Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:11

PlantsTho schreef:
ruitje schreef:
Ja, leg maar eens uit :) . Lijkt me goed, aangezien je alle reacties van andere bokkers, waar ik mij bij aansluit, negeert en mijn post er uit pakt?

Och jeetje, zelf vragen of ik nog wat heb toe te voegen en vervolgens is normaal reageren op een discussie die je zelf initieert ineens optioneel. Lekker bezig!

Wat Jan ten Cate stelt in zijn brief is dat andere acties pas effect hebben gehad op het moment dat de samenleving er last van kreeg. Ik ben benieuwd wat je daarvan denkt, los gezien van wat je denkt van de actie in Boxtel.
Als je het er mee eens kan zijn dat een actie soms moet schuren kan je misschien de actie in Boxtel ook wat beter begrijpen, zonder er achter te staan dat het gebeurt is (zoals ik).

Is ruitje echt zo interessant dat je enkel en alleen op haar posts reageert?
Ik en nog wat andere bokkers hebben volgens mij vrij duidelijk aangegeven wat we van de post vonden, aangezien jij daar om vroeg, maar dan vervolgens reageer je weer alleen op ruitje ipv op ons. :+

Beetje aparte manier van discussiëren dit..

PlantsTho

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:34

Ik leg toch uit waarom ik specifiek op ruitje reageer? Zij vraagt mij persoonlijk of ik nog wat toe te voegen heb. :) Apart dat je je daarop gast focussen :)

Maargoed,de uitleg van de post is ook een reactie op de mensen die buiten ruitje gereageerd hebben. Zouden jullie in andere gevallen een actie buiten de wet gerechtvaardigd vinden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:45

PlantsTho schreef:
Ik leg toch uit waarom ik specifiek op ruitje reageer? Zij vraagt mij persoonlijk of ik nog wat toe te voegen heb. :) Apart dat je je daarop gast focussen :)

Maargoed,de uitleg van de post is ook een reactie op de mensen die buiten ruitje gereageerd hebben. Zouden jullie in andere gevallen een actie buiten de wet gerechtvaardigd vinden?

"In andere gevallen" vind ik heel breed. Gaat het om verzet in een oorlog (komt in me op omdat hier gesproken wordt over vergelijking met oorlog), vind ik dat wel gerechtvaardigd ja. Maar dan breed ingezet en gericht op het daadwerkelijk verbeteren van het leven en niet het ontwrichten van het leven van 1 persoon die niet veel kan doen aan de situatie.

Daarnaast vind ik in dit geval, net als ruitje, dat zo'n situatie niet vergelijkbaar is met wat hier gebeurt, waardoor ik je vraag eigenlijk een wanvraag vindt. In een situatie als deze vind ik een actie buiten de wet absoluut niet gerechtvaardigd. Omdat er genoeg bewegingsruimte is binnen de kaders van de wet (prima dat je het niet snel genoeg vindt, maar denk je echt dat het hierdoor sneller gaat?), omdat het de verkeerde kant op is (niet gericht op de consument maar op de boer die ook klem zit tussen concurrentie en dierenwelzijn), en omdat het meer kwaad doet dan goed (zie de mogelijke ontruiming van deze stal, 10u gebrek aan zorg voor de varkens en de gevolgen daarvan enz.)
Ik kan me nog herinneren dat ze in Utrecht centrum handtekeningen stonden te verzamelen omdat ze wilden dat alle boerenbedrijven biologisch zouden worden. Hoewel ik grotendeels vegetarisch eet, heb ik dat geweigerd. Het is gewoon simpelweg niet haalbaar. Éérst de vleesconsumptie naar beneden, dan de prijs van vlees realistisch maken als de boer daarmee ruimte krijgt, dan pas is er ruimte om de boel op dierniveau goed te verbeteren. Met de boer constant knel zetten tussen dierenwelzijn en meekomen met de concurrentie bereik je helemaal niks.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:54

Snap ik. Ik ben wel volledig mee dat deze actie nooit hier zou moeten plaatsvinden omdat de boer er ook niet veel aan kan doen omdat het systeem nou eenmaal zo is.

