Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:20

Quebelle schreef:
Je zou verbazen hoe weinig daar soms over gepraat word, ik kreeg bvb nooit geen geschiedenisles over ons koloniaal verleden in Congo en ik ben een midden twintiger, dus erg lang is dat ook niet.

En toch weet je ervan... blijkbaar heeft je opleiding dan wel degelijk alle handvatten gegeven om het zelf uit te zoeken en hoeft niet alles er met de paplepel ingegoten te worden. Onderwijs is meer dan feitjes leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:21

Quebelle schreef:
Je zou verbazen hoe weinig daar soms over gepraat word, ik kreeg bvb nooit geen geschiedenisles over ons koloniaal verleden in Congo en ik ben een midden twintiger, dus erg lang is dat ook niet.

Ik loop richting 50 en bij ons kreeg je dat gewoon op school hoor, als onderdeel van de geschiedenislessen.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:22

Mindim schreef:
Electra63 schreef:
Jij zou zo eens moeten reageren op ronduit racistische of beledigende berichten op Bokt.

Jij bent nergens tegen of voor, maar afstand nemen van bepaalde opmerkingen doe je ook niet.
Je reageert alleen op de bokkers die tegengas geven op de beledigende berichten.

Juist als je er zo neutraal in staat, zou je ook daar eens op kunnen reageren. ;)
Maar dat zie ik nooit..... dat vind ik dan weer jammer.

Het heeft niets met in mijn straatje passen. Er zijn hier berichten die discriminerend zijn.


Waarom moet ik toch in een hokje Electra63.

Als je mijn posts hier eens doorleest zie je dat ik van beide kampen wat vind en dat ook uitspreek.


Dat vind ik niet. Het heeft niets met hokjes te maken. Ik ben ook in veel dingen neutraal.

Ik begrijp heel goed dat veel Nederlanders geen kwaad zien (of zagen) in ZP, bijvoorbeeld.
Ik heb daar persoonlijk geen last van gehad en vond ZP vroeger ook leuk.
Maar ik begrijp wel de pijn/emotie van tegenstanders van ZP.
Ik heb er daarom geen moeite mee, dat ZP verandert.
Waar ik wel moeite mee heb, zijn de discriminerende of racistische reacties daarop. En daar neem ik wel afstand van.

Ik zie jou daar nooit eens kritisch op reageren.
Dat hoeft ook niet, maar het valt dan wel op, dat je op andere berichten dan wel kritisch reageer of bokkers terecht wijst.

Maar dit wordt een beetje te persoonlijk.
Dus voordat ik weer een PB van een Mod krijg, kunnen we via PB verder discussie voeren, kan je ook man en paard bij naam noemen :D

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:25

Popstra schreef:
Slavernij kwam voor ja, bij de Vikingen had je ook slaven bijv. Zullen die Noren daar nu nog wakker van liggen? Was 700 voor Christus ofzo!?

Ik vind het knap dat elnienjo het uit houd tussen al die zeur zeikerds hier die je graag het stempel racist en rechts geven als jij gewoon jouw mening uit.
Vraag me af onder welk kopje die moraalridders hier zichzelf scharen. Lekker blijven door zagen mensen.



Je kan mensen moraalridders of zeikerds noemen, maar een aantal bokkers of berichten is racistisch.

Wilde je dat ontkennen? Of ben je het wel eens met die bokkers en berichten? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:30

Prima, PB me maar hoor. En quote me gerust waar je vind dat ik bokkers terecht wijs of te kritisch ben.

FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:35

Mindim schreef:
Rennie89 schreef:
Zolang het overgrote witte Nederland nog het woord buitenlander (Een buitenlander of vreemdeling is iemand die niet in het bezit is van de nationaliteit van het land waar hij-zij verblijft.) gebruikt voor mensen die hier al bijna hun hele leven zij het niet hier zelf geboren zijn, gebruikt, hebben we nog een hele weg te gaan. Nederland is ook het enige land waar het woord allochtoon bestaat (Iemand met een migratieachtergrond is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.) en door dit soort termen te gebruiken sluit je bepaalde groepen al af van de Nederlandse samenleving.


