Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:37

Ailill schreef:
Amable schreef:
Ik ken inderdaad 2 meiden die zwanger geworden zijn uit een one night stand, beide omdat ze dachten dat het zo'n vaart niet lopen zou. Bij de ene vrouw heeft ze de jongen in kwestie nooit wat laten weten, dat was echt een o.n.s. uit de kroeg die ze verder helemaal niet kende. De ander kende de jongen in kwestie wel al goed en zij zijn vervolgens een relatie aangegaan samen. Overigens zijn er uit beide zwangerschappen mooie kinderen geboren :)
En precies dit bedoel ik dus. Als ik je goed begrijp heeft die vriendin dus een o.n.s. gehad en is daar zwanger door geraakt. Ze heeft besloten het kind te houden en de vader niet op de hoogte te brengen?

Sorry, maar ik vind dat echt een heel kwalijke zaak.

Wat betreft je eerdere bericht: Ik weet echt wel dat een zwangerschap geen pretje is, sterker nog het is een levensveranderend proces. Of dit positief of negatief gaat zijn, is per persoon verschillend. Suggeren dat ik het allemaal heel rooskleurig zie is niet het geval.

Je kan het dus ook omdraaien. Waarom heeft de jongen niet een paar dagen/weken later geïnformeerd of de dame in kwestie niet per ongeluk zwanger is geworden. Of waarom heeft de jongen in kwestie niet zelf gezorgd voor een voorbehoedsmiddel. Hij was er toch zelf bij. Bij een o.n.s moet je als jongen zeker het hef in eigen handen nemen en anders niet zeuren als het anders loopt dan je had gewild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:43

cam schreef:
Ailill schreef:
]En precies dit bedoel ik dus. Als ik je goed begrijp heeft die vriendin dus een o.n.s. gehad en is daar zwanger door geraakt. Ze heeft besloten het kind te houden en de vader niet op de hoogte te brengen?

Sorry, maar ik vind dat echt een heel kwalijke zaak.

Wat betreft je eerdere bericht: Ik weet echt wel dat een zwangerschap geen pretje is, sterker nog het is een levensveranderend proces. Of dit positief of negatief gaat zijn, is per persoon verschillend. Suggeren dat ik het allemaal heel rooskleurig zie is niet het geval.

Je kan het dus ook omdraaien. Waarom heeft de jongen niet een paar dagen/weken later geïnformeerd of de dame in kwestie niet per ongeluk zwanger is geworden. Of waarom heeft de jongen in kwestie niet zelf gezorgd voor een voorbehoedsmiddel. Hij was er toch zelf bij. Bij een o.n.s moet je als jongen zeker het hef in eigen handen nemen en anders niet zeuren als het anders loopt dan je had gewild.

Precies dit. Ailil legt alle verantwoordelijkheid bij de vrouw, terwijl de man die zijn pieliewielie erin heeft gestoken en wist dat het onveilig ging ook even had kunnen informeren.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:46

lizy29 schreef:
Waarom niet omdat je het kind simpelweg geen goede toekomst te bieden hebt. Die hele jonge meiden die niet handig bezig zijn geweest. Geen geld, geen huis, geen opleiding. Nee dan denk ik dat het voor zowel moeder als kind beter is te aborteren.

of adoptie?

En zwanger worden uit een o n s? Hoe stom kan je zijn, zwangerschap is nog niet eens het ergste wat je kan overkomen. Hoe ongelofelijk stom kan je zijn

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:52

Gillbo schreef:
lizy29 schreef:
Waarom niet omdat je het kind simpelweg geen goede toekomst te bieden hebt. Die hele jonge meiden die niet handig bezig zijn geweest. Geen geld, geen huis, geen opleiding. Nee dan denk ik dat het voor zowel moeder als kind beter is te aborteren.

of adoptie?

