[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:11

Productiewerk, in hoeverre dat er nog in Nederland is,wordt heel vaak door arbeidsmigranten gedaan. Iemand moet het doen en veel Nederlanders zien het niet zo zitten.

Sommige mensen moeten dat soort "dwangarbeid" doen om te leven. Nog maar niet te spreken over de daadwerkelijke dwangarbeid in het buitenland om onze consumptiedwang te voeden.
"Veel voor weinig!"

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:18

fransje23 schreef:
Productiewerk, in hoeverre dat er nog in Nederland is,wordt heel vaak door arbeidsmigranten gedaan. Iemand moet het doen en veel Nederlanders zien het niet zo zitten.

Sommige mensen moeten dat soort "dwangarbeid" doen om te leven. Nog maar niet te spreken over de daadwerkelijke dwangarbeid in het buitenland om onze consumptiedwang te voeden.
"Veel voor weinig!"

Dus moeten Nederlanders het in de bijstand maar doen? Of dus deels vanuit de WIA? Want dat is wat er in de praktijk gebeurt met die “ o zo leuke ideeën “
Als je weigert dan wordt je gekort op de uitkering en dan valt het voor mij toch echt onder dwangarbeid en ik vind niet dat je mensen met een WIA uitkering op deze manier moet gaan behandelen dat wil ik er mee zeggen.

Anoniem

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:24

Ik heb zelf bij een productiebedrijf gewerkt waar Nederlanders niet willen werken.. En serieus, dat je bijstand ontvangt omdat je niet WIL werken, dan mag je van mij verplicht worden dit werk te doen :j ik moet ook gewoon werken voor mijn centen, zou niet weten waarom dat niet geldt voor mensen in de bijstand. En dan bedoel ik dus niet mensen die het werk niet kunnen doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:28

mysa schreef:
Ja, je zult wel gelijk hebben Ineke. Al ben ik persoonlijk bereid geweest de meest nederige baantjes aan te pakken om maar niet afhankelijk te hoeven zijn. (ben ik helaas nog steeds wel deels, van mijn echtgenoot).

Baantjes ( voor minimaal het minimumloon) is wel anders dan gedwongen worden omdat je anders helemaal niks krijgt.

Ik had ook vrij snel ( gelukkig) weer een baan. Maar ik voelde mij enorm ongelukkig en eenzaam naast alle stress en de druk om het vinden van een nieuwe baan.

Het is niet dat ik het niet wílde doen, maar meer de manier waarop en vooral de dreigementen die ermee gemoeid gingen. En daarnaast was het dus werk wat totaal niets toevoegde aan je cv dat je zeg maar aan een werkgever kon laten zien dat je werkervaring op had gedaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:33

Ik denk dat ik ook een dwangarbeider ben: Als ik weiger te werken, raak ik ook mijn salaris kwijt :D.

Maar als ik het goed begrijp, ging het je niet zozeer om het werken, maar meer om het gevoel van druk wst er bij kwam kijken?

Op welke partij wil je stemmen? Zijn er partijen die die druk willen wegnemen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:39

Relaxed schreef:
Ik heb zelf bij een productiebedrijf gewerkt waar Nederlanders niet willen werken.. En serieus, dat je bijstand ontvangt omdat je niet WIL werken, dan mag je van mij verplicht worden dit werk te doen :j ik moet ook gewoon werken voor mijn centen, zou niet weten waarom dat niet geldt voor mensen in de bijstand. En dan bedoel ik dus niet mensen die het werk niet kunnen doen.

Precies. Bijstand is een tijdelijk vangnet.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:40

bigone schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat mensen niet op Ja21 ipv Baudet stemmen. Ik zie dat er hier ook nog 70 personen Fvd hebben aan gevinkt. Is dat dan puur om zijn anti Corona houding of de kreet pak je vrijheid terug ? Dit is geen kritiek, ik snap het gewoon niet dat mensen niet overstappen .

