Verlaging van de wajong

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:54

Ja - wajong en wia/iva zijn andere regelingen, maar (inmiddels) wel beide voor mensen met 'duurzame' (blijvende) arbeidsongeschiktheid.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:16

Janneke2 schreef:
Citaat:
Nee, niet letterlijk. :) (al scheelt het in een paar berichten niet veel.) maar tussen de regels door lees je wel degelijk hoe dankbaar de wajongers moeten zijn. :)
Citaat:
Maar ook hoe dankbaar de ‘gezonde’ mensen moeten zijn wordt constant benadrukt.

O:)
...dankbaarheid is op zichzelf genomen prachtig.

Maar de mededeling 'dat je dankbaar moet zijn' klinkt mij (als steile calviniste) erg neerbuigend in de oren.

Hoezo? Ik lees dit topic een beetje mee en kan het toch niet echt laten om te reageren... ook ik vind het erg ondankbaar overkomen om te praten over "het banketstaaf schijtbeetje" wat wordt "ingepikt". We zijn in Wit-Rusland geweest, we kwamen daar een rolstoel brengen bij een vrouw die in een Oostblok appartement op de eerste verdieping (zonder lift, mevrouw kon niet lopen) in een wolk van haar eigen pislucht zat te vergaan. We zijn in Afrika geweest, oa. Sierra Leone waar er al helemaal geen vangnet is en slachtoffers van de burgeroorlog zijn aangewezen op ledemaatloos bedelen op straat. In de context van de wereld hebben we het echt niet slecht in Nederland en ja - dat mag je best beseffen en ja, daar mag je in mijn ogen best dankbaar voor zijn.

Ik ben zelf werkzaam als freelancer. Als ik ziek ben, betaalt niemand mij en als ik arbeidsongeschikt raak wordt dit uitgekeerd door de verzekering. Ik betaal me suf aan belastingen (dat voelt meer als inpikken - ik factureer aan mijn opdrachtgever, dat geld - voor geleverde diensten, wordt op mijn rekening gestort, en dan komt de belastingdienst en zegt, ha nee hoor, geef maar een stuk aan mij!). En als je net je inkomensbelasting en je zorgverzekeringsbijdrage en je arbeidsongeschiktheid (geen goedkope premie!) hebt betaald mag je nog BTW afdragen. Dat klinkt als klagen, maar dat is het niet - ik heb hier zelf voor gekozen. Eigen verantwoording.

Ik ben heel blij dat de Wajong er is voor de mensen die het nodig hebben - volgens mij heeft niemand hier problemen met de mensen die het echt nodig hebben. Maar ook ik denk dat mensen hier en daar toch echt wel een beetje in een slachtofferrol gaan zitten (niet zozeer in dit topic). Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Het hele idee van "werken loont niet dus ik blijf maar in de Wajong want dan krijg ik nog meer" een beetje jeuk van. Stel dat iedereen die net boven minimum ex toeslagen zo denkt, dan hebben we er een hoop werklozen bij. Als het niet gaat, dan gaat het niet, maar als het wel gaat, of een beetje gaat, dan moet je het wel proberen. Vrijwilligerswerk, vanuit UWV online opleiding doen (moet kunnen toch?) voor iets. Wat voor de ene een reden is om niet te werken, is voor de andere nog niet misschien een reden om niet te werken. Hier: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... y-KFC.html nog een mooi voorbeeldje - deze mensen vinden ook dat ze niet kunnen werken. In mijn ogen kunnen ze dat wel.

Het is ontzettend lastig om te bepalen wat "arbeidsvermogen" is en ik denk denk wel dat een basisinkomen nog een beter idee is dan de hele UWV aan de praat houden. Ik vind het hele UWV zoiezo een inefficiente nare organisatie en ik vind dat er meer (onderlinge? team?) controle moet zijn op mensen die zulke ingrijpende beslissingen maken op basis van een paar dossiers.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:36

Petpa schreef:
Hannanas schreef:
Terwijl je ook als volledig duurzaam arbeidsongeschikt in de Wajong kan zitten.
Die overlap met IVA is heel raar, daar IVA andere voor/nadelen geeft dan Wajong.

Er is geen overlap tussen Wajong en IVA. IVA is een andere wettelijke regeling.

