Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:45

Dinopino schreef:
Hebben jullie wel in de gaten wat er op het moment in afrika gebeurt. Daar worden de blanken op vreselijke manieren afgeslacht. Maar daar lees je niets over.

Inderdaad, Die worden momenteel veroordeeld, mishandeld en vermoord om dingen die hun verre voorouders gedaan hebben...hee wacht...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:52

elnienjo schreef:
Dinopino schreef:
Hebben jullie wel in de gaten wat er op het moment in afrika gebeurt. Daar worden de blanken op vreselijke manieren afgeslacht. Maar daar lees je niets over.

Inderdaad, Die worden momenteel veroordeeld, mishandeld en vermoord om dingen die hun verre voorouders gedaan hebben...hee wacht...

Daarom is het ook verstandig om nog eens heel goed te luisteren naar bepaalde figuren uit de black life matters beweging. Er zitten best enge randjes aan vind ik.

Anoniem

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:56

Volgens mij, zou iedereen door hetgeen er met Floyd is gebeurd, eens moeten kijken naar discriminatie in z'n algemeenheid. Als ik had gedemonstreerd, dan was dat echt niet enkel voor racisme, maar voor alle vormen van discriminatie. Incluis moord van eventuele blanken in Afrika, leeftijd, etc.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:59

Loretta schreef:
Sclimpre schreef:
Dat is toch ook niet ok? En het wordt nog erger als er een groep is die zich tegen 1 individu keert of tegen een andere groep.

Pesten op school moet eens aangepakt worden. Het maakt voor het slachtoffer helemaal niets uit waarmee deze gepest wordt.

Het is van alle tijden dat groepen of individuen die om wat voor manier dan ook afwijken van wat normaal is, daarop worden aangesproken/aangekeken/anders behandeld/uitgesloten.
Raskenmerken hebben daarop echt niet het exclusieve alleenrecht.

Ook joden, homo's, vrouwen in mannenberoepen, mensen van buiten het dorp, roodharigen, katholieken, mensen met een bochel, hazenlip, spraakgebrek, handicap, van de verkeerde voetbalclub, met overgewicht, etc., worden altijd al in meer of mindere mate aangekeken op hun anders-zijn. Dat hoort er nu eenmaal bij, en dat gaat ook niet veranderen.

Het zou pas raar zijn als huidskleur uit dat rijtje als enige kenmerk uitgesloten zou worden, en dat dat dus ineens de enige grond zou zijn waarop men niet uitgesloten zou mogen worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:04

rien10 en Bigone jullie hebben het er maar druk mee om te zeggen dat jullie niet op me reageren. Misschien toch eens die foeiknop gebruiken. Die zit ervoor. Dan hoef je je niet aan mijn posts te ergeren. En wees niet bang ik eis niet dat jullie mij beantwoorden dus je kunt gerust mijn berichten skippen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:05

Loretta schreef:
Daarom is het ook verstandig om nog eens heel goed te luisteren naar bepaalde figuren uit de black life matters beweging. Er zitten best enge randjes aan vind ik.

Ik las net dit:

Citaat:
Hee kijk nou. Akwasi, de stelselmatig door de NPO doodgezwegen 'creative', kon afgelopen maandag op de Dam eindelijk eens zijn mening geven over de toestand in de wereld. De gehele context van 9 minuten en 35 seconden, waarin Akwasi onder meer zegt dat hij niet gelooft in de de Tweede Kamer en de politiek, en roept dat Zwarte Piet terug moet naar zijn 'hoerenmoeder' (lol) kunt u terugkijken bij de NOS, die de hele speech op haar website heeft gedivibokaald. Op internet is ondertussen ophef ontstaan over het laatste stukje van de toespraak, waarin Akwasi aankondigt dat hij in november Zwarte Piet 'hoogstpersoonlijk op zijn gezicht' zal trappen als hij hem tegenkomt. Wij dachten dat de vrijheid van meningsuiting in dit land wel een beetje ophield bij het dreigen met geweld, maar dat zullen we wel weer verkeerd begrepen hebben. Is gewoon artistieke vrijheid man!

