Schoten in tram Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:40

mysa schreef:
Ach nee, er lopen genoeg tijdbommen rond. Van velen (de meesten?) weten we niet eens hoeveel kronkels in hun hoofd en agressie in hun lijf ze hebben. Volgens mij bijna nooit te voorkomen. Valt me nog mee dat er niet veel vaker dit soort ellende voorbij komt.

Maar van deze meneer was het dus juist wel bekend!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:41

corine1981 schreef:
Citaat:
Wat ik wel probeer aan te geven is dat het een actie is die ongewoon is, dat de vinger wijzen naar asielbeleid, het straffensysteem in NL, en dat soort zaken, mijns inziens niet vruchtbaar is omdat daar het probleem niet direct vandaan komt. Wel bij het onbegrip en de angst die mensen voor elkaar kunnen hebben. En daarin ook niet te vergeten dat het een illusie is dat je alles maar voor kunt zijn. Er zijn altijd mensen die een keer door het lint gaan, wat voor reden dan ook. Preventief optreden helpt daarin maar tot op een bepaald punt. Als je echt alles voor wilt zijn moet je iedereen in zn huis opsluiten en iedereen zn vrijheid afnemen. Maar dan heb je denk ik als overheid een heel ander probleem.

En toch is dat een heel wezenlijke discussie, we zijn veel te papperig met zijn allen.

Goed dan: wat vind jij wezenlijk aan deze schijndiscussie?

"Vingerwijzen naar het asielbeleid": dat is bij sommige mensen makkelijk scoren ten koste van kwetsbare mensen.
En het is een schijndiscussie, omdat deze meneer gewoon geen asielzoeker is.
(Of: de verdachte T. wordt de stok om de hele bevolking met een Turkse achtergrond in discdiet te brengen. )

In het kader van elkaar maar eens flink de waarheid zeggen : ik vind het gedrag dat verre van fraai is.

Citaat:
De jeugd leert nog maar mondjesmaat om respect te hebben voor autoriteit; ouders, leraren, hulpverleners, niets is heilig.
Misschien verplichte militaire dienst weer terug invoeren?

Dienstplicht zie ik wel iets in, maar dan in een niet militaire vorm.
En of ik respect voor autoriteiten nou zo'n geweldige eigenschap vind, mwah...

Respect voor mensen die hun best doen, ook of misschien wel juist als ze kwetsbaar zijn of dingen doen die jij als mens moeilijk te begrijpen vindt, of tegen jouw belang ingaat : dat leer je echt niet in het leger.
('Bevel is bevel' moge dan achterhaald zijn, en het Nederlandse leger staat bekend om haar eigengereide bemanning m/v, maar toch...)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:42

bigone schreef:
Ik zie een 37 jarige , drugsverslaafde die het ene moment als man met baard en djeballa rondliep en die de scheiding van zijn vrouw niet kon verteren,die ondanks zijn geloof ook dronk en drugs gebruikte die vrouwen verkrachtte , waar blijkbaar uit zijn omgeving en ex vriendinen al voor gewaarschuwd was als zijnde psychopaat en uiteindelijk mensen overhoop knalt. Die nog een gevangenisstraf open heeft staan maar door de belofte van psychisch onderzoek toe te staan uit de gevangenis mocht. En hier past maar één straf, levenslang zonder kans om ooit nog weer in de maatschappij terug te keren.

Let je er wel op dat in je berichtje heel veel aannames en misvattingen staan?

Ik snap het beeld wel, want dat is wat er ook geschetst wordt in de media. Maar hij is nog niet veroordeeld (dus ook nog niet schuldig geacht) voor de verkrachting. Ik zal eerlijk bekennen dat ik gevoelsmatig ook merk het weinig kans te geven dat hij daar onschuldig voor zal zijn, maar een gevoel is subjectief, en (gelukkig) worden mensen niet op basis van gevoel wel/niet veroordeeld.

