Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:41

Citaat:
kerst is echter niet over de hele wereld hetzelfde

en als wij ons zo lijdzaam laten overrulen gaat dat vanzelf

https://www.nieuwwij.nl/opinie/kerstmoslim/

Kerst wordt niet over de hele wereld gevierd en is (gelukkig , denk ik - ik houd van veelkleurigheid) niet overal hetzelfde.

En overrulen: als gezegd: hoewel het Kerstkind de wenkbrauwen fronst, rappen wij hier in huis van
'Santa Klaus raus, rot op met je slee naar de u s of ee'.
En alle kerstmarkten mogen van mij worden omge"doopt" tot wintermarkt etc, de 'spirit' van Kerst is nu eenmaal niet te koop en deze markten doen niet eens een poging daartoe - dus noem jezelf dan maar gewoon een gezellige wintermarkt. De winter doorkomen is ingewikkeld genoeg vind ik.

Wat de website van 'nieuw wij' (zeer de 'moeite' waard!) bepleit gaat totaal niet over overrulen....
(Juist ook die 'kerstmoslim' niet, een Turkse meneer die een kerstboom in huis haalt, etc.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:56

Ik zat laatst te denken. In alles wat we tegenkomen is licht goed en donker fout. Het licht is positief en staat voor het goede. Donker staat voor kwaad en het duister.
God is licht, de duivel donker. Zou daarom de gedachte zijn dat blank goed is en zwart niet?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:20

Ik heb mijn debuut als roetveegpiet gehad. **\O/**
Iemand benieuwd naar het aantal negatieve reacties?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:21

Astorga schreef:

Hoe vonden de kinderen het? :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:22

Suzanne F. schreef:
Ik zat laatst te denken. In alles wat we tegenkomen is licht goed en donker fout. Het licht is positief en staat voor het goede. Donker staat voor kwaad en het duister.
God is licht, de duivel donker. Zou daarom de gedachte zijn dat blank goed is en zwart niet?

Absoluut!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:27

NatasjavE schreef:
Astorga schreef:

Hoe vonden de kinderen het? :)

Die vonden het prima en riepen alsnog gewoon 'zwarte piet' De kinderen maakten zich meer zorgen om de invloed van malle pietje op de inhoud van hun schoen, dan om de hoeveelheid schmink op mijn gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 08:19

Janneke2 schreef:
Citaat:
kerst is echter niet over de hele wereld hetzelfde

en als wij ons zo lijdzaam laten overrulen gaat dat vanzelf

https://www.nieuwwij.nl/opinie/kerstmoslim/

Kerst wordt niet over de hele wereld gevierd en is (gelukkig , denk ik - ik houd van veelkleurigheid) niet overal hetzelfde.

En overrulen: als gezegd: hoewel het Kerstkind de wenkbrauwen fronst, rappen wij hier in huis van
'Santa Klaus raus, rot op met je slee naar de u s of ee'.
En alle kerstmarkten mogen van mij worden omge"doopt" tot wintermarkt etc, de 'spirit' van Kerst is nu eenmaal niet te koop en deze markten doen niet eens een poging daartoe - dus noem jezelf dan maar gewoon een gezellige wintermarkt. De winter doorkomen is ingewikkeld genoeg vind ik.

Wat de website van 'nieuw wij' (zeer de 'moeite' waard!) bepleit gaat totaal niet over overrulen....
(Juist ook die 'kerstmoslim' niet, een Turkse meneer die een kerstboom in huis haalt, etc.)

"Er zijn ook geloven die geen verjaardag vieren. Moet dat dan ook maar afgeschaft worden? "
overrulen ging hierover

excuus, zal het de volgende keer beter redigeren

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 08:46

Het gaat wel eeg off topic.

Ontopic: ik A’dam nu al voor het 3e jaar alleen roetveegpieten met ook nog een ander pak aan dan gebruikelijk. De kinderen maakt het niets uit.

