Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:11

Magrathea schreef:
Kreeg dit vandaag toegestuurd, voor de liefhebber! Interessant hoeveel twintigers de pvda hoog op de lijst zet.

[ [url=m/imu1E3.png]Afbeelding[/url] ]

Deze lijkt overigens niet helemaal te kloppen, als in, er ontbreken wat twintigers. Misschien is ie verouderd, inmiddels is de lijst van FVD aangevuld met naar het schijnt allemaal leden van Baudets boekenclubje

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:25

Ik vind het erg lastig dit jaar. Qua standpunten, wanneer ik alles in overweging heb genomen
trekt D66 mij het meest aan.
Ik weet alleen niet of ik veel vertrouwen heb ik deze partij.
Ben het overigens helemaal niet eens met de zeer rechtse schets die een pagina terug werd gemaakt over deze partij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 15:13

Shaggy09 schreef:
Ik vind het erg lastig dit jaar. Qua standpunten, wanneer ik alles in overweging heb genomen
Ben het overigens helemaal niet eens met de zeer rechtse schets die een pagina terug werd gemaakt over deze partij.

Waarom niet? :)
Heb je ook naar stemgedrag gekeken of alleen de standpunten?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:55

Magrathea schreef:
Shaggy09 schreef:

Waarom niet? :)
Heb je ook naar stemgedrag gekeken of alleen de standpunten?

Waarom niet als in waarom ik het niet eens ben met die zeer rechtse schets die ik gemaakt zag worden hier?

Omdat ik de standpunten, al helemaal met Kaag nu niet extreem rechts vind. Integendeel zelfs. Dat voormalig D66-stemmers rechtser zijn geworden geeft alleen maar aan dat de huidige D66 blijkbaar niet rechts genoeg is. Enfin, het is geen linkse partij, dat weten we allemaal. Of dat goed of slecht is bepaalt iedereen voor zichzelf natuurlijk.

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:06

Het is dan ook wel lichtelijk overdreven om D66 of Kaag extreem rechts te noemen :D

Tegelijkertijd is D66 qua programma, maar zeker qua stemgedrag economisch gezien rechts en neoliberaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:09

Karl66 schreef:
Het is dan ook wel lichtelijk overdreven om D66 of Kaag extreem rechts te noemen :D

Tegelijkertijd is D66 qua programma, maar zeker qua stemgedrag economisch gezien rechts en neoliberaal.

Maar politiek is toch meer dan alleen economie?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:29

Natuurlijk, maar de economie en wat de economische consequenties van bepaald beleid voor de mensen zijn, hoort ook bij de politiek. En wat de gevolgen van decennia aan neoliberale politiek zijn, dat kan je op dit moment dagelijks zien in de VS. Trump was voor een groot deel de reactie op de economisch neoconservatieve politiek van de democraten terwijl die ook cultureel progressief zijn. En daar is D66 heel goed te vergelijken.

Om maar even een puur Nederlandse spijtzwam erbij te halen, namelijk zwarte piet. Bij D66 (en trouwens niet alleen daar) heb ik altijd het gevoel dat ze zichzelf heel erg hard op de schouder kloppen, want zij zijn ook tegen zwarte piet en hebben daarmee dus even het racisme flink aangepakt. Om daarna niks meer aan de werkelijke problemen te doen, namelijk achterstand in huisvesting, onderwijs, beloning en al die andere zaken, die uiteindelijk veel belangrijker zijn om mensen te laten integreren. Dat soort zaken willen ze best met de mond beleiden, maar op het moment dat het echt geld gaat kosten en zij een deel van hun welvaart en hun plekje op de maatschappelijke ladder moeten gaan delen, dan geven ze niet thuis.