Hij had ook geen gevangenisstraf openstaan. Hij was in 2017, ivm het onderzoek naar de verkrachting waarin hij verdachte is, in voorlopige hechtenis genomen. Dat betekend zoveel als; je wordt opgesloten tot nader order of tot het moment dat een rechter oordeelt dat je onschuldig bent/schuldig bent. Het is heel gebruikelijk dat mensen niet de volledige looptijd tot de daadwerkelijke rechtzaak plaatsvindt worden vastgehouden. Daar zijn meerdere redenen voor, en is vaak ook afhankelijk van hetgeen iemand ten laste wordt gelegd. Vaak zitten er wel voorwaarden aan, en wat ik las was dat hij de voorwaarden van de in vrijheidstelling had geschonden, en daarop weer in voorlopige hechtenis is beland. Begin dit jaar heeft hij tot tweemaal toe aan de rechter gevraagd de voorlopige hechtenis op te heffen, de tweede maal is dit onder voorwaarden toegekent.

Iets ingewikkelder dus dan "hij liep zomaar over straat". En we moeten ook rekening houden dat de autoriteiten en instanties destijds hebben gehandeld met de op dat moment aanwezige kennis. Alle beslissingen die er toen zijn gemaakt waren zonder de kennis die we nu van hem hebben.

Popstra schreef:
Movement schreef:
Van binnen zijn we allemaal hetzelfde, geboren als baby's met geen weet voor de wereld. Het zijn voornamelijk onze hersenen die ervoor zorgen dat we anders zijn dan elkaar. Met de opvoeding, de keuzes die we maken en wat we doen met de prikkels om ons heen, dat is waar we allemaal veranderen.

Het maakt daarom niet uit waar je vandaan komt en wie het doet. Degene die het gedaan heeft, die krijgt schuld. Dat ligt niet aan het geloof of het land van afkomst, het ligt aan de keuzes die de persoon gemaakt heeft. Deze man kreeg hulp aangeboden, hij nam de keuze om de hulp af te wijzen en het donkere pad te bewandelen.

Ja en daar gaat het mis. Namelijk dat zo een eikel die hulp gewoon KAN afwijzen!

Toen ik opgroeide, in een klimaat dat al heel anders is dan de "jeugd van nu", werd er ook geroepen dat alles te soft was. In mijn moeders jeugd riepen mensen dat ook. Niet iets nieuws en ook gelijk aan het feit dat de maatschappij constant in verandering is.

Persoonlijk kom ik bij "probleemjongeren" vooral heel veel problemen tegen die hun oorzaak vinden in het feit dat de maatschappij veel heftiger geworden is. Alles gaat sneller, alles moet beter, iedereen kan met iedereen meekijken, social media is een vervanging geworden voor de real-life sociale contacten en als je om je heen kijkt kun je al heel snel het idee krijgen dat het met iedereen geweldig gaat behalve met jou. Bij de jongeren waar ik mee heb gewerkt vonden ze vaak hun "veiligheid en geborgenheid" bij kameraden die het ook moeilijk hadden. Stuk voor stuk waren ze puur op zoek naar bevestiging. Daar wordt ook veel op in gespeeld, loverboys doen dit ook bij meisjes bijvoorbeeld, en groepen met een geradicaliseerde visie (Salafisme, extreem-rechts, etc) spelen hier ook op in en "winnen zo de zieltjes".

Ik denk dat we als samenleving helemaal niet papperig zijn, eerder misschien zelfs heel hard. Ik zie om me heen met de jaren een groeiende behoefte aan meer mildheid, meer aardig zijn, meer echt contact.

En voor de mensen die zeggen dat de straffen echt mild zijn, wil ik er toch even een dooddoener ingooien: bedenk je dat je 6 maanden weg bent van huis en haard, in een omgeving waarin alles voor jou bepaald wordt, waar je toestemming moet vragen als je iets wilt en waar je geen privacy hebt. Het idee dat voorzieningen binnen een gevangenis "luxe" zijn vind ik van de zotte. Hechtenis is een enorme straf omdat je je totale zelfbeschikkingsrecht verliest. Leuk als je boeken kunt lezen of tv kunt kijken, maar elke seconde dat je dat doet weet je dat dat niet je eigen keuze is, maar de "gunst" van een ander. Dat doet psychologisch heel veel met je.

