan Rusland. Ga je eens echt verdiepen in de geschiedenis :)

Huertecilla schreef:
Het toekomstbeeld voor de Oekraine is een schrikbeeld.
Net als Afghanistan na het terugtrekken van eerst de Russen en nu de Amerikanen of tzt Irak, ligt vooral het (zuid)oosten in puin áls het stopt.
Met dit verschill dat Afghanistan en Irak niet met een enórme oorlogsschuld aan de VS zitten en de Oekraïne wel.
Zoke maar eens op wanneer de UK de laatste betaling voor hun oorlogsschuld aan de VS gedaan heeft. De Oekraïne gaat nog heel veel dieper in het krijt.
Tis allemaal :r
met voor míj Afghanistan en Irak als voorbeelden van de vraag waarom?!

...En daar is wat mij betreft helemaal niks mis mee, als jij bij de bank leent zul je het ook terug moeten betalen.
Het is aan het land zelf of ze zichzelf weer willen opbouwen of dat ze onder het juk van een ander land willen blijven leven. De VS geeft ze daar de kans voor maar voor niks gaat de zon op, Ukraïne zal er zelf voor moeten werken. Afghanistan en Irak worden nog steeds verscheurt door interne struggels en het volk heeft daar niet genoeg eigenwaarde, zelfvertrouwen, onverzettelijkheid? om het heft in eigen handen te nemen.
Het Ukraïnse volk heeft met 2 revoluties en nu een oorlog laten zien dat ze geen onderdrukking meer accepteren. Er is ruimte gekomen voor mensen met goede ideeën en er heerst een doe-mentaliteit ipv een calimero complex. Ik zie hier geen overeenkomsten in met Afghanistan of Irak.
Iran misschien wel, we gaan zien hoe die opstand gaat verlopen. Daar zijn ze inmiddels 30 dagen bezig, de arbeiders van de olieraffinaderijen staken daar nu een flink aantal dagen, wat waarschijnlijk een flinke wissel op de mogelijkheden van de regering daar gaat hebben.

Maar goed, Rusland had gewoon thuis moeten blijven en zijn eigen zegeningen moeten tellen. Intern Rusland is er nog zat werk aan de winkel want hele delen van de Russische Federatie zitten nog gewoon zonder stromend water, gas, riolering en elektriciteit. Die hebben, in jouw woorden, altijd een dramatische winter :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:35

Kuggur schreef:
Er zijn alleen maar desastreuze mogelijkheden.

(Bijna) iedereen hier hoopt dat Rusland verpletterend verslagen wordt. Leuk en aardig, maar het fantasietje dat het russiche leger aftaaid met de staart tussen de benen en Putin met de tranen in zijn ogen zegt "ik zal het nóóóit meer doen" is nogal onwaarschijnlijk.

....

Als we hier met minimale kleerscheuren af willen komen MOET Rusland een uitweg worden geboden. En ja dat gáát pijn doen, en nee dat is niet "eerlijk", maar het kán grotere, VEEL grotere rampen voorkomen.

Correct.

Het complicerende is dat bv de VS gróte belangen heeft (en de UK heeft er een reddingboei voor de economie aan) bij het voortduren zonder verder escaleren.
Dus wapensteun maar niet té veel. Daar kan je cynisch aan toevoegen dat tranendalen op tv cruciaal zin.

Ook het verschuiven van macht in het Kremlin is een economisch verhaal.
Hopen dat dit door de kosten plaatsvindt en het westen de Oekraïne tot een compromis kan overtuigen opdat Rusland niet volledig ´nat´ de agressie kan stopzetten.