Maar ik snap het punt van radicale actie om iets te proberen veranderen ook. Bijna niets van belang is ooit veranderd omdat het binnen de kaders van de wet netjes gevraagd werd. Daar gaat bijna altijd iets radicaal aan vooraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:57

En toch denk ik dat je met een grote zak geld en lobbyen verder komt dan een stal bezetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:01

Bubblewrap schreef:
En toch denk ik dat je met een grote zak geld en lobbyen verder komt dan een stal bezetten.

Amen. Of iig protesteren op een fatsoenlijke manier. Wat ik eerder al zei, als je denkt op deze manier aandacht te kunnen creeeren voor iets ben je gewoon af. Geen goed woord voor over, opsluiten die hele club en pers op afstand houden om publiciteit rondom deze mensen te vermijden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:09

PlantsTho schreef:
Snap ik. Ik ben wel volledig mee dat deze actie nooit hier zou moeten plaatsvinden omdat de boer er ook niet veel aan kan doen omdat het systeem nou eenmaal zo is.

Maar ik snap het punt van radicale actie om iets te proberen veranderen ook. Bijna niets van belang is ooit veranderd omdat het binnen de kaders van de wet netjes gevraagd werd. Daar gaat bijna altijd iets radicaal aan vooraf.

Dat is een stevige uitspraak. Er is de afgelopen jaren toch heel veel van belang gerealiseerd door gewoon de wet te volgen. Daar is eigenlijk onze gehele democatie op gestoeld.

Ik vind het eigenlijk een beetje spannend dat je zo denkt, dat belangrijke zaken alleen door radicalisme veranderd kunnen worden?

Is het echt zo dat je denkt dat het anders geheel niet veranderd, of meer dat hetvdan te langzaam gaat naar je zin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:14

secricible schreef:
Bubblewrap schreef:

Amen. Of iig protesteren op een fatsoenlijke manier. Wat ik eerder al zei, als je denkt op deze manier aandacht te kunnen creeeren voor iets ben je gewoon af. Geen goed woord voor over, opsluiten die hele club en pers op afstand houden om publiciteit rondom deze mensen te vermijden.

Mee eens met het op afstand houden van de pers... Maar meer omdat MtV mensen juist in het harnas jaagt en daarmee mogelijk het tegenovergestelde bereiken: weerstand. Niet omdat het een stelletje activisten zijn.

Omdat er op politiek niveau misschien wel iets moet veranderen om de boeren en dieren te helpen. En dan moet je de meerderheid mee krijgen, en dat zijn de mensen die nog geen duidelijke ja/nee mening hebben. Door MtV ontstaat er meer weerstand, en wordt de groep zonder mening kleiner...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:45

Bubblewrap, waar het mij om gaat is dat deze mensen bereiken waar ze op uit zijn met hun illegale acties: namelijk publiciteit. Zolang dat lukt zullen dit soort acties plaats blijven vinden. Daarom wat mij betreft geen aandacht meer voor dit soort acties. Vul die ruimte in de krant maar op met eerlijke, fatsoenlijke initiatieven. Niet met radicalisme.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:52

ruitje schreef:
PlantsTho schreef:

Dat is een stevige uitspraak. Er is de afgelopen jaren toch heel veel van belang gerealiseerd door gewoon de wet te volgen. Daar is eigenlijk onze gehele democatie op gestoeld.

Ik vind het eigenlijk een beetje spannend dat je zo denkt, dat belangrijke zaken alleen door radicalisme veranderd kunnen worden?

Is het echt zo dat je denkt dat het anders geheel niet veranderd, of meer dat hetvdan te langzaam gaat naar je zin?

Exact. Eerlijk gezegd schiet me zo gauw niet iets te binnen dat door radicale actie is gerealiseerd of gefaciliteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:57

secricible schreef:
Bubblewrap, waar het mij om gaat is dat deze mensen bereiken waar ze op uit zijn met hun illegale acties: namelijk publiciteit. Zolang dat lukt zullen dit soort acties plaats blijven vinden. Daarom wat mij betreft geen aandacht meer voor dit soort acties. Vul die ruimte in de krant maar op met eerlijke, fatsoenlijke initiatieven. Niet met radicalisme.

Ook een mooie reden om geen publiciteit te geven!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:51

PlantsTho schreef:

Even hypothetisch: Dus wanneer ik tegen veganisten ben mag ik met een radicale actie bijvoorbeeld een veganistischrestaurant bezetten om aandacht te vragen voor mijn standpunt? Hierbij schade makend en mijzelf hardhandig toegang verschaffen tot het pand?