Ik heb in de poll op de FVD gestemd, puur op basis van de stemwijzers uit de OP waarbij hij opnieuw met 90% bovenaan komt te staan bij mij.
Spoiler:
vorige verkiezing wel op deze partij gestemd

Voor mij zijn veel partijen gewoon uitgesloten geen VVD, GL D66, PVDD of de gelovigen partijen.

Maar ik ben momenteel nog een zwevende kiezer, ondanks dat ik vorige keer wel op het FVD heb gestemd en Wybren op sommige punten goed en duidelijk geformuleerd kritisch vind, neig ik momenteel zelf naar het BBB, maar hier moet ik mij nog iets verder in verdiepen en daarom heb ik mijn stem voor nu laten staan.

Wat ik wel echt mega bijzonder vind is dat Rutte voor ik meen de 2e keer zijn ontslag aanbied (weer vlak voor de verkiezingen) en tegelijkertijd zich weer verkiesbaar stelt en dat er dus echt mensen zijn die hier weer voor/op gaan stemmen.
Maargoed hierbij kijk ik ook alleen naar eigen belangen en mijn omgeving en vind ik o.a de toeslagenaffaire en alle ellende die dit maar ook het huidige corona beleid met zich meebrengt een reden om te vinden dat zo iemand zich niet meer verkiesbaar zou mogen stellen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:40

Ineke2 schreef:
Dus moeten Nederlanders het in de bijstand maar doen? Of dus deels vanuit de WIA? Want dat is wat er in de praktijk gebeurt met die “ o zo leuke ideeën “
Als je weigert dan wordt je gekort op de uitkering en dan valt het voor mij toch echt onder dwangarbeid en ik vind niet dat je mensen met een WIA uitkering op deze manier moet gaan behandelen dat wil ik er mee zeggen.

Dat laatste stukje vind ik ook maar het kan ook een andere invulling krijgen :j

Mijn arbeidsethos is toch gewoon aan de slag gaan waar je op dat moment aan de slag kunt. En ja, dat kan productiewerk zijn, schoonmaken, plantsoenen, krantenbezorger etc.
Maar iedere werkervaring op je cv is goed. Laat zien dat je een doorzetter bent en een harde werker!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:42

Als je recht hebt op één of andere toeslag, dan zou ik niet op FvD stemmen. Die willen alle toeslagen afschaffen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:43

Electra63 schreef:
Als je recht hebt op één of andere toeslag, dan zou ik niet op FvD stemmen. Die willen alle toeslagen afschaffen.

Dat heb ik niet ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:45

ruitje schreef:
Maar als ik het goed begrijp, ging het je niet zozeer om het werken, maar meer om het gevoel van druk wst er bij kwam kijken?

Op welke partij wil je stemmen? Zijn er partijen die die druk willen wegnemen?

Precies, het is niet niks om in de bijstand te komen, de enorme papierwinkel die ze van je eisen in te moeten leveren met ook weer tijdsdruk erachter en soms ben je dingen kwijt dus stress om te regelen, intussen solliciteren, regelmatig worden afgewezen ( en het gevoel dat je niets waard bent want waarom wordt je anders steeds afgewezen) verplichte afspraken waar je moet verschijnen en dan dus verplicht die arbeid verrichten in ruil voor de uitkering.
Serieus ik was vele malen vermoeider die korte tijd dat ik bijstand ontving als van mijn fulltime baan.
Ik heb opzich niets tegen werken in de bijstand. Als het dan nog werk zou zijn waar je wat aan hebt of dat je iets voor de maatschappij doet zeg maar geeft dat al een heel ander gevoel. Als ik dat echt voor langere tijd had moeten doen weet ik zo net nog niet of ik dat wel vol had gehouden want ik voelde mij zo enorm klein, een niksnut die niks kon en heel erg alleen.

Ik stem ( al jaren) SP

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:48

Ik heb het wel vaker positief zien uitpakken. Het gaat ook om het doorbreken van patronen en het krijgen van kansen bij sommige mensen. Er zijn er echt wel die een veel gelukkiger leven leiden met werk wat bij hun past.