Ondertussen grote opslag van zonnebloem-olie opgeblazen.
Verlies aan inkomen voor Oekraïne, koren op de molen voor speculanten en ´morgen´ de prijzen hier in de winkelschappen ook voor olijfolie omhoog. We hebben al twee paniekgolven met prijsstijgingen en hamsteren van kookolie gehad :roll:
Zie daar waarom de berichtgeving naar ons zo belangrijk is; publieke opinie is politiek draagvlak.

tamary

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:42

Qua compromis : sec wat Rusland nodig heeft is Sebastopol als jaarrond marinehaven en een aanvoerlijn er naar toe over land. Dus weer huurcontract + enkelspoors lijn over de zelf gebouwde brug.
Deze hele idioterie was niet nodig geweest, maar dat is eigenlijk altijd de achteraf conclusie van een oorlog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 15:53

Hopen en verwachte zijn 2 dingen.
Ik hoop uiteraard dat het snel over is maar ik verwacht dat dit nog jaaaaaaren blijft modderen waarbij Rusland steeds zo veel mogenlijk burgers blijft doden maar net onder een drempel blijft waarop de NAVO zou ingrijpen.

Ik verwacht ook dat Selenski niet het einde van de oorlog gaat meemaken, al hoop ik dat uiteraard wel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:16

Tamary, je vergeet een paar dingen. Het handelt hier om macht en om ouderwets met wapens gebied te veroveren.

Deze idioterie had te voorkomen geweest, indien de Oekraïners zelf hun land hadden opgegeven. Het spijt mij, maar zo werkt het niet. Daarnaast is Rusland rupsje nooit genoeg. Letland, Litouwen, Polen en Moldavië zijn dan de volgende

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:24

nikkel schreef:
Tamary, je vergeet een paar dingen. Het handelt hier om macht en om ouderwets met wapens gebied te veroveren.

Je vergeet dat er ook pro-russen in de betreffende regios waren en zijn. In één hadden die al de macht voor rusland binnenviel.

Diep triest, zonder eenvoudige reden*, zonder eenvoudige oplossing en een uiteindelijk compromis wat het volgende conflict plant*.

* Er zijn in dit conflict gronden welke tot voor de oktober-revolutie teruggaan en om het even welke compromisoplossing ook treedt op daarvan nog gevoelige tenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:28

Nee, Rusland is de idioot, voor sec veilige toevoerlijn voor Sebastopol was niks van dit alles nodig geweest. Incl. de overduidelijke zwakte van hun leger wat ze nu blootleggen en de "has been/never was" status qua aanzien als grote wereldmacht die het resultaat is. Plus het omgooien van de semi status quo qua grootmachten die we hadden tot nu toe. Ze hebben veel heel stoms gedaan voor iets wat ze met een beetje overleg en wat leuke gascontracten hadden kunnen bereiken. Ze wilden bewijzen wat te zijn (en als je dat moet, ben je dat niet) en nog gefaald daar in ook.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:38

HC, ik ben me meer dan bewust van de Pro Russen, die overal verspreid zitten. Verspreid door welke oorzaak dan ook en sinds welke tijd.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:42

Huertecilla schreef:
nikkel schreef:

Je vergeet dat er ook pro-russen in de betreffende regios waren en zijn. In één hadden die al de macht voor rusland binnenviel.

Diep triest, zonder eenvoudige reden*, zonder eenvoudige oplossing en een uiteindelijk compromis wat het volgende conflict plant*.

* Er zijn in dit conflict gronden welke tot voor de oktober-revolutie teruggaan en om het even welke compromisoplossing ook treedt op daarvan nog gevoelige tenen.

Ah daar zijn de pro Russen weer.. je bedoelt Russischtaligen, hoeveel er daarvan zich bij Rusland wilden aansluiten weet geen mens. Er is in ieder geval nooit een officiële aanvraag tot zelfbestuur ingediend bij de Oekraïense regering. Wel heeft Rusland zelf besloten die mensen even te gaan helpen op verzoek van een beperkt aantal opstandelingen..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:46

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:
Er zijn alleen maar desastreuze mogelijkheden.