Dat is waarom wat mij betreft economie zo belangrijk in de politiek is, als je geen economische consequenties aan je progressieve ideeën verbindt, dan blijft het gebakken lucht.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:50

Meer mensen hier die van plan zijn PvdD te stemmen? Ik begin steeds meer genoeg te krijgen van het vele economische denken in de huidige maatschappij. Er mag best wat meer plaats komen voor andere zaken, zoals klimaat. Het denken met puur winst op het oog heeft z'n langste tijd wel gehad, geloof ik.
Om maar wat voorbeelden te noemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:19

Karl66 schreef:
Natuurlijk, maar de economie en wat de economische consequenties van bepaald beleid voor de mensen zijn, hoort ook bij de politiek. En wat de gevolgen van decennia aan neoliberale politiek zijn, dat kan je op dit moment dagelijks zien in de VS. Trump was voor een groot deel de reactie op de economisch neoconservatieve politiek van de democraten terwijl die ook cultureel progressief zijn. En daar is D66 heel goed te vergelijken.

Om maar even een puur Nederlandse spijtzwam erbij te halen, namelijk zwarte piet. Bij D66 (en trouwens niet alleen daar) heb ik altijd het gevoel dat ze zichzelf heel erg hard op de schouder kloppen, want zij zijn ook tegen zwarte piet en hebben daarmee dus even het racisme flink aangepakt. Om daarna niks meer aan de werkelijke problemen te doen, namelijk achterstand in huisvesting, onderwijs, beloning en al die andere zaken, die uiteindelijk veel belangrijker zijn om mensen te laten integreren. Dat soort zaken willen ze best met de mond beleiden, maar op het moment dat het echt geld gaat kosten en zij een deel van hun welvaart en hun plekje op de maatschappelijke ladder moeten gaan delen, dan geven ze niet thuis.

Dat is waarom wat mij betreft economie zo belangrijk in de politiek is, als je geen economische consequenties aan je progressieve ideeën verbindt, dan blijft het gebakken lucht.

Maar dat geldt toch voor bijna alle partijen?
Ze roepen iets, beloven wat, maar hoe dit moet worden waargemaakt of gerealiseerd moet worden, gefinancierd moet worden of ten koste van wat, dat is bijna nooit duidelijk.
Kijk maar naar de grenzen dicht, geen cent meer naar Europa, € 10000 voor iedere 18-jarige en zo kunnen we honderden A4's vullen.
Hoe kleiner of extremer de partij, hoe minder realiseerbare plannen of beloftes.
Soms is het de waan van de dag: Corona, moslims/vluchtelingen, milieu enz.

Het valt gewoon op, dat je erg afgeeft op D66, terwijl zij de laatste 20 jaar maar 2 x zitting hadden in een kabinet Balkenende2 en Rutte3.

Ik ben ook wel nieuwsgierig op welke partij jij gaat stemmen of welke coalitie jouw voorkeur heeft?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:32

Hoe is de partij van de dieren nu dan? Had vroeger altijd het idee dat het een stelletje stadsmensen waren zonder kennis die wel eea voor mensen die bijv vee houden de regels wilden opstellen. Als in, geen kennis van hoe het boerenleven gaat en dan onrealistische voorstellen maken. Is dat inmiddels anders?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:40

Nog wel een beetje. Ze vinden ook de OVP zo fantastisch en wolven ook. Erg jammer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:40

Nederland is een coalitieland, dus elke partij zal water bij de wijn moeten doen. Maar dat is ook niet wat ik bedoel te zeggen. Wat ik bedoel te zeggen is dat de neoliberale economische ideeën van D66 de cultureel progressieve ideeën in de weg zit. Dat heeft verder niks met het compromissen sluiten met andere partijen te maken.

Voor het eerst sinds jaren zit ik zelf te twijfelen op welke partij ik ga stemmen. Het zal in ieder geval centrum links zijn. Daar gaat qua coalitie mijn voorkeur ook naar uit. Het zou goed zijn als de VVD weer eens in de oppositiebankjes terecht zou komen en een koers meer richting het rijnlands model is denk ik de beste weg voor Nederland.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 00:13

IMANDRA schreef:
Hoe is de partij van de dieren nu dan? Had vroeger altijd het idee dat het een stelletje stadsmensen waren zonder kennis die wel eea voor mensen die bijv vee houden de regels wilden opstellen. Als in, geen kennis van hoe het boerenleven gaat en dan onrealistische voorstellen maken. Is dat inmiddels anders?