Kijk vooral ook even het filmpje:
https://www.geenstijl.nl/5153793/gedoe- ... t-trappen/

Hij zaait dus haat. Hij is eigenlijk racistisch bezig als je het goed bekijkt. Dat is strafbaar toch? En zeker het in iemands gezicht willen trappen.
Hopelijk krijgt die jongen nooit meer een podium op NL tv.
Dit begint meer op een burgeroorlog te lijken dan op een demonstratie in elk geval.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:12

elnienjo schreef:
Sclimpre schreef:
Dat is toch ook niet ok? En het wordt nog erger als er een groep is die zich tegen 1 individu keert of tegen een andere groep.

In mijn tijd was dat wel okee want iedereen had wel een eigenaardigheid of kenmerk. Het wordt pas niet okee als je alleen maar blijft zeiken en zuigen op elkaar. Maar zo ervaar ik inmiddels wel de hetze van KOZP aanhangers tov blanken.

In geen enkele tijd is of was uitsluiten of pesten ok. Het is enkel zo dat daar vroeger minder aandacht voor was. Een kind moest zich dan maar 'niet laten doen' en dat was het dan. Met het gevolg dat sommigen op hun beurt de anderen begonnen te pesten en een soort eeltlaag kweekten en sommigen zich in een hoekje terugtrokken. Geluukig is er daar nu wel aandacht voor, wat nog niet wil zeggen dat pesten geen probleem meer is. Maar er wordt tenminste iets geprobeerd, dat is al een enorme stap vooruit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:18

Sclimpre schreef:
In geen enkele tijd is of was uitsluiten of pesten ok. Het is enkel zo dat daar vroeger minder aandacht voor was. Een kind moest zich dan maar 'niet laten doen' en dat was het dan. Met het gevolg dat sommigen op hun beurt de anderen begonnen te pesten en een soort eeltlaag kweekten en sommigen zich in een hoekje terugtrokken. Geluukig is er daar nu wel aandacht voor, wat nog niet wil zeggen dat pesten geen probleem meer is. Maar er wordt tenminste iets geprobeerd, dat is al een enorme stap vooruit.

Het punt is dat het geen pesten was, althans zo werd het niet opgevat. Nu is er blijkbaar een generatie van snowflakes die niets meer kunnen hebben omdat werkelijk alles als een persoonlijke belediging of zelfs als haat wordt opgevat. En je durft ook bijna geen grapjes meer te maken op deze manier natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:20

Pesten is net als discrimineren een totale vorm van zwakte. Allemaal nooit begrepen. Als ik erachter zou komen, dat m'n eigen kind pest, kan die een pak rammel verwachten.
En ook al is het mijn eigen kind niet, of kom ik op straat iemand tegen die discrimineert terwijl ik er met mijn neus bovenop sta, ik zal iemand er altijd op aanspreken. Ik hoop dat dit ook vaker gedaan wordt. Je kunt gerust je medemens wijzen op bepaalde zaken die zij al dan niet moedwillig doen die anderen mogelijk pijn doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:21

elnienjo schreef:
Sclimpre schreef:

Het punt is dat het geen pesten was, althans zo werd het niet opgevat. Nu is er blijkbaar een generatie van snowflakes die niets meer kunnen hebben omdat werkelijk alles als een persoonlijke belediging of zelfs als haat wordt opgevat. En je durft ook bijna geen grapjes meer te maken op deze manier natuurlijk.

Ach kom. Je hebt pesten en je hebt pesten he. Als je iemand moedwillig te kakken zet, heb je zelf gewoon een probleem. Ik maak genoeg grapjes, maar mensen weten wel dat het een grapje is en dat het niet kwetsend bedoeld is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:21

elnienjo schreef:

Hij zaait dus haat. Hij is eigenlijk racistisch bezig als je het goed bekijkt. Dat is strafbaar toch? En zeker het in iemands gezicht willen trappen.
Dit begint meer op een burgeroorlog te lijken dan op een demonstratie in elk geval.

