Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:23

Moeder zal ook wel onder zijn invloed hebben gezeten maar op de beelden geeft ze de indruk er helemaal achter te staan. Ze hebben beiden hard gefaald als ouders in ieder geval. Tenminste als je uitgaat van het referentiekader waarin ouders hun kind juist horen te beschermen tegen dit soort lichamelijk en geestelijk geweld.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:32

Ik heb ook met kippenvel en walging zitten kijken naar dat "stoelmoment". Je ziet aan de houding van de jongens dat ze niet durven maar moeten uit angst voor wat er kan gebeuren maar dat hij dat kleine wijffie zo een swieper zou geven, gatver wat een walgelijke kerel. Heb het zo met ze te doen.
Ik vindt de oudste prachtige jonge mensen geworden en ik hoop dat ze dit straks een plek kunnen geven en gelukkig gaan worden. En dat hoop ik ook voor de jongste, zij weten alleen niet wat normaal is en dat zal heel lastig voor ze worden om denk in deze wereld te leven. Ik hoop dat ze ze een helpende hand vragen aan hun oudere broers en zus en dat zij ze bij de hand nemen de "normale" wereld in en samen deze te ontdekken maar voor nu zitten zij nog in de ontkennende fase helaas.

pmarena

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:51

Ik hoop ook dat die jongste 5 nog los komen uit het normaal vinden van op deze manier behandeld worden, als je denkt dat al dit soort fratsen een liefdevolle opvoeding zijn.... die ouders hebben het vast wel zo gebracht van we doen dit omdat we van jullie houden (dus die kwade geesten moeten weg) maar als je niet beseft hoe fout het was dan kan je zelf toch ook niet als fatsoenlijke ouder functioneren als je eventueel zelf een kindje krijgt....

Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat ze weer samen willen wonen. Het zal wel een flinke aderlating zijn ook, als ze echt niet terug kunnen naar die boerderij? Daar ben je dan jaren voor aan het sloven geweest om er een fijn zelfvoorzienend spulletje van te maken.... en kan je ineens weer opnieuw beginnen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:57

Heel heftig dat met die stoel inderdaad.
Ik las ergens dat de oudste 3 een andere moeder zouden hebben, weet niet of het klopt maar waar is zij in dit verhaal?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:58

Dat heb ik niet begrepen dat ze een andere moeder hadden.
Wel dat die vader bij andere vrouwen ook een kind heeft, maar dat die daar niet hebben gewoond. gelukkig.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:59

Zonnebloem92 schreef:
Heel heftig dat met die stoel inderdaad.
Ik las ergens dat de oudste 3 een andere moeder zouden hebben, weet niet of het klopt maar waar is zij in dit verhaal?

Nee vader is 2(?) keer eerder getrouwd geweest en er zijn oudere halfbroer/zussen?? Weet niet meer helemaal zeker.

Maar deze kinderen allemaal van dit huwelijk en zelfde moeder.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:57

Hoe de kinderen erin staan naar hun vader toe is heel begrijpelijk, een kind reageert net als een hond (ik weet dat dit raar klinkt maar het is echt waar), hoe meer je ernaar trapt hoe meer ze naar je toe komen.

Jezus, dat beeld van dat kleine meisje, wat verschrikkelijk, onbegrijpelijk dat de moeder daar rustig naar zit te kijken

Hoe meer ik ervan zie hoe meer ik toch niet begrijp dat de oudere kinderen niet aan de bel getrokken hebben. Ze zeggen we zagen elkaar niet vaak omdat ze het dan alleen over het verleden hadden, wat mij betreft hadden ze dat toch beter wel kunnen doen. Ze zeggen ook dat de jongere kinderen een andere ervaring hadden en dat zij niet misbruikt zijn, hoe wisten ze dat dan? Dat filmpje is 1 van de jongere kinderen die van het stoeltje af geslagen wordt, dus die kindjes zijn wel degelijk mishandeld. Ik zeg eerder dat ik wel begrijp hoe zij hier richting hun vader instaan maar ze weten ook dat het van geen kant klopte. Mijn buurvrouw heeft later tegen mij gezegd dat zij eigenlijk aan de bel hadden moeten trekken voor mij, en dat klopt, vind dat achteraf ook jammer maar het is zoals het is, en mijn buren weten niet wat ik echt meemaakte. Heel iets anders trouwens dan deze kinderen maar in kindermishandeling zijn heel veel smaken

