Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:49

Elke test die ik doe geeft mij als resultaat CU. Ben overigens verre van gelovig :D

Geeeeen idee of ik hier mij voor moet schamen.

Straks maar het aapjesdebat bekijken, hopelijk maakt dat de keuze makkelijker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:56

phormicola schreef:
bigone schreef:
Als je iets wil veranderen is stemmen op de partij die dat wil een eerste vereiste. Anders krijg je dus nooit dat terug wat je graag wilt want denkt iedereen zo dan dan krijgt de SP in dit geval geen kans. Ze zullen ook niet alles krijgen wat ze graag willen maar gaan er heel veel mensen op de SP stemmen dan is dat wel een signaal naar andere politieke partijen wat het land wil. Maar voorlopig denk ik dat er geen bal verandert, ik denk zelfs dat de VVD nog groter word dan ze al is en de reden, veel mensen stemmen er toch maar op om te zorgen dat de PVV niet wint. Fout vind ik maar ja, we zullen het zien morgen.

Dat is een heel goed punt en ik geef je ook gelijk.
Als ik D66 stem zou dat ook een strategische stem zijn. Voor toch wat linkse geluiden in een coalitie. En de kans om Pechtold MP te laten worden, want dat zie ik toch echt wel zitten. Hij is de enige politicus waarvan ik het idee heb dat hij ze allemaal op een rijtje heeft en ook nog een goed hart heeft.

Maar ik weet het nog steeds niet :')

Het hangt er ook van af hoe pro Europa je bent, ik vind de EU prima maar als overkoepelend orgaan die zich niet in de binnenlandse politiek moet mengen en veel minder geld over de balk moet smijten dan ze nu doen. Alexander Pechtold staat bekend als zeer pro Europa en zou Nederland het liefst als provincie van Europa zien( om aan te geven hoe pro hij is) en dat zou mij te ver gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:57

Sureido en bruintje: ik zie inderdaad niet zomaar een goede oplossing. Het is duidelijk dat je niet zomaar alles ondersteboven kunt trekken. En bedrijven die zomaar verhuizen of opdoeken is nog helemaal vervelend - hou je rekening met de reisafstand en dan verdwijnt je werk.

Maar ik hoop op een genuanceerde afweging boven helemaal de discussie sluiten, want we zitten wel met reele gevolgen, voor klimaat en voor gezondheid.
(Maar ik stem niet op GroenLinks overigens. Ik heb niet eens een heel sterk standpunt over wat moet of de goede oplossing is. Ik zie vooral dat helemaal niets doen en alles bij het oude laten ook mensen benadeelt, en dat er dus afwegingen zijn. Maar veel verder dan dat ben ik nog niet.)

BigOne

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:58

Persoonlijk hoop ik op een links kabinet, ben heel benieuwd hoe zij het vier jaar lang doen. Gaat het slecht dan gaan we over vier jaar weer kiezen voor rechts.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:03

Ik denk eigenlijk dat links heel veel geld uitgeeft en rechts het vast houdt.

Ik stem denk ik D66.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:06

bruintje123 schreef:
Shadow. Ik werkte eerst op fiets afstand. 4km. Wat ik dus ook deed.
Maar dat bedrijf stopte.
Dan heb je niet altijd de keuze waar je volgende werk is.

Voor mijn man idem. 8km.
Ging ook op de fiets behalve als het weer echt te gek was.
Ook dat bedrijf bestaat niet meer en werkt nu ook op 50 km van huis. Maar kreeg wel weer een vast contract. Dat zegt niet alles maar toch een fijn gevoel.

Mijn man en ik werken allebei al jaren voor dezelfde werkgevers.
Mijn kantoor is 3 jaar geleden verhuisd naar 16 km verderop ( voor sommigen dichterbij). In 2018 is er grote kans dat wij van Rotterdam naar Den Haag verhuizen.
Kantoor van mijn man is zeker al 4 x verhuisd. En in het weekend zit kantoor 20 km verderop in het Europoortgebied (7 dpw, 24/7 bereikbaar/open), niet bereikbaar met OV. Echter heeft personeel een lease-auto, dus geen extra kosten, behalve reistijd.

Dus wat moet je als werknemer?
Mijn dochters hun avonddiensten zijn pas om 23 uur klaar. OV rijdt dan zeer beperkt, 3 x overstappen en duur. Dus zij gaan beiden met een auto.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:11

Dat is helemaal erg Electra.