(Bijna) iedereen hier hoopt dat Rusland verpletterend verslagen wordt. Leuk en aardig, maar het fantasietje dat het russiche leger aftaaid met de staart tussen de benen en Putin met de tranen in zijn ogen zegt "ik zal het nóóóit meer doen" is nogal onwaarschijnlijk.

....

Als we hier met minimale kleerscheuren af willen komen MOET Rusland een uitweg worden geboden. En ja dat gáát pijn doen, en nee dat is niet "eerlijk", maar het kán grotere, VEEL grotere rampen voorkomen.

Correct.

Het complicerende is dat bv de VS gróte belangen heeft (en de UK heeft er een reddingboei voor de economie aan) bij het voortduren zonder verder escaleren.
Dus wapensteun maar niet té veel. Daar kan je cynisch aan toevoegen dat tranendalen op tv cruciaal zin.

Ook het verschuiven van macht in het Kremlin is een economisch verhaal.
Hopen dat dit door de kosten plaatsvindt en het westen de Oekraïne tot een compromis kan overtuigen opdat Rusland niet volledig ´nat´ de agressie kan stopzetten.

Ondertussen grote opslag van zonnebloem-olie opgeblazen.
Verlies aan inkomen voor Oekraïne, koren op de molen voor speculanten en ´morgen´ de prijzen hier in de winkelschappen ook voor olijfolie omhoog. We hebben al twee paniekgolven met prijsstijgingen en hamsteren van kookolie gehad :roll:
Zie daar waarom de berichtgeving naar ons zo belangrijk is; publieke opinie is politiek draagvlak.

Het fantasietje dat wanneer je Rusland maar een uitweg bied uiteindelijk alles goed komt is erg hardnekkig. Hoe wil je onderhandelen met een partij die over alles liegt en geen enkele afspraak nakomt? Nog afgezien van het feit dat je voor je eigen comfort wel wat van andermans land wil afstaan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:48

Het verzoek van de separatisten, kwam Poetin gewoon mooi uit. Naderhand kwam de werkelijke reden.
Poetin haat de west Europeanen. Ze waren/ zijn alleen praktisch als geldboom.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-10-22 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:50

tamary schreef:
Nee, Rusland is de idioot,

Mwah. Ik zie het meer als een niet zo onbegrijpelijke inschattingsfout en een totale verrassing dat het westen zó snel zó veel miltaire steun gaf/geeft.

De Krim is zonder noemenswaardig probleem geannexeerd.
De pro-russen hadden een zelfs nog uitnodigende situatie gecreëerd.

Het westen had zich volstrekt laten verrassen door het binnenvallen van de Krim en Rusland heeft zich laten verrassen door het nu wél voorbereid zijn.

Blijft dat Rusland een erg groot land met erg veel middelen is en zonder interne weerstand gaat het op het slagveld niet overwonnen worden.
Verder moeten we een ineenstorten van het land als militaire en/of economische macht helemaal niet wíllen.

Ik ben iets optimistischer dan Pien. Ik hoop dat er komend voorjaar een matiging in het Kremlin dominant wordt en Rusland met een gezichtsreddende troostprijs kan terugtrekken.
Ik heb geen idéé wat en hoe want ze horen ook gewoon niet in de Krim.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:52

Huertecilla schreef:
nikkel schreef:

Er waren inderdaad mensen die in Rusland een vriend zagen maar het verhaal van pro-Russische rebellen is een fabeltje, verzonnen en verteld door de Russische propaganda machine. Sowieso was Ukraïne niet tegen Rusland (anders verhuur je niet je haven aan hen). Rusland als goede buur is alleen compleet wat anders dan Rusland als overheerser.
In 1991, bij het referendum dat Ukraïne heeft ingevuld om van de Sovjet Unie te scheiden, heeft 81% van mensen van de oostelijke provincies Luhansk en Donetsk gestemd om uit de Sovjet Unie te gaan. Het percentage van de Krim was aanmerkelijk lager maar nog steeds meer dan de helft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:03

martichr schreef:
Ah daar zijn de pro Russen weer.. je bedoelt Russischtaligen, hoeveel er daarvan zich bij Rusland wilden aansluiten weet geen mens.

