Karl66 schreef:Natuurlijk, maar de economie en wat de economische consequenties van bepaald beleid voor de mensen zijn, hoort ook bij de politiek. En wat de gevolgen van decennia aan neoliberale politiek zijn, dat kan je op dit moment dagelijks zien in de VS. Trump was voor een groot deel de reactie op de economisch neoconservatieve politiek van de democraten terwijl die ook cultureel progressief zijn. En daar is D66 heel goed te vergelijken.
Om maar even een puur Nederlandse spijtzwam erbij te halen, namelijk zwarte piet. Bij D66 (en trouwens niet alleen daar) heb ik altijd het gevoel dat ze zichzelf heel erg hard op de schouder kloppen, want zij zijn ook tegen zwarte piet en hebben daarmee dus even het racisme flink aangepakt. Om daarna niks meer aan de werkelijke problemen te doen, namelijk achterstand in huisvesting, onderwijs, beloning en al die andere zaken, die uiteindelijk veel belangrijker zijn om mensen te laten integreren. Dat soort zaken willen ze best met de mond beleiden, maar op het moment dat het echt geld gaat kosten en zij een deel van hun welvaart en hun plekje op de maatschappelijke ladder moeten gaan delen, dan geven ze niet thuis.
Dat is waarom wat mij betreft economie zo belangrijk in de politiek is, als je geen economische consequenties aan je progressieve ideeën verbindt, dan blijft het gebakken lucht.
Maar dat geldt toch voor bijna alle partijen?
Ze roepen iets, beloven wat, maar hoe dit moet worden waargemaakt of gerealiseerd moet worden, gefinancierd moet worden of ten koste van wat, dat is bijna nooit duidelijk.
Kijk maar naar de grenzen dicht, geen cent meer naar Europa, € 10000 voor iedere 18-jarige en zo kunnen we honderden A4's vullen.
Hoe kleiner of extremer de partij, hoe minder realiseerbare plannen of beloftes.
Soms is het de waan van de dag: Corona, moslims/vluchtelingen, milieu enz.
Het valt gewoon op, dat je erg afgeeft op D66, terwijl zij de laatste 20 jaar maar 2 x zitting hadden in een kabinet Balkenende2 en Rutte3.
Ik ben ook wel nieuwsgierig op welke partij jij gaat stemmen of welke coalitie jouw voorkeur heeft?