Klopt.
De overlap zit hem in dat in beide groepen duurzaam arbeidsongeschikten zitten.
De Wajong is dus niet alleen voor mensen die (later) arbeidsvermogen hebben of ontwikkelen zoals hier voorheen gezegd.

Wbt werken loont:
Onder een bepaald aantal uur ontvang je minder: de belasting over je paar uur loon is hoger dan over de Wajong. Bruto stijg je bijv een beetje, netto houdt je minder over. Werken loont alleen bij aanzienlijk hoeveelheid uren, en dat lijkt mij niet redelijk voor het gros van de wajongers.

Daarnaast in het geval van TS, als ik het goed begrijp, werkt zij. En ondanks dat ze werkt is ze dus toch gekort. Terwijl helrmaal niet gezegd is of ze dat kan uitbreiden. Met je keihard buffelen om met je maximale vermogen ook deel te nemen aan de maatschappij wordt je nu toch blijvend gekort. Ik begrijp wel dat je daar toch een vieze smaak van krijgt. Dat zouden er meer hebben.

De korting vind ik terecht voor zij met arbeidsvermogen die nog niet werken. Het is een noodgreep om het kaf van het koren te proberen scheiden. En zoals bij iedere regeling zijn daar ook gedupeerden van helaas. Maar om dan ook de werkenden, met bijv een mogelijkheid van max 10 uur in de week, die die 80€ nooit kunnen bijwerken te korten vind ik toch wrang.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:51

Citaat:
De korting vind ik terecht voor zij met arbeidsvermogen die nog niet werken. Het is een noodgreep om het kaf van het koren te proberen scheiden. En zoals bij iedere regeling zijn daar ook gedupeerden van helaas. Maar om dan ook de werkenden, met bijv een mogelijkheid van max 10 uur in de week, die die 80€ nooit kunnen bijwerken te korten vind ik toch wrang.

Die korting vind ik ook niet terecht.

Ik ben die idiote woorden van Lubbers nog niet vergeten: de man was zelf multimiljonair, 'verdiende' (= kreeg salaris) ter hoogte van de Balkenende norm en hij wist niets van de 'onderkant van de samenleving'.
Ging hij beweren 'dat het een prikkel is tot werken, een uitkering verlagen'.
En ik neem het iedereen kwalijk die die vergelijkbare denkfouten maakt. Een baan die er niet is, komt niet uit de lucht vallen omdat iemand minder geld krijgt.
(Bij meer geld: dan kun je invrsteren, dat zou de ondernemer Lubbers goed hebben kunnen begrijpen.)

En let wel: wie bijvoorbeeld in de bijstand zit en als werkster werkt, is nog strafbaar ook. (= Je moet in 1 klap uit de uitkering en een leefbaar inkomen hebben - nauwelijks reeel.)

Vwb de arme kant van Nederland: ook al heb jij resterend arbeidsvermogen, de werkgevers staan ECHT niet voor jou in de rij.

Zou het gaan om 'een noodgreep'...? Welke nood? De economie groeit, geld hoeft geen probleem te zijn.

Wil je als overheid dat deze mensen gaan werken...? Neem ze zelf in grote getalen aan.
Nope.
"De helige markt" moet die mensen een baan geven.
Nu, ondernemers passen er voor (net als de overheid zelf) - en de arme kant van Nederland die aan alle kanten klem zit, die mag betalen...????

purny

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 12:12

Dank jullie wel, vooral Hananas bewoord het goed.
Zou ik extra uren gaan werken op mijn huisdige baan dan krijg ik dit alleen in vrije tijd, dus daar heb ik niks aan.. vind het wel fijn hoor wat extra tijd maar ik kan er geen boodschappen van doen.
Ben nu in ieder geval wel bezig om iets extra's te krijgen maar dat lukt ook niet echt.
Ik hoop ooit mijn eigen geld te verdienen zonder afhankelijk te zijn van het uwv en andere instanties. Maar dat zijn ook dromen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:49

En ik hoop ooit aanvulling te krijgen van het UWV, maar dat zijn ook maar dromen.
Gewoon een schijtbeetje erbij.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:54

Gewoon nieuwsgierig, hoe zit dat dan met de belastingaangifte? Krijg je als je naast je wajong werkt en gekort wordt dan nog wat terug?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 12:55

bruintje123 schreef:
En ik hoop ooit aanvulling te krijgen van het UWV, maar dat zijn ook maar dromen.