Nee die bedoel ik niet.
Je schrijft zelf al waarom :)*
´Pro-russen´ is helemaal wat ik bedoel.
Dát was het excuus voor de inval en de onderbouwing voor de annexering.

Dit gaat niet op het slagveld gewonnen worden. Pien heeft helemaal gelijk dat Rusland een traditionele oorlog schier eindeloos kan volhouden en het westen kán niet toestaan dat de Oekraïne op russisch gebied serieuze actie onderneemt.
Al kunnen ook de russen het niet winnen, dat is nog niet hetzelfde als verliezen.
De Finse premier had daar helemaal gelijk in: Deze oorlog beëindigd als Rusland zich terugtrekt.
De hamvraag is hoe Rusland bewogen kan worden zich terug te trekken uit de bezette gebieden.

p.s. lijkt erop dat een offensief vanuit Bielorusia wordt voorbereid.
Daarom wilde Zelenski daar UN blauwhelmen als buffer.
Nogmaals; Rusland gaat dit niet verlíezen.
En nee ik weet ook geen oplossing.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-10-22 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:06

irmaz schreef:
Er waren inderdaad mensen die in Rusland een vriend zagen

Maar die mag je geen pro-russen noemen. Ok.... >;)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:10

HC. Dat groepje is na de laatste acties wel erg klein geworden, zie de reacties van voormalige USSR staten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:16

nikkel schreef:
HC. Dat groepje is na de laatste acties wel erg klein geworden, zie de reacties van voormalige USSR staten

Ik schrijf meermalen dat ik hóóp op een interne verschuiving, matiging.
Het is echter wensdenken om dat nu al als goed nieuws te melden.
Helaas is een tweede front aan het noordwesten waarschijnlijker dan een omwenteling in het Kremlin.
En wat dán?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:36

martichr schreef:
Het fantasietje dat wanneer je Rusland maar een uitweg bied uiteindelijk alles goed komt is erg hardnekkig.

Zelfs openen met de zin "er zijn alleen deastreuze uitkomsten" is blijkbaar niet duidelijk genoeg.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:45

Huertecilla schreef:
irmaz schreef:
Er waren inderdaad mensen die in Rusland een vriend zagen

Maar die mag je geen pro-russen noemen. Ok.... >;)

Da's niet echt handig nee, want dat impliceert dat er ook anti-russen zouden zijn of dat pro-russen net zoiets is als anti-Ukraïners. Daarnaast wordt pro-russen eigenlijk altijd gevolgd door het woord rebellen of seperatisten.
Voor 2014 waren er geen pro- of anti-Russen maar alleen Ukraïners. Dat een groot deel van Ukraïne Russisch spreekt maakt het nog niet ineens pro-Russisch of dat ze bij Rusland willen horen. Dus... wat bedoel je met pro-Russen?

Zijn Vlamingen in jouw verhaal ook pro-Nederlanders?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:46

Kuggur schreef:
martichr schreef:
Het fantasietje dat wanneer je Rusland maar een uitweg bied uiteindelijk alles goed komt is erg hardnekkig.

Zelfs openen met de zin "er zijn alleen deastreuze uitkomsten" is blijkbaar niet duidelijk genoeg.

Openen met een dergelijke zin geeft meteen nogal een hoog drama gehalte %)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:48

Bron Sky News

Moskou beëindigt oproep reservisten '

De oproep van reservisten om het aantal troepen in Oekraïne te versterken is naar verluidt in Moskou geëindigd.

Het Russische persbureau Interfax citeerde de Moskouse Chief Draft Officer Maxim Loktev.