Electra63

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:47

Serenity350 +:)+ +:)+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:49

Ik zie hier steeds jongere en jeugd staan. Maar het gaat toch om een meer dan volwassenen man? Nog even en hij is van middelbare leeftijd.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:01

mysa schreef:
Ik zie hier steeds jongere en jeugd staan. Maar het gaat toch om een meer dan volwassenen man? Nog even en hij is van middelbare leeftijd.

Jongeren worden ook volwassen. Veel van de problemen waar we het momenteel over hebben vinden hun oorsprong in de tienerjaren, danwel 20-er jaren. Aan zijn strafblad te zien is dit bij hem ook het geval geweest.

Desalniettemin betekend dat niets meer of minder voor de ernst van zn daden. Maar ik denk dat je met een bredere blik veel verder komt dan enkel naar het nu kijken. Deze man is niet van volstrekt "normale burger" in een dag tijd veranderd in iemand die deed wat hij gisteren deed. Dus juist van de geschiedenis kunnen we denk ik veel leren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:14

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit de discussies op Facebook lees, heb de meeste nieuwsites ook niet op mijn tijdlijn, maar ik zat net even op de RTL nieuws pagina te kijken en ik schrik echt van die reactie's/ Dat is toch vreselijk hoe mensen reageren ( en dan heb ik het nog niet over het vreselijk slechte Nederlands).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:15

@Serenity: Dat laatste vraag ik me dus af. Ik weet niet hoe zinvol hulpverlening is in het geval van mensen die dusdanige stoornissen hebben dat ze in het wilde weg om zich heen gaan schieten. En dat soort dingen weet je dus niet van te voren.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:38

Ik wil jullie toch allemaal even bedanken voor de manier waarop jullie discussiëren. Het is een gevoelig onderwerp en ondanks dat vind ik het respect naar elkaar toe echt top. +:)+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:46

mysa schreef:
@Serenity: Dat laatste vraag ik me dus af. Ik weet niet hoe zinvol hulpverlening is in het geval van mensen die dusdanige stoornissen hebben dat ze in het wilde weg om zich heen gaan schieten. En dat soort dingen weet je dus niet van te voren.

Dat is een goede en moeilijke vraag.

Hulpverlening is (in mijn ogen) wel degelijk zinvol. Echter met de kanttekening dat er altijd een groep zal zijn waarbij het niet of niet voldoende helpt. Andere factoren die het tot een complex vraagstuk maken zijn ook de omgeving. Iemand kan ale hulp van de wereld krijgen, maar als de omgeving niet in positieve zin meeveranderd of meewerkt, dan is het voor iemand heel moeilijk om daar niet in mee te gaan. Met omgeving wordt dan niet alleen de fysieke directe omgeving bedoeld, maar ook bijvoorbeeld het sociaal netwerk waarin iemand zich bevindt, en dat kan via de online wegen tegenwoordig heel groot zijn.

Daarnaast spelen er ook zaken mee als, hoe is de ervaring van degene met hulpverlening in voorgaande jaren. Ervaart iemand nog vertrouwen, is er uberhaubt een hulpvraag vanuit degene zelf, enzovoort. Als iemand geen hulp accepteert dan is vrijwillige hulpverlening een lastige. (Niet onmogelijk!)

In Nederland hebben we ook verschilende constructies waarin mensen verplicht de hulpverlening in gaan, de bekendste welliswaar is TBS. TBS is eigenlijk een gevangenisstraf met verplichte hulpverlening, maar zit in de praktijk veel complexer en breder in elkaar dan we vaak denken. Voordat er sprake is van het opleggen van TBS zijn er ook nog heel veel tussenstappen. Ook kan een familie of omgeving vragen aan de autoriteiten om iemand te verplichten hulp aan te nemen zonder dat er sprake is van een strafbaar feit. Dit gebeurd dan veelal in overleg met de gemeente (burgemeester).