Positief ben je zeg!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 12:56

minikatje schreef:
Gewoon nieuwsgierig, hoe zit dat dan met de belastingaangifte? Krijg je als je naast je wajong werkt en gekort wordt dan nog wat terug?

Geen idee eigenlijik. Ik betaal gewoon 36,5% belasting over m'n loon bij mijn werk

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:56

purny schreef:
bruintje123 schreef:

Positief ben je zeg!

Hoe bedoel je dat? het s iets waar ik inderdaad al jaren van droom, zou me veel rust geven.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:58

Ik vind het écht enorm verdrietig om te zien in wat voor een egoïstische “dat is jouw probleem” maatschappij wij leven. :(

Ja ik werk, en ja ik betaal belasting, en nee ik ga niet zitten piepen dat een deel van Mn geld naar uitkeringen gaat want ik ben blij dat medemensen die niet kunnen werken een uitkering ontvangen. Of mensen die wel willen maar geen baan kunnen vinden. En als ik in dat schuitje kom te zitten ben ik blij dat er zon vangnet is en ik niet op straat hoef te leven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 12:59

@Bruintje: O zo. Ik las het op een andere manier sorry.
Ik droomde ooit van het leasen van m'n lievelingspaard op de manege. Helaas

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:01

Maar dan droom je over iets luxe hebben, ik droom over een vangnet willen dat er niet voor iedereen is omdat Nederland helemaal niet gelijk is voor iedereen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:04

Ik lees nu al een tijd mee en ik ga toch reageren. Ik wil echter eerst even iets duidelijk maken: mijn post zal onsamenhangend zijn en soms misschien op het botte af. Ik ben momenteel ernstig ziek en mede door alle pijnmedicatie is mijn manier van uitdrukken helaas wat botter dan anders.
Maar ik wil ook zo graag een tegengeluid laten horen en hoop mensen daar ook een hart mee onder de riem te steken. Want ziek-zijn of een beperking hebben, betekent niet dat je niet kunt werken. Je kunt zoveel meer dan je zelf denkt. Het makkelijkst is om te roepen "ja, dat is jou misschien wel gelukt, maar bij mij is de situatie vele malen erger". Daar gaat het niet over, ook al is jouw situatie erg, ook dan kun je echt wel een manier vinden om er mee om te gaan. Ik ga bewust even niet in op het gedeelte werkgever, daar zijn andere mensen in dit topic die ontzettend goed op de hoogte zijn van het hoe en wat. Ik wil graag "mijn licht" laten schijnen op beperkingen en hoe je jezelf soms tekort doet.

Toen ik 19 was, zou ik 100% worden afgekeurd. Ik heb toen de keuze gemaakt om voor mezelf te beginnen omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van uitkeringsinstanties. Dit is niet altijd een makkelijke weg geweest, maar ik zou het weer doen. Het heeft me gevormd tot wie ik ben en zonder mezelf op de borst te willen slaan: ik kan van mezelf zeggen dat ik een doorzetter ben. Ik heb een bedrijf opgebouwd en geloof me dat ik in die periode ook ziek ben geweest. Alleen was er geen keuze. Ik ben dit pad ingeslagen en voor mij bleek dit het juiste pad te zijn.
Helaas is de situatie nu wel heel erg geworden: ik ben momenteel ernstig ziek en een vangnet is er niet. Doordat ik al op jonge leeftijd erg ziek was, was het voor mij onmogelijk om AOV's af te sluiten. Dus voor mij is er geen keuze dan gewoon stug vol te houden en door te werken. En ik kan je verzekeren dat mijn situatie niet makkelijk is, verre van. Dagelijks worden containers met Fentanyl aangevuld zodat de pijn onder controle te houden is. Ik werk tussen de bezoeken van de thuiszorg door. Interviews uitwerken? Dat kan ik ook prima in het ziekenhuis als ik zit te wachten op de uitslag van een onderzoek. Een communicatieplan schrijven? Prima, mijn klant ziet echt niet of ik dat vanachter mijn bureau of in mijn bed doe.
Ik werk. Graag. Niet alleen omdat het moet (financieel heb ik voldoende draagkracht) maar omdat ik dat wil. Omdat ik mijn bijdrage graag lever. Omdat ik, als ik hier verhalen kan typen, ook echt wel die energie ook in andere dingen kan steken. Omdat ik een deel van mijn gevoel voor eigenwaarde haal uit mijn arbeidsactiviteiten.