Ik vind natuurlijk niet dat zij daar verantwoordelijk voor zijn, de verantwoordelijkheid ligt bij de vader, en ook bij de moeder, die had ook haar kindjes op moeten pakken en daar weggaan, maar zij wisten als enige wat er in dat huis gaande was, en daar hadden ze in mijn ogen (mijn menig) best iets mee kunnen doen.

Denk ook dat er legio kinderen zijn die elke dag de meest verschrikkelijke dingen meemaken, heel veel kinderen worden mishandeld, achter gesloten deuren, niemand die het weet niemand die er iets aan doet en dat is best heel erg en soms denk ik echt, bind de boel dicht bij geboorte en dan kunnen we later wel zien of jij kinderen mag krijgen, maargoed dat is ook niet waterdicht, mensen kunnen zich voor andere mensen heel anders voor doen dan ze achter gesloten deuren zijn. Ik heb bij het MOB gelopen maar ook daar zagen ze het niet omdat ze ook met mijn moeder spraken en zij blijkbaar erg overtuigend over kwam

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:08

Of je die oudere kinderen daar weer op aan moet kijken weet ik ook niet.
Ondanks dat ze daar weg waren, zijn ze toch een een soort van "gehersenspoeld" .
En ik denk dat de jaren die ze vrij waren nodig hebben gehad om daar aan te werken.
En loyaal blijven aan een ouder is een sterk iets.

Wat ik me meer afvraag, was er echt geen instantie van op de hoogte nadat die oudste weg waren?
Hebben ze in al die tijd niets gezegd dat er instanties waren die melding konden maken.

Dat is waar ik mee worstel met mijn niet gezonde jeugd. (uiteraard heel wat anders als wat hier gebeurde)
Ik weet dat er professionals waren die wisten dat er dingen niet klopte.
Uiteraard wisten ze niet echt hoe het zat omdat er ook dingen naar buiten mooier werden voorgedaan.
Toch ben ik nog altijd boos dat deze niets hebben gedaan. Zij hadden de macht.
En dat denk ik hier ook, echt niemand die eens een inspectie langs kon sturen, die zich niet af lieten schepen van niets aan het handje, want dat zegt elke ouder.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:13

Ik vraag me dat ook af, hoe kan het dat er niks is gebeurd nadat de oudste kinderen zijn weggegaan?
En hoe zijn ze weggegaan, uit zo'n situatie de 'normale' wereld in.. Hebben ze zo hup, hun leven opgepakt? Waar zijn ze gaan wonen? Bij familie/vrienden? Wat voor reden geef je dan en gaat het balletje dan niet rollen? Ben ik wel benieuwd naar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:16

Ja precies dat Maja. :j

Zij hadden natuurlijk wel op school gezeten, tenminste die 3 oudste, dus waren iets minder wereldvreemd.
Maar je hebt niet zomaar ineens een huis, werk, vrienden, hoe is dat gegaan.
En waarom daar inderdaad geen rollend balletje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:23

Majabeestje schreef:
Ik vraag me dat ook af, hoe kan het dat er niks is gebeurd nadat de oudste kinderen zijn weggegaan?
En hoe zijn ze weggegaan, uit zo'n situatie de 'normale' wereld in.. Hebben ze zo hup, hun leven opgepakt? Waar zijn ze gaan wonen? Bij familie/vrienden? Wat voor reden geef je dan en gaat het balletje dan niet rollen? Ben ik wel benieuwd naar.

Hoe meld je bij een instantie dat er problemen zijn met 5 kinderen die niet bestaan volgens de burgelijke stand?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:26

Dat mag dan die instantie uit gaan zoeken.
Dat is al op zich reden genoeg zou je zeggen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:27

DuoPenotti schreef:
Dat mag dan die instantie uit gaan zoeken.
Dat is al op zich reden genoeg zou je zeggen.

