George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:23

Marjo schreef:
In mijn ogen heeft dat niets met racisme te maken. Als vrouwen nageroepen worden met "Lekker Ding" wordt daar ook niets van gezegd door omstanders. Daar zit een hele psychologie achter.

Mensen zijn gewoon niet zo snel om het op te nemen voor anderen, zeker als ze die niet kennen.

Dus dan moeten we het maar laten?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:26

Marjo schreef:
Astorga schreef:
Ondertussen probeer ik te onderzoeken op wat voor manier ik kan bijdragen, al vind ik dat nog best ingewikkeld als niet-zo-stoer persoon. Hoe doen jullie dat? Wanneer staan jullie op?
Ik las net een artikel (https://nos.nl/collectie/13842/artikel/ ... iet-speelt) waarbij mijn hoofd bleef hangen bij deze regels:
Afgelopen winter was ik in Middelburg en riep nog iemand 'Zwarte Piet' naar mij. Het erge is dat niemand zo'n persoon er dan op aanspreekt. Daar ligt de kern van het probleem.

In mijn ogen heeft dat niets met racisme te maken. Als vrouwen nageroepen worden met "Lekker Ding" wordt daar ook niets van gezegd door omstanders. Daar zit een hele psychologie achter.

Mensen zijn gewoon niet zo snel om het op te nemen voor anderen, zeker als ze die niet kennen.

Ik vind dat nageroepen worden met "lekker ding" in theorie nog complimenteus bedoeld zou kunnen zijn. Denk dat we het er wel over eens zijn dat dat voor "zwarte piet" niet geldt.

mysa schreef:
Niks bijzonders, Astorga. De huidige maatschappij leeft volgens de waan van de dag.

Daar wil ik me dus niet bij neerleggen. Ik weet dat ik niet de hele maatschappij kan veranderen, daarom probeer ik bij mijzelf te beginnen.
Daarnaast voelde ik hoop bij de mensen die het haast gewend zijn om racistisch bejegend te worden. Het zou toch zonde zijn als die hoop tevergeefs is?

_Penotti schreef:
Ik denk dat de meeste mensen al BLM moe waren toen de coronaregels op de dam zo enorm overtreden werd en Halsema er als een schaap bij te lachten stond.

Ik word er moe van dat de beslissing die door 'de driehoek' genomen is met informering van Grapperhaus slechts bij één persoon in de schoenen wordt geschoven.
Gelukkig ben ik niet de enige die dit onterecht vindt: https://nos.nl/artikel/2336788-burgemee ... kamer.html

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:42

Magrathea schreef:
Marjo schreef:

Dus dan moeten we het maar laten?

Dat zeg ik toch niet?

Ik bedoel er alleen mee dat het probleem dieper in de maatschappij en in de mens zit dan alleen racisme.

Astorga schreef:
Marjo schreef:
Astorga schreef:
Ondertussen probeer ik te onderzoeken op wat voor manier ik kan bijdragen, al vind ik dat nog best ingewikkeld als niet-zo-stoer persoon. Hoe doen jullie dat? Wanneer staan jullie op?
Ik las net een artikel (https://nos.nl/collectie/13842/artikel/ ... iet-speelt) waarbij mijn hoofd bleef hangen bij deze regels:
Afgelopen winter was ik in Middelburg en riep nog iemand 'Zwarte Piet' naar mij. Het erge is dat niemand zo'n persoon er dan op aanspreekt. Daar ligt de kern van het probleem.

Ik vind dat nageroepen worden met "lekker ding" in theorie nog complimenteus bedoeld zou kunnen zijn. Denk dat we het er wel over eens zijn dat dat voor "zwarte piet" niet geldt.

Nou, nee. Zwarte Piet is een positief persoon, een lieve kindervriend en iemand die cadeautjes, snoep en blijdschap brengt. Dat kan net zo goed complimenteus bedoeld worden dan lekker ding ;)

Maargoed, wat dacht je dan van dikzak roepen naar een persoon met obesitas? Er zijn genoeg voorbeelden te vinden zonder dat huidskleur de aanleiding is ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:48

_Penotti schreef:
Ik denk dat de meeste mensen al BLM moe waren toen de coronaregels op de dam zo enorm overtreden werd en Halsema er als een schaap bij te lachten stond.

