Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:57

Als die van Rusland en China samen iets hebben zitten bekokstoven. Dan is het einde zoek hoor.

Twee mongolen die effe gezellig de paasei uit gaan hangen. Maargoed China was afgelopen jaar al aan het etteren bij Thaiwan.

Als Noord Korea er ook nog bij komt wordt het helemaal gezellig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:02

Pareltjes schreef:
Als Poetin het grote rijk der tsaren wil herstellen dan horen Polen en Finland daar toch ook echt bij.

Dat kan nog spannend worden als Poetin Finland binnen valt. Finland is niet bij de Navo, maar wel bij de EU

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:12

Citaat:
Ongeveer 1800 mensen zijn volgens de onafhankelijke mensenrechtenorganisatie OVD-Info in Rusland opgepakt bij demonstraties tegen de oorlog in Oekraïne. Er waren demonstraties in tientallen steden; de meeste betogers werden opgepakt in Moskou.

Ik vind dit zo bizar…

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:39

Loretta schreef:
Pareltjes schreef:
Als Poetin het grote rijk der tsaren wil herstellen dan horen Polen en Finland daar toch ook echt bij.

Dat kan nog spannend worden als Poetin Finland binnen valt. Finland is niet bij de Navo, maar wel bij de EU

Finland heeft na WOII zowieso al een vreemde status gehad in de herverdeling van landen en neutrale zones. Rusland heeft het niet aanvalsverdag met Finland in 1932 ook opgeschort. Het gaat spannend worden. Maar hij wil eerst de Oekraine dat maakt hem strategisch vele malen sterker. De strijd gaat in de media om Kiev, daar kan hij de regering omgooien. Maar strategisch is Odessa veel belangrijker.

Het westen grijpt niet in zolang hij geen voet op Navo grond zet. Poetin gaat eerst Oekraine innemen. Daarna neemt hij een korte pauze kijkt wat het westen doet en gaat dan knabbelen aan Navo grondgebied of misschien idd eerst Finland.
Gek genoeg gebruikt hij hele oude oorlogstechnieken en de geschiedenis is een redelijk draaiboek wat zijn plannen zijn. We zitten erbij en kijken er naar.

Russische soldaten hebben licence to kill gekregen. Ze maaien alles neer wat ze niet zint. Daar is niets tegen opgewassen.....
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 25-02-22 09:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:43

mysa schreef:
Heeft Facebook daar een verklaring over doen uitgaan?

Zie de link naar het artikel:
"In a statement to The Intercept, company spokesperson Erica Sackin confirmed the decision but declined to answer questions about the new policy."

Electra63 schreef:
Dat doet er allemaal niet toe.
Rusland is een soeverein land binnengevallen met geweld en er zijn doden en gewonden gevallen.

Dus een voorbeeld hoe Facebook bepaalde uitlatingen nu toelaat om politieke redenen doet er niet toe bij een argument dat het westen (waaronder Facebook) bepaalde uitlatingen nu gaan toelaten uit oogpunt van politieke redenen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:58

Ik ben het wel met de bedenkingen van enzino eens. Laten we niet vervallen in het naieve "de oekraïners zijn de goeden en de russen zijn de slechterikken". Dat zwart-wit denken is erg gevaarlijk. Er zijn genoeg russen die deze oorlog niet steunen. En er zijn vast ook oekraïners die de ideeen van Poetin nog niet zo slecht vinden.
Een groep die er neonazistische ideologieen op nahoudt moet je niet ineens een platform gaan geven alleen maar omdat het oekraïners zijn.

Wat ik me afgezien daarvan afvraag: als Oekraïne volledig in russische handen is, wat gaat Poetin dan doen met zijn erkenning van de oostelijke provincies als onafhankelijke staten? Betekent onafhankelijk dan ook onafhankelijk van Rusland? :\

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:59

Baudet heeft hier ook een podium .

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:04

bigone schreef:

Da's een andere discussie. Als Facebook positieve reacties op dat Azov Bataljon voordien verwijderde, waarom zouden ze dan nu ineens wél toegelaten worden? Omdat ze nu ineens tot de "goeden" behoren? Daar gaat het mij om.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:05

bigone schreef:

Daar schrijf je toch ook niet het complete Nederlandse volk voor af.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:13

_San87_ schreef:
Waar ik ook niet zo veel van snap, sportevenementen in en met Rusland gaan gewoon door. Ik las net een artikel over de Nederlandse basketballers en daar leek de consensus, als wij veilig zijn gaan we gewoon spelen.

Wellicht ben ik weer te simpel, maar, waarom? Waarom zou je op wedstrijdje gaan in een land dat in oorlog is?

Ik denk dat vandaag beslist wordt of de finale van de Champions League in Sint Petersburg doorgaat of niet.
Als die niet doorgaat, zal dat een voorbeeld zijn voor veel andere sporten vermoed ik.