Denk ook dat je gastvrij wordt binnen gelaten door papa....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:30

nee zeker weten niet. Dat zei ik ook al :)

Maar dat moet toch wel anders kunnen met een bevel lijkt me.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:35

tamary schreef:
Majabeestje schreef:

Hoe meld je bij een instantie dat er problemen zijn met 5 kinderen die niet bestaan volgens de burgelijke stand?

Ik bedoel niet dat de oudste kinderen melding hadden moeten maken bij een instantie maar ik vraag me af hoe zij hun leven vorm hebben gegeven, direct nadat ze zijn gevlucht. Volledig gehersenspoeld, mishandeld, misbruikt en getraumatiseerd. Als ik ze nu hoor praten dan hebben ze er aardig wat therapie opzitten zo goed kunnen ze analyseren en reflecteren. Ik denk dat ze van ver komen, hoe hebben ze dat gedaan? Stel ze zijn bij vrienden gaan wonen (hoe dan, zo vervreemd als ze waren), hadden die vrienden geen vragen? Ik denk dat ze hulp hebben gehad, is er vanuit daar niks gaan 'rollen'?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:41

Mja dat is al eerder ter sprake gekomen in het topic en in de docu :)

Ik ben ook nog wel benieuwd hoe het komt dat die oudste van de boerderij wèl daar weg wilde en besefte dat het niet goed was, ook niet terug durfde, bang voor straf, terwijl zijn jongere zusjes en broer zo'n statement naar buiten brengen dat ze het prima naar hun zin hebben daar. Is zijn leven daar dan ook anders geweest dan van de rest...?

Ook dat ze wel gezien hebben dat hun oudere broer en zus zeg maar de geest van hun moeder moesten binnenlaten om vadertje en moedertje te spelen...maar dat ze niets hebben gezien dat verkeerd was. (Doelend op seksuele handelingen denk ik).

Alsof het laten rondlopen van je broer in vrouwenkleren en laten doen alsof het je moeder is, al niet verkeerd genoeg is..... en al die nare mishandelingen van koude baden en wurgen enzo..... hebben die jongste kinderen dat ook meegemaakt of niet vraag je je dan af...?

Ik ben benieuwd of alle 5 overgebleven kinderen achter deze verklaring staan of dat later zal blijken dat ze elkaar nu nog een soort van in gijzeling houden. Dat ze samen blijven om niet als verrader gezien te worden ofzo....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:44

Ik denk dat die oudste door school beter besef hadden wat er in de buitenwereld was.

Die jongste wisten niets denk ik. Dat maakt wel verschil.
Als je gewoon echt niet weet dat dat vader en moedertje spelen niet normaal is.
Je hebt geen klasgenootjes ter vergelijk, gewoon niets. Dat is het normaal voor die jongste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:45

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:01

Bedankt voor de link
heftig, heel heftig.
Maar geeft wel duidelijkheid in hoever die macht van die vader gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:08

Apart hè. Dat gedoe met die geesten / geestenwereld geeft de indruk dat ze al bang zijn dat hun vader / God weten wat zij denken en dat dat al vervelende zaken kan triggeren.....

Dat die 3 oudsten al bang waren om met elkaar af te spreken in de jaren nadat ze daar weg waren... bizar dat die vader ze zo in de tang heeft dat hij nu nog alles kan bepalen, vanuit zijn bed zeg maar....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:43

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:44

Mooi stuk inderdaad. Verheldert echt heel veel.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:51

Als ik dit zo lees dan was alles hetzelfde gebleven als die Jan/Israel zich niet in dat cafe gemeld had.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:10

Als jonge peuter is de hulp van de politie ingeroepen door omwonenden van het bosperceel.
Een van de oudste kinderen liep plots bij woningen.
Het was niet duidelijk wie hij/zij was en waar die vandaan kwam. De mensen konden ook niet zien of het een jongetje of meisje was.

Meen dat men met behulp van boswachter en politie bij het bosperceel uitkwamen.
Blijkbaar was daarmee de kous af voor de politie, perceel is immers van die vader.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:07

Wat een heftig stuk tekst.
Moet de aflevering nog terug kijken.
Ga dat vanavond doen