Wat een achterlijk argument. Dus als we bij het genoemde voorbeeld van Lizy29 blijven: we hebben een jonge meid die nog op school zit, bonje met haar ouders heeft en geen geld.
Moet dat meisje dan haar zwangerschap van 9 maanden voldragen? Bij complicaties zal ze niet meer naar school/bijbaantje kunnen! Enig benul wat dat voor haar toekomst betekend? Enig benul hoe moeilijk het is na zo'n ervaring school/werk weer op te pakken?
Met een vlotte abortus heeft ze tenminste haar eigen toekomst nog in handen. Met een adoptie is die van haar weg en moet je maar afwachten hoe en waar dat kind terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:54

Resistance schreef:
Nee, ik ben niet van plan iets bij te dragen in dit topic. Maar ik sta echt met m'n oren te klapperen over hoe makkelijk sommige mannen denken over wat voor inspraak zij hebben. Het is verdomme niet jouw lijf. Een vrouw is geen wezen wat in het geval van zwangerschap gezien kan worden als een fabriek, waar vruchten uit kunnen worden gehaald en in kunnen worden gestopt. Dat is namelijk precies waar de gedachtengang van Enzino op neer komt. De enige toevoeging aan de zwangerschap was in theorie, heel hard maar wel waar, jouw zaadcel. Hate to break it to you, maar jouw zaadcel weegt niet op tegen wat een vrouw allemaal moet ondergaan.

Als jij dat in mijn berichten leest dan communiceer ik extreem slecht of heb jij moeite met begrijpend lezen. Ik zal de hand in eigen boezem steken en de schuld bij mezelf neerleggen. Om het dan toch ietsjes duidelijker te maken:

Dat is helemaal niet wat ik zeg en helemaal niet wat ik denk. Dat zou ook moeten blijken uit het volgende wat ik schreef:

enzino schreef:
... met het besluit een abortus te plegen (of niet) neemt de vrouw een beslissing voor 3 personen. De derde persoon, de vrucht, kan zijn mening niet uitdragen maar enkele mensen die hun mening hier posten vinden ook dat de tweede persoon, de man, niet eens inbreng mag hebben.

Inbreng hebben betekend niet dat hij de beslissing mag nemen, of een 50% stem mag uitbrengen, maar zijn mening zou toch op zijn minst erkend mogen worden.

Hoe dat goed in de praktijk gebracht zou kunnen worden weet ik niet, maar het feit dat sommige mensen het absurd vinden dat de man hier een mening over kan hebben stoort mij. Het "toekomstige kind" is net zo goed van hem en het kan ook emotioneel erg veel met hem doen op het moment dat hij weet dat zijn "nageslacht" geaborteerd is zonder zijn inbreng.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:00

Mooie discussie. Ik ben zelf helemaal niet tegen abortus, denk dat het in veel gevallen de beste optie is. Adoptie klinkt leuk, behalve dat daar een ongewenste zwangerschap en bevalling aan vooraf gaat. Waarbij de vrouw dan maanden moet "lijden" onder iets waar ze niet om gevraagd heeft. En waarbij daardoor ook kans is op schade voor de baby omdat de dragende moeder zich niet zo gezond gedraagt als wenselijk is.

Ook kan de zwangerschap inderdaad veel invloed hebben op het leven van de dragende vrouw. Kan toekomst vernielen voor complicaties.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:02

enzino met alle respect de vrouw neemt geen beslissing voor drie personen ze neemt een beslissing over wat er met haar eigen lichaam gebeurt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:02

Palmera schreef:
Gillbo schreef:

of adoptie?

Wat een achterlijk argument. Dus als we bij het genoemde voorbeeld van Lizy29 blijven: we hebben een jonge meid die nog op school zit, bonje met haar ouders heeft en geen geld.
Moet dat meisje dan haar zwangerschap van 9 maanden voldragen? Bij complicaties zal ze niet meer naar school/bijbaantje kunnen! Enig benul wat dat voor haar toekomst betekend? Enig benul hoe moeilijk het is na zo'n ervaring school/werk weer op te pakken?
Met een vlotte abortus heeft ze tenminste haar eigen toekomst nog in handen. Met een adoptie is die van haar weg en moet je maar afwachten hoe en waar dat kind terecht komt.