De gang naar hulp kent dus vele wegen, en bijna bij elke stoornis of psychisch probleem geldt; hoe eerder je erbij bent, de groter de kans van slagen. Daarom denk ik dat er ook best meer aandacht naartoe mag en vind ik het enorm jammer dat geld zo'n grote rol binnen de zorg begint te spelen.

Of hulp zin heeft, ik denk het dus wel. Ben zelf werkzaam geweest binnen de forensische psychiatrie en kan heel wat succesverhalen opnoemen. Helaas, dat zijn ze niet allemaal. Maar ik denk dan bij mezelf, als we niet inzetten op hulp, dan was de "probleemgroep" nu nog vele mate groter geweest en waren een aantal mensen wellicht veel verder de diepte ingezakt met alle gevolgen vandien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:52

Tuurlijk is hulp in beginsel noodzakelijk en nuttig. Ik denk echter niet voor zware stoornissen. En ook zullen er vele gevallen door de mazen van het net vallen. Hoe jammer ook.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:56

Ik ben het deels wel met je eens Serenity want hulp is beter dan straf, net als bij kinderen.
Maar wanneer hulp niet geaccepteerd wordt (of steeds niet blijkt te werken) is er denk geen andere optie dan straf...

Je ontspoort niet zomaar en dat blijkt ook wel uit zijn verleden.
Zijn woonwijk is ook niet echt een beste... dus wanneer je gevoelig bent voor, in dit geval duidelijk slechte, invloeden van buitenaf kan het rap mis gaan.

Ik denk ook dat er meer ingezet moet worden op preventie en dat in Nederland nog veel serieuzer gekeken moet worden naar het immigratie probleem. Immigratie zou ook participatie in de nieuwe samenleving moeten betekenen, zeker wanneer je hier bent geboren.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:13

Ik zit het nieuws te kijken. Maar wat is die Wilders toch een oproerkraaier..

Islamitische terrorist... Dit soort aanslagen heeft in mijn ogen echt geen bal met enig geloof te maken...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:15

Corine, straf heeft ook geen zin maar sommige mensen moeten gewoon blijvend van de straat.

En ja, Wilders is een afschuwelijke populist, maar dat wisten we al. ;)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:17

mysa schreef:
Corine, straf heeft ook geen zin maar sommige mensen moeten gewoon blijvend van de straat.

En ja, Wilders is een afschuwelijke populist, maar dat wisten we al. ;)

Dat is toch een soort straf? Niet kunnen gaan en staan waar je wilt.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:19

mysa schreef:
Tuurlijk is hulp in beginsel noodzakelijk en nuttig. Ik denk echter niet voor zware stoornissen. En ook zullen er vele gevallen door de mazen van het net vallen. Hoe jammer ook.

Zware stoornissen ontstaan niet zomaar, daarnaast kun je die groep ook opdelen in twee verschillende groepen vanuit jouw vraag bezien.

Groep 1: Mensen met een "relatief" veelvoorkomende stoornis of stoornissen waarbij de stoornis of stoornissen in de loop der jaren sterk verergerd is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan PDDNOS, ADHD/ADD, PTSS, borderline, OCD, schizofrenie, etcetera. Stoornissen waarbij een grote groep patienten met tijdige hulp een heel "normaal" leven kan leiden. (Hierbij even terzijde gelegd dat de aanduiding van de stoornis ook in de loop der jaren kan veranderen naarmate de DSM veranderd.

Groep 2: Mensen met een zeer ernstige stoornis die op vroege leeftijd al extreme uitingen liet zien in gedrag. Veelal vormen van een persoonlijkheidsstoornis in extreme en zeldzame vorm.

De tweede groep is de moeilijkste, en vaak inderdaad kan de bestaande hulpverlening hier geen goed antwoord op bieden. Daarover kun je trouwens ook eindeloos filosoferen, maar doen we nu even niet.

De eerste groep is een groep mensen waarbij heel veel factoren uiteindelijk bepalen welke richting iemand opgaat. Ondervind iemand steun en begrip in zijn directe omgeving, is iemand in staat om te reflecteren op zijn eigen gedrag, zijn er gebeurtenissen in iemands leven die een stimulerende werking op de stoornis hebben of juist een remmende werking, aanvaardt iemand hulp en heeft diegene vertrouwen in de geboden hulp en in zijn toekomstmogelijkheden.