Marokkanen noemen zich over het algemeen gewoon marokkaans hoor en geen nederlander en bij mijn weten antillianen en surinamers ook en de molukkers niet te vergeten. Ze zitten er ook niet op te wachten dat ik ze nederlander noem. Ze zijn trots op hun afkomst. Alleen wij blanken denken gelijk dat ze dat enorm waarderen. Ik ben het met je eens dat het niet overal genoemd hoeft te worden.


Ze zitten er niet op te wachten dat jij ze Nederlander noemt? Geloof je dit echt?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:38

enzino schreef:
Quebelle schreef:
Je zou verbazen hoe weinig daar soms over gepraat word, ik kreeg bvb nooit geen geschiedenisles over ons koloniaal verleden in Congo en ik ben een midden twintiger, dus erg lang is dat ook niet.

En toch weet je ervan... blijkbaar heeft je opleiding dan wel degelijk alle handvatten gegeven om het zelf uit te zoeken en hoeft niet alles er met de paplepel ingegoten te worden. Onderwijs is meer dan feitjes leren.

Onderwijs is meer dan feitjes leren, maar onderwijs moet wel een basis geven. En ja, je moet altijd zelf initiatief nemen en jezelf educaten maar als er niet eens een platform gegeven word is dat een gebrek van de onderwijsinstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:46

FiveSports schreef:
Ze zitten er niet op te wachten dat jij ze Nederlander noemt? Geloof je dit echt?

Ik geloof het niet alleen, ik ondervind dat hier aan den lijve. Ik ben namelijk niet te beroerd om het balletje op te gooien hoor :D
Ook al zouden ze zich nederlander noemen dan wordt nog steeds de afkomst vermeld ook :)

FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:48

enzino schreef:
Onzin, als je zegt dat je trots bent op wat NL heeft bereikt in die tijd dan kan dat alleen over de positieve dingen gaan. Anders kan je nergens meer trots op zijn want alles heeft ook een negatieve kant.

Dat jij die dingen niet los kan zien wil nog niet zeggen dat andere mensen dat ook niet kunnen.


Hoe moet ik dit opvatten als iemand zegt trots te zijn op ons koloniale verleden?
Voor mij klinkt dat alsof een Duitser zegt trots te zijn op hoe snel ze in WW2 landen als Nederland overgenomen hebben.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:48

Mindim schreef:
Askja schreef:
Terechte opmerking.
Ik krijg soms de indruk dat mensen vinden dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra de keerzijde van (bijvoorbeeld) de Gouden Eeuw aan de orde wordt gesteld. Wat onzin is. Je kunt je de geschiedenis niet toe-eigenen. Je kunt de negatieve kanten niet wegrelativeren.
Ik vind ook dat men vaak nogal selectief trots is op 'zijn' (of haar) geschiedenis. Die trots heeft vaak vooral betrekking op macht en rijkdom, en veel minder op niet-materiele zaken als grondrechten, gelijkheidsbeginsel, kiesrecht etc. Tolerantie als typisch Nederlandse waarde, daar hoor je ook nooit meer over. Benieuwd hoe dat nou komt ...


Iedereen leert toch op school over de slavernij, het is niet geheel onbekend hoor. En nee, je moet de negatieve kanten niet weg relativeren, je hoeft ze ook niet constant uit te lichten. En voel ik me er verantwoordelijk voor, nee, absoluut niet.

Ik zeg niet dat slavernij geen aandacht kreeg of krijgt in de geschiedenisboeken. Wat ik bedoel is dat een bepaalde groep blijkbaar het gevoel krijgt dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra anderen (lees: niet-witte Nederlanders) er een mening over hebben en wijzen op de minder fraaie kanten van de VOC.

Dat je je niet verantwoordelijk voelt voor de slavenhandel door de VOC - logisch, dat ben je feitelijk natuurlijk ook niet. Maar om exact diezelfde reden kun je ook niet trots zijn op wat de VOC bereikt heeft. Want ook daar heb je part noch deel aan gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:49

FiveSports schreef:
enzino schreef:
Onzin, als je zegt dat je trots bent op wat NL heeft bereikt in die tijd dan kan dat alleen over de positieve dingen gaan. Anders kan je nergens meer trots op zijn want alles heeft ook een negatieve kant.