De BLM strategie in Nederland werkt gewoon niet. Ze maken racisme op deze manier eerder erger dan beter.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:51

Marjo schreef:
Astorga schreef:

Nou, nee. Zwarte Piet is een positief persoon, een lieve kindervriend en iemand die cadeautjes, snoep en blijdschap brengt. Dat kan net zo goed complimenteus bedoeld worden dan lekker ding ;)

Maargoed, wat dacht je dan van dikzak roepen naar een persoon met obesitas? Er zijn genoeg voorbeelden te vinden zonder dat huidskleur de aanleiding is ;)

Wanneer je zwarte piet enkel als een positieve benaming kunt zien heb je een deel van de discussie gemist de afgelopen jaren. Voor veel mensen is hij nl een verwijzing naar onderdrukking en slavernij. Het getuigt van empathie als je dat in kunt zien terwijl je dat zelf misschien niet zo ervaart.

Over alle groepen die last hebben van vooroordelen zonder dat dat onder racisme valt mag je gerust een ander topic openen.
Als daar hier op ingegaan wordt vertroebelt dat het onderwerp en kan het probleem van racisme gebagatelliseerd worden. Dat dat gepoogd wordt is nu juist wat me zo opvalt, terwijl de uitvaart van George Floyd amper achter de rug is.

Edit: sorry, ruzie met quoten.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 10-06-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:53

Marjo schreef:

...en dit denk je echt? Eén tip, ik zou dit "compliment" niet gaan uitproberen. Denk dat je dan vrij snel ruzie krijgt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:58

Loretta schreef:
_Penotti schreef:

De BLM strategie in Nederland werkt gewoon niet. Ze maken racisme op deze manier eerder erger dan beter.

Welke strategie stel jij voor? Wat zou wel kunnen werken in Nederland?

Mij bekruipt soms het gevoel dat BLM ter sprake brengen volgens bepaalde groepen in de samenleving op geen enkele manier goed gedaan kan worden. Daar worden steeds dezelfde voorbeelden en personen bijgehaald, waardoor er open over praten bemoeilijkt wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:00

Marjo schreef:

Als Zwarte Piet al ooit een onschuldig personage is geweest dan is die nu zeker wel zijn onschuld verloren. Het imago van Zwarte Piet zal nooit meer hetzelfde zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:01

Princess_ schreef:
Marjo schreef:

...en dit denk je echt? Eén tip, ik zou dit "compliment" niet gaan uitproberen. Denk dat je dan vrij snel ruzie krijgt.

Astorga schreef:
Marjo schreef:

Wanneer je zwarte piet enkel als een positieve benaming kunt zien heb je een deel van de discussie gemist de afgelopen jaren. Voor veel mensen is hij nl een verwijzing naar onderdrukking en slavernij. Het getuigt van empathie als je dat in kunt zien terwijl je dat zelf misschien niet zo ervaart.

Over alle groepen die last hebben van vooroordelen zonder dat dat onder racisme valt mag je gerust een ander topic openen.
Als daar hier op ingegaan wordt vertroebelt dat het onderwerp en kan het probleem van racisme gebagatelliseerd worden. Dat dat gepoogd wordt is nu juist wat me zo opvalt, terwijl de uitvaart van George Floyd amper achter de rug is.

Nou ik heb de discussie heel goed gevolgd en ik vind oprecht dat Zwarte Piet een positief persoon is. Ik ken de verhalen van Sinterklaas, dat hij juist degene was die de slaven heeft bevrijd. En er zijn een heleboel Nederlanders die dat ook zo zien.
Maargoed, mijn mening over Zwarte Piet doet er niet toe. Ik heb geen kinderen, zal ze nooit krijgen en het maakt mij vrij weinig uit of piet zwart, wit, geel, rood of paars is.

En dat laatste, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als er een appartementengebouw in de fik staat, wil je toch het hele gebouw blussen, in plaats van alleen dat ene appartement? Gebrek aan respect is niet alleen aanwezig voor mensen met een andere kleur. Er is ontzettend weinig respect onderling. Waarom moeten we ons focussen op het deel 'racisme' en kunnen we niet de focus op de gehele verhuftering van de maatschappij leggen?

Dat iemand op straat nageroepen wordt, is fout en daar moet wel wat aan gedaan worden. Op wat voor manier dan ook. Lang niet iedereen ziet het als een compliment om nageroepen te worden, op wat voor manier dan ook.