Ik ben ervan overtuigd dat met de "juiste" omgevingsfactoren bijna iedereen in staat is om "uiteindelijk" compleet door te draaien. Echter, heel veel elementen (preventie op scholen, voorlichting, sociale controle, buurthulpverleners, "de juiste" vrienden, etcetera zorgen ervoor dat dit bijna nooit gebeurd. We ondergaan allemaal de lessen tijdens ons opgroeien die maken dat we later bepaalde dingen "normaal" vinden of juist niet. Sociale controle is hierbij ook van sterk belang. Geborgenheid tijdens ons opgroeien, veiligheid, zingeving, het zijn allemaal dingen die ons vormen en maken tot wie we zijn.

Nogmaals, niets is een excuus om tot een daad over te gaan als T. gisteren deed. Wat ik bedoel te zeggen is dat het wel zeldzaam en extreem is, en dat hulpverlening wel degelijk zin heeft als mensen de juiste begeleiding krijgen. Anderzijds hebben "we" als "maatschappij" hier ook een grote invloed op. Thema's als discriminatie van minderheden op een termijn van tientallen jaren laat sporen na, en maakt dat mensen problemen krijgen met vertrouwen en aangetast worden in hun veiligheidsgevoel. Dat zijn juist de twee elementen die van groot belang zijn binnen de hulpverlening, want zonder vertrouwen en het gevoel veilig te zijn is het heel erg moeilijk om jezelf open en kwetsbaar op te stellen en de hulp te durven ontvangen.

corine1981 schreef:
Ik ben het deels wel met je eens Serenity want hulp is beter dan straf, net als bij kinderen.
Maar wanneer hulp niet geaccepteerd wordt (of steeds niet blijkt te werken) is er denk geen andere optie dan straf...

Je ontspoort niet zomaar en dat blijkt ook wel uit zijn verleden.
Zijn woonwijk is ook niet echt een beste... dus wanneer je gevoelig bent voor, in dit geval duidelijk slechte, invloeden van buitenaf kan het rap mis gaan.

Ik denk ook dat er meer ingezet moet worden op preventie en dat in Nederland nog veel serieuzer gekeken moet worden naar het immigratie probleem. Immigratie zou ook participatie in de nieuwe samenleving moeten betekenen, zeker wanneer je hier bent geboren.

Wanneer hulp niet geaccepteerd wordt en iemand wel in recidive blijft vallen geldt voor zowel allochtone als autochtone Nederlanders dat er een punt komt waarop ze verplicht in de hulpverlening belanden. De enige groep waarbij de realisatie hiervan moeilijker is, zijn mensen in AZC's in afwachting van het antwoord van de IND of ze mogen blijven of niet. Dit is puur verzekeringstechnisch, omdat deze mensen vanuit de staat een basis-basis verzekering hebben (niet vergelijkbaar met onze basisverzekering) en dergelijke hulp niet altijd vergoed wordt.

In Nederland wordt al enorm ingezet op preventie, het probleem waar instanties voornamelijk tegenaan lopen is dat er maar weinig geld voor beschikbaar is. En dat terwijl het wel essentieel is. Preventie vindt plaats ongeacht afkomst, maar kan op sommige plekken of ten aanzien van sommige thema's wel cultuurgebonden worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan de voorlichting in buurthuizen aan vrouwen uit het midden-oosten ten aanzien van hun "rechten" hier als Westerse vrouw.