Dat jij die dingen niet los kan zien wil nog niet zeggen dat andere mensen dat ook niet kunnen.


Hoe moet ik dit opvatten als iemand zegt trots te zijn op ons koloniale verleden?
Voor mij klinkt dat alsof een Duitser zegt trots te zijn op hoe snel ze in WW2 landen als Nederland overgenomen hebben.

Niet alles was slecht, alleen als je er met een tunnelvisie naar kijkt.

pien_2010

Berichten: 44033
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:51

Quebelle schreef:
Je kan best trots zijn op je land, als Belg is dat altijd lastig - maar je kan niet trots zijn op je koliniaal verleden en alle verschrikkelijke dingen die daar gebeurd zijn en alleen eruit halen wat je wel goed vind. Die dingen zijn verbonden. Dat is als een grote fan zijn van Hitler's schilderkunst maar compleet negeren wat die man in gang heeft gezet. Of Leopold II aanprijzen voor Oostende terwijl hij zoveel verschrikkelijke dingen in de Congo heeft gedaan.

Er zit een verschil in trots zijn omwille van de Rode Duivels, of het Oranje Elftal, en trots zijn op een verleden waar de verschrikking niet van weggetrokken kan worden.


Jij verwoord het beter als ik, waarvoor dank. Want dit is wat ik bedoel.

FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:51

Mindim schreef:
FiveSports schreef:
Ze zitten er niet op te wachten dat jij ze Nederlander noemt? Geloof je dit echt?

Ik geloof het niet alleen, ik ondervind dat hier aan den lijve. Ik ben namelijk niet te beroerd om het balletje op te gooien hoor :D
Ook al zouden ze zich nederlander noemen dan wordt nog steeds de afkomst vermeld ook :)


Hangt heel erg af van de context dan denk ik, ik herken het niet in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:53

Askja schreef:
Ik zeg niet dat slavernij geen aandacht kreeg of krijgt in de geschiedenisboeken. Wat ik bedoel is dat een bepaalde groep blijkbaar het gevoel krijgt dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra anderen (lees: niet-witte Nederlanders) er een mening over hebben en wijzen op de minder fraaie kanten van de VOC.

Dat je je niet verantwoordelijk voelt voor de slavenhandel door de VOC - logisch, dat ben je feitelijk natuurlijk ook niet. Maar om exact diezelfde reden kun je ook niet trots zijn op wat de VOC bereikt heeft. Want ook daar heb je part noch deel aan gehad.


Ik denk dat men er moeite mee heeft dat men alles wat met die geschiedenis te maken heeft uit het straatbeeld wil. Het moet weg, verstopt. Voor nederland heeft het rijkdom betekent en in die tijd waren het helden. Laat het staan, geef les en laat het niet in herhaling vallen, dat werkt beter dan alles weg te halen, lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-20 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:53

Mindim schreef:
FiveSports schreef:
Hoe moet ik dit opvatten als iemand zegt trots te zijn op ons koloniale verleden?
Voor mij klinkt dat alsof een Duitser zegt trots te zijn op hoe snel ze in WW2 landen als Nederland overgenomen hebben.

Niet alles was slecht, alleen als je er met een tunnelvisie naar kijkt.


Niet alles wat de nazi's gedaan hebben was slecht, ik kan zo een hele lijst opnoemen. Jij ook wel denk ik. Maar maakt dat het normaal om te zeggen dat je trots bent op ons nazi verleden?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:54

MarlindeRooz schreef:
Het is helemaal niet gek om trots te zijn op bepaalde VOC elementen. Het enorm ontwikkelde bouwen van schepen, de kennis over scheepvaart en de handelsgeest zijn wel echte dingen die de Nederlandse cultuur bepaald hebben. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het uiterlijk van vele (hanze)steden. En aan hoeveel vreemde talen wij gemiddeld wel niet spreken. Ook veel dingen in mijn studie komen bijvoorbeeld terug uit de VOC tijd. Denk aan veel kunst, literatuur etc. We gaan toch ook niet opeens alle kunstenaars uit die tijd verketteren. Die konden alleen maar floreren omdat die tijd zo "rijk" was. Waardoor mensen geld hadden voor kunst.