Dat laatste is dan natuurlijk ook het moeilijke aan het verhaal. En zal echt op maat en goed begeleid bekeken moeten worden. En ik denk zelfs wel door soms wat te proberen waarvan je misschien in eerste instantie denkt dat het niets voor je is. Voor sommige mensen is hun wereldje heel beperkt geworden en is het lastig om dat te doorbreken.

Nogmaals, dat is echt maatwerk, maar imo zeker de moeite waard. Ik heb dit vaker positief zien uitpakken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:53

Jessix schreef:
Ik heb het wel vaker positief zien uitpakken. Het gaat ook om het doorbreken van patronen en het krijgen van kansen bij sommige mensen. Er zijn er echt wel die een veel gelukkiger leven leiden met werk wat bij hun past.

Dat laatste is dan natuurlijk ook het moeilijke aan het verhaal. En zal echt op maat en goed begeleid bekeken moeten worden. En ik denk zelfs wel door soms wat te proberen waarvan je misschien in eerste instantie denkt dat het niets voor je is. Voor sommige mensen is hun wereldje heel beperkt geworden en is het lastig om dat te doorbreken.

Nogmaals, dat is echt maatwerk, maar imo zeker de moeite waard. Ik heb dit vaker positief zien uitpakken.

Dit bedoel ik! :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:56

Ik zag ( toen) ook mensen bijvb bij de receptie aan het werk of andere administratieve dingen doen of in een verzorgingshuis koffie rondbrengen en een praatje met de mensen maken, schoonmaken en andere kleine klusjes.
Dát is wel iets wat je op je cv kan zetten. Heb meerdere keren gevraagd of ik dat dan ergens kon doen, maar nee dat was niet mogelijk.
Heb mij waarschijnlijk extra eenzaam gevoeld omdat niemand van “ mijn collega’s “ Nederlands sprak.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:58

Wybren, is van Haga toch?
De geroyeerde VVD-er met veel vastgoed en een typische opportunist? Die zich maar bij Fvd om toch in de kamer te kunnen blijven?
Die is waarschijnlijk vooral kritisch als het hem uitkomt.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:02

fransje23 schreef:
De geroyeerde VVD-er met veel vastgoed en een typische opportunist? Die zich maar bij Fvd om toch in de kamer te kunnen blijven?

Yes klopt, die ja :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:04

Ineke2 schreef:
Ik zag ( toen) ook mensen bijvb bij de receptie aan het werk of andere administratieve dingen doen of in een verzorgingshuis koffie rondbrengen en een praatje met de mensen maken, schoonmaken en andere kleine klusjes.
Dát is wel iets wat je op je cv kan zetten. Heb meerdere keren gevraagd of ik dat dan ergens kon doen, maar nee dat was niet mogelijk.
Heb mij waarschijnlijk extra eenzaam gevoeld omdat niemand van “ mijn collega’s “ Nederlands sprak.

Maar waarom zou je productiewerk niet op je cv kunnen zetten? Omdat het werk voor je gevoel te min voor je was?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:05

NoGo schreef:
fransje23 schreef:

Yes klopt, die ja :j

Lijkt mij een NoGo :D

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:13

fransje23 schreef:
fransje23 schreef:

Lijkt mij een NoGo :D

:') Dat vind ik vooral van dit huidige systeem :')

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:15

Ineke het werk dat jij omschrijft is het soort werk wat voor mensen in de WIA veel gezocht wordt omdat ze dat soort werk vaak wel kunnen. Het is namelijk licht productiewerk zonder deadlines. En in de WIA gaat het ook nu al voor de mensen die 35 tot 80% zijn afgekeurd om wat ze wel kunnen.

Ik verwacht dat de VVD hetzelfde mechanisme wil toepassen op de mensen die 80 tot 99% zijn afgekeurd om die mensen ook te stimuleren tot gebruik maken van hun mogelijkheden.

En ja dat kent 2 kanten. Op het moment dat je nu bij 35 tot 80% arbeidsongeschiktheid onvoldoende verdiend dan zijn de bedragen die je nog aan uitkering ontvangt zeer laag om werken te stimuleren.