Het probleem zit dieper. Niemand staat toch voor elkaar op? Niemand komt voor elkaar op als een ander gepest wordt, aangevallen wordt of wat dan ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:06

Astorga schreef:

Mij bekruipt soms het gevoel dat BLM ter sprake brengen volgens bepaalde groepen in de samenleving op geen enkele manier goed gedaan kan worden. Daar worden steeds dezelfde voorbeelden en personen bijgehaald, waardoor er open over praten bemoeilijkt wordt./quote]

De problemen in Nederland zijn gelukkig niet te vergelijken met de VS. Dat moeten we ook zo houden. De voorbeelden die vorige week op TV voorbij kwamen waren gewoon voorbeelden van kneuterig racisme. Van een meisje dat zogenaamd niet gevonden kon worden met verstoppertje, twee vrouwen die hun handtasje beschermden in de lift voor een donkere jongen, Gerda Havertong die het gevoel had dat ze vroeger in haar team anders behandeld werd en Gerard Roethof die vaak gecontroleerd werd vanwege zijn dure auto.

Natuurlijk onwenselijk, maar ook wel erg kneuterig. Niet te vergelijken met de VS.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:13

Astorga schreef:
Ik word er moe van dat de beslissing die door 'de driehoek' genomen is met informering van Grapperhaus slechts bij één persoon in de schoenen wordt geschoven.
Gelukkig ben ik niet de enige die dit onterecht vindt: https://nos.nl/artikel/2336788-burgemee ... kamer.html

Dat is natuurlijk wel een ernstig van geval van "Wij van wc-eend." Ze hebben geen oordeel over hoe Halsema gehandeld heeft en vinden dat de tweede kamer daar ook geen oordeel over mag hebben. Want dan kunnen ze in de toekomst ook een oordeel over een andere burgemeester hebben. Ik snap dat ze dat als burgemeesters liever niet hebben, maar dat maakt deze mening toch gelijk een stuk minder relevant.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:18

Loretta schreef:
_Penotti schreef:

Mijn indruk is dat mensen liever wegkijken in plaats van luisteren naar elkaar.
En dit is nou precies waarom het gaat over White privilege....
Voor de mensen die de gevolgen van discriminatie ervaren, is wegkijken geen optie.
https://www.dvhn.nl/groningen/Racisme-i ... wLCQHWHb2M

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:30

Loretta schreef:
_Penotti schreef:

Ook ik ben benieuwd wat volgens jou dan wel zou werken.

Merk op dat er wel degelijk doden vallen in Nederland bij arrestaties, zij het niet zoveel als in de VS. En vooral zwarte mensen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:36

Magrathea schreef:

Ook ik ben benieuwd wat volgens jou dan wel zou werken.

Merk op dat er wel degelijk doden vallen in Nederland bij arrestaties, zij het niet zoveel als in de VS. En vooral zwarte mensen.[/quote]

Ik geloof zelf meer in de emancipatie van een achtergestelde minderheid dan in de strijd. Voor de VS licht dat natuurlijk anders. Het Nederlandse debat zal los gezjen moeten worden can wat er in de VS gebeurt. Demonstraties ben ik niet tegen. Ik denk alleen wel dat de beschuldigende retoriek richting blanken averechts werkt. En vooral meer naar de toekomst kijken inplaats van in het verleden te blijven hangen. Het verleden kunnen we niet meer veranderen, de toekomst wel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:47

Retoriek werkt soms inderdaad contraproductief, maar het maakt ook mensen bewust en zet veranderingen in gang. Kijk maar naar de switch of mind bij Rutte, de discussie die nu weer worden opgepakt bij de politie.
Het is weldegelijk nodig om mensen uit de comfortzone te halen, voor verandering.
En je ziet dat het zeker wat teweeg brengt. Alleen is daar lange adem voor nodig.

sureido

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 13:06

Ik ben ook wel echt veranderd met betrekking tot Zwarte Piet, ik vond het eerst ook niet kunnen dat dat weg ging, maar als dit mensen kwetst waarom zou dit dan door moeten gaan? Wat maakt het in hemels naam uit dat die kleur van die pieten dan veranderd. :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:18

Ik denk dat het niemand echt uit maakt. Ik denk alleen dat het gezuig van de tegenstanders van de Piet die al in de zomer beginnen te zagen en optochtjes met kinderen komen verstoren het kwade bloed bij mensen zetten en ja, dan houd je lochischerwijs weerstand.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:19