De discussie stopt als we dat gewoon overal doen. Waarom angstig zijn voor een ‘glijdende schaal’ of een ‘hek van de dam’? Daar ben je toch zelf bij?? In Amsterdam zijn er ook niet ineens andere eisen of nog meer anti-discriminatiemaatregelen gevraagd nadat zwarte piet was verander in ‘piet’. Het is allemaal angst.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:28

Dinopino schreef:
Je kunt meneer of mevrouw zeggen of zelfs hem of haar bij zijn eigen naam noemen.-)

:') Klopt, ik weet uit ervaring dat dat zeer op prijs gesteld wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:35

Waves schreef:

Ontopic: ik A’dam nu al voor het 3e jaar alleen roetveegpieten met ook nog een ander pak aan dan gebruikelijk. De kinderen maakt het niets uit.

De discussie stopt als we dat gewoon overal doen. Waarom angstig zijn voor een ‘glijdende schaal’ of een ‘hek van de dam’? Daar ben je toch zelf bij?? In Amsterdam zijn er ook niet ineens andere eisen of nog meer anti-discriminatiemaatregelen gevraagd nadat zwarte piet was verander in ‘piet’. Het is allemaal angst.

Was hartstikke gezellig zondag met de intocht op de Dam

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:30

Waves schreef:

*\o/* _/-\o_ +:)+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:12

Wij zijn net terug van een heel leuk Sinterklaasfeestje, met zoals ik al verwachtte helaas alleen pikzwart geschminkte pieten, maar ook veel mannen met manbuns (brrr, over dingen die hopelijk héél snel overgaan gesproken) en misschien nog wel het meest verbijsterende, mensen die midden in zo'n kindermassa gaan staan paffen, hoe 1990 is dat?! :x Laten we zeggen dat er op meerdere punten ruimte is voor verbetering. De kinderen vonden het geweldig gelukkig. <3

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:35

goeroe schreef:
De kinderen vonden het geweldig gelukkig. <3

Dat is toch uiteindelijk de doelgroep. Voor hun maakt het ook niet uit of Piet zwart is of roetvegen heeft. Dat is een kwestie waar alleen volwassenen zich druk over maken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:43

Er zijn meer zaken die er voor kinderen (gelukkig) totaal niet toedoen, maar waar volwassenen zich evengoed terecht druk om maken. Overigens maak ik mij er niet druk om, maar ik had liever iets te kiezen gehad. Een kwestie van tijd, hier jammer genoeg wat meer tijd dan elders, maar ik ben best geduldig.

kwita

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:30

Iedereen mag en kan hier ook wat van vinden in Nederland. Erg is dat niet,er zijn al veel positieve stappen bereikt.Maar het Kinderfeest moet feest blijven zoals het gewoon hoort, maar de anti groepering moet ook weten wanneer ze moeten stoppen. Verdwijnen zal het Toch niet!

Astorga

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:39

Constructieve bijdrage.

Wat bedoel je met "Verdwijnen zal het toch niet"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:27

kwita schreef:
Iedereen mag en kan hier ook wat van vinden in Nederland. Erg is dat niet,er zijn al veel positieve stappen bereikt.Maar het Kinderfeest moet feest blijven zoals het gewoon hoort, maar de anti groepering moet ook weten wanneer ze moeten stoppen. Verdwijnen zal het Toch niet!

Dat bepaal jij niet hè, wanneer ze moeten stoppen.

Misschien is dit al eens geplaatst, maar dit vond ik wel een mooie samenvatting over de herkomst van zwarte piet:
https://npofocus.nl/artikel/7472/waar-k ... t-vandaan-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:01

kwita schreef:

Ikzelf weiger om hier over een partij te kiezen omdat ik van mening blijf dat er veel grotere problemen in Nederland spelen dan de kleur van Zwarte Piet. Maar ik vraag me wel af waarom je denkt dat het niet zal verdwijnen. Ik denk namelijk dat er veel meer mensen zijn die het niet belangrijk genoeg vinden. Het zal nog wel wat jaren duren maar ik denk echt wel dat zwarte piet langzaam aan zal verdwijnen. Menig kinderen die te oud zijn om nog in Sinterklaas te geloven snappen ook niet waarom hun ouders zo vreselijk kinderachtig doen over zwarte piet. De tijden zijn veranderd, de wereld is kleiner geworden en met het internet communiceer je net zo makkelijk met iemand in Australie dan met een persoon in het naburige dorp. Daarbij komt dat men in het buitenland maar wat raar aan kijkt tegen onze traditie. Om die reden denk ik dat Zwarte Piet langzaam maar zeker rijp wordt voor het museum. Al dan niet met een uitleg erbij over de reldiscussie die op dit moment plaatsvindt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:08

kwita schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat je je vergist!
Zwarte Piet verdwijnt absoluut, de komende jaren.
(En dat is maar goed ook. ;) )

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:29

kwita schreef:

Het interesseert die kinderen echt geen reet hoor, hoe Piet eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:33

In ons stadje helaas enkel zwarte pieten met de intocht. -O- en als statement zelfs nog even extra veel de laatste jaren.

Savonds in bed zei mijn zoontje... mama wel jammer dat er geen echte pieten waren. Ze waren allemaal vet geschminkt dat zag je meteen dat het geen roet was. :D

Ik hoop dat het overal snel roetveegpieten zullen zijn. Maar de reacties van mijn stadsgenoten op de stads FB pagina zijn echt heel dieptriest betreffende deze discussie. Verder dan ons kinderfeest en rot op naar je eigen land dan komt het niet. Ook van mensen die ik ken... waarvan ik het echt niet had verwacht. Redelijk erover praten gaat niet. Vind het moeilijk te begrijpen waardoor 'ze' zich zo bedreigd voelen. En verdrietig dat de empathie zo ver weg is in mijn eigen stadje.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:39

suze_ schreef:
In ons stadje helaas enkel zwarte pieten met de intocht. -O- en als statement zelfs nog even extra veel de laatste jaren.

Savonds in bed zei mijn zoontje... mama wel jammer dat er geen echte pieten waren. Ze waren allemaal vet geschminkt dat zag je meteen dat het geen roet was. :D

Ik hoop dat het overal snel roetveegpieten zullen zijn. Maar de reacties van mijn stadsgenoten op de stads FB pagina zijn echt heel dieptriest betreffende deze discussie. Verder dan ons kinderfeest en rot op naar je eigen land dan komt het niet. Ook van mensen die ik ken... waarvan ik het echt niet had verwacht. Redelijk erover praten gaat niet. Vind het moeilijk te begrijpen waardoor 'ze' zich zo bedreigd voelen. En verdrietig dat de empathie zo ver weg is in mijn eigen stadje.

Maar super dat jouw zoontje zo reageert!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:49

suze_ schreef:

Wat jammer :( . Het lijkt echt het slechtste in sommige mensen boven te halen hè? Het is al heel mooi dat je zoontje het anders ziet moet je maar denken. Er is gewoon tijd nodig denk ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:06

Marie_Anne schreef:
Wat jammer :( . Het lijkt echt het slechtste in sommige mensen boven te halen hè? Het is al heel mooi dat je zoontje het anders ziet moet je maar denken. Er is gewoon tijd nodig denk ik.

Mensen voelen zich in de hoek gedreven. Het is niet alleen zwarte piet die moet veranderen. Het is zoveel op uiteenlopende onderwerpen dat opeens anders moet. Er wordt zoveel van de mensen gevraagd dat ze nu zeggen. "Tot hier en niet verder."

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:20

Loretta schreef:
Marie_Anne schreef:

Mensen voelen zich in de hoek gedreven. Het is niet alleen zwarte piet die moet veranderen. Het is zoveel op uiteenlopende onderwerpen dat opeens anders moet. Er wordt zoveel van de mensen gevraagd dat ze nu zeggen. "Tot hier en niet verder."

Dan word het imo eens tijd dat die mensen hun kop uit het zand halen, omzich heen kijken en meegaan met een wereld die continue veranderd - toen al, en nu nóg meer - in plaats van zich krampachtig vast te houden aan verouderde ideeën.