Dat betekent niet dat je dan ook per se alle slechte dingen ondersteunt. Zoals slavernij, uitbuiting van mensen en het uitmoorden van hele mensen. Net als dat Amerikanen trots zijn op het land dat ze "veroverd" hebben. Daar kleeft ook bloed aan. Maar de gehele cultuur is zowat op die "trots" gebouwd. Kijk maar naar de enorme denkwijze wat betreft eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.

Nou, dit dus!
Ik vind het dus een blamage dat de term 'gouden eeuw' in de ban wordt gedaan. Het was een tijd waarin Nederland groots was. Eeuwig zonde dat dat stukje cultuur nu tot de schaamcultuur gaat behoren.

Denk niet dat ze in Scandinavie zo raar met hun Vikinggeschiedenis (ook plunderingen, verkrachtingen, slavernij op hun cv) omgaat als wij nu met de VOC/WIC.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:59

Citaat:
Ik zeg niet dat slavernij geen aandacht kreeg of krijgt in de geschiedenisboeken. Wat ik bedoel is dat een bepaalde groep blijkbaar het gevoel krijgt dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra anderen (lees: niet-witte Nederlanders) er een mening over hebben en wijzen op de minder fraaie kanten van de VOC.

Ik had het idee dat dat gevoel ook getriggerd werd doordat er een aantal zaken 'weg' moesten, zoals standbeelden (hoewel dat er volgens mij niet heel veel waren..)
Of dat er soms gezegd werd "de Nederlander is rascistisch want VOC verleden" waarbij er een soort van gemeenschappelijk schuldgevoel de kant opgeschoven werd van mensen die er niets mee hadden.. zoiets?
En dat er dan idd soms drastisch gesproken wordt over het afschaffen (van bijv de naam Gouden Eeuw).. terwijl je er ook een andere betekenis aan kunt hangen.. "Ja Gouden Eeuw want..maar ook etc etc" zoiets?

Citaat:
op ons nazi verleden?
Grappig dat je dit zo zegt.. In eerste instantie dacht ik 'ons' nazi verleden' >;) ? Dit is toch meer het verleden van de Nazi Duiters? Maar uiteraard waren er Nazi's in meerdere landen..
Maar het is wel lastig want er zijn inderdaad ook ontwikkelingen geweest in die tijd die wel weer ergens goed voor waren.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:02

FiveSports schreef:
Niet alles wat de nazi's gedaan hebben was slecht, ik kan zo een hele lijst opnoemen. Jij ook wel denk ik. Maar maakt dat het normaal om te zeggen dat je trots bent op ons nazi verleden?


Ik ben trots op wat nederland als klein land bereikt heeft, dat men goed was in de handel, dat dat ons voorspoed heeft gebracht, waardoor we ons konden ontwikkelen en mede daardoor zo ver zijn als we hier nu zijn. Of het doel alle middelen heiligt, zeer zeker niet.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:02

Mindim schreef:
Askja schreef:
Ik zeg niet dat slavernij geen aandacht kreeg of krijgt in de geschiedenisboeken. Wat ik bedoel is dat een bepaalde groep blijkbaar het gevoel krijgt dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra anderen (lees: niet-witte Nederlanders) er een mening over hebben en wijzen op de minder fraaie kanten van de VOC.

Dat je je niet verantwoordelijk voelt voor de slavenhandel door de VOC - logisch, dat ben je feitelijk natuurlijk ook niet. Maar om exact diezelfde reden kun je ook niet trots zijn op wat de VOC bereikt heeft. Want ook daar heb je part noch deel aan gehad.


Ik denk dat men er moeite mee heeft dat men alles wat met die geschiedenis te maken heeft uit het straatbeeld wil. Het moet weg, verstopt. Voor nederland heeft het rijkdom betekent en in die tijd waren het helden. Laat het staan, geef les en laat het niet in herhaling vallen, dat werkt beter dan alles weg te halen, lijkt me.