Ik heb die speech van hem vanmorgen bekeken en ik vind het een vreselijk enge speech.
Ik snap niet dat je daar als weldenkend mens op dat plein kunt blijven staan. Het is een en al geschreeuw. Het begint al over dat het tijd wordt voor zwart privelege. Later over dat hij niet in de tweede kamer gelooft omdat die mensen niet op hem lijken. Dan heeft hij het er ook nog over dat ze zich niet meer zo laten behandelen als hun voorouders. En tot slot dat hij Zwarte Piet op zijn bek gaat slaan.

Een vreselijke speech met vooral heel veel geschreeuw. Een Zwarte versie van Hitler zo staat hij daar te schreeuwen. Ik kan er echt niet bij dat je daar nog als weldenkende deuger tussen wilt staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:24

Loretta schreef:
elnienjo schreef:

Ik heb die speech van hem vanmorgen bekeken en ik vind het een vreselijk enge speech.
Ik snap niet dat je daar als weldenkend mens op dat plein kunt blijven staan. Het is een en al geschreeuw. Het begint al over dat het tijd wordt voor zwart privelege. Later over dat hij niet in de tweede kamer gelooft omdat die mensen niet op hem lijken. Dan heeft hij het er ook nog over dat ze zich niet meer zo laten behandelen als hun voorouders. En tot slot dat hij Zwarte Piet op zijn bek gaat slaan.

Een vreselijke speech met vooral heel veel geschreeuw. Een Zwarte versie van Hitler zo staat hij daar te schreeuwen. Ik kan er echt niet bij dat je daar nog als weldenkende deuger tussen wilt staan.

Oh dit ga ik ook eens kijken. Klinkt interessant.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:25

elnienjo schreef:
Loretta schreef:

Ik las net dit:

Citaat:
Hee kijk nou. Akwasi, de stelselmatig door de NPO doodgezwegen 'creative', kon afgelopen maandag op de Dam eindelijk eens zijn mening geven over de toestand in de wereld. De gehele context van 9 minuten en 35 seconden, waarin Akwasi onder meer zegt dat hij niet gelooft in de de Tweede Kamer en de politiek, en roept dat Zwarte Piet terug moet naar zijn 'hoerenmoeder' (lol) kunt u terugkijken bij de NOS, die de hele speech op haar website heeft gedivibokaald. Op internet is ondertussen ophef ontstaan over het laatste stukje van de toespraak, waarin Akwasi aankondigt dat hij in november Zwarte Piet 'hoogstpersoonlijk op zijn gezicht' zal trappen als hij hem tegenkomt. Wij dachten dat de vrijheid van meningsuiting in dit land wel een beetje ophield bij het dreigen met geweld, maar dat zullen we wel weer verkeerd begrepen hebben. Is gewoon artistieke vrijheid man!

Heb je de reacties gelezen van de gemiddelde rechts extremist? Liegen er ook niet om.

Ik vind het zo typisch dat witte Nederlanders zich in een slachtofferrol wentelen dat ze gediscrimineerd worden. Alsof ze al jarenlang buitengesloten worden uit de maatschappij. Dit is geen racisme van Akwasi. Zijn dichtstijl is ook wat agressiever maar het is zeker geen racisme.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:29

elnienjo schreef:
Sclimpre schreef:

Jij vatte het niet op als pesten, anderen misschien wel. Het is niet omdat iemand zich stoer houdt dat die niet gekwetst wordt.
Met 'een generatie van snowflakes' slaag je erin in maar 4 woorden tegelijk te generaliseren en te beledigen.
En als grapjes over iemand zijn uiterlijk gaan is dat vaak kwetsend, dus inderdaad beter dat soort grapjes achterwege laten.
Ik ben heel blij dat er nu meer aandacht voor is, toch een klein stapje in de richting van een betere wereld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:29

Danique_G schreef:
Ik vind het zo typisch dat witte Nederlanders zich in een slachtofferrol wentelen dat ze gediscrimineerd worden. Alsof ze al jarenlang buitengesloten worden uit de maatschappij. Dit is geen racisme van Akwasi. Zijn dichtstijl is ook wat agressiever maar het is zeker geen racisme.