Ja dat is hier dus ook met de avond dienst. Dan kom ik niet eens tot aan huis.
De vroege om 7 kan ik ook niet halen.

Zelf heb ik steeds losse contracten. Al een paar keer terug mogen komen na 3 maanden. Nu dat een half jaar is geworden is het steeds weer afwachten waar een volgende werkgever zit. En wat de werktijden zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:15

sureido schreef:
Ik denk eigenlijk dat links heel veel geld uitgeeft en rechts het vast houdt.

Dat is misleidende beeldvorming hoor. Dat wordt door rechts graag in stand gehouden, maar als je het onderzoekt blijkt het helemaal niet waar.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:27

Is dat per se slecht dan? Geld geven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:30

sureido schreef:

wel als het er niet is :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:31

sureido schreef:

Nee, investeren in je samenleving is zeker niet per se slecht. Ik vind het buitengewoon nuttig!

Maar het is misleidende beeldvorming als men doet alsof links geld uitgeeft en rechts niet of minder, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:48

Linsey1998 schreef:
Tjaaa, als mensen graag extra willen betalen voor hun eigen vervoersmiddelen...?

Hoezo: willen...?
Als iemand een auto wil aanschaffen, is het logisch daar zelf voor te betalen.
Het is ook logisch te betalen voor de plek waar je koekblik in de openbare ruimte staat.
Citaat:
Het ov kost een godsvermogen in Nederland. Reis maar is van Groningen naar Maastricht en terug. Je betaald voor de 2de klas €52,60 en eerste klas (....) Het ov is al duur genoeg, en dan ook nog is het rijden met de auto duurder maken?

Let even op je taalgebruik svp (eens/ is en 'betaald' is een voltooid deelwoord).

Ja, daar gaat politiek over: de luxeauto (itt de vrachtauto) is een luxe artikel waar erg veel mensen gewoon buiten kunnen, of dan maar de echt kosten van moeten dragen (inclusief herrie, fijnstof en andere vervuiling - dat is niet gratis).
Gezellig met het gezin naar de andere kant van het land: daar hebben we kortingkaarten voor.
Citaat:
Daarbij komt er geen dag dat ik niet op Amsterdam sloterdijk kom, en het ov normaal rijdt. Anyway dat is een ander verhaal.

Nee - het is een politieke keuze geweest het OV uit te kleden, en dat merken we.

Citaat:
Maar buiten het feit van de auto's etc, waarom ga je instemmen met het feit dat jouw loon misschien wel nog hoger wordt belast? Dus je gaat maandelijks nog meer geld inleveren? Minder te besteden, en daarbij komt er dan ook nog is die extra km heffing... waarom zou je daar in godsnaam mee instemmen?

....ik heb er eerder op gereageerd.

In principe vind ik dat mensen met respect, interesse en open tegemoet getreden horen te worden.
In een filosofische discussie kan ik dit hopelijk wel: "hoe is het zo gekomen dat jij zo totaal gericht bent op "geld", als ware dat het enige belangrijke in het leven...? Not to mention 'milieuproblematiek, totaal irrelevant'.

...maar in een politieke discussie gaat het mij maar moeizaam af, eerlijk gezegd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:53

Is het debat op 1 nou met iedereen of alleen Roos en Thieme?

Ik zie het al... was te ongeduldig
Laatst bijgewerkt door purny op 14-03-17 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:55

purny schreef:

Ze laten steeds een aantal lijsttrekkers tegen elkaar. Net waren 50+, nieuwe wegen en SGP.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:55

purny schreef:

Met allen maar in groepjes.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:56

bruintje123 schreef:
Dat is helemaal erg Electra.

Ja dat is hier dus ook met de avond dienst. Dan kom ik niet eens tot aan huis.
De vroege om 7 kan ik ook niet halen.

Zelf heb ik steeds losse contracten. Al een paar keer terug mogen komen na 3 maanden. Nu dat een half jaar is geworden is het steeds weer afwachten waar een volgende werkgever zit. En wat de werktijden zijn.

Die Flexwet is een groot probleem. Zeker nu er 6 mnd tussen moet zitten. Die onzekerheid is heel erg vervelend en heeft ook gevolgen als men een huis wil kopen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:57

Ik meng me ook even in deze discussie.
Ik twijfel zelf nog erg tussen FVD en PVV.