Is geen argument het is ook een optie! Dat is heel wat anders.
Ik ben niet tegen abortus wel tegen het gebruik van abortus als voorbehoedsmiddels om even vlot van je zwangerschap af te komen. Zorg dat je niet zwanger wordt, dubbele bescherming of bedenken waar je mee bezig bent

Ierpier

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:04

Citaat:
bedenken waar je mee bezig bent

Je klinkt alsof het een misdaad is :+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:06

Ierpier schreef:
Citaat:
bedenken waar je mee bezig bent

Je klinkt alsof het een misdaad is :+

wel als je de helft maar quote idd.
en geen misdaad maar wel ongelofelijk stom.
Dus niet eerst tussen de lakens duiken en dan bedenken dat je misschien niet helemaal goed beschermd was.
Zéker als het om jonge meiden gaan die nog op school zitten en thuis wonen.
Het is niet alleen een zwangerschap wat je als risico neemt.Hiv of andere soa's zijn net zo en die kunnen ook invloed hebben op je verdere leven

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:07

Gillbo schreef:
Zorg dat je niet zwanger wordt, dubbele bescherming of bedenken waar je mee bezig bent

Ach, ik ben het levende bewijs van toch zwanger worden ondanks goed mijn verstand te gebruiken en een hoogaangeschreven vorm van anticonceptie te hebben gebruikt.

En met mij vele anderen. En ja, ik en die vele anderen willen ook vlot van onze zwangerschap af. We gebruiken die anticonceptie tenslotte niet omdat we een schreeuwende kinderwens hebben.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:09

Palmera schreef:
Gillbo schreef:
Zorg dat je niet zwanger wordt, dubbele bescherming of bedenken waar je mee bezig bent

Ach, ik ben het levende bewijs van toch zwanger worden ondanks goed mijn verstand te gebruiken en een hoogaangeschreven vorm van anticonceptie te hebben gebruikt.

En met mij vele anderen. En ja, ik en die vele anderen willen ook vlot van onze zwangerschap af. We gebruiken die anticonceptie tenslotte niet omdat we een schreeuwende kinderwens hebben.

Het zal ook echt weleens voorkomen dat je ondanks alles toch zwanger raakt maar ik denk dat dat in vele gevallen wel voorkomen had kunnen worden door goede voorlichting, meer kennis en goed nadenken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:17

*kruipt onder meeleessteen vandaan*
Maar is het probleem niet juist dat de voorlichting ontbreekt? Daar kan zo'n meid toch weinig aan doen? Wat moet je dan, een kind geboren laten worden bij een meisje dat niet eens snapt hoe dat daar gekomen is?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:22

Zou dat....
We leven niet meer in de jaren 50 he

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:24

Wat ik erg vind in de abortus discussie is dat het leven van de vrouw plotseling onbelangrijk schijnt te zijn, veel minder belangrijk dan het klompje levenloze cellen wat opeens aan iedereen en hun mening toebehoort. Een soort van openbaar bezit waar niemand verder verantwoordelijk voor hoeft te zijn behalve zijzelf.

Ik heb het te vaak moeten horen dat een minderjarig meisje geen abortus kon krijgen in bepaalde staten van de VS, omdat ze minderjarig was en dus "niet volwassen genoeg is om zo'n beslissing te maken". Wel om een kind op te voeden blijkbaar?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:29

enzino schreef:
... met het besluit een abortus te plegen (of niet) neemt de vrouw een beslissing voor 3 personen. De derde persoon, de vrucht, kan zijn mening niet uitdragen maar enkele mensen die hun mening hier posten vinden ook dat de tweede persoon, de man, niet eens inbreng mag hebben.

Inbreng hebben betekend niet dat hij de beslissing mag nemen, of een 50% stem mag uitbrengen, maar zijn mening zou toch op zijn minst erkend mogen worden.

