Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:46

Natuurlijk is dat relatief.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:58

DuoPenotti schreef:
Lijkt mij dus ook heerlijk.
Dat had ik dus ook in het begin van de corona, toen zelfs dagelijks.

Lijkt mij verschrikkelijk. Ik werk doordeweeks, dus weekend is paarden tijd. Daar ga ik echt niet een dag van opofferen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:59

Staat je paard zo ver weg dan?

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:01

DuoPenotti schreef:

20 minuten met de auto. Plus ik laat niet voor mij bepalen of ik wel/niet met de auto ga. Als iemand ervoor kiest zijn auto te laten staan, prima. Maar dat ga ik wel zelf bepalen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:04

Klinkt heel vriendelijk...

In de vorige eeuw werd dat toch ook bepaald... Toen kon het blijkbaar wel. Nu staan mensen dan op de dam dat merk ik wel aan de antwoorden hier ..
Voor hun vrijheid te demonstreren.
Terwijl we Rusland zo misschien een tik kunnen geven.. Ook iets met vrijheid..... ;(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:06

Ik vind het best grappig dat zo veel mensen direct in de stress schieten als de woorden ‘autovrije zondag’ vallen :')
Of grappig.. eigenlijk ook best triest hoe afhankelijk mensen zijn van hun auto, dat ze hem nog geen dag in het jaar zouden kunnen missen :=
Terwijl iedereen wel kan verzinnen dat dat nooit gaat gebeuren.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:09

DuoPenotti schreef:

Ook als je paard dichtbij staat, heb je soms een auto nodig.

Ik ben beperkt, kan niet fietsen want na een kilometer val ik kapot neer. Omwille van de beperkingen een natuurtölter gekocht. Dat paard is de enige lol die ik nog heb in mijn leven, mág het of mag ik alleen ellendig op de bank liggen? Heb helaas die auto nodig om er te geraken, of minimaal de scooter op warme dagen.
Dus ja, ik bén afhankelijk van dat ding en dat geef ik toe ook.

Poetin maakt het echt geen ruk uit of we hier in Europa minder afnemen, bondgenoot China neemt het wel over.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:10

Ja ik kan ook niet zonder auto door gezondheid ...

Maar laat maar... Wordt hier te verdrietig van

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:11

Dan maar niet vriendelijk .

Maar ik leef nu en daar geniet ik van zolang het duurt. En ja, daar heb ik mijn auto voor nodig hier op het platteland.

Had ik nog in de stad gewoond, dan had ik mogelijk niet eens een auto gehad.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:36

IMANDRA schreef:
Vergeet ook qua laadpalen niet dat je die bij de gemeente kan aanvragen indien er te weinig zijn, of dat je er zelf ook een bij je huis kan laten plaatsen. Nu hebben wij er al rekening mee gehouden qua loze leiding, maar op zich vallen de kosten voor een lader dan wel mee met €1500.

Vergeet niet dat niet iedereen in een rijtjeshuis woont :Y) ik woon in een drukke flattenwijk waar het al een kunst is om een parkeerplek te vinden. En daarbij duurt het ook vaak erg lang voor je een laadpaal er bij krijgt, en misschien dat er tegen die tijd nog meer elektrische auto’s zijn wat een nog groter probleem gaat geven.

Het is niet allemaal zo simpel als het lijkt ;) als je in een rustige straat woont is er geen issue maar in de stad is het toch echt een veel grotere uitdaging. Als je je auto veel gebruikt en afhankelijk bent en niet een eigen parkeerplaats of genoeg laadpalen in je omgeving hebt is het niet te doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:23

Paardenfan25 schreef:
Rennie89 schreef:
Randstad was inderdaad gewoon druk, denk dat het verschilt waar je woont. Hier gaat het leven altijd door, ook in de nacht. tijdens de eerste lockdown kwam ik letterlijk maar 5 auto’s ofzo in de nacht tegen op de snelweg, nu zie je ze non stop. Nooit alleen op de weg. Maar mensen moeten naar werk hè… ( ik rijd het traject Den Haag / Amsterdam)

