Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 14:46

Anoeska schreef:
Maar als je zou willen leren, dan ging je in op opmerkingen die worden gemaakt door anderen b in plaats van steeds je eigen verhaal te blijven vertellen. Zo wordt het namelijk geen discussie, maar blijft het eenrichtingsverkeer.

Heb je daar in het dagelijks leven ook last van, dat je het moeilijk kan inleven in mensen die anders denken dan jij? Of heb je in jouw omgeving alleen gelijkgestemden?

Maar ik kan niet gaan meepraten met meningen waar ik het niet mee eens ben!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:46

]
Palmera schreef:
Ik ben eerder nieuwsgierig naar wat jij vind van door de kerk goedgekeurde dierenmishandeling.

Ik heb me ooit eens laten vertellen dat alles wat leeft door een god geschapen zou zijn. Is het dan niet volledig krankzinnig, zeer onrepectvol en ronduit grof dat gelovigen zó omgaan met de andere creaties van die god?

Dat ben ik absoluut met je eens Palmera.
En absoluut tegen Gods wil. Daarom dus niet te begrijpen dat in een land waar de RK zo'n grote invloed heeft dit nog bestaat.
God gaf de Israelieten in de oudheid zelfs wetten voor het welzijn van dieren. Zo moesten ze voldoende rust en eten krijgen, geholpen worden in nood en beschermd worden tegen letsel (Exodus 23:4, 5; Deuteronomium 22:10; 25:4).

De door jou eerder genoemde dierenoffers hadden in de oudheid een andere functie. De dierenoffers waren nodig voor de zonden van de mensen. Die noodzaak hield op met het offer van Jezus.
De dieren die aangeboden werden te offeren mochten niet ziek of gewond zijn, maar gezond en weldoorvoed. De dieren mochten alleen worden geofferd door priesters. Ze werden geslacht het bloed werd uitgegoten en daarna werd het vlees als offer verbrand. Dat ging met respect voor het dier en niet zoals het er in slachthuizen aan toe gaat. Bruut zou ik het dus niet willen noemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:50

anjali schreef:
Janinevv schreef:
Ik heb zin om hier een YouTube filmpje te plaatsen over abortus een gelovige vrouw die het heeft overleefd, en dan puur jullie mening daarover te horen, gewoon nieuwsgierig. Eventueel via pb?

Ik ken dat filmpje al.

ik niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:52

anjali schreef:

Je kunt luisteren, zoeken, vragen stellen, proberen na te gaan waar iemand anders vandaan komt met een bepaalde reactie. Zelfs als je binnen de katholieke geschriften blijft zijn er volgens mij mooie dingen over nederigheid en vriendelijkheid geschreven (Franciscus van Assisi komt bij me op.) En dan stilstaan bij waar het echt om gaat - niet de oppervlakkige makkelijke regels met een goed of fout antwoord, maar de moeilijke vragen en de twijfel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:54

https://youtu.be/1YodTb-KkTM

Voor diegene die het interessant vinden.

Dit gaat overigens over een ver stadium abortus, dus al ver over de helft..

Palmera

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:55

Je weet dat dat in NL hoe dan ook verboden is op zeer extreme uitzonderingen na?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:57

anjali schreef:
Anoeska schreef:
Maar als je zou willen leren, dan ging je in op opmerkingen die worden gemaakt door anderen b in plaats van steeds je eigen verhaal te blijven vertellen. Zo wordt het namelijk geen discussie, maar blijft het eenrichtingsverkeer.

Heb je daar in het dagelijks leven ook last van, dat je het moeilijk kan inleven in mensen die anders denken dan jij? Of heb je in jouw omgeving alleen gelijkgestemden?

Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Jij mag blijven vinden dat abortus niet mag van God.

Maar inleven in de situatie van een ander betekend niet je eigen ideeën opgeven.

In het bewuste topic over de drugsverslaafde vriend is geen spoor te bekennen van enige gezelligheid.
Een baby erbij zal de boel alleen maar meer op scherp zetten. Het is simpelweg een extra complicatie.
En het eerste wat bij de meeste zal opkomen is niet gezellig een baby erbij...maar oei!

Als je haar iets wil zeggen dan zou ik het vooral al laten bij ik wens je veel kracht toe in het nemen van de juiste beslissing.
Het is namelijk geen voor of tegen abortus topic.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:01

Palmera schreef:
Je weet dat dat in NL hoe dan ook verboden is op zeer extreme uitzonderingen na?