Het valt me op dat er hier zo makkelijk naar een beperking wordt gegrepen als iemand terecht opmerkt dat als je hier kunt typen, het ook ergens anders kunt. Meteen wordt er dan geroepen "ja, maar dat is anders". Maar waarom uitgaan van het negatieve? Benader het eens positief. Ik zie hier mensen met een Wajong-uitkering die zo sterk zijn in geschreven woorden, dat het haast niet anders kan dan dat ze dat ook in kunnen zetten voor betaalde arbeid. Ik zie hier mensen die zo op de hoogte zijn van alle wet- en regelgeving dat ik denk "herscholing of cursussen gaan voor jou geen enkel probleem vormen". Ik zie hier mensen die ik hoog heb zitten, ondanks dat we van mening verschillen, die toch zich focussen op hun beperkingen. Schud dat af! Stop met in stand te houden dat je niks kan omdat je ziek bent of een beperking hebt. Kijk naar de mogelijkheden die je wel hebt.

Als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt dat het allemaal niet gaat, lukt het ook niet. Als je tegen jezelf zegt dat je wel moet omdat er nu eenmaal geen keuze is, is dat in mijn ogen veel effectiever. Ik zou mijn post graag onderbouwen op de manier zoals anderen dat hier kunnen, maar helaas ben ik door mijn ziekte (en dan met name door de medicatie) mijn vermogen om me uit te drukken zoals ik altijd kon, deels en tijdelijk kwijt.

Ik zie hier veel mensen benoemen wat ze absoluut niet kunnen en dat telkens benadrukken. Focus nu eens op wat je wel kunt. Ja, vervelend dat je in de Wajong zit, maar wat zijn je mogelijkheden? Wat kun je? En wat wil je? Erg voor je dat je wordt gekort. Maar that's life. Als ik niet werk, kan ik ook mijn hypotheek niet betalen.

En nee, het is niet makkelijk praten vanaf de zijlijn. En ja, er zijn mensen die het onnoemelijk zwaar hebben. Ik ben daar eentje van. Maar ik geef niet toe en ik geef niet op. Nu niet en nooit niet. Daarmee zeg ik niet dat anderen wel opgeven of de makkelijke weg zoeken. Maar net zoals jullie mogen benoemen dat jullie het moeilijk vinden, mag ik proberen om te laten zien dat er altijd ook een andere weg is. Zonder dat ik iemand wil schofferen.

Als je meer info wilt over hoe ik hier in sta, kun je me gerust pb-en.

Dan nog wel even ingaand op het werkgeversgedeelte: ik ben werkgever. En iemand als mezelf zou ik onder de huidige wetgeving nooit aannemen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:20

Perfect verwoord Chevax.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:25

Ik herken me helemaal in Chevax, tot ik toch thuis zat met een hele zware burn-out van het mezelf altijd vooruit pushen.
Dat moet ik nu dus erg afleren.
Zo rooskleurig is het niet als je alleen maar denkt ik kan dat wel. Ik doe het gewon toch terwijl een lijf nee zegt.
Uiteraard kom je ook niet verder als het wel kan en je zegt toch nee, daar ben ik het mee eens.
Maar ik heb ondertussen wel geleerd dat doorgaan en doorgaan ook zeker tegen werkt.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:31

Balen dat je nu ziek bent en er geen vangnet is Chevax. Je had dus blijkbaar wel Wajong en dus een vangnet kunnen hebben en hebt ervoor gekozen dat niet te willen. Ik zou dan niet graag jouw situatie als de ideaalste willen zien die oproept anderen dat ook zo te doen..
Ik denk dat iedereen graag zou willen doen wat hij wilt, alleen niet altijd is alles mogelijk. Bijvoorbeeld omscholing is haast niet meer mogelijk en waar betaal je dat dan van als de budgetten daarvoor op zijn? En bovendien is het zeer de vraag of het wel zo gezond en verstandig is altijd maar door te zetten terwijl je lijf aangeeft dat het niet gaat en je dus bulldozers pijnstilling moet aanslepen..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:43

Sabri schreef:
Balen dat je nu ziek bent en er geen vangnet is Chevax. Je had dus blijkbaar wel Wajong en dus een vangnet kunnen hebben en hebt ervoor gekozen dat niet te willen. Ik zou dan niet graag jouw situatie als de ideaalste willen zien die oproept anderen dat ook zo te doen..
Ik denk dat iedereen graag zou willen doen wat hij wilt, alleen niet altijd is alles mogelijk. Bijvoorbeeld omscholing is haast niet meer mogelijk en waar betaal je dat dan van als de budgetten daarvoor op zijn? En bovendien is het zeer de vraag of het wel zo gezond en verstandig is altijd maar door te zetten terwijl je lijf aangeeft dat het niet gaat en je dus bulldozers pijnstilling moet aanslepen..