Agressieve racistische taal blijft agressieve racistische taal, ook al verkoopt ie het als 'dichterlijke vrijheid'. Het is een ophitser en dit is geen vreedzame demonstratie meer. Dit is opruiing tot rassenrellen.
Als daar 'n blanke had gestaan die op deze manier tekeer ging dan was ie in 'n politiebusje afgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:32

elnienjo schreef:
Danique_G schreef:

Agressieve racistische taal blijft agressieve racistische taal, ook al verkoopt ie het als 'dichterlijke vrijheid'. Het is een ophitser en dit is geen vreedzame demonstratie meer. Dit is opruiing tot rassenrellen.
Als daar 'n blanke had gestaan die op deze manier tekeer ging dan was ie in 'n politiebusje afgevoerd.

Ook weer zo'n rare generaliserende uitspraak. Met dit soort uitspraken, houden jullie dit alles precies in stand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:34

Danique_G schreef:
Heb je de reacties gelezen van de gemiddelde rechts extremist? Liegen er ook niet om.

Daar heb je ook een punt.

Alleen wil ik dan zeggen als extreem rechts uit de bocht vliegt hoeft dat nog niet te betekenen dat extreem links zo geweldig is. Ik vind het zo of zo een enge ontwikkeling dat het tegenwoordig zo extreem gepolariseerd is. Wat ik daar dan weer vreemd aan vind dat is dat veel mensen het gevaar van extreem recht fijntjes kunnen aanwijzen maar tegelijkertijd volledig blind zijn voor het gevaar van extreem links.

Moet je eens bedenken als een extreem rechts figuur zo'n schreeuw speech had gehouden. Dan waren de rapen echt gaar geweest. Dan had men wel onmiddellijk de vergelijking met Hitler gemaakt. Maar wanneer een extreem linkse extremist net zo hard staat te schreeuwen, hatelijke dingen zegt en ook nog op roept tot geweld dan is men er opeens volledig blind voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:35

Danique , dit deugt natuurlijk van geen kant . Je kunt het onder vrijheid van meningsuiting wegzetten, feit blijft dat hij wel degelijk haat zaait.
Bij dit soort uitingen vraag ik me wel eens af of hij nu uit is op discriminatie verminderen en zeker bespreekbaar maken of een volksopstand .

Het lijkt wel of hij elke zwarte een minderwaardigheidscomplex wil aanpraten en elke witte een racist Vind.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:37

Loretta schreef:
Danique_G schreef:

Daar heb je ook een punt.

Alleen wil ik dan zeggen als extreem rechts uit de bocht vliegt hoeft dat nog niet te betekenen dat extreem links zo geweldig is. Ik vind het zo of zo een enge ontwikkeling dat het tegenwoordig zo extreem gepolariseerd is. Wat ik daar dan weer vreemd aan vind dat is dat veel mensen het gevaar van extreem recht fijntjes kunnen aanwijzen maar tegelijkertijd volledig blind zijn voor het gevaar van extreem links.

Moet je eens bedenken als een extreem rechts figuur zo'n schreeuw speech had gehouden. Dan waren de rapen echt gaar geweest. Dan had men wel onmiddellijk de vergelijking met Hitler gemaakt. Maar wanneer een extreem linkse extremist net zo hard staat te schreeuwen, hatelijke dingen zegt en ook nog op roept tot geweld dan is men er opeens volledig blind voor.

Precies. Haat prediken is haat prediken. Van welke kant het ook komt. Het lost in elk geval niets op en drijft de bevolking alleen maar uit elkaar. En dan mogen we nog hopen dat het bij uit elkaar drijven blijft en dat ze elkaar niet actief gaan opzoeken om te matten of erger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:40

elnienjo schreef:
Sclimpre schreef:

Wat een onzin, mijn moeder heeft het als afschuwelijk ervaren. Jij hebt blijkbaar gewoon geluk gehad dat het niet uit de hand liep bij jou.
Systematisch pesten is verschrikkelijk. Een flauw geintje op z‘n tijd is een hele andere dimensie.
Mijn broer werd zelfs regelmatig zwaar vernederd en inelkaar geslagen of tot gevaarlijke situaties gedwongen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:45

Pesten kan een leven finaal stuk maken. Voorbeelden genoeg gezien tot zelfdoding aan toe.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:49

Omdat iemand zwart is, wil dat niet zeggen dat hij automatisch een zinnig verhaal te vertellen heeft. Wat dat betreft is er niet veel verschil met een treurdoos als Baudet. Als er al een verschil is, is dat ze aan de verschillende uiteinden van een hoefijzer zitten. En die calimero's van geen stijl zitten allemaal aan de Baudet kant te klagen dat ze zielig zijn. Het is gewoon allebei niet interessant.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:55

Ik ben altijd tegen agressie en haat, dat voorop. Maar ik zie geen racisme terugkomen in zijn uitspraken? Dus daarom ben ik wat verbaasd over je uitspraken Elnienjo.