Ik vind het door de week stuk rustiger op snelweg. Ook rijdt het merendeel 100 ipv 130 voor 6 uur. Wel busjes en vrachtverkeer, maar stuk minder personen auto's. Hoor ook van collega's dat ze vanwege hoge prijzen thuis werken of met ov gaan

Ik ervaar dat in de randstad dus echt niet zo, het is veel drukker dan een paar weken geleden op de A12.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:57

Rennie89 schreef:
IMANDRA schreef:
Vergeet ook qua laadpalen niet dat je die bij de gemeente kan aanvragen indien er te weinig zijn, of dat je er zelf ook een bij je huis kan laten plaatsen. Nu hebben wij er al rekening mee gehouden qua loze leiding, maar op zich vallen de kosten voor een lader dan wel mee met €1500.

Vergeet niet dat niet iedereen in een rijtjeshuis woont :Y) ik woon in een drukke flattenwijk waar het al een kunst is om een parkeerplek te vinden. En daarbij duurt het ook vaak erg lang voor je een laadpaal er bij krijgt, en misschien dat er tegen die tijd nog meer elektrische auto’s zijn wat een nog groter probleem gaat geven.

Het is niet allemaal zo simpel als het lijkt ;) als je in een rustige straat woont is er geen issue maar in de stad is het toch echt een veel grotere uitdaging. Als je je auto veel gebruikt en afhankelijk bent en niet een eigen parkeerplaats of genoeg laadpalen in je omgeving hebt is het niet te doen.

Weet ik. Maar het is wel een optie voor sommigen wel kan die mensen soms vergeten :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:40

8nnemiek schreef:
Ik vind het best grappig dat zo veel mensen direct in de stress schieten als de woorden ‘autovrije zondag’ vallen :')
Of grappig.. eigenlijk ook best triest hoe afhankelijk mensen zijn van hun auto, dat ze hem nog geen dag in het jaar zouden kunnen missen :=
Terwijl iedereen wel kan verzinnen dat dat nooit gaat gebeuren.

Ik kan mijn auto 5 dagen per week missen, meestal zelfs 6. En ik zal dat ook moeten, gezien de prijzen. Maar is het dan zo gek dat ik graag zelf bepaal op welke dagen dat is?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:46

Was mooi hoor de autoloze zondagen
Rolschaatsen over de a2..

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:01

Ik heb net 2 maanden geleden een nieuwe baan aangenomen, waar ik in april begin, voor een landelijk bedrijf, waarbij ik veel moet gaan reizen. Nu werk ik nog naast de deur en ga op de fiets. Er werd een leaseauto aangeboden, maar gezien ik niet genoeg inzicht had in de kosten en baten van een leaseauto koos ik voor reiskostenvergoeding van 0.19 cent/km. Niet wetende dat dit zou gaan gebeuren.

Nu mag ik even gaan balen denk ik, ook gezien ik een enorme bak heb voor het trekken van de trailer en die 'zuipt' nogal...

Zijn hier trouwens nog mensen die verstand hebben van lease autos en kosten, die me kunnen informeren per pb? Misschien dat ik nog in gesprek kan met mijn nieuwe werkgever.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:02

Echwel schreef:

Echt, spelletjes doen op de Amsterdamsestraatweg en het liedje Den Uyl is in de olie :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:13

chanicha schreef:
Echwel schreef:

Echt, spelletjes doen op de Amsterdamsestraatweg en het liedje Den Uyl is in de olie :')

Ja op de melodie van de uil zit in de olm...

Was men toen meegaander, of is social media nu een grote invloed op mensen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:13

Ik denk dat we best verwend geworden zijn...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:15

Dat vraag ik me ook af echwel.
Zeker verwender.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:16

DuoPenotti schreef:
Dat vraag ik me ook af echwel.
Zeker verwender.