Want dat is wat je feitelijk zegt, wanneer een bepaalde groep vind dat iets moet veranderen mag dit plaatsvinden d.m.v een radicale actie. Het maakt niet uit wat het doel is, immers wat voor de ene ontzettend belangrijk is vind een ander zinloos.

We leven in een democratie, normaliter bewandel je dus de maatschappelijke wegen en probeer je op die manier om je standpunt op een ander over te brengen. Dit alles binnen de kaders van de wet.
Lukt het niet om voldoende mensen te overtuigen en blijft je groep te klein dan zullen je inspanningen geen gevolg hebben, het draagvlak is dan niet groot genoeg. Dat kan dat moet je accepteren.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:01

als ze een radicale actie nodig achten om verandering te weeg te brengen moetten ze daar gaan zitten waar de beslissingen gemaakt worden.
ga dan met 200 man sterk bij het supermarkt distributie centrum zitten, of voor je lokale supermarkt. ga de consument proberen te overtuigen. boeren in nl produceren waar een (wereld) markt om vraagt. als zij niet heel nederland zo ver krijgen te stoppen met vlees eten met hun 'peacefull protesten' op een stadsplein, hoe halen ze het dan in hun botte harses om een boer te gaan teroriseren. ik weet niet of jullie gezien hebben hoe ze met 100 man sterk over de oudere man zijn heen gelopen. maar ik denk dat zij niet het recht hebben om de boer te vergelijken met nazi's.

edit: ja als boerendochter (van een akkerbouwer) voel ik mij zeer persoonlijk aangevallen door deze mensen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:18

bettyvn schreef:
als ze een radicale actie nodig achten om verandering te weeg te brengen moetten ze daar gaan zitten waar de beslissingen gemaakt worden.
ga dan met 200 man sterk bij het supermarkt distributie centrum zitten, of voor je lokale supermarkt. ga de consument proberen te overtuigen.

boeren in nl produceren waar een (wereld) markt om vraagt. als zij niet heel nederland zo ver krijgen te stoppen met vlees eten met hun 'peacefull protesten' op een stadsplein, hoe halen ze het dan in hun botte harses om een boer te gaan teroriseren. ik weet niet of jullie gezien hebben hoe ze met 100 man sterk over de oudere man zijn heen gelopen. maar ik denk dat zij niet het recht hebben om de boer te vergelijken met nazi's.

edit: ja als boerendochter (van een akkerbouwer) voel ik mij zeer persoonlijk aangevallen door deze mensen.

Je eerste zinnen snijden hout. Het grootste probleem ligt natuurlijk bij het uitknijpen van boeren door de afnemers.

Je tweede zin die ik dik gemaakt heb is iets waar ik een probleem mee heb. Punt is namelijk dat we veel verantwoorder kunnen boeren als we dat doen voor een veel kleiner afzetgebied en de producten voor een hogere prijs over de toonbank duwen.
Ons land ramt er een half miljard beesten doorheen voor het buitenland (export), en wij blijven achter met alle problemen en vervuiling die dat met zich meebrengt.

Dus de 'schaal' klopt gewoon niet met de beschikbare grond. Daarom worden die dieren allemaal binnen opgestapeld en is de ziektedruk zo absurd hoog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:21

ruitje schreef:
Heb je mijn posts later ook gelezen? Mijn punt is dat ik mensen niet met dieren te vergelijken vind.

Je hebt dan een volstrekt ander bewustzijnsniveau.
Ik zeg niet dat je dom bent, maar emotie, empathie, inzicht in het wezen dier en de lineaire overeenkomsten tussen mensen en dieren gaan langs je heen.
Dat is niet uniek, er zijn immers velen met jou.... anders is het bijna niet te begrijpen dat zoveel mensen zo ontzettend veel dieren heel veel geweld aan doen.