Als alles zou worden geregeld volgens mensen die vee houden dan waren we vast ook niet zonder problemen geweest. De momenteel regerende partijen zijn volgens mij ook net zo stadsmensen die zich bemoeien met het boerenleven, dat zal zich niet bij de PvdD beperken. Al zijn zij wel de luidste in hun meningen daarover, ja. Ik denk dat het stukje 'zonder kennis' ook wat te ondoordacht is; er zitten overal wel deskundigen achter.
Wat voor onrealistische voorstellen? Ik moet zeggen dat ik hun programma niet helemaal zou kunnen opnoemen, maar de 75% minder landbouwdieren, bijvoorbeeld? Ik denk dat dat helemaal niet zo onrealistisch is. Nee, niet binnen nu en een jaar, maar heel geleidelijk aan hoop ik toch echt dat er verandering in gaat komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 00:20

Ik vind de D66 niet per se een partij met neoliberale ideeën. Eerder sociaalliberaal.
Gebakken lucht vind je bij alle partijen terug, daarom blijft het heel moeilijk om op dit moment een keuze te maken vind ik zelf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 06:04

Lynnepinny schreef:
Meer mensen hier die van plan zijn PvdD te stemmen? Ik begin steeds meer genoeg te krijgen van het vele economische denken in de huidige maatschappij. Er mag best wat meer plaats komen voor andere zaken, zoals klimaat. Het denken met puur winst op het oog heeft z'n langste tijd wel gehad, geloof ik.
Om maar wat voorbeelden te noemen.

Kijk ook eens op de Facebook groep "wolf en paard" als je PVDD wilt stemmen. Daar worden links met nieuwsberichten uit Duitsland gedeeld over het ideaalbeeld van de PVDD. Als je graag wilt dat je paard op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht dan is de PVDD een goede keuze. En het dierenleed in de oostvardersplassen daar was de PVdD ook enorm voorstander van.

Ja het puur winstdenken heb ik het ook wel mee gehad. Wat dat betreft heeft de PvDD wel een hele reeks goede standpunten. Maar gelukkig zijn ze niet de enige partij daarin.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:35

Lynnepinny schreef:
IMANDRA schreef:

Als alles zou worden geregeld volgens mensen die vee houden dan waren we vast ook niet zonder problemen geweest. De momenteel regerende partijen zijn volgens mij ook net zo stadsmensen die zich bemoeien met het boerenleven, dat zal zich niet bij de PvdD beperken. Al zijn zij wel de luidste in hun meningen daarover, ja. Ik denk dat het stukje 'zonder kennis' ook wat te ondoordacht is; er zitten overal wel deskundigen achter.
Wat voor onrealistische voorstellen? Ik moet zeggen dat ik hun programma niet helemaal zou kunnen opnoemen, maar de 75% minder landbouwdieren, bijvoorbeeld? Ik denk dat dat helemaal niet zo onrealistisch is. Nee, niet binnen nu en een jaar, maar heel geleidelijk aan hoop ik toch echt dat er verandering in gaat komen.

gelukkig is er in Nederland nog vrijheid van voedselkeuze. Maar een heeel klein percentage is veganistisch. Tevens is gezond en veilig voedsel uit eigen land goed beschikbaar. Door alle regelgeving kun je er vanuit gaan dat ons voedsel gezond en diervriendelijk wordt geproduceerd. Wat gebeurt er in het buitenland?
De veestapel is al verminderd en groeit niet! De veehouderij is steeds duurzamer en innovatiever geworden. Dit zal de komende jaren nog verder doorgevoerd worden, kringlooplandbouw is de toekomst.
De agrarische sector is belangrijk voor de economie en werkgelegenheid. Ook zorgen boeren voor het behoud van landschap en natuurbeheer.

als het aan de pvdd (en GroenLinks en D66) ligt worden heel veel boeren gezinsbedrijven kapot gemaakt. Willen we dat?
Dit is ook een stuk Nederlandse Cultuur!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:50