Je laatste aanname klopt niet, bij sommige ziektes zijn nu eenmaal ladingen pijnstillers nodig. Dat heeft er niets mee te maken of ik wel of niet werk. Als ik de posts zo lees van mensen die zo eindeloos in een uitkeringssituatie zitten, ben ik juist wel heel erg blij dat ik destijds die keuze heb gemaakt. Natuurlijk was mijn situatie op dat moment wel minder ernstig dan nu.
Wajong was trouwens nog niet aan de orde toen ik 19 was.

Wat zie jij dan wel als ideale situatie? Blijven zeggen dat je niets kunt? Jezelf dieper de put in praten? Alternatieven al afschieten voor je ze hebt geprobeerd?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:50

De spijker op zijn kop geslagen Chevax

Jij bent het toonbeeld van waar een wil is is een weg

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:53

chevax schreef:
Het valt me op dat er hier zo makkelijk naar een beperking wordt gegrepen als iemand terecht opmerkt dat als je hier kunt typen, het ook ergens anders kunt. Meteen wordt er dan geroepen "ja, maar dat is anders". Maar waarom uitgaan van het negatieve? Benader het eens positief. Ik zie hier mensen met een Wajong-uitkering die zo sterk zijn in geschreven woorden, dat het haast niet anders kan dan dat ze dat ook in kunnen zetten voor betaalde arbeid. Ik zie hier mensen die zo op de hoogte zijn van alle wet- en regelgeving dat ik denk "herscholing of cursussen gaan voor jou geen enkel probleem vormen". Ik zie hier mensen die ik hoog heb zitten, ondanks dat we van mening verschillen, die toch zich focussen op hun beperkingen. Schud dat af! Stop met in stand te houden dat je niks kan omdat je ziek bent of een beperking hebt. Kijk naar de mogelijkheden die je wel hebt.

Ik hoop dat dit compliment ter harte wordt genomen, want hij is terecht. En ja, je kan dan echt een toegevoegde waarde leveren. Als je daar zelf ook van overtuigd raakt kun je het ook verkopen. En ervaring kan heel goed helpen bij leren waar jouw vaardigheden ingezet kunnen worden.

Ik denk daarom dat het vangnet voor sommigen heeft uitgepakt als een 'gevangennet'.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:26

chevax schreef:
Ik lees nu al een tijd mee en ik ga toch reageren. Ik wil echter eerst even iets duidelijk maken: mijn post zal onsamenhangend zijn en soms misschien op het botte af. Ik ben momenteel ernstig ziek en mede door alle pijnmedicatie is mijn manier van uitdrukken helaas wat botter dan anders.
Maar ik wil ook zo graag een tegengeluid laten horen en hoop mensen daar ook een hart mee onder de riem te steken. Want ziek-zijn of een beperking hebben, betekent niet dat je niet kunt werken. Je kunt zoveel meer dan je zelf denkt. Het makkelijkst is om te roepen "ja, dat is jou misschien wel gelukt, maar bij mij is de situatie vele malen erger". Daar gaat het niet over, ook al is jouw situatie erg, ook dan kun je echt wel een manier vinden om er mee om te gaan. Ik ga bewust even niet in op het gedeelte werkgever, daar zijn andere mensen in dit topic die ontzettend goed op de hoogte zijn van het hoe en wat. Ik wil graag "mijn licht" laten schijnen op beperkingen en hoe je jezelf soms tekort doet.