5 december is een kinderfeest en ik vraag me af of kinderen er daadwerkelijk moeite mee hebben dat zwarte piet een andere kleur heeft/ krijgt. Volgens mij hebben volwassenen er meer problemen mee...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:20

sureido schreef:
Ik ben ook wel echt veranderd met betrekking tot Zwarte Piet, ik vond het eerst ook niet kunnen dat dat weg ging, maar als dit mensen kwetst waarom zou dit dan door moeten gaan? Wat maakt het in hemels naam uit dat die kleur van die pieten dan veranderd. :+

In het begin dacht ik ook "wat een onzin, laat Zwarte Piet gewoon zwart zijn." Maar ik ben hierin ook van gedachten veranderd. En dat mag. Ik vind het zo jammer dat sommigen zulke oogkleppen dragen en er vol van overtuigd zijn dat je altijd achter dezelfde mening moet blijven staan. Het is helemaal niet erg om je mening door de jaren heen te veranderen. Van mij hoeft Zwarte Piet niet meer zwart, het maakt de kinderen ook echt geen ruk uit zolang die koters maar cadeaus krijgen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:23

Karl66 schreef:
Astorga schreef:

Dat is natuurlijk wel een ernstig van geval van "Wij van wc-eend." Ze hebben geen oordeel over hoe Halsema gehandeld heeft en vinden dat de tweede kamer daar ook geen oordeel over mag hebben. Want dan kunnen ze in de toekomst ook een oordeel over een andere burgemeester hebben. Ik snap dat ze dat als burgemeesters liever niet hebben, maar dat maakt deze mening toch gelijk een stuk minder relevant.

Helemaal met bovenstaande van Karl66 eens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:24

Marjo schreef:
Nou ik heb de discussie heel goed gevolgd en ik vind oprecht dat Zwarte Piet een positief persoon is. Ik ken de verhalen van Sinterklaas, dat hij juist degene was die de slaven heeft bevrijd. En er zijn een heleboel Nederlanders die dat ook zo zien.
Maargoed, mijn mening over Zwarte Piet doet er niet toe. Ik heb geen kinderen, zal ze nooit krijgen en het maakt mij vrij weinig uit of piet zwart, wit, geel, rood of paars is.

En dat laatste, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als er een appartementengebouw in de fik staat, wil je toch het hele gebouw blussen, in plaats van alleen dat ene appartement? Gebrek aan respect is niet alleen aanwezig voor mensen met een andere kleur. Er is ontzettend weinig respect onderling. Waarom moeten we ons focussen op het deel 'racisme' en kunnen we niet de focus op de gehele verhuftering van de maatschappij leggen?

Dat iemand op straat nageroepen wordt, is fout en daar moet wel wat aan gedaan worden. Op wat voor manier dan ook. Lang niet iedereen ziet het als een compliment om nageroepen te worden, op wat voor manier dan ook.

Het probleem zit dieper. Niemand staat toch voor elkaar op? Niemand komt voor elkaar op als een ander gepest wordt, aangevallen wordt of wat dan ook.

Helemaal met je eens!

Ook met zwarte piet.
Ik zie hem ook als een fijn persoon. Daar word je blij van.
Nooit heb ik hem een ondergeschikte gezien en nog minder een slaaf.
Ja zwarte pieten helpen die oude, vaak als vergeetachtige weggezette, oude knar.
Als hier iemand in opstand hoort te komen is het wel die 65+ beweging :D
Dat dit van oorsprong misschien wel zo was, is voor ons al lang niet meer de gedachte.
Dus komt het anti-zwarte piet zo'n 80 jaar te laat of zo.

Ik zie de vraag voorbij komen wat moeten we dan doen in Nederland.
Ze hadden zwarte piet misschien juist extra positief moeten benaderen ipv negatief.
Kijk eens hoe goed de donkere mensen zijn, hoe behulpzaam. Helemaal niet de roofovervallers en de kech roepers, maar de goede vriend, zoals we hem eigenlijk ook kennen.
Elk kind wil zwarte piet zijn, nou laat dat beeld voort blijven bestaan in het positieve.