De uitspraak over zwarte piet vind ik slecht. Wel vind ik de woede die ze hebben terecht. In een linkje een gedicht van Akwasi. Dit raakte mij. Omdat het een onschuldig kind is. Voor ons is het onzichtbaar maar de zwarte en bruine in bevolking speelt dit al hun hele leven. Hun hele leven ondervinden zij ongelijkheid en nare opmerkingen. De bom is nu een beetje aan het afgaan. Ze zijn het zat. Ik wil niet de uitspraak goed praten trouwens. Maar ik denk wel dat er te weinig begrip is, wat oké is, maar de moeite wordt (over het algemeen) niet gedaan om deze kloof te verkleinen. De opmerking “ze zijn boos!” Is zinloos. De vraag waarom en hoeveel invloed heb ik hierop is belangrijker.

Ongelijkheid trouwens (zag een discussie vijf pagina’s terug :Y) ) komt nog veel meer voor dan je denkt. Mijn vriend heeft een Arabische naam, laten we zeggen Amir Hussain. Hij heeft vaak gesolliciteerd bij bedrijven en is zonder duidelijke reden afgewezen. Achteraf heeft hij gehoord een keer (vriend van hem werkte daar) dat de reden van afwijzing zijn naam was. Letterlijk was ze zeiden: “hij heet Amir. Dit is wel heel Arabisch. Als hij nou Chris heette...”. Dit zijn zaken waar wij nooit last van zullen hebben. Ander voorbeeld. Mijn halfbroers hebben een Afro-Amerikaanse vader. Ze hebben een licht bruine huid en krullen. Hoevaak wij samen over straat gingen en ik duidelijk anders werd behandeld dan een van mijn broers.. mijn wereld is natuurlijk klein en ik wil dit niet generaliseren naar de rest. En ja, licht getinte jong volwassen zitten inderdaad vaker vast. Maar dit is zo typerend weer dat institutionele racisme. Ik praat nooit geweld goed. Ze zitten daar niet zonder reden. Maar je moet al veel jonger kijken (filmpje Akwasi). Vanaf de jeugd gaat het al mis. Ze worden stelselmatig buitengesloten en hebben statistisch gezien minder kansen.

https://youtu.be/WfNNC04m49w
Disclaimer: grof taalgebruik.

P.s: sorry als ik pas over tien pagina’s reageer. Maar jullie gaan me veel te hard :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:58

Wat ik ook een vervelende vorm van discriminatie en/of pesten vind is weigeren om moeite te doen om achternamen goed uit te spreken van directe collega‘s.
Vooral als managers na maanden, soms jaren nog niet de naam van hun direct reports kunnen/willen uispreken omdat het geen lokaal gebruikelijke naam is krijg ik altijd last van plaatsvervangende schaamte.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:03

Karl66 schreef:
Omdat iemand zwart is, wil dat niet zeggen dat hij automatisch een zinnig verhaal te vertellen heeft. Wat dat betreft is er niet veel verschil met een treurdoos als Baudet. Als er al een verschil is, is dat ze aan de verschillende uiteinden van een hoefijzer zitten. En die calimero's van geen stijl zitten allemaal aan de Baudet kant te klagen dat ze zielig zijn. Het is gewoon allebei niet interessant.

Er had best wat meer kritiek uit links progressieve hoek mogen komen. Zeker omdat ze er met zijn allen bovenop stonden. Inclusief de burgermeester van Amsterdam. Dan nog maar te zwijgen over alle BNers. Een weldenkend verstandig mens kan dit soort retoriek niet goedkeuren. De deugcultuur is in die kringen echt veel te ver doorgeslagen.