Toen ik 19 was, zou ik 100% worden afgekeurd. Ik heb toen de keuze gemaakt om voor mezelf te beginnen omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van uitkeringsinstanties. Dit is niet altijd een makkelijke weg geweest, maar ik zou het weer doen. Het heeft me gevormd tot wie ik ben en zonder mezelf op de borst te willen slaan: ik kan van mezelf zeggen dat ik een doorzetter ben. Ik heb een bedrijf opgebouwd en geloof me dat ik in die periode ook ziek ben geweest. Alleen was er geen keuze. Ik ben dit pad ingeslagen en voor mij bleek dit het juiste pad te zijn.
Helaas is de situatie nu wel heel erg geworden: ik ben momenteel ernstig ziek en een vangnet is er niet. Doordat ik al op jonge leeftijd erg ziek was, was het voor mij onmogelijk om AOV's af te sluiten. Dus voor mij is er geen keuze dan gewoon stug vol te houden en door te werken. En ik kan je verzekeren dat mijn situatie niet makkelijk is, verre van. Dagelijks worden containers met Fentanyl aangevuld zodat de pijn onder controle te houden is. Ik werk tussen de bezoeken van de thuiszorg door. Interviews uitwerken? Dat kan ik ook prima in het ziekenhuis als ik zit te wachten op de uitslag van een onderzoek. Een communicatieplan schrijven? Prima, mijn klant ziet echt niet of ik dat vanachter mijn bureau of in mijn bed doe.
Ik werk. Graag. Niet alleen omdat het moet (financieel heb ik voldoende draagkracht) maar omdat ik dat wil. Omdat ik mijn bijdrage graag lever. Omdat ik, als ik hier verhalen kan typen, ook echt wel die energie ook in andere dingen kan steken. Omdat ik een deel van mijn gevoel voor eigenwaarde haal uit mijn arbeidsactiviteiten.

Als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt dat het allemaal niet gaat, lukt het ook niet. Als je tegen jezelf zegt dat je wel moet omdat er nu eenmaal geen keuze is, is dat in mijn ogen veel effectiever. Ik zou mijn post graag onderbouwen op de manier zoals anderen dat hier kunnen, maar helaas ben ik door mijn ziekte (en dan met name door de medicatie) mijn vermogen om me uit te drukken zoals ik altijd kon, deels en tijdelijk kwijt.

Ik zie hier veel mensen benoemen wat ze absoluut niet kunnen en dat telkens benadrukken. Focus nu eens op wat je wel kunt. Ja, vervelend dat je in de Wajong zit, maar wat zijn je mogelijkheden? Wat kun je? En wat wil je? Erg voor je dat je wordt gekort. Maar that's life. Als ik niet werk, kan ik ook mijn hypotheek niet betalen.

En nee, het is niet makkelijk praten vanaf de zijlijn. En ja, er zijn mensen die het onnoemelijk zwaar hebben. Ik ben daar eentje van. Maar ik geef niet toe en ik geef niet op. Nu niet en nooit niet. Daarmee zeg ik niet dat anderen wel opgeven of de makkelijke weg zoeken. Maar net zoals jullie mogen benoemen dat jullie het moeilijk vinden, mag ik proberen om te laten zien dat er altijd ook een andere weg is. Zonder dat ik iemand wil schofferen.

Als je meer info wilt over hoe ik hier in sta, kun je me gerust pb-en.

Dan nog wel even ingaand op het werkgeversgedeelte: ik ben werkgever. En iemand als mezelf zou ik onder de huidige wetgeving nooit aannemen.

Amen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:29

Ik vind het toch altijd bijzonder dat "jezelf de vernieling in werken" zo opgehemeld wordt. En ja, ik heb wel makkelijk praten. Een gezond lijf, een leuke baan. Dus ik heb niets te mekkeren.

Het is fijn dat Chevax het gevoel heeft dat dit de juiste route was. Zolang je dat gevoel hebt, dan is dat ook zo. Maar om dan te prediken dat je lijf negeren (of je psyche) en maar door te buffelen zo slim is, staat wat mij betreft niet als een paal boven water.

Wel ben ik het met chevax eens dat kijken naar mogelijkheden ipv onmogelijkheden en kijken naar wat kan ik (nog) wel ipv wat kan ik niet (meer), een veel constructievere houding is, waardoor je automatisch het gevoel hebt dat je ook meer kunt.