"Gedeeltelijke mobilisatiemaatregelen zijn voltooid in Moskou", zei hij blijkbaar maandag.

"De doelstellingen van het Russische presidentiële decreet en de opdrachten van het Russische ministerie van Defensie zijn volledig vervuld.

"Moskous verzamelplaatsen voor gemobiliseerde burgers krijgen vanaf 17 oktober om 14.00 uur geen mobilisatiemiddelen meer."

Hij voegde eraan toe: "Tegelijkertijd blijven de ontwerpcentra van Moskou verzoeken ontvangen van vrijwilligers die bereid zijn om naar de zone van de speciale militaire operatie te gaan.

"Individuele beslissingen zullen worden genomen over die vrijwilligers."

Burgemeester Sergei Sobyanin van Moskou zei eerder op maandag dat de "opdracht van het ministerie van Defensie" "volledig is voltooid".

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:58

Huertecilla schreef:
[

Niet alles geloven wat je leest.
Rusland parkeert een hoop gemobiliseerden in Belarus en versjouwt een hoop Belarussisch oorlogstuig naar de Donbas. Het zou evengoed een poging om Belarus te annexeren kunnen zijn.
Zelensky grijpt iedere kans om onafhankelijke partijen op hun grondgebied te krijgen en geef hem eens ongelijk.

Rusland heeft het al verloren. Er is geen enkele uitkomst van deze oorlog die maakt dat de Russische economie snel weer op een fatsoenlijk niveau mee kan draaien. Daarnaast is het vertrouwen van de burgers in de overheid (als die er al was) een behoorlijk eind weg. De zuidelijke republieken die ooit tot de Sovjet Unie behoorden staan inmiddels ook op en zijn het zat om nog als deurmat van Moskou te dienen. En als laatste blijkt het 2 leger van de wereld slechts het 2e leger in Ukraïne te zijn.
Als jouw enige vrienden nog Iran en Noord Korea zijn dan wordt het toch moeilijk hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:04

irmaz schreef:
Rusland parkeert een hoop gemobiliseerden in Belarus en versjouwt een hoop Belarussisch oorlogstuig naar de Donbas.

Heb je al eens naar de kaart gekeken?

Citaat:
Rusland heeft het al verloren.

:x

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:09

Huertecilla schreef:

Het lijkt erop, dat deze "move" van Rusland bedoeld is om Oekraine een troepenverplaatsing uit te lokken weg van andere belangrijke gebieden. Dat denkt Oekraine waarschijnlijk zelf ook want er is geen troepenverplaatsing aan de kant van Oekraine te bespeuren. Loekasjenko speelt het spelletje mee, maar er is nog geen enkele reden om te denken dat hij daadwerkelijk ook echt eigen leger ter ondersteuning van het Russische leger gaat inzetten. Als Loekasjenko dat zou doen, krijgt hij intern zoveel tegenstand dat dat ook zijn einde zal betekenen. Wat vooral nu naar Belarus wordt gestuurd zijn de Russische reservisten waarvan we inmiddels wel weten dat die het verschil niet gaan maken.

Nogmaals, het is alleen nog maar Rusland - en een paar medestanders - die denken de oorlog te gaan winnen, Maar heel eerlijk denk ik zelfs dat Poetin dat ook niet meer denkt. Die wil gewoon alleen nog maar zoveel mogelijk schade aanrichten. En zet daar al het overgebleven wapentuig op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:14

Babootje schreef:
Nogmaals, het is alleen nog maar Rusland - en een paar medestanders - die denken de oorlog te gaan winnen,

Niet winnen is niet hetzelfde als verliezen.

Dat niet verliezen kunnen ze heel lang volhouden.

Citaat:
Maar heel eerlijk denk ik zelfs dat Poetin dat ook niet meer denkt. Die wil gewoon alleen nog maar zoveel mogelijk schade aanrichten. En zet daar al het overgebleven wapentuig op.

Dus?