Gazprom als sponsor wordt ook al overal van shirtjes verwijderd ondertussen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:16

soesita schreef:
Ik ben het wel met de bedenkingen van enzino eens. Laten we niet vervallen in het naieve "de oekraïners zijn de goeden en de russen zijn de slechterikken". Dat zwart-wit denken is erg gevaarlijk. Er zijn genoeg russen die deze oorlog niet steunen. En er zijn vast ook oekraïners die de ideeen van Poetin nog niet zo slecht vinden.
Een groep die er neonazistische ideologieen op nahoudt moet je niet ineens een platform gaan geven alleen maar omdat het oekraïners zijn.
\

Eerlijk?
Ik begrijp deze post totaal niet. Oekraïne heeft de marionet van Rusland indertijd afgezet (het volk kwam massaal de straat op), kiest vervolgens de huidige president. Oekraïne is (nog) een democratisch souverein land. De Russen hebben daar niets te zoeken. Dus deze oorlogsdaad maakt vd Russen de slechten en van Oekraïne wel degelijk het slachtoffer.
Dus ik lees vol verbazing je post. De Russen hebben daar niets te zoeken!

Waar ik het wel mee eens ben is dat het Westen niet altijd zo tactisch bezig is geweest als het gaat om Oekraïne . Maar dat rechtvaardigt deze Russchische oorlog met als doel, omver werpen vd regering Oekraïne totaal niet. 0 excuus hiervoor. 0 tolerantie cq begrip hiervoor!!!!!!
Ik vind dat zo'n fout signaal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:20

soesita schreef:
Wat ik me afgezien daarvan afvraag: als Oekraïne volledig in russische handen is, wat gaat Poetin dan doen met zijn erkenning van de oostelijke provincies als onafhankelijke staten? Betekent onafhankelijk dan ook onafhankelijk van Rusland? :

Dat denk ik niet. :P
Volgens oorlogsexpert Luc De Vos is hij in eerste instantie geïnteresseerd in heel het oostelijk deel tot pakweg Kiev.
Hij wil graag dat de Krim bereikbaar wordt vanuit russisch grondgebied. Nu is dat met een brug, maar bruggen zijn kwetsbare plekken natuurlijk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:23

pien_2010 schreef:
soesita schreef:
\

Eerlijk?
Ik begrijp deze post totaal niet. Oekraïne heeft de marionet van Rusland indertijd afgezet (het volk kwam massaal de straat op), kiest vervolgens de huidige president. Oekraïne is (nog) een democratisch souverein land. De Russen hebben daar niets te zoeken. Dus deze oorlogsdaad maakt vd Russen de slechten en van Oekraïne wel degelijk het slachtoffer.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het Westen niet altijd zo tactisch bezig is geweest als het gaat om Oekraïne . Maar dat rechtvaardigt deze Russchische oorlog met als doel, over werpen vd regering Oekraïne totaal niet. 0 excuus hiervoor. 0 tolerantie cq begrip hiervoor!!!!!!

Oh, maar ik heb het niet over de politiek, maar over de mensen. Politiek gezien ben ik het er mee eens dat Rusland de agressor is en Oekraine in dit geval het slachtoffer.
Mijn nuancering gaat over het feit dat nu niet meteen alle russische mensen slechterikken en agressieverikken zijn (zie de protesten tegen de oorlog in Rusland zelf), en alle oekraieners onschuldige, lieve mensen. Ik wil er met mijn post alleen op wijzen dat ik deze gedachtengang wel zie gebeuren en gevaarlijk vind. Net zoals die chinese vrouw die werd aangevallen "omdat de chinezen de schuld van de covid pandemie zijn".
Ik hoop dat ik nu duidelijker ben?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:24

Pandora2 schreef:
soesita schreef:
Wat ik me afgezien daarvan afvraag: als Oekraïne volledig in russische handen is, wat gaat Poetin dan doen met zijn erkenning van de oostelijke provincies als onafhankelijke staten? Betekent onafhankelijk dan ook onafhankelijk van Rusland? :

Dat denk ik niet. :P
Volgens oorlogsexpert Luc De Vos is hij in eerste instantie geïnteresseerd in heel het oostelijk deel tot pakweg Kiev.
Hij wil graag dat de Krim bereikbaar wordt vanuit russisch grondgebied. Nu is dat met een brug, maar bruggen zijn kwetsbare plekken natuurlijk.

Dat is de helft van het land……

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:26

Wel ja, de oostelijke helft dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:26

pien_2010 schreef:
Eerlijk?

Waar ik het wel mee eens ben is dat het Westen niet altijd zo tactisch bezig is geweest als het gaat om Oekraïne . Maar dat rechtvaardigt deze Russchische oorlog met als doel, omver werpen vd regering Oekraïne totaal niet. 0 excuus hiervoor. 0 tolerantie cq begrip hiervoor!!!!!!

Weer zo zwart-wit.