Het is jammer dat A)werkplekken voor Wajongers zo beperkt zijn, B)er gewoon ziektes zijn die niet worden erkend en deze mensen dus tussen wal en schip vallen _-:( en C)wajongers die wel werken, daar niets van terug zien in hun financiën. Ja, ik weet dat velen hier dat normaal vinden, want je krijgt tenslotte "al" 70% van het minimumloon (waarom heet het minimum als je er gewoon onder kunt gaan zitten eigenlijk?) Maar dan doe je je best om "bij te dragen" aan de maatschappij (dat moet blijkbaar een streven zijn) en dan zie je er niets van terug. Terwijl 100% afgekeurden (die daar ook niets aan kunnen doen uiteraard) op 75% blijven... zorg dan dat je eerst met werk aan kunt vullen tot die 75%, voordat je "kort"...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:33

Waarom heb ik mezelf de vernieling in gewerkt? Ik was net zo ziek geweest als ik niet had gewerkt. Waar komt die vreemde gedachte vandaan dat werken met een beperking gelijk is aan jezelf de vernieling in helpen? Zoals ik het lees, worden veel mensen juist een stuk beroerder van het thuiszitten en telkenmale bevestiging zoeken en vinden dat werken onmogelijk is.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:40

Kahawa schreef:
chevax schreef:

Ik hoop dat dit compliment ter harte wordt genomen, want hij is terecht. En ja, je kan dan echt een toegevoegde waarde leveren. Als je daar zelf ook van overtuigd raakt kun je het ook verkopen. En ervaring kan heel goed helpen bij leren waar jouw vaardigheden ingezet kunnen worden.

Ik denk daarom dat het vangnet voor sommigen heeft uitgepakt als een 'gevangennet'.

Allereerst: superknap van je, chevax!

Dit "gevangnet" is precies wat ik vaak zie bij jongeren die in de wajong zitten.

Omgeving (hulpverleners, ouders) gelooft al voordat het kind achttien is dat een reguliere opleiding of werk "toch nooit kan", en dus wordt de Wajong aangevraagd, waarna een jongere (na jarenlang horen dat "reguliere" banen of opleidingen te moeilijk zijn of dat er geen opties zijn) dit uiteindelijk heeft geinternaliseerd. Dat zorgt voor jarenlange frustraties en een minderwaardigheidscomplex, met een vicieuze cirkel tot gevolg (na jarenlang thuiszitten wordt afstand tot de arbeidsmarkt inderdaad steeds groter, en zonder dagbesteding of ritme worden (psychische) problemen en sociale isolatie van leeftijdsgenoten ook steeds groter).

Terwijl een nuttige dagbesteding zo'n oppepper is voor zelfvertrouwen, het bewaken van een ritme, sociale contacten, enzovoort! En voor veel mensen zal de mogelijkheid inderdaad niet meer zijn dan twee dagen per week vrijwilligerswerk, of een dag per week school, maar ieder mens heeft veel meer mogelijkheden dan thuis zitten en overwegen wat er allemaal niet kan. Ik heb mensen werkelijk zien opbloeien van (bijvoorbeeld) poep scheppen op een stal of het beheren van een Facebookpagina van de regionale WereldWinkel, gewoon door het ritme en de contacten.

Zelf had ik ook de mogelijkheid om een wajong aan te vragen door mijn autisme, maar heb dit altijd afgewezen. Ik wilde graag een reguliere opleiding en baan. En dit heb ik gedaan, ondanks het advies van sommige hulpverleners toen ik kind was. :j Soms was het moeilijk, raakte ik vermoeider dan andere studenten of ging samenwerken of plannen of overzicht houden niet zo vlotjes, maar uiteindelijk ben ik wel afgestudeerd en lukt het mij om te functioneren op de arbeidsmarkt. Dat zal voor niet iedereen zo makkelijk mogelijk zijn, maar ik geloof wel degelijk dat er voor veel mensen een mogelijkheid is!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:48

chevax schreef:
Waarom heb ik mezelf de vernieling in gewerkt? Ik was net zo ziek geweest als ik niet had gewerkt. Waar komt die vreemde gedachte vandaan dat werken met een beperking gelijk is aan jezelf de vernieling in helpen? Zoals ik het lees, worden veel mensen juist een stuk beroerder van het thuiszitten en telkenmale bevestiging zoeken en vinden dat werken onmogelijk is.

Klopt! Ik heb ook periodes met vreselijke pijnen doorgewerkt. Omdat ik thuis letterlijk gek werd van de pijn. Ik zat op de bank of ik lag in bed en mijn hele leven overheerst werd door de pijn. Op mijn werk had ik afleiding en vergat ik zelfs de pijn (even). Ik kreeg daar geestelijk een oppepper van, ook al kwam ik later dan doodziek thuis.