Dat ze waarschijnlijk naar degene die 80 tot 99% arbeidsongeschikt zijn gaan kijken, is aan de ene kant financieel gedreven. Maar er is een andere kant: voor de WIA wordt de mate van arbeidsongeschiktheid bepaald ten opzichte van je uurloon. Als je dus iemand hebt met een hoog uurloon (bijv een politicus) en iemand hebt met een laag uurloon (bijv een schoonmaker) die exact hetzelfde hebben, dan kan het zo zijn dat de politicus 80 tot 100% arbeidsongeschikt is en de schoonmaker minder dan 35% arbeidsongeschikt is. De politicus krijgt dan een WIA uitkering en de schoonmaker niet. Dus er vanuit gaande dat dit het plan is met de WIA (en dit plan ligt er al langer dan vandaag), vind ik het niet gek om naar de groep 80 tot 99% arbeidsongeschikten te kijken, om te kijken wat ze nog wel kunnen.

Let wel ik maak een volledige aanname over het idee bij de hervorming van de WGA door eerdere plannen die er al zijn geweest voor de WGA.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:23

fransje23 schreef:
Ineke2 schreef:

Maar waarom zou je productiewerk niet op je cv kunnen zetten? Omdat het werk voor je gevoel te min voor je was?

Servetten vouwen en poppetjes in elkaar zetten dat sloot ( en sluit) totaal niet aan op mijn diploma’s en werk branche waar ik in zocht. Dus nee daar neemt een potentiële werkgever mij niet op aan dan, dus vrij nutteloos voor mij om te gebruiken om juist een betaalde baan te vinden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:30

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er niet veel politici deze crisis zo sterk hadden kunnen leiden als hoe meneer Rutte het doet. Ik denk ook dat mede daarom hij zoveel stemmers trekt.

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 06:55

Volt trekt mij enorm aan. Ik heb hun verkiezingsprogramma gelezen en ben het met vrij veel punten een, waardoor ik niet verwacht bij een andere partij een beter gevoel te vinden.

Ik heb net enkele stemwijzers gedaan en daar kwamen D66, PvdD, Groenlinks en 50Plus ook hoog. Al hoewel het per stemwijzer echt enorm verschilde, sommige vragen waren nogal bijzonder en die kan je dan niet zo zwartwit beantwoorden als het er staat. :+
De partijen uit de stemwijzers ga ik nog globaal doorlezen en als hun punten mij aantrekken wat uitgebreider, zodat ik genoeg opties bekeken heb. Maar ik vermoed dat ik bij Volt blijf. Het voelt ergens wel zonde aan dat mijn stem naar een kleine partij gaat, maar elke partij was ooit klein. :))

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:08

fransje23 schreef:

Ik begrijp haar wel. Mijn CV ziet er uit als een lappendeken omdat ik als ik niet snel genoeg aan het werk kwam in een bepaald beroep, iets anders aanpakte.

Op papier heet dat dan 'niet bang voor een uitdaging,' 'harde werker,' 'van alle markten thuis'.

In de praktijk krijg je al na één uitstapje geen werk meer in je eigen vakgebied.

En dan gaat het bij mij nog om werk op MBO en HBO niveau. Ik laat het ongeschoold werk er maar gewoon af, want er is geen werkgever of recruiter die je nog serieus neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:10

Ik vind mensen verplichten om toch te werken als ze 80% zijn afgekeurd of in bijstand zitten niet goed.
Zeker als het gaat om werk onder diens niveau. Het draagt imo heel weinig bij aan de maatschappij. Die paar tientjes die ze verdienen met een halve dag werken.

Ik zou veel liever zien dat deze mensen vrijheid kregen en echt goede ondersteuning die ze nodig hebben. En dan vanuit een positieve energie aan de maatschappij laten bijdragen. Aan iets wat ze leuk vinden. Want hun positie is al naar genoeg, ik geloof dat niemand echt kiest voor een uitkering.
Misschien kunnen ze koken voor ouderen of spelletjes doen/taalles geven aan kinderen.