Ja klopt ! Dat weet ik maar wel ernstig dat in sommige landen er wel nog tot best laat het mav.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:02

anjali schreef:
maar gelovigen zijn ook mensen en doen ook veel verkeerd. En "jullie"dat is een moeilijk begrip,want ook onder de gelovigen is er enorm veel onenigheid en denkt iedereen weer anders.Ikzelf behoor tot de ultraorthodoxe richting van de Katholieke Kerk. En het is zeer schadelijk voor de Kerk dat mensen die beweerden daarbij te zijn zich zwaar misdragen hebben ja. Dat kunnen ook geen gelovigen zijn,want als je in God gelooft dan laat je het wel om te zondigen,want dat val je automatisch buiten Zijn genade.

Gelovigen laten het uit hun hoofd om te zondigen?
Jij leeft inderdaad in een totaal andere wereld dan ik, want ik ken alleen gelovigen die “zondigen” in de ogen van hun religie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:05

Als je gelooft in Jezus, geloof je dat iedereen zondigt, ook gelovigen, maar dat er vergeving is. Dat je de grootste crimineel mag zijn, maar als je vergeving vraagt en berouw toont, je weer bij God mag zijn.

Anjali, ik geef het op.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:07

Tieneke schreef:
Als je gelooft in Jezus, geloof je dat iedereen zondigt, ook gelovigen, maar dat er vergeving is. Dat je de grootste crimineel mag zijn, maar als je vergeving vraagt en berouw toont, je weer bij God mag zijn.

Nou grootste crimineel, dat vind ik dat je anders moet zien, maar goed iedereen zondigt en God kijkt in je hard als je echt aan hem vergeving vraagt en je echt weer dat je gezondigd hebt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:10

anjali schreef:
Dat kunnen ook geen gelovigen zijn,want als je in God gelooft dan laat je het wel om te zondigen,want dat val je automatisch buiten Zijn genade.

Ehm... nee. Sorry, ik weet dat je katholiek bent en ik protestants, maar volgens mij hebben júist katholieken een best wel ontwikkeld zondebesef. Je valt niet buiten de genade doordat je zondigt, want iedereen doet zonde (iets met een eerste steen kunnen werpen enzo). Je valt buiten de genade wanneer je 'in zonde volhardt', dwz geen berouw toont en vrolijk op dezelfde voet verder gaat, of, juist, doordat je de genade op eigen houtje probeert te winnen in plaats van te accepteren dat Jezus dat al voor jou gedaan heeft. Het enige wat jij nu vervolgens hoeft te doen, is niet strak vasthouden aan 'mag niet, kan niet', maar, in de voetsporen van Jezus, je nederig op te stellen en liefde en compassie te tonen met je naaste. Niet meer, niet minder.

En ja, dat geldt ook voor de grootste crimineel. Denk maar aan de moordenaar aan het kruis, en 'heden zult gij met mij in het paradijs zijn'.
(sorry, niet-gelovigen :+ )

En op je vraag waar je dan op in moet gaan: wat dacht je van mijn eerdere posts over werken aan je inlevingsvermogen? Ik snap dat dat lastig is, maar dat is wel een terugkerend thema in dit topic, en het zou fijn zijn als je daar wat over kunt zeggen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:21

anjali schreef:
M_D_H schreef:
Anjali, wat wil je met dit topic bereiken?

Een discussie om van te leren.

Kun je dat verduidelijken?

Gezien jouw reacties (in dit topic), heb ik het gevoel dat jij anderen (ergo niet- of minder/andersgelovigen) wel even zult vertellen hoe ze hun leven moeten leiden. Opleggen. Ik zie jou niet openstaan voor de manier van denken door mensen die niet-RK zijn. Maw, het komt op mij over dat jij niets wilt leren van anderen, maar anderen wel van jou moeten leren.

Voor mijzelf gesproken heb ik in dit topic zeker dingen geleerd. Onder andere Blue-Eyes, Verootjoo, Janine, (en nog meer die ik vergeet), geven antwoord op vragen. Wijden erover uit. Zonder mij (!) het gevoel van opdringen te geven.

Hen zou ik ook wat mbt het (hun) geloof durven vragen. Gewoon uit interesse. Omdat ik het gevoel heb dat zij mij zonder veroordeling antwoorden.

Mbt abortus etc, komen we toch niet nader tot elkaar. Mensen die om welke reden dan ook tegen abortus zijn hebben toch net zoveel recht op hun idee als mensen die niet tegen abortus zijn? Gelukkig is er in Nederland de mogelijkheid daar zelf voor te kiezen. De 1 ziet een embryo van 5 weken als een klompje cellen, de ander als een klein levend wezentje. Is het dan zo moeilijk elkaar in de waarde te laten? Ik ben toevallig gek van paarden. Prachtige dieren. Dat er mensen zijn die het stomme vieze stinkbeesten vinden, die ze enkel kunnen waarderen op hun bord. Prima. Jouw mening, niet de mijne.