Vanuit Russisch oogpunt is de NAVO haar afspraken niet nagekomen door steeds meer landen toe te laten. In dat geval zijn de NAVO-staten de slechten en Rusland het slachtoffer. Maar de NAVO heeft ook bescherming beloofd in ruil voor kernwapens, en geeft dat nu niet. In dat geval is Oekraïne het slachtoffer en de NAVO-staten de slechten. Maar nu valt Rusland de Oekraïne binnen, dus dan is Rusland de slechte en de Oekraïne het slachtoffer. Iedereen is dus slachtoffer en dader... afhankelijk op welk stukje je richt. En nuance aanbrengen is heel wat anders dan iets goedkeuren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:29

pien_2010 schreef:

Zo is het volgens onze westerse normen. Poetin hanteert de normen van een ouderwetse krijgsheer waarbij het heel normaal is om een zwakke buur te veroveren. Het westen lijkt niet bij machte iets concreets te ondernemen. Dus kan Poetin gewoon zijn gang gaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:30

Pandora2 schreef:

Met alle relevante steden….

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:34

Soesita daar ben ik het wel mee eens.

Citaat:
Vanuit Russisch oogpunt is de NAVO haar afspraken niet nagekomen

Voilà zie dikgedrukte. En om het nog meer te nuanceren vanuit Poetin met een club mannen om hem heen (en 1 vrouw):
De meeste jongeren in Rusland zijn het totaal niet eens met deze actie (de meeste durven niet de straat op want het optreden is snoeihard vd politie) en zijn het totaal niet eens met dit regime waarin ze leven (volgens een contact met een jonge vrouw uit Moskou). Tot nu toe vind ik haar inzichten aardig kloppen met wat we te zien krijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:36

Cowboy55 schreef:
Pandora2 schreef:

Met alle relevante steden….

Klopt.
Ook Odessa is interessant naar 't schijnt. Moet hij nog een stukje meer opschuiven.
Op het einde van de rit wordt het dus het hele land.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:38

soesita schreef:

Ook het Russische volk is slachtoffer. En natuurlijk zijn het Oekraïne niet allemaal lieverdjes.

Maar Rusland is heel Brutaal deze Oorlog begonnen. Eerst met provocatie en uitlokken en uiteindelijk toch echt Oorlog.
Dat is niet de schuld van de VS of Europa of Oekraïne. De Russische bevolking heeft dat te danken aan die vriendelijke meneer Poetin met zijn waanbeelden.

En ja Oekraïne vecht nu terug. Wat moeten ze anders? Hun leiders worden afgeslacht alsof het niks is. Ik vind dat ze dapper ten strijde gaan. Daar hadden manschappen vanuit heel EU hun bij moeten staan. Oekraïne is in alles het slachtoffer. Ze zitten letterlijk tussen twee werelden in. En worden nu genadeloos getroffen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 25-02-22 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:38

pien_2010 schreef:
Voilà zie dikgedrukte.

Als je daar over gaat vallen dan maak ik graag de volgende toevoegingen:

Vanuit Russisch oogpunt is de NAVO haar afspraken niet nagekomen door steeds meer landen toe te laten. In dat geval zijn de NAVO-staten de slechten en Rusland het slachtoffer. Vanuit Oekraïens oogpunt heeft de NAVO ook bescherming beloofd in ruil voor kernwapens, en geeft dat nu niet. In dat geval is Oekraïne het slachtoffer en de NAVO-staten de slechten. Maar nu valt Rusland de Oekraïne binnen, dus dan is Rusland, vanuit NAVO oogpunt, de slechte en de Oekraïne het slachtoffer.

Voilà, de kern van het verhaal: het maakt uit vanuit welk oogpunt je het bekijkt en op welk deel je je richt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:41

BeFunny schreef:
Maar Rusland is heel Brutaal deze Oorlog begonnen. Eerst met provocatie en uitlokken en uiteindelijk toch echt Oorlog.

Behalve als je de gesprekken tussen de Oekraïne en de NAVO als provocatie ziet.

Nogmaals, probeer het eens vanuit meerdere oogpunten te bekijken. Dat hoeft niet te betekenen dat je het er daarom mee eens bent, het brengt wel wat beter begrip (als in dat je het begrijpt, niet goedkeurt) wat er allemaal plaats vind en dat je het niet zo makkelijk tot een zwart-wit verhaal kan reduceren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:45

Dat klopt Enzino.

Voor mij is het welbheel duidelijk nl de grens wordt getrokken bij invallen en oorlog zoals Rusland nu heeft gedaan.
Zo gevaarlijk. Dus heb ik hier op de Bank afgelopen jaren met gekromde tenen gezeten bij Westers optreden, dat rechtvaardigt nu 0,0. Daarvoor is dit te erg.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:45

enzino schreef:
BeFunny schreef:

Behalve als je de gesprekken tussen de Oekraïne en de NAVO als provocatie ziet.

Nogmaals, probeer het eens vanuit meerdere oogpunten te bekijken. Dat hoeft niet te betekenen dat je het er daarom mee eens bent, het brengt wel wat beter begrip (als in dat je het begrijpt, niet goedkeurt) wat er allemaal plaats vind en dat je het niet zo makkelijk tot een zwart-wit verhaal kan reduceren.

Nee. Ook die gesprekken keuren niet goed dat de Russen het vuur geopend hebben. Niks keurt dat goed en krijgt mijn begrip. Niks van dit alles. Rusland heeft al die tijd een vinger in de pap gehad. Militaire uitkijkposten langs de borders etc. Er is gewacht bewust tot er voor hun een goed moment was om toe te slaan.