Hoe dat goed in de praktijk gebracht zou kunnen worden weet ik niet, maar het feit dat sommige mensen het absurd vinden dat de man hier een mening over kan hebben stoort mij. Het "toekomstige kind" is net zo goed van hem en het kan ook emotioneel erg veel met hem doen op het moment dat hij weet dat zijn "nageslacht" geaborteerd is zonder zijn inbreng.

Een foetus is geen '3de persoon', het is de potentie van een persoon. Dat is een belangrijk verschil, want van cruciaal belang hier is dat die potentie alleen volbracht kan worden 'ten nadele' van diegene die het kind draagt. Tot week 24, naar de huidige wetenschap, is een foetus geen op zichzelf bestaand wezen. Zolang het mijn lichaam is dat moet lijden voor de levenspotentie van een ander, heb ik het recht te kiezen mijn lichaam daar niet aan te laten ondergaan.
Natuurlijk mag een man daar een mening over hebben. De mening van de man verandert echter niets aan het recht van de vrouw. 2 of 3 jaar geleden is er in Ierland nog een jonge vrouw overleden omdat zij haar gewenste, maar zeer zieke baby niet mocht aborteren. Dát is het gevaar van het gelijkstellen van de rechten/wensen/meningen van degene die het kind draagt met die van anderen, of dat nu de foetus, de verwekker of een random politicus en zijn god is. Er is geen middenweg. Degene die het kind draagt kiest, punt. Het gesprek tussen drager en verwekker, in welke positie beiden ook zijn, is een sociale kwestie, geen medische en geen gerechtelijke kwestie. En hoe die sociale situatie ontwikkeld is afhankelijk van de individuen in de situatie, niet van regels of wetten, en zo hoort het te zijn.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:34

Had het niet beter kunnen zeggen @Killyenn

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:43

Resistance schreef:
cam schreef:

Precies dit. Ailil legt alle verantwoordelijkheid bij de vrouw, terwijl de man die zijn pieliewielie erin heeft gestoken en wist dat het onveilig ging ook even had kunnen informeren.

Die man en zijn pieliewielie zijn niet 9 maanden zwanger. Dus gaat echt niet nadenken of navragen of elke keer als ze seks hebben gehad ( zonder condoom ) diegene niet zwanger is.

2 mensen kiezen ervoor om seks te hebben dus je kan van 2 mensen een bepaalde verantwoordelijkheid verwachten. Ze weten ook beide dat ze geen condoom er om hebben gehad dus zou ik ook aannemen dat die vrouw dan wel in de gaten heeft hoe of wat. Misschien heeft zij wel gezegd dat ze aan de pil was of dat het allemaal kon.

en waarschijnlijk kan ik mij nu gaan verstoppen voor een rel.

Een vrouw is er normaal gesproken voor gemaakt om kinderen te baren. Tuurlijk zijn er medische gevallen waarbij het niet verantwoord is of zelfs gevaarlijk ( zoals ook eerder in het topic aangegeven )
Maar in mijn ogen is het niet reëel om dan dat steeds als argument op te gooien.
Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen dat het behoorlijk cru is dat als je partner zwanger raakt er tegen de man gezegd wordt "Jij hebt pech" en ook hij dus zijn ongeboren kind ook moet laten gaan.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:52

1. Een vrouw is nergens voor gemaakt, een vrouw bestaat als mens.
2. Zwangerschap is een ingrijpende verandering voor je lichaam met in veel gevallen blijvende gevolgen. Het merendeel van de zwangerschappen heeft fysieke gevolgen voor de drager. De mentale gevolgen van het dragen van een kind, zeker als je er zelf niet achter staat, zijn potentieel immens. Daarnaast sterven er nog altijd mensen tijdens de zwangerschap of in het kraambed, ook als ze voorheen gezond en 'gemaakt om te baren' waren. Niemand zou zich gedwongen moeten voelen zichzelf aan die gevaren en veranderingen bloot te stellen voor de emotionele gesteldheid van de andere partij in het verhaal.