@Loretta, Ik heb geen paard ;) En ja, ik ben voor de wolf. Dit land is niet alleen van de mens. Dat wij per se duizenden paarden en nog veel meer andere dieren willen houden vind ik een slechte reden om een paar wolven buiten de deur te houden, die voorheen overigens altijd in dit landschap hebben geleefd. We zijn ze alleen niet meer gewend. Kleine kans daarnaast dat elk van de kwart miljoen paarden in dit land als prooi zou kunnen worden gezien.
Het is extreem zorgelijk hoe met de natuur wordt omgegaan en hoe makkelijk zij in de politieke agenda aan de kant wordt geschoven. De wolf als 'symptoom' hierin begrepen, dit is niet enkel een dier dat een gevaar is voor de boer. Ik ben er klaar mee hoe natuur en cultuur zo wordt gescheiden, en hoe er met man en macht tegen de natuur in wordt gewerkt in plaats van dat er meer wordt samengewerkt. Uiteindelijk zullen we het nooit winnen tegen de natuur, want wij zijn er deel van, of we het nou willen of niet.

(Noem me maar zweverig trouwens, maar dit lijkt me de instelling om het in de toekomst ook een beetje leefbaar te houden.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:08

Ik kan zo alleen wat oude voorbeelden opnoemen, zoals ik al zei, ‘vroeger’. Dat varkens bijv bij vervoer meer ruimte moesten krijgen ipv hutje mutje (maar meer ruimte was aldus de boeren die ik kende meer stress waardoor ze van elkaar gingen eten). Ik wil even benadrukken dat het flink wat jaren geleden is wbt dit voorbeeld, dus weet niet of wat ik nu zeg klopt hoor. Maar mijn ‘vroegere’ idee van de pvdd is dat ze het stadse ideaal van diervriendelijkheid willen uitdragen maar daarbij geen rekening hielden met waarom iets (bijv door boeren) werd gedaan.

Maar ik hoorde nu wat mensen zeggen dat de pvdd nu wel interessant is vanwege klimaatperspectief, dus ik vroeg me af of de standpunten daarbuiten inmiddels wel realistisch waren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 10:10

mysa schreef:
Nog wel een beetje. Ze vinden ook de OVP zo fantastisch en wolven ook. Erg jammer.

Dit is echt totaal niet waar. Meen je dit nou serieus? Onder de PvdD waren de Oostvaardersplassen er nooit gekomen. Zoek eens wat bijdragen van de statenleden in Flevoland over dit onderwerp op, dat geeft een wat realistischer beeld.

Wbt "boeren kapot maken", ik kan iedereen die dat vindt aanraden om het partijprogramma eens echt te lezen over deze punten. Het zijn de gevestigde partijen zoals het CDA en de VVD die ervoor hebben gezorgd dat boeren naar het malieveld gingen. De PvdD wil juist een eind aan de race naar de bodem waar alleen LTO, de Rabobank en eigenaars van megastallen van profiteren :n Kijk je hoeft geen PvdD te stemmen als boer, maar VVD, CDA of BBB stemmen gaat je ook absoluut niet helpen.

Edit: en dan hebben we het nog niet eens gehad over de gigantische risicos voor de volksgezondheid die de enorme omvang van de bio-industrie in Nederland met zich meebrengt. Een zekere viroloog die erg vaak in het nieuws is het laatste jaar waarschuwt al jaren voor een vogelgriepuitbraak in Nederland. Daarmee bedoel ik dus: een mutatie die van mens op mens kan overspringen. Q-koorts was daar een voorproefje van: honderden mensen zijn chronisch ziek geworden ondat ze wandelden of fietsten langs een geitenhouderij waar Qkoorts heerste, omdat de volksgezondheid minder urgent werd geacht dan de belangen van de geitenhouders.
Dit betekent absoluut niet dat 75% van de boeren moet stoppen, dit betekent gewoon dat het aantal dieren per bedrijf drastisch omlaag moet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:33

Geiten mochten toentertijd niet Ingeënt worden. Dat gebeurt nu wel.

Kom je wel eens in een varkens of kippenstal, dan weet je ook hoe vergaande hygiëne maatregelen ver zijn.