Ja er vallen in Nederland ook gewonden of doden bij arrestaties, deze zijn niet op kleur gebaseerd.
Haal die discussie dan niet hier heen.
Veroordeel een aanhouding als deze buiten proportie was. Maar haal er niet bij wat hier (nog) niet speelt.

Zorg er voor dat onze zorg niet word uitgekleed, wat die "geweldig" geprezen Rutte nu hij tegen zwarte piet is wel doet.
Door deze uitgeklede zorg lopen er veel meer verwarde mensen op straat. (alle nationaliteiten)
En die zijn vaak niet makkelijk kalm te krijgen dus krijg je arrestaties met geweld. Niet omdat de politie gewelddadig is, maar omdat deze mensen een gevaar zijn voor zichzelf en andere en onvoorspelbaar.
En snal ingrijpen dan vaak moet.

Zorg dat die zorg aan premies niet te duur word, ook niet met corona nu.
Er zijn al zorgmijders en dat zijn niet de rijke in onze samenleving.

Scholing krijgt iedereen hier, welke achtergrond ook.
Maak dit gratis. Ook studeren. Daar mogen consequenties aanhangen als geen pretstudie en binnen zoveel jaar. Maar gratis, voor iedereen.

En veeg niet onder het tapijt dat re-integratie is mislukt.
En wijs niet alleen naar de Nederlander dat het is mislukt.
En ja van mij mag je best ver gaan.
Spreek je binnen 5 jaar geen Nederlands, hoeft niet vloeiend . Dan ook geen recht meer op een bijstandsuitkering.
Die taalcursus mag helemaal gratis aangeboden worden. Maar wel op komen dagen.
Kom je hier als asielzoeker en pleeg je enig crimineel feit word je zonder verder onderzoek uitgezet.
Regel het maar met landen die dat niet willen, maak daar niet ons probleem van. Pak als regering/Europa daar in door.
We willen uitstralen dat iedereen welkom is, behalve die bewust de zaak saboteren.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 10-06-20 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:26

Popstra schreef:
Ik denk dat het niemand echt uit maakt. Ik denk alleen dat het gezuig van de tegenstanders van de Piet die al in de zomer beginnen te zagen en optochtjes met kinderen komen verstoren het kwade bloed bij mensen zetten en ja, dan houd je lochischerwijs weerstand.

Als het niemand wat uitmaakt, is het toch geen enkel probleem dat de pieten een andere kleur krijgen? Geen reden meer voor 'gezuig' en 'opstootjes' en iedereen tevreden.
Laatst bijgewerkt door Ann op 10-06-20 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:39

Ach, weerstand tegen zwarte Piet was er in de jaren 80 ook al hoor. Dat is niks nieuws onder de zon. Ik vind het prima als Piet van kleur verandert, wie ben ik om daar wat van te vinden. Ik kan toch niet oordelen hoe kwetsend dat is voor een ander omdat ik geen kleur heb.

Even een bezoekje brengen aan het Tropenmuseum, dat kan ik iedereen aanraden. Als je dan nog je oogkleppen op houdt ben je verloren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:19

Loretta schreef:
Astorga schreef:

Mij bekruipt soms het gevoel dat BLM ter sprake brengen volgens bepaalde groepen in de samenleving op geen enkele manier goed gedaan kan worden. Daar worden steeds dezelfde voorbeelden en personen bijgehaald, waardoor er open over praten bemoeilijkt wordt./quote]

De problemen in Nederland zijn gelukkig niet te vergelijken met de VS. Dat moeten we ook zo houden. De voorbeelden die vorige week op TV voorbij kwamen waren gewoon voorbeelden van kneuterig racisme. Van een meisje dat zogenaamd niet gevonden kon worden met verstoppertje, twee vrouwen die hun handtasje beschermden in de lift voor een donkere jongen, Gerda Havertong die het gevoel had dat ze vroeger in haar team anders behandeld werd en Gerard Roethof die vaak gecontroleerd werd vanwege zijn dure auto.

Natuurlijk onwenselijk, maar ook wel erg kneuterig. Niet te vergelijken met de VS.