Ik vind het vooral jammer dat er zo hard geoordeeld / veroordeeld wordt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:29

Janinevv schreef:
https://youtu.be/1YodTb-KkTM

Voor diegene die het interessant vinden.

Dit gaat overigens over een ver stadium abortus, dus al ver over de helft..

Wat vind je er zelf van?

Ik heb vaker dit soort verhalen gehoord en filmpjes gezien, ook dat baby’s levend naar het ziekenhuis worden gebracht met een afgerukte arm of been. Ook heb ik filmpje gezien met een baby van 15 weken, die beweegt buiten de baarmoeder, maar waarvan de longen nog geen adem kunnen halen en dus al snel zal sterven. Het is chilling om te weten dat een klein percentage baby’s de procedure daadwerkelijk overleeft.

Deze dame kan er van overtuigd zijn dat god haar gered heeft, helaas is dat dan de uitzondering in plaats van de regel, want het overgrote deel van de baby’s overleeft een abortus echt niet, of overlijdt in pijn als ze de procedure wel overleven, waar is god dan?
Ik zie nog steeds niet hoe het onderwerp van abortus met religie te maken heeft.

Ik denk dat een arbortus een weloverwogen keuze moet zijn, hoe vroeger in de zwangerschap, hoe beter. Ik zou het niemand willen verbieden. Wel vind ik dat er veel te makkelijk over voorbehoudsmiddelen wordt gedaan en dat een abortus voor sommigen een makkelijk alternatief is. Ik had vroeger een vriendin die tegen de tijd dat ze 23 was al 4x een abortus had gehad. Tja, daar kan ik dan totaal niet achter staan, toen ze vroeg of ik mee wilde naar de kliniek (ze had vervoer nodig) heb ik dan ook geweigerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:32

Foaly schreef:
Het enige wat jij nu vervolgens hoeft te doen, is niet strak vasthouden aan 'mag niet, kan niet', maar, in de voetsporen van Jezus, je nederig op te stellen en liefde en compassie te tonen met je naaste. Niet meer, niet minder.

En ja, dat geldt ook voor de grootste crimineel. Denk maar aan de moordenaar aan het kruis, en 'heden zult gij met mij in het paradijs zijn'.
(sorry, niet-gelovigen :+ )

En op je vraag waar je dan op in moet gaan: wat dacht je van mijn eerdere posts over werken aan je inlevingsvermogen? Ik snap dat dat lastig is, maar dat is wel een terugkerend thema in dit topic, en het zou fijn zijn als je daar wat over kunt zeggen.

Klopt. We zijn onvolmaakt en we zondigen allen vele malen. Maar god zal je altijd vergeven als je berouw hebt en je afkeert van die zonde. En inderdaad geldt dat voor alle mensen, ook de crimineel.
Uiteraard is het wel belangrijk dat je d.m.v. je daden laat zien dat je ook werkelijk berouw hebt.
En inderdaad Jezus navolgen, in zijn voetsporen treden, nederig open staan voor alle soorten van mensen dat is nog een hele klus. Hij was volmaakt en wij niet. Maar wat Jezus beslist niet deed was toegeven op zijn overtuiging. Toen hij de handelaren uit de tempel verwijderde ging dat echt niet zachtzinnig. Hij stond wel ergens voor.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:33

Janinevv schreef:
Palmera schreef:

Ja klopt ! Dat weet ik maar wel ernstig dat in sommige landen er wel nog tot best laat het mav.

Ik ben naar Body world geweest. Overigens naar verschillende versies ervan. Op 1 daarvan stonden veel embryo's / foetussen van verschillende leeftijden op sterk water. Ik schrok best wel omdat een embryo al best snel menselijke vormen aanneemt. Daardoor ben ik wel anders over abortus gaan nadenken.

Even hier op aansluitend. Ikzelf ben tegen de doodstraf. Maar was echt verbijsterd toen een streng gereformeerde bekende (geen sex voor het huwelijk, niet ongetrouwd samenwonen, geen abortus of actieve euthanasie, tegen homoseksualiteit) van me aangaf gaf hier niet tegen te zijn. Net als dat ik niet snap dat veel Amerikanen sterk gelovig zijn, maar wel voor de doodstraf of wapens hebben om te schieten.

Dat komt op mij heel tegenstrijdig over.

Hoe is dat voor jullie hier?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:36

De Amerikaanse pro-life beweging is meer een pro-foetus beweging, want zodra het kind er eenmaal is kijken ze er niet meer naar om... zelfs betaald zwangerschapsverlof is daar in de meeste staten (op drie na, volgens mij) nog teveel gevraagd.