Het aantal dieren per bedrijf omlaag betekent hetzelfde als stoppen. Met de huidige prijzen is het niet meer rendabel om te voeren.
Veestapel is door de regels qua stikstof, fosfaat Nb-vergunning etc al ernstig beperkt. Veel gezonde dieren zijn hierdoor voortijdig geslacht.
Als Nederlandse boeren moeten stoppen, komen er in het buitenland (waar veel minder strenge regels zijn mbt dierwelzijn en medicijngebruik) gewoon meer boeren bij, dus wereldwijd is dit echt geen oplossing.
Met de almaar groeiende wereldbevolking zullen voedselproducenten nodig blijven. En Nederlandse boeren behoren tot de top qua duurzaamheid en innovatie en dierenwelzijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:34

Waar ik bang voor ben met 'minder veeteelt in NL' is dat het probleem zich verplaatst naar het buitenland. En het is niet alsof het 'uit het oog, geen probleem' meer is. In het buitenland doen zich ook problemen voor qua dierenwelzijn, natuur, gevaren voor de volksgezondheid etc. En zo lang mensen het vertikken om meer voor hun stukje vlees te betalen zal de vraag naar goedkoop vlees onverminderd hoog zijn. We importeren nu al veel dierlijke producten uit het buitenland, dat zal dan alleen nog maar meer zijn. En dan?

Ik zie veel meer in meer binnenlandse producten op de Nederlandse markt. Meer circulair ondernemen, minder import van onze kwalitatief hoge producten. Maar ja, daar hangt een prijskaartje aan (denk ik) en dat zal de gemiddelde burger niet willen betalen.. Als je hier alleen op Bokt al leest hoe sommige mensen elke dag vlees MOETEN hebben, ongeacht de manier van produceren, zolang het maar lekker goedkoop is. Dan kun je de veeteelt wel naar het buitenland verplaatsen, maar dat lost het probleem echt niet op.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:51

Wij zijn wereldwijd gewoon echt top wbt voedsel.
Niet alleen qua vlees en melk, maar ook groenten.
Wat wij hier in het Westland kunnen en doen kijkt de hele wereld naar. En dan zou je minder moeten gaan produceeen dan je nu doet of opeens biologisch (in groenten betekend dat in de volle grond en niet op steenwol wat een mega verspilling van water inhoudt bijv plus een grotere druk van schimmels/minder schoon telen).

Juist door dit soort kreten toont PVDD juist toch nog aan ver van de werkelijkheid af te staan toz van bijv glastuinbouw.

Biologisch is niet noodzakelijk beter/gezonder/milieuvriendelijker/minder vervuilend. En al helemaal niet lekkerder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:59

_lautje_ schreef:
Juist door dit soort kreten toont PVDD juist toch nog aan ver van de werkelijkheid af te staan toz van bijv glastuinbouw.

Biologisch is niet noodzakelijk beter/gezonder/milieuvriendelijker/minder vervuilend. En al helemaal niet lekkerder.

Ik proef in ieder geval geen verschil met biologisch.
Een punt waar de PVDD ook volledig aan voorbijgaat is dat voedsel voor veel mensen onbetaalbaar gaat worden wanneer alles biologisch geproduceert moet worden. Er onrstaat dan schaarste Ik vraag me af hoe ze dat probleem willen gaan oplossen. Het grootste probleem met de PVDD is dat ze de praktijk niet kennen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:20

Ik vind ook dat de PVDD te ver van de 'normale burger' afstaat. Al helemaal van de onderklasse, die het inderdaad niet financieel kunnen opbrengen om biologisch te eten of een elektrische auto aan te schaffen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:38

Sommige dingen die hier worden genoemd vind ik redelijk uit context getrokken. Hun verkiezingsprogramma is vrij duidelijk, misschien is die interessant om te lezen: https://www.partijvoordedieren.nl/uploa ... n-2021.pdf

Daarnaast, vergeet niet dat het nog een erg kleine partij is. En het is niet zo dat alles wat de PvdD eist ook zou gebeuren als ze groter worden, daar moet de rest van de regering het ook mee eens zijn, wellicht met compromissen. Met (soms extreme) standpunten hopen ze voor geleidelijke verandering in de gedachten van mensen. Door altijd maar in het midden te blijven hangen krijg je geen veranderingen.