Segregatie (dat culturen niet mengen maar juist afgezonderd van elkaar in wijken leven) is inderdaad een probleem. Het is ook dubbel, enerzijds vinden mensen voldoening in het gegeven dat ze met gelijkgestemden zijn, anderzijds is het makkelijker om van "de rest van de wereld" afgezonderd te raken. Dit geldt overigens niet alleen voor mensen met een "niet-westerse" achtergrond, maar vind eigenlijk binnen elke cultuurgroep plaats (rijke elite/achterstandswijken met voornamelijk autochtone bevolking). Het is ook normaal, wat dat betreft zou je bokt een segregeerd onderdeel kunnen noemen van paardengekkies, en zelfs daarin zou je de mensen dan weer kunnen onderverdelen in groepen. Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat het "horen bij een groep" geen slecht ding op zich is, en zelfs ook positief kan werken. Het punt waarop het een andere kant op gaat is als die groep stelselmatig zich niet erkent voelt, minder kansen heeft in de maatschappij dan andere groepen en in het dagelijks leven veel negatieve ervaringen opdoet (discriminatie, criminaliteit, etc).

Daarom, terug bij wat ik eerder benoemde, zou ik juist eerder inzetten op het meer en meer in beeld krijgen van juist de mildheid, het begrip naar elkaar, de verbroedering tussen "onbekenden" en vooral goed beseffen dat we allemaal mensen zijn met behoeften, angsten, wensen en dromen. Maak het menselijk. En dan zullen er helaas altijd nog een paar de pan uitschieten, en dan zullen we schrikken, dan zullen we ons afvragen hoe en wat en waarom, maar belangrijker nog denk ik dat we juist dan niet proberen te wijzen en vervallen in vooroordelen vanuit angst en onwetendheid, dan kom je er als maatschappij sterk doorheen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:23

Ze blijven maar bij: Of terroristische daad, of relationele sfeer.

De mogelijkheid: Gewoon een gestoorde gek heb ik nog niet gehoord en persoonlijk geloof ik daar het meest in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:26

Maar terroristische daden zijn toch altijd gestoorde gekken...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:27

Serenity350 schreef:
Daarom, terug bij wat ik eerder benoemde, zou ik juist eerder inzetten op het meer en meer in beeld krijgen van juist de mildheid, het begrip naar elkaar, de verbroedering tussen "onbekenden" en vooral goed beseffen dat we allemaal mensen zijn met behoeften, angsten, wensen en dromen. Maak het menselijk. En dan zullen er helaas altijd nog een paar de pan uitschieten, en dan zullen we schrikken, dan zullen we ons afvragen hoe en wat en waarom, maar belangrijker nog denk ik dat we juist dan niet proberen te wijzen en vervallen in vooroordelen vanuit angst en onwetendheid, dan kom je er als maatschappij sterk doorheen.

_/-\o_ _/-\o_

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:27

verootjoo schreef:

Zeker, maar dat wordt gedaan omdat er een bepaalde geloofsovertuiging is, dat is niet goed te praten, maar dat vind ik anders. Dit is mijn inziens gewoon een compleet doorgesnoven idioot die het zonder enige reden heeft gedaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:29

Benzz schreef:
verootjoo schreef:

Zeker, maar dat wordt gedaan omdat er een bepaalde geloofsovertuiging is, dat is niet goed te praten, maar dat vind ik anders. Dit is mijn inziens gewoon een compleet doorgesnoven idioot die het zonder enige reden heeft gedaan.

Maar hij had wel dat briefje in de auto achtergelaten met erop dat hij het in naam van Allah deed en de groeten aan zijn moslimbroeders... Dus lijkt dan wel een terroristische achtergrond te hebben.
Maar dan alsnog is het ook een gestoorde gek, anders doe je zoiets niet in naam van Allah/God of wie dan ook.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:34

Benzz schreef:
Serenity350 schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Laten we beginnen op bokt :D

Maar zonder gekheid, inderdaad leven en laten leven met respect voor elkaar.
Laten we elkaar eens gaan helpen ipv gelijk veroordelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:57

@verootjoo: er was toch nog niet bekend wat er op het briefje stond? Of heb ik dat stukje gemist

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:01

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:09

verootjoo schreef:
Heb het wel ergens gelezen. Zal even zoeken waar dat ook alweer was...

Edit: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rreur-tram

Wel de telegraaf :=

Oh ok. Schijnbaar komt er telkens weer nieuw nieuws naar buiten dat als je het niet in de gaten houd je het niet meer bijhoud.
alleen vind ik de telegraaf niet echt betrouwbaar..