Of jouw 'punt' klopt is echter een tweede. De bewijsvoering voor de intelligentie en het zelfbewustzijn van dieren is immers overweldigend. Weinigen verdiepen zich daar echter in.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:31

Ik heb net de herhaling van Pauw zitten kijken. De daar aanwezige activisten hebben mij er geenszins van kunnen overtuigen onmiddellijk veganist te worden. Ik zag met name heel erg veel onwetendheid en als ze niet zoveel schade hadden aangericht, een bijna aandoenlijke onnozelheid.
Ze hebben werkelijk geen idee, echt. Een "zielig" biggetje water voeren en mee naar buiten willen nemen zodat ze eens in haar leven aan het gras zou kunnen ruiken...Ze wisten niet eens dat ze in een kraamstal stonden en de daar aanwezige zeugen geen slachtvarkens waren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:36

Ja de wet is er niet voor niets en daar moet iedereen zich aan houden.
Maar voor mij is de wereld echt niet altijd zo zwart/wit. Geweld praat ik niet goed hoor, laat ik dat voorop stellen. Maar iets filmen wat normaal gesproken achter gesloten deuren wordt verborgen kan wel voor doorbraak zorgen.

Nu was er in dit geval niet veel spannends te zien. Maar wat als ze daar naar binnen waren gegaan en je had wel hele afschuwelijke taferelen te zien gekregen? Vorig jaar werden er beelden gepubliceerd van slachthuizen waar echt de grootste vleeseter misselijk van zou worden. Daar mocht vast niet gefilmd worden, maar ik was toch wel blij dat iemand dat wel heeft gedaan. Dat zijn namelijk wel de beelden die mensen tot nadenken zet en ook de politiek laat ingrijpen dat sommige dingen gewoon echt niet kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:40

MairiMacBran schreef:
Ik heb net de herhaling van Pauw zitten kijken. De daar aanwezige activisten hebben mij er geenszins van kunnen overtuigen onmiddellijk veganist te worden. Ik zag met name heel erg veel onwetendheid en als ze niet zoveel schade hadden aangericht, een bijna aandoenlijke onnozelheid.
Ze hebben werkelijk geen idee, echt. Een "zielig" biggetje water voeren en mee naar buiten willen nemen zodat ze eens in haar leven aan het gras zou kunnen ruiken...Ze wisten niet eens dat ze in een kraamstal stonden en de daar aanwezige zeugen geen slachtvarkens waren.

Met de essentie van hun gedachtengoed is weinig mis.... het is voor ieder mens eigenlijk niet te verantwoorden dat wij zo vreselijk veel dieren door de vleesmolen jagen op een manier waarop ze iedere kans op een enigszins normaal leven ontnomen wordt.
De milieu en klimaatargumenten kloppen natuurlijk ook. Tot slot is de enorme consumptie van vlees ook vreselijk ongezond. Het is allemaal TE.

Het is lastig een goed 'statement' neer te zetten in zo'n warrige live-televisie situatie, zeker als de sympathie terecht of onterecht al uit gaat naar de boeren.

Ik ben wel met je eens dat iemand met verstand van zaken en TOCH de overtuiging dat we verkeerd bezig zijn, beter aan tafel had kunnen zitten.
Er zijn voldoende mensen, ook ex-boeren, die volstrekt tegen de huidige schaalvergroting en alle randverschijnselen daarvan zijn. Het is beter om dit soort mensen in te zetten voor je communicatie.
Zelf zou ik het ook best willen doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:42

Jessix schreef:
Vorig jaar werden er beelden gepubliceerd van slachthuizen waar echt de grootste vleeseter misselijk van zou worden. Daar mocht vast niet gefilmd worden, maar ik was toch wel blij dat iemand dat wel heeft gedaan. Dat zijn namelijk wel de beelden die mensen tot nadenken zet en ook de politiek laat ingrijpen dat sommige dingen gewoon echt niet kunnen.

Mensen blijven ook dooreten omdat ze selectief willen 'weten', ze draaien liever hun hoofd weg. Dus weten waar je voor kiest (leed) en het toch doen is een eerlijker keuze.
Zoals er op pakjes sigaretten ook afbeeldingen staan.

Mijn favoriete leus blijft: "if you can't kill it, you shouldn't eat it"

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:53

Ninx schreef:
bettyvn schreef:
ga dan met 200 man sterk bij het supermarkt distributie centrum zitten, of voor je lokale supermarkt. ga de consument proberen te overtuigen.

boeren in nl produceren waar een (wereld) markt om vraagt. als zij niet heel nederland zo ver krijgen te stoppen met vlees eten met hun 'peacefull protesten' op een stadsplein, hoe halen ze het dan in hun botte harses om een boer te gaan teroriseren. ik weet niet of jullie gezien hebben hoe ze met 100 man sterk over de oudere man zijn heen gelopen. maar ik denk dat zij niet het recht hebben om de boer te vergelijken met nazi's.