Maar goed, als ik het over de Amerikaanse manier van het christendom ga hebben, zijn we nog lang niet klaar. Dus daar laat ik het even bij :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:45

anjali schreef:
Anoeska schreef:

Je kan niet discussiëren met mensen die het met je eens zijn, dus als jij niet wil meepraten met meningen waar jij het niet mee eens bent kan je de discussie om van te leren ook nooit voeren :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:49

Ik was eigenlijk altijd in de veronderstelling dat religie en godsdienst hetzelfde waren of betekenden. Anjali, wat is het verschil tussen die 2 woorden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:06

Daphara schreef:
Ik zie nog steeds niet hoe het onderwerp van abortus met religie te maken heeft.

Datgene dat maakt dat abortus met religie te maken heeft is het gebod "Gij zult niet doden".[/quote]

Daphara schreef:
Ik denk dat een arbortus een weloverwogen keuze moet zijn, hoe vroeger in de zwangerschap, hoe beter. Ik zou het niemand willen verbieden. Wel vind ik dat er veel te makkelijk over voorbehoudsmiddelen wordt gedaan en dat een abortus voor sommigen een makkelijk alternatief is. Ik had vroeger een vriendin die tegen de tijd dat ze 23 was al 4x een abortus had gehad. Tja, daar kan ik dan totaal niet achter staan, toen ze vroeg of ik mee wilde naar de kliniek (ze had vervoer nodig) heb ik dan ook geweigerd.

En daar sla je de spijker op zijn kop. Dat is ook iets dat ik vreselijk vind.
Ik kan het me in bepaalde gevallen voorstellen, alhoewel ik daar zelf niet voor zou kiezen. Ik denk dat er andere oplossingen zijn in de vorm van bijvoorbeeld adoptie in het geval je zelf niet in staat bent om een kind op te voeden of dat niet wil. En dat is ook best een zware beslissing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:11

Goof schreef:
Ik was eigenlijk altijd in de veronderstelling dat religie en godsdienst hetzelfde waren of betekenden. Anjali, wat is het verschil tussen die 2 woorden?

Vooruitlopend op het antwoord van Anjali: een religie is een vorm van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen. Daarbij staat meestal een hogere macht of god centraal, maar dat hoeft niet. Het kan ook gewoon "de natuur" zijn. Het is een algemenere vorm van spiritualiteit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:12

Adoptie is niet altijd goed voor het kind. Bijna alle kinderen gaan uiteindelijk op zoek naar hun echte ouders, en veel zijn uitermate getroubleerd door het feit dat ze geadopteerd zijn.

Waarom zou je 9 maanden zwangerschap 'uitzitten' als je het kind niet wilt hebben/kunt opvoeden? Om het weg te geven? Dan is imo abortus - ook voor het ongewenste kind - beter.
Dat je abortus niet als voorbehoedsmiddel moet zien (zoals in landen waar de pil en andere anticonceptie niet beschikbaar is wel gebeurt) is ook nogal wiedes. Er zijn tenslotte minder belastende manieren om te voorkomen dat je een kind op de wereld zet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:15

Wat fijn dat er in dit topic in ieder geval één christelijke Bokker is die zich wèl respectvol en meelevend opstelt tegenover andersdenkenden, namelijk Tieneke. En ook Janneke laat zien dat je vanuit je geloof kan redeneren zonder een ander jouw normen op te dringen.

Een aantal anderen maakt hier bepaald geen reclame voor het christelijke geloof en ook niet voor een religieuze levensovertuiging in het algemeen.
Sommige uitspraken grenzen m.i. aan fundamentalisme. Bijvoorbeeld abortus gelijkstellen aan moord. En dat als een feit presenteren, in plaats van een mening/visie.
Laatst bijgewerkt door Askja op 10-08-18 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:15

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:16

Rocamor schreef:
Even hier op aansluitend. Ikzelf ben tegen de doodstraf. Maar was echt verbijsterd toen een streng gereformeerde bekende (geen sex voor het huwelijk, niet ongetrouwd samenwonen, geen abortus of actieve euthanasie, tegen homoseksualiteit) van me aangaf gaf hier niet tegen te zijn. Net als dat ik niet snap dat veel Amerikanen sterk gelovig zijn, maar wel voor de doodstraf of wapens hebben om te schieten.

Dat komt op mij heel tegenstrijdig over.

Hoe is dat voor jullie hier?

Ik ben godsdienstig maar ook tegen de doodstraf. En tegen wapens. Tegen oorlog en tegen geweld in het algemeen, maar dat terzijde. ik ben tegen de doodstraf omdat ik vind dat mensen feilbaar zijn en daarom niet in staat een dergelijk oordeel te voltrekken. Omdat God daadwerkelijk het hart beziet is hij de enige die daartoe het recht heeft.