Natuurlijk is het emotioneel. Natuurlijk is het zwaar. Voor beide partijen. Maar we hebben het hier over het recht van vrouwen om zelf te mogen beslissen wat ze doen met hun eigen lichaam, het enige waar we in ons leven zonder twijfel recht op (zouden moeten) hebben. Daar hoort geen 'maar' achter.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:56

Ik sla ook echt achterover van sommige reacties inderdaad
Waar is de man voor geboren?
Wat een bul zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:29

MissDD schreef:
Mijn visie op abortus is dat het wel een mogelijkheid moet zijn. Ik vind baas over eigen lijf een groot goed. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen mening heb over mensen die abortus als anti-conceptie zien, dat vind ik zelfs stuitend.
Maar in het geval van een ernstig gehandicapt kind of verkrachting, dan moet je imo de keus hebben.

Ik pik jou eruit om te quoten maar veel meer mensen hebben dezelfde mening gegeven.

Een vrouw heeft veel manieren om de geboorte van een kind te voorkomen en de meningen over die methoden lijken zo te verschillen:
- de pil; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- spiraaltje; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- abortus bij een ongelukje; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- abortus als verlate anticonceptie; ik veroordeel dat en vind het zelfs stuitend!

Waarom zijn velen er zo op tegen dat sommige vrouwen abortus als verlate anticonceptie zien? Waarom is het hier ook niet gewoon haar lichaam en haar keuze?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:31

Gelukkig zijn het meningen en is het wettelijk anders geregeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:35

Willl65 schreef:
Gelukkig zijn het meningen en is het wettelijk anders geregeld

Het is hier ook een discussieforum en geen rechtzaal. Vandaar dat ik naar de onderbouwing van die mening vraag en niet naar wetsartikelen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:38

enzino schreef:
MissDD schreef:
Mijn visie op abortus is dat het wel een mogelijkheid moet zijn. Ik vind baas over eigen lijf een groot goed. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen mening heb over mensen die abortus als anti-conceptie zien, dat vind ik zelfs stuitend.
Maar in het geval van een ernstig gehandicapt kind of verkrachting, dan moet je imo de keus hebben.

Ik pik jou eruit om te quoten maar veel meer mensen hebben dezelfde mening gegeven.

Een vrouw heeft veel manieren om de geboorte van een kind te voorkomen en de meningen over die methoden lijken zo te verschillen:
- de pil; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- spiraaltje; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- abortus bij een ongelukje; het is haar lichaam en haar keuze, niets mis mee
- abortus als verlate anticonceptie; ik veroordeel dat en vind het zelfs stuitend!

Waarom zijn velen er zo op tegen dat sommige vrouwen abortus als verlate anticonceptie zien? Waarom is het hier ook niet gewoon haar lichaam en haar keuze?

Omdat dit een dure oplossing is voor iets wat je prima kan voorkomen.
Kijk alleen al naar het ziekenfonds en de vergoeding daarvan maar ook voor de ziektewet die een werkgever moet betalen, schooldagen die gemist worden enz.
In die tijd dat de artsen met jou bezig zijn om dat je te lui bent om anticonceptie te gebruiken( en ik doel nu echt op de laatste optie in de quote) had iemand die echt medische hulp nodig heeft ook geholpen kunnen worden.
Zo denk ik er in ieder geval over.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:41

aMomentLT schreef:
Abortus.. hoe denk ik er over..

Ik zou het zelf niet kunnen, omdat ik te veel nadenk en dan bang ben dat ze iets beschadigen van binnen, waardoor ik nooit meer kinderen krijgen kan.

Maar ik begrijp ook, dat het in sommige situaties beter voor het kind is..
want niet iedereen is er aan toe om een kind op te voeden.

En onveilig seks hebben doet iedereen imo. Want op een puberende leeftijd is het niet stoer om die rubbertje te gebruiken. Of gewoon gênant om een rubbertje te kopen.

Maar beter voorkomen dan moeten verhelpen denk ik dan.

Maar soms is het gewoon beter. En dan niet alleen voor de zwangere vrouw, maar ook voor het kindje dat er eventueel komen kan!

Hier sluit ik me bij aan!