Men wil de geschiedenis niet wegwissen, dat is iets wat altijd als argument word gebracht als er om aanpassingen gevraagd word bvb de leopold II standbeelden en zp. Om te educeren over geschiedenis moet tijd en ruimte gemaakt worden; besteed daar een museum aan, praat daarover in school. Maar dat betekent niet dat we die standbeelden en dergelijke een ereplaats in ons straatbeeld moeten geven. In Duitsland vind je geen standbeelden van Hitler en zijn geen straten venroemt naar Rommel, maar iedere duitser weet wel wat er gebeurd is omdat daar museums zijn en omdat die geschiedenis behandeld word in de scholen.

FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:03

MarlindeRooz schreef:
Het is helemaal niet gek om trots te zijn op bepaalde VOC elementen. Het enorm ontwikkelde bouwen van schepen, de kennis over scheepvaart en de handelsgeest zijn wel echte dingen die de Nederlandse cultuur bepaald hebben. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het uiterlijk van vele (hanze)steden. En aan hoeveel vreemde talen wij gemiddeld wel niet spreken. Ook veel dingen in mijn studie komen bijvoorbeeld terug uit de VOC tijd. Denk aan veel kunst, literatuur etc. We gaan toch ook niet opeens alle kunstenaars uit die tijd verketteren. Die konden alleen maar floreren omdat die tijd zo "rijk" was. Waardoor mensen geld hadden voor kunst.

Dat betekent niet dat je dan ook per se alle slechte dingen ondersteunt. Zoals slavernij, uitbuiting van mensen en het uitmoorden van hele mensen. Net als dat Amerikanen trots zijn op het land dat ze "veroverd" hebben. Daar kleeft ook bloed aan. Maar de gehele cultuur is zowat op die "trots" gebouwd. Kijk maar naar de enorme denkwijze wat betreft eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.


Ik ben het wel eens met wat je bedoelt. Maar er zit voor mij een verschil tussen zeggen dat je trots bent op ons verleden en zeggen dat je trots bent op ons koloniaal verleden. Dit omdat het woord wat je daarmee extra nadruk geeft "koloniaal" in mijn ogen niet los kan zien van alle brutheden die plaatsgevonden hebben. Alsof je zegt ik ben trots op een boom. En dan moet de rest zelf bedenken dat je trots bent op alleen de blaadjes en bloemetjes en niet trots bent op de boomstam en de wortels etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:03

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Het is helemaal niet gek om trots te zijn op bepaalde VOC elementen. Het enorm ontwikkelde bouwen van schepen, de kennis over scheepvaart en de handelsgeest zijn wel echte dingen die de Nederlandse cultuur bepaald hebben. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het uiterlijk van vele (hanze)steden. En aan hoeveel vreemde talen wij gemiddeld wel niet spreken. Ook veel dingen in mijn studie komen bijvoorbeeld terug uit de VOC tijd. Denk aan veel kunst, literatuur etc. We gaan toch ook niet opeens alle kunstenaars uit die tijd verketteren. Die konden alleen maar floreren omdat die tijd zo "rijk" was. Waardoor mensen geld hadden voor kunst.

Dat betekent niet dat je dan ook per se alle slechte dingen ondersteunt. Zoals slavernij, uitbuiting van mensen en het uitmoorden van hele mensen. Net als dat Amerikanen trots zijn op het land dat ze "veroverd" hebben. Daar kleeft ook bloed aan. Maar de gehele cultuur is zowat op die "trots" gebouwd. Kijk maar naar de enorme denkwijze wat betreft eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.

Nou, dit dus!
Ik vind het dus een blamage dat de term 'gouden eeuw' in de ban wordt gedaan. Het was een tijd waarin Nederland groots was. Eeuwig zonde dat dat stukje cultuur nu tot de schaamcultuur gaat behoren.

Denk niet dat ze in Scandinavie zo raar met hun Vikinggeschiedenis (ook plunderingen, verkrachtingen, slavernij op hun cv) omgaat als wij nu met de VOC/WIC.


Daar worden goedlopende series over gemaakt, sensationeel, want dat was blank op blank, dus dat geld niet -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:05

Quebelle schreef:
Onderwijs is meer dan feitjes leren, maar onderwijs moet wel een basis geven. En ja, je moet altijd zelf initiatief nemen en jezelf educaten maar als er niet eens een platform gegeven word is dat een gebrek van de onderwijsinstelling.