Als dergelijke voorbeelden je dagelijkse realiteit zijn heeft het wel degelijk invloed op de manier waarop je in het leven staat, hoe je je ontwikkelt e.d. Zo ook het voorbeeld van DJ Angelique Houtveen (geloof dat ik hier al eerder naar haar podcast verwees). Ze was als kind samen met haar broertje en haar (zwarte) moeder aan het winkelen. Op het moment dat ze een kledingwinkel uit willen lopen houdt de medewerkster hun tegen en staat ze erop dat de kinderen hun t-shirt ter plekke uittrekken en achterlaten, omdat die gestolen zou zijn. De winkelmedewerkster gelooft het niet als moeder zegt dat dit gewoon hun eigen shirts zijn. Dan komt de (blanke) vader van de kinderen de winkel ingelopen, vraagt aan de medewerkster wat er aan de hand is en geeft aan dat dit zijn kinderen zijn. Winkelmedewerkster stamelt wat en laat het stel gaan. Wat voor signaal geeft zo'n 'kneuterig' voorbeeld en wat voor impact heeft zoiets op een kind?

Karl66 schreef:
Astorga schreef:

Oordelen over Halsema en oordelen over hoe de politiek op deze situatie gesprongen zijn zijn twee verschillende zaken. Zowel het stuk van de burgemeesters als wat ik schrijf gaan alleen over dat laatste onderwerp.
Halsema verantwoordt zich momenteel in haar eigen gemeenteraad, dat lijkt mij helemaal terecht.

__Sannne schreef:
sureido schreef:

In het begin dacht ik ook "wat een onzin, laat Zwarte Piet gewoon zwart zijn." Maar ik ben hierin ook van gedachten veranderd. En dat mag. Ik vind het zo jammer dat sommigen zulke oogkleppen dragen en er vol van overtuigd zijn dat je altijd achter dezelfde mening moet blijven staan. Het is helemaal niet erg om je mening door de jaren heen te veranderen. Van mij hoeft Zwarte Piet niet meer zwart, het maakt de kinderen ook echt geen ruk uit zolang die koters maar cadeaus krijgen.

Wat mooi dat jullie zo open aan durven te geven dat jullie van mening zijn veranderd Sureido en _Sanne.
Wat ik mis is dat er zo weinig plek is voor nuance op kanalen die door sommigen als 'sociale' media gezien worden, denk dat dat ook een heel vertekend beeld geeft van de gemiddelnde Nederlander.

Popstra schreef:

Waarom alleen de tegenstanders van ZP negatief belichten? Zie ook juist veel ZP-voostanders ZP betrekken bij de discussie rondom George Floyd.

_Penotti schreef:
[…]
Ik zie de vraag voorbij komen wat moeten we dan doen in Nederland.
Ze hadden zwarte piet misschien juist extra positief moeten benaderen ipv negatief.
Kijk eens hoe goed de donkere mensen zijn, hoe behulpzaam. Helemaal niet de roofovervallers en de kech roepers, maar de goede vriend, zoals we hem eigenlijk ook kennen.
Elk kind wil zwarte piet zijn, nou laat dat beeld voort blijven bestaan in het positieve.
[…]

Wow. Ik schrik hier echt heel erg van. Waarschijnlijk heb je het zelf (nog) niet door, maar wat jij schrijft en ik nu heb dikgedrukt is echt heel erg racistisch. Ik denk dat het herkennen een eerste stap is, daarom licht ik jouw opmerking eruit.
Je impliceert dat zwarte mensen zwarte piet nodig hebben om te bewijzen dat ze niet slecht zijn. Net als in het liedje "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed". Je scheert een grote groep Nederlanders over één kam en schrijft ze een paar eigenschappen toe, waarbij behulpzaam ook nog over kan komen als een ondergeschikte positie. Ik denk niet dat alle zwarte mensen leuke mensen zijn, net als dat ik niet denk dat alle witte mensen leuk zijn. Wel geloof ik dat in essentie nagenoeg alle mensen deugen, ongeacht huidskleur of andere uiterlijke kenmerken. Ik probeer iedereen te zien als een individu en zonder vooroordelen tegemoet te gaan. Dat ik ook daarin imperfect ben geeft ik graag toe.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:52

Ja dat heb ik in de gaten.
Ik schrijf toch niet dat het MIJN gedachtegang is.
Al zijn het wel weer feiten dat roofovervallers vaker een bepaalde afkomst hebben en daar maken sommige mensen maar wat graag gebruik van om ze in een slecht daglicht te zetten, ook is het een klein percentage.

Daarnaast schreef ik nog veel meer, altijd een hekel aan dit gepluk uit een groot bericht.