Vjestagirl schreef:Is dat niet net zo goed een vorm van stereotyperen als dat we denken dat alle mensen die bij de gemeente werken harteloze eikels zijn die niets liever doen dan mensen zo veel mogelijk korten en bestraffen voor nachtjes slapen bij een geliefde?
Door het zo te verwoorden maak je het persoonlijk. Dit is namelijk helemaal niet zomaar het idee. Ik denk absoluut niet dat alle mensen bij de gemeente harteloze eikels zijn. Ik denk dat het beleid voor een te groot deel bedacht is door harteloze eikels. En dat er vervolgens veel mensen in de uitvoering zijn die ook heel prima niet harteloos kunnen zijn maar toch uitvoering geven aan dergelijk beleid omdat het 'nu eenmaal de regels zijn'.
En daarmee, ongeacht of ze dat echt willen of goed vinden, toch meewerken aan het in diepe problemen storten van mensen. Maar wat hun motivatie ook is, het resultaat vind ik nog het belangrijkst: dat wij als maatschappij mensen stalken, als criminelen behandelen, uitgaan van schuld in plaats van onschuld, en voortdurend vragen om allerlei pietluttige details te gaan verantwoorden.
Dat is de uitwerking, en ik vind die uitwerking hoe dan ook fout.
Citaat:
Is het echt zo raar om te denken dat de gemiddelde persoon in de bijstand zich prima voelt, voldoet aan de verplichtingen naar de gemeente, en echt wel eens "stiekem" een extraatje krijgen wat ze niet opgeven maar zich over het algemeen aan de regels houden?
We weten in elk geval dat het niet zo is met dat 'prima voelen.' Ook dat is onderzocht, mensen in de bijstand zijn over het algemeen niet een groep waarvoor geldt dat ze zich prima voelen. De meeste mensen in de bijstand hebben zorgen van een of andere aard. En de manier waarop mensen in de bijstand in het algemeen benaderd worden en worden weggezet helpt daar niet aan mee.
Citaat:
Net als dat het raar lijkt te zijn de gemiddelde medewerker bij de gemeente iedereen helpt hopen dat ze snel een baan hebben, zich daarvoor in wil zetten, en gewoon z'n werk doen als ze controleren of mensen zich aan de regels houden?
Opnieuw: maar dat is niet per se het punt. Je kunt als gemeentemedewerker nog zoveel 'hopen' en 'helpen hopen' dat mensen snel een baan vinden... de uitvoering staat dat aantoonbaar soms flink in de weg. "Want dat zijn nu eenmaal de regels."