Ik vind Wilders erg overdreven, de kant die hij op denkt is goed, maar hij gaat hierin voor mijn gevoel te ver. Ik doel hierin voornamelijk op het onderwerp Moslim en immigratie. Ja, ik vind dat de grenzen dicht mooeten, ja, als ze zich niet gedragen, opdonderen. Ja, alles wat geen verblijfsvergunning heeft moet het land uit, ik vind zelfs dat, alles wat het land in wilt komen, echt iets moet toevoegen aan de economie en dus een baan moet hebben in het hogere segement.
Niet omdat ik het de individu niet gun, want lang niet alle moslims zijn slecht, maar omdat ik vind dat er echt aan de noodrem getrokken moet worden hier in Nederland en ja, dat gaat dan helaas ten koste van de goede. Maar wat er nu gebeurt gaat ten koste van alle Nederlanders en dat kan ook niet vind ik. Daarom denk ik dat een beetje overkill een mooie balans kan creeëren met een andere partij.

Dan hebben we FVD, die past meer bij mijn beeld, op heel veel vlakken, maar ik zal alleen even geloof en immigratie aanhalen omdat dit toch mijn belangrijkste speerpunt is. Hun aanpak op dit gebied sluit zo goed als volledig aan bij mijn visie. Ook echt rechts, ook drastische aanpak, maar nog wel enigszins menswaardig. Het nadeel van deze partij is echter dat het nog relatief onbekend en klein is, wat kunnen zij dan nog inbrengen? En dit is het enige punt waarom ik overweeg PVV te stemmen. Mochten jullie argumenten hebben over deze 2 partijen, dan hoor ik dit graag terug.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:01

Xyris schreef:
Ik meng me ook even in deze discussie.
Ik twijfel zelf nog erg tussen FVD en PVV.

Ik vind Wilders erg overdreven, de kant die hij op denkt is goed, maar hij gaat hierin voor mijn gevoel te ver. Ik doel hierin voornamelijk op het onderwerp Moslim en immigratie. Ja, ik vind dat de grenzen dicht mooeten, ja, als ze zich niet gedragen, opdonderen. Ja, alles wat geen verblijfsvergunning heeft moet het land uit, ik vind zelfs dat, alles wat het land in wilt komen, echt iets moet toevoegen aan de economie en dus een baan moet hebben in het hogere segement.
Niet omdat ik het de individu niet gun, want lang niet alle moslims zijn slecht, maar omdat ik vind dat er echt aan de noodrem getrokken moet worden hier in Nederland en ja, dat gaat dan helaas ten koste van de goede. Maar wat er nu gebeurt gaat ten koste van alle Nederlanders en dat kan ook niet vind ik. Daarom denk ik dat een beetje overkill een mooie balans kan creeëren met een andere partij.

Dan hebben we FVD, die past meer bij mijn beeld, op heel veel vlakken, maar ik zal alleen even geloof en immigratie aanhalen omdat dit toch mijn belangrijkste speerpunt is. Hun aanpak op dit gebied sluit zo goed als volledig aan bij mijn visie. Ook echt rechts, ook drastische aanpak, maar nog wel enigszins menswaardig. Het nadeel van deze partij is echter dat het nog relatief onbekend en klein is, wat kunnen zij dan nog inbrengen? En dit is het enige punt waarom ik overweeg PVV te stemmen. Mochten jullie argumenten hebben over deze 2 partijen, dan hoor ik dit graag terug.

Tjaaaa. ..Als je enige zorg moslims en immigratie is.. ;)

Je kan kijken naar de verschillen mbt zorg, milieu, onderwijs enz
Wat verder voor jou van belang is :D

sureido

Denk dat je vooral heul veel tegen wilders hoort. Al VNL bekeken?

denice

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:03

VNL zal ik ook nog even naar kijken. Bij mij staat bij diverse stemwijzers FVD bovenaan, een enkele keer PVV, op 3 en 4 staat idd VNL en 50 plus.

Kiezen voor PVV is dan ook meer een strategische keuze als wat anders.
Laatst bijgewerkt door Xyris op 14-03-17 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

purny schreef:

Ik zie het al... was te ongeduldig

de hele familie is er....behalve Kuzu :D

Electra63

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:07

xyris ik zeg geef FvD een kans. iedere partij is klein begonnen . +:)+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:12

Vnl vind ik heerlijk programma hebben alleen of het uitgevoerd kan worden... :')