Dat zeker en veel minder meegaand, iedereen weet het beter -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:21

Echwel schreef:

Als je dat nu doet wordt je gelijk opgepakt door de politie en bestempeld als een verward persoon :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:23

Logisch want nu is er geen auto verbod :+ :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:05

Yaffie schreef:
Ik heb net 2 maanden geleden een nieuwe baan aangenomen, waar ik in april begin, voor een landelijk bedrijf, waarbij ik veel moet gaan reizen. Nu werk ik nog naast de deur en ga op de fiets. Er werd een leaseauto aangeboden, maar gezien ik niet genoeg inzicht had in de kosten en baten van een leaseauto koos ik voor reiskostenvergoeding van 0.19 cent/km. Niet wetende dat dit zou gaan gebeuren.

Nu mag ik even gaan balen denk ik, ook gezien ik een enorme bak heb voor het trekken van de trailer en die 'zuipt' nogal...

Zijn hier trouwens nog mensen die verstand hebben van lease autos en kosten, die me kunnen informeren per pb? Misschien dat ik nog in gesprek kan met mijn nieuwe werkgever.

Je kunt de lease auto ook uitsluitend voor zakelijke km gebruiken en privé je eigen auto houden voor alles wat je buiten werktijd om doet.
Dan moet je wel een sluitende kilometerregistratie bijhouden om aan te tonen dat je er niet privé mee rijdt (tot maximaal 500 km per jaar mag je er alsnog wel privé mee rijden).

Veel van mijn collega's doen dat, omdat bij ons een dienstauto verplicht is voor alle voor het werk gereden kilometers wanneer je een buitendienst functie hebt en wij niet de meest gunstige regeling hebben kwa privé gebruik van de auto (er zijn bedrijven waarbij je onbeperkt privé mag rijden, tegen betaling van de bijtelling aan de belastingdienst, maar wij werken met een bijdrage per gereden privé km aan de werkgever, die weer van het bedrag van de bijtelling wordt afgetrokken)

Wanneer je niet privé rijdt met een leaseauto, betaal je er zelf helemaal niks aan, je hebt alleen wel een extra auto voor de deur staan.
En je mag vanaf je werk naar huis niet omrijden voor een boodschap, het ophalen van je kind op het kdv of eerst naar je paard en later pas naar huis.
Dit omdat het dan toch als privé ritten geregistreerd wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:09

Rennie89 schreef:

Dit is iets ook iets waar de gemeente veel in kan veranderen, en aankomende week zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Een ander beleid kan een groot verschil maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:18

purny schreef:
Echwel schreef:

Als je dat nu doet wordt je gelijk opgepakt door de politie en bestempeld als een verward persoon :+

Op de autoloze zondag van 4 nov 1973 klasgenoot van mij op doorgaande weg fietsend door die haast spreekwoordelijke éne auto met ontheffing dodelijk aangereden.

Zoals ik al opmerkte was het vandaag al haast surrealistisch leeg op de snelweg.
Ben benieuwd hoe het morgen is als er minder mensen werken. Nogmaal is het rond tienen op zondagmorgen minder druk dan de spits door de week maar drukker dan ná die spits.
Moet met de bezinebrander. Lekker rustig aan boemelen met 80-90 maar. De enige elektrische ´luxe´; de ventilator, doet het niet dus alle raampjes wat open; kan de rijwind er dóór, is gelijk minder luchtweerstand ;)
Best wonderlijk trouwens. Als ik op het vliegveld moet wachten, laptop via de mobiel op internet in een auto van voor TCP/IP via SATNET en voor 1G _O-

Maandag hier in de regio protestacties door de vervoersector. Verschillende verkeersaders worden afgesloten. Zowel door vrachtwagens als door politie ivm betogingen.

@Rennie89 ´goede´ illustratie van niet synchroon lopen van ontwikkelingen. Oplossing óveral geïntegreerd betaald parkeren/laden via een ´paal´ :D