En die basis is er, helaas voor jou zit een onderdeel dat jij persoonlijk belangrijk vind niet in die basis. Tijd is helaas beperkt, voeg dit toe en dan moet iets anders eruit (tweede wereldoorlog misschien?).

Dit hele gedoe van je moeten schamen om blank te zijn en een focus op wat "we" hebben misdaan in het verleden is redelijk nieuw. Dat kost nu eenmaal even tijd voor het in de lesstof terug komt. Maar goed ook, want sommige dingen gaan zo weer over en je wilt niet de lesstof aanpassen aan elke maatschappelijke wind die een jaartje waait.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:05

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Het is helemaal niet gek om trots te zijn op bepaalde VOC elementen. Het enorm ontwikkelde bouwen van schepen, de kennis over scheepvaart en de handelsgeest zijn wel echte dingen die de Nederlandse cultuur bepaald hebben. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het uiterlijk van vele (hanze)steden. En aan hoeveel vreemde talen wij gemiddeld wel niet spreken. Ook veel dingen in mijn studie komen bijvoorbeeld terug uit de VOC tijd. Denk aan veel kunst, literatuur etc. We gaan toch ook niet opeens alle kunstenaars uit die tijd verketteren. Die konden alleen maar floreren omdat die tijd zo "rijk" was. Waardoor mensen geld hadden voor kunst.

Dat betekent niet dat je dan ook per se alle slechte dingen ondersteunt. Zoals slavernij, uitbuiting van mensen en het uitmoorden van hele mensen. Net als dat Amerikanen trots zijn op het land dat ze "veroverd" hebben. Daar kleeft ook bloed aan. Maar de gehele cultuur is zowat op die "trots" gebouwd. Kijk maar naar de enorme denkwijze wat betreft eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.

Nou, dit dus!
Ik vind het dus een blamage dat de term 'gouden eeuw' in de ban wordt gedaan. Het was een tijd waarin Nederland groots was. Eeuwig zonde dat dat stukje cultuur nu tot de schaamcultuur gaat behoren.

Denk niet dat ze in Scandinavie zo raar met hun Vikinggeschiedenis (ook plunderingen, verkrachtingen, slavernij op hun cv) omgaat als wij nu met de VOC/WIC.

De viking cultuur word bijlange na niet zo verheerlijkt als Nederlanders dat met hun geschiedenis doen, er zijn geen Scandinavische landen die zo'n gedacht hebben van hun land hebben zoals NL dat heeft.

FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:05

Mindim schreef:
FiveSports schreef:
Niet alles wat de nazi's gedaan hebben was slecht, ik kan zo een hele lijst opnoemen. Jij ook wel denk ik. Maar maakt dat het normaal om te zeggen dat je trots bent op ons nazi verleden?


Ik ben trots op wat nederland als klein land bereikt heeft, dat men goed was in de handel, dat dat ons voorspoed heeft gebracht, waardoor we ons konden ontwikkelen en mede daardoor zo ver zijn als we hier nu zijn. Of het doel alle middelen heiligt, zeer zeker niet.


Maakt dat het normaal/oke voor jou als iemand zegt trots te zijn op ons Nazi verleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:06

Quebelle schreef:
Men wil de geschiedenis niet wegwissen, dat is iets wat altijd als argument word gebracht als er om aanpassingen gevraagd word bvb de leopold II standbeelden en zp. Om te educeren over geschiedenis moet tijd en ruimte gemaakt worden; besteed daar een museum aan, praat daarover in school. Maar dat betekent niet dat we die standbeelden en dergelijke een ereplaats in ons straatbeeld moeten geven. In Duitsland vind je geen standbeelden van Hitler en zijn geen straten venroemt naar Rommel, maar iedere duitser weet wel wat er gebeurd is omdat daar museums zijn en omdat die geschiedenis behandeld word in de scholen.


Ik zeg niet dat men de geschiedenis wil weg wissen, maar de gedenkingen daaraan uit het straatbeeld wil hebben. Die beelden staan er al tijden, gewoon laten staan.