Je eerste zinnen snijden hout. Het grootste probleem ligt natuurlijk bij het uitknijpen van boeren door de afnemers.

Je tweede zin die ik dik gemaakt heb is iets waar ik een probleem mee heb. Punt is namelijk dat we veel verantwoorder kunnen boeren als we dat doen voor een veel kleiner afzetgebied en de producten voor een hogere prijs over de toonbank duwen.
Ons land ramt er een half miljard beesten doorheen voor het buitenland (export), en wij blijven achter met alle problemen en vervuiling die dat met zich meebrengt.

Dus de 'schaal' klopt gewoon niet met de beschikbare grond. Daarom worden die dieren allemaal binnen opgestapeld en is de ziektedruk zo absurd hoog.

Zeker waar, en enerzijds vind ik dat ook een groot probleem.
Anderzijds, zijn we ook met zn. alle heel boos dat we nu moeten lenen voor onze studies, zorg duurder wordt en pensioenleeftijd omhooggaat. Willen we dat niet, dan kost dat geld. Geld wat ergens vandaan moet komen. 3% van de Nederlandse economie is afhankelijk van de agrarische sector. Dat is echt heel veel voor 1 sector. En of we dit nu leuk vinden of niet, we vinden het wel nodig, en we zijn er achterlijk goed in. Nergens op de wereld produceren ze met minder co2 uitstoot. Los van de rotte appels, ben ik van mening dat we in NL de beste boeren ter wereld hebben zitten, die er alles aan doen om de milieubelasting terug te dringen. Enerzijds, hoop ik dat landen waar meer ruimte is deze efficiëntie over nemen en het beter verdeeld wordt. Anderzijds hoop ik dat niet want dan zijn wij hier een (heel) groot deel van onze welvaart kwijt.

Ik loop nu stage in Zwitserland. En kijk wel lichtelijk jaloers hoe ieder boertje met 20 koetjes z’n bergkaas naar de lokale supermarkt brengt. Zonder strenge hygiëneregels. Ik kijk jaloers naar hoe hier de lokale bevolking de moeite neemt om naar de slager, de bakker en de groenteboer gaat. Hier kunnen ze dus prima leven van hun 20 koetjes. De belangrijkste regel hier is dat ze minimaal iedere 2 dagen daarrond buiten komen om even een luchtje te scheppen (ook wel logisch want dat zijn echt kleine donkere stalletjes in vergelijking met nl). Maarja ze zijn ook meer hovenier van de berg dan boer, en hun salaris komt van de staat. En nog maar te zwijgen over de immens hoge voedselprijzen. In Zwitserland koopt bijna niemand een huis. Bijna alles is huren, geld gaat naar eten, zoals het in mijn optiek hoort. Maar in nl zijn we verdrietig als we een jaartje niet op vakantie kunnen.

Maar zolang iedereen al z’n boodschappen bij de supermarkt haalt verandert er nix. Voor een boer is aan huis verkoop in nl doe je het heel goed als je daar als boer 10% van je inkomsten uit kunt halen. Echt heel goed.
En daar komt bij (en dat is mijn mening en als mensen dat anders zien is dat prima): maar west Europa leent zich niet voor de teelt van vlees vervangende gewassen. We hebben onze rotzooi rondom cacao nog niet eens opgelost en dat importeren we nu al 300 jaar. Super food en groenten die nu ontzettend populair zijn zoals avocado’s brengen dezelfde problemen mee, een biologische avocado bestaat voor alsnog niet. Al zou je in zuid Holland 90% procent lokaal geproduceerd willen eten hoort daar 75gr vlees per dag bij. Ja dat is veel minder dan dat wij eten (ik probeer zelf overigens wel onder de 100gr per dag te blijven). Maar als je het mij vraagt moet er in NL wel ruimte blijven voor het houden van vee voor vlees.

Prima als mensen het daar niet mee eens zijn, maar ga daar geen boeren op aanvallen. Want wie denkt dat dit de eerste keer is dat er bij boeren wordt ingebroken en vandalisme wordt gepleegd heeft het mis.

daarbij leeft een dier met insticten. een dier vreesd niet de dood zoals mensen dat doen. met rechten komen plichten. en als wij dieren moetten behandellen als gelijken van ons moet ik toch wel een bijzondere manier gaan verzinnen om mijn paard uit te leggen op wie hij kan stemmen met de 2e kamer verkiezingen

edit: en dan nog iets. wat is 'gesloten deuren' als ik aan de lokale varkens boer vraag of ik alsjeblieft een dagje mee mag lopen en beloof mij aan hygiene eisen te houden en gewoon te luisteren naar wat hij te vertellen heeft zegt hij echt geen nee hoor.
https://www.youtube.com/watch?v=5UOmeE2x-iQ
https://www.youtube.com/watch?v=j0N0BROFWQo
feast your eyes.
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 16-05-19 15:27, in het totaal 4 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:54

Ninx schreef:
Jessix schreef:
Vorig jaar werden er beelden gepubliceerd van slachthuizen waar echt de grootste vleeseter misselijk van zou worden. Daar mocht vast niet gefilmd worden, maar ik was toch wel blij dat iemand dat wel heeft gedaan. Dat zijn namelijk wel de beelden die mensen tot nadenken zet en ook de politiek laat ingrijpen dat sommige dingen gewoon echt niet kunnen.

Mensen blijven ook dooreten omdat ze selectief willen 'weten', ze draaien liever hun hoofd weg. Dus weten waar je voor kiest (leed) en het toch doen is een eerlijker keuze.
Zoals er op pakjes sigaretten ook afbeeldingen staan.

Mijn favoriete leus blijft: "if you can't kill it, you shouldn't eat it"

Veel mensen kijken inderdaad liever de andere kant op. Die filmpjes waren ook heel snel weer oud nieuws.

Die leus is goed! Voor mij was de keuze heel makkelijk om veganist te worden na het zien (en uitkijken) van alle documentaires die er over dat onderwerp te vinden zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:25

MairiMacBran schreef:

Nou inderdaad, wat heeft de wereld aan zulke mensen? Onnozelheid is inderdaad wel de juiste benaming voor dit gedrag bij Pauw. We weten hierdoor gelukkig nu wel dat deze activisten eigenlijk niks nuttigs te melden hebben en alleen wat wilde, ononderbouwde standpunten hebben over...., over wat eigenlijk? Misschien moeten ze er maar mee leren leven dat er mensen op de wereld zijn die wel vlees eten en dat ook blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:35

Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien?
Ook ik vergelijk dieren niet met mensen. Tuurlijk moet er gekeken worden naar dierwelzijn, want het zijn levende wezens. En stalmanagement zorgt ook voor goede of slechte inkomsten. Maar soms heb ik het idee dat men dieren menselijke eigenschappen geeft. En in dit topic krijg ik ook steeds meer dat gevoel. Of zit ik daar in mis?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:40

Bubblewrap schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien?
Ook ik vergelijk dieren niet met mensen. Tuurlijk moet er gekeken worden naar dierwelzijn, want het zijn levende wezens. En stalmanagement zorgt ook voor goede of slechte inkomsten. Maar soms heb ik het idee dat men dieren menselijke eigenschappen geeft. En in dit topic krijg ik ook steeds meer dat gevoel. Of zit ik daar in mis?

mijn broertje heeft de theorie dat dit komt door oa disney met hun sprookjes.
weigert nu dus ook mee te gaan daar disneyland voor een gezinsuitje :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:47

Nouja, het moge anno 2019 duidelijk zijn dat dieren vormen van intelligentie hebben, pijn voelen en ook tot op zeker hoogte gevoelens hebben dus het is zeker niet vreemd dat mensen vergelijkingen maken. In basis, zijn ook wij dieren al zijn wij dan de meest intelligente levensvorm op aarde wat soms te betwisten valt :') . Daar heeft Disney of wat dan ook niks mee van doen, maar dat zijn wetenschappelijke onderzoeken die dit bewezen hebben. Een varken heeft het intelligentie niveau van een 4 jarig kind. Ik vind dat best schokkend om dan te zien hoe deze dieren moeten leven om als